Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-10-10, 20:19   #1
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Kari Jaquessons utspill mot fete og late mennesker() blir det debatt av.

Heldigvis kommer også Dag Viljen Poleszynski! KOS har sendt ut invitasjon til medlemmene om å være publikum, så er du medlem av KOS og har glemt å sjekke mailen din, må du svinge deg rundt (hvis du orker å legge fra deg potetgullet, og reise deg opp fra sofa'n da!)

Debatten kl. 21:30 på NRK1 torsdag 14. oktober.
Sted: Litteraturhuset, Wergelandsveien 29, Oslo.

Edit: Ønsker du å være publikum, kan du sende en mail direkte til marianne.rustad.carlsen@nrk.no eller til Debatten@nrk.no
- hvor du skriver at du vil ha plasser (hvor mange) i KOS gruppen.

EDIT: Her er link til debatten


Sist redigert av Veggpryd : 16-10-10 kl 13:35.
Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 21:57   #2
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

hva er kos? link?

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 22:01   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

(hvis du orker å legge fra deg potetgullet, og reise deg opp fra sofa'n da!)

Eller kanskje er ute og jogger?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 22:19   #4
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Eller kanskje er ute og jogger?

Hehe.

Linken til KOS er http://kostreform.no


Sist redigert av Veggpryd : 14-10-10 kl 22:25.
Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:10   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Høh, nå sier Drevon at det viktigste er mindre inntak enn forbruk, og det er uavhengig av HVORDAN man gjør det... ikke noe fordømming av lavkarbo på TV... men på NETT sier han jo at det er så mange bivirkinger med lavkarbo.... pingler ut litt her tror jeg
Dessverre er kandidaten som har gått ned på lavkarbo Skaldeman-rettet, og sier han spiste egg og bacon hver dag i 6 mnd... vet ikke om det kan være med på å gi lavkarbo et bedre rykte...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:12   #6
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Hexeberg virker så stressa, som om hun prøver å oppsummere hele lavkarbofilosofien i ett eneste åndedrag, hver gang hun kommer til orde. Tror dessverre ikke så mange skjønner at det hun sier er relevant, om ikke de har kjennskap til temaet fra før...

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:18   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Enig - og programleder avbryter jo veldig når lavkarbo-heltene våre snakker da... de prøver å si mye på en gang og programlederen sier jo også at "nå tror jeg ikke jeg henger med lengre"...

Også han som har gått ned så mye da - "jeg var smellfeit - når JEG klarte å trene så klarer andre det..." makan til manglende empati spør du meg!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:19   #8
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

hvorfor trene i 3-4 år og gå ned 10 kg når man kan gå lavkarbo og gå ned 10 kg på et halvår?? :P neei de må innse folk liker enkle løsninger.. er en grunn til at folk ikke orker og klarer å trene så lenge over tid.. enklere å sprekke på noe der man knapt ser noen nedgang eller fremgang og må holde på i mange år for å gå ned noe som helst..

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:23   #9
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Off a meg, det var jammen 1 time av mitt liv som jeg ikke kan få tilbake igjen...
De gangene det der kcal inn og kcal ut, ble nevnt, så hadde jeg så lyst å skrike til de, Kari, Drevon, han der feminine og han feite ministiteren... At det går an...

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:25   #10
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Den voksne befolkningen er fortapt
-Kari Jaquesson 2010

Jeg roflet så jeg holdt på å bli kvalt

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:26   #11
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Off a meg, det var jammen 1 time av mitt liv som jeg ikke kan få tilbake igjen...
De gangene det der kcal inn og kcal ut, ble nevnt, så hadde jeg så lyst å skrike til de, Kari, Drevon, han der feminine og han feite ministiteren... At det går an...

Haha, ja... de gjorde skuffende lite ut av det som kunne blitt en fyrrig ernæringsdebatt, paneldeltagerne tatt i betraktning. Bare masse vissvass. Kan bare krysse fingre for at befolkningen forøvrig la merke til hvor ulykkelig hun Grete Roede-damen så ut i forhold til Skaldeman-fyren blant publikumsfolka.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:26   #12
Sjanten
Medlem
 
Sjanten sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 390
Sjanten er på en erverdig vei

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Jeg blir så eitrende forbanna når Drevon sitter og sier at man ikke kan legge på seg av 1000-1200 kalorier om dagen. Han skulle pokker bare visst hvor lett akkurat dêt er når man har en kropp som er hormonforstyrra nok

__________________


Min journal
Sjanten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:29   #13
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Det der med kcal inn - kontra forbruk er jeg ikke ubetinget uenig i. Paradokset er at jeg i over 6 mnd spiste 1600 GR/vektklubb kcalorier hver dag - samtidig som jeg trente styrke og kondisjon nesten hver eneste dag - og la på meg 2 kg fettmasse... mens nå når jeg holder meg på 1600 kcal lavkarbo (20 gram karbo pr dag) - går jeg lett ned UTEN å trene... (ca 1 kg i uka når jeg ikke spiser for mye mat... heldigvis går jeg ikke OPP hvis jeg spiser mer da- men vekten stagnerer).

Hvis noen kunne forklare dette for meg - og hvis dette kunne bli FORSTÅTT - at noen tåler karbo dårligere enn andre, så tror jeg diskusjonen kunne fokusert på de litt mer viktige tingene når det gjelder "fedme-epidemien" i Norge...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:29   #14
erruslank
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 86
erruslank er på en erverdig vei

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Hexeberg gjorde seg IKKE på tv, dessverre. Fikk ikke frem budskapet sitt i det hele tatt.

Jørgen bæsja rett og slett på leggen. Beklager!

erruslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, sånn ca :) Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:30   #15
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Opprinnelig lagt inn av Sjanten, her.

Jeg blir så eitrende forbanna når Drevon sitter og sier at man ikke kan legge på seg av 1000-1200 kalorier om dagen. Han skulle pokker bare visst hvor lett akkurat dêt er når man har en kropp som er hormonforstyrra nok

Helt enig - var nede i 900 kcal pr dag på pulverkur i flere uker jeg - og gikk ikke ned et gram....

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:34   #16
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Opprinnelig lagt inn av erruslank, her.

Hexeberg gjorde seg IKKE på tv, dessverre. Fikk ikke frem budskapet sitt i det hele tatt.

Jørgen bæsja rett og slett på leggen. Beklager!

Ja, han der Jørgen syns jeg dessverre ikke virket så veldig intelligent.. han var så utrolig "offer" syns jeg..

Montro om han har prøvd seg på lavkarbo?

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:37   #17
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Syns ikkje denne debatten var ein suksess.
Eller er det slik tv-debattar er no om dagen? Mykje mas og synsing og ingenting fornuftig. Og mens lavkarbo-heltane knapt fikk kome til orde, var det meir enn nok fjas frå dei andre.

Eg trur knapt eg har sett tv på over eitt år, men dersom dette er normen så lar eg heller TVen vere av.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:40   #18
Mumle
Medlem
 
Mumle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 107
Mumle er på en erverdig vei

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Jeg så på debatten, og ble litt provosert. Lavkarbo blir fremstilt som at man dytter i seg fett dagen lang (jeg spiser mer grønnsaker på lavkarbo enn jeg gjorde tidligere), og det blir feil.

Og jeg klarer ikke å sitte rolig (jeg dirra her jeg satt) å se/høre på at Kari m/flere rister på hodet/ler av lavkarbo, sier at "det har jeg ikke noen tro på" osv. Det er jo ganske respektløst mot de tusenvis av nordmenn som opplever at lavkarbo funker for dem.

Jeg har ingenting imot at andre finner sin løsning hos Roede eller andre metoder, men for meg er det lavkarbo som er løsningen. Hvorfor er det så vanskelig å respektere det?

Og når man antyder at alle overvektige sitter i sofaen og spiser potetgull, da blir ikke saken bedre.

Huff, sånn ja, der fikk jeg blåst ut litt! Nå kan jeg fortsette min deilige lavkarbotilværelse og glise bredt mens vekta går ned!

__________________



Min journal
Mumle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lett blanding: Atkins, Ketolyse, selvkomponert Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:41   #19
erruslank
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 86
erruslank er på en erverdig vei

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Opprinnelig lagt inn av senorita, her.

Ja, han der Jørgen syns jeg dessverre ikke virket så veldig intelligent.. han var så utrolig "offer" syns jeg..

Montro om han har prøvd seg på lavkarbo?

Det blir for dumt når han skal skylde på myndigheter og manglende forskning for at han er fet. Han har vært med i lignende debatter før, bl.a en på TV2 for ca 5 år siden. Nå er han dobbelt så stor! Hva med å fokusere på en bedre livsstil enn å skylde på alle andre enn seg selv?

Det er en klisje, men start med gutten i speilet!

erruslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, sånn ca :) Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:43   #20
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Uansett. De ernæringsfolka av den gamle skolen har tydeligvis ikke følgt med på fysikk timen. Jeg måtte le da Drevon dro fram termodynamikkens lover.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:43   #21
erruslank
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 86
erruslank er på en erverdig vei

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Opprinnelig lagt inn av Mumle, her.

Lavkarbo blir fremstilt som at man dytter i seg fett dagen lang (jeg spiser mer grønnsaker på lavkarbo enn jeg gjorde tidligere), og det blir feil.

Jeg har heller aldri spist mer grønnsaker enn jeg gjør nå!

erruslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, sånn ca :) Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:43   #22
Nero
Medlem
 
Nero sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 55
Innlegg: 286
Nero er på en erverdig vei

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Jeg synes de snakket for lite om at fedme er/er ikke en sykdom. Jeg ønsket at noe kunne spørre Kari om hva hun mente om f.eks dette eksemplet:

En dame føder 2 barn med ett års mellomrom. Jente først, la oss si hun veier rundt 5 kilo når hun blir født - en "feit" baby".

Året etter fødes hennes bror, en liten kar på 3500 gram.

Barna får samme kost hjemme, men datteren som er født feit - spiser/har behov for mer mat i barneårene enn broren som er tynn.

I ungdomstiden spiser broren masse karbo, usunn mat, sjokolade og annet - og trimmer aldri. Han er fremdeles tynn som en tråd.

Jenta har fremdeles stor apetitt, men spiser ikke mer kalorier enn broren i det store og det hele. Hun har blitt enormt overvektig (si moren også er ekstremt overvektig).

Det jeg mener, er at fedme er en sykdom - enkelte oss er født feit, da må det vel være genetisk? Ofte har fete barn en fet far eller mor - samtidig som det også har en søster eller bror som ikke er overvektig (kanskje som sin far?)

Dette er bare et eksempel, som det sikkert finns mange tilfeller av i virkeligheten.

Lurer på hva Kari ville si om det? At jenta er lat og må ut å trene?

__________________


VELKOMMEN TIL MIN JOURNAL
Nero er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse 6 mnd - nå Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:47   #23
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Kanskje litt sånn som forventa med et altfor stort panel og litt for få ute blant publikum. Savna Lena Beatrice der, hun hadde vært en flott lavkarbo-ambassadør. Synes også Hexeberg ble litt for anspent, mens Poleszynski var kjempeflink. Drevon kunne gjerne vært utfordra på de (dårlige) ernæringsrådene som har vært gitt til diabetes-pasientene de siste 30-40 åra.

Er egentlig ikke uenig i at det med fysisk aktivitet er viktig, tror mange av oss kunne ha godt å bevege oss mer (meg selv inkludert).

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:49   #24
Mumle
Medlem
 
Mumle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 107
Mumle er på en erverdig vei

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Opprinnelig lagt inn av Nero, her.

Jeg synes de snakket for lite om at fedme er/er ikke en sykdom. Jeg ønsket at noe kunne spørre Kari om hva hun mente om f.eks dette eksemplet:

En dame føder 2 barn med ett års mellomrom. Jente først, la oss si hun veier rundt 5 kilo når hun blir født - en "feit" baby".

Året etter fødes hennes bror, en liten kar på 3500 gram.

Barna får samme kost hjemme, men datteren som er født feit - spiser/har behov for mer mat i barneårene enn broren som er tynn.

I ungdomstiden spiser broren masse karbo, usunn mat, sjokolade og annet - og trimmer aldri. Han er fremdeles tynn som en tråd.

Jenta har fremdeles stor apetitt, men spiser ikke mer kalorier enn broren i det store og det hele. Hun har blitt enormt overvektig (si moren også er ekstremt overvektig).

Det jeg mener, er at fedme er en sykdom - enkelte oss er født feit, da må det vel være genetisk? Ofte har fete barn en fet far eller mor - samtidig som det også har en søster eller bror som ikke er overvektig (kanskje som sin far?)

Dette er bare et eksempel, som det sikkert finns mange tilfeller av i virkeligheten.

Lurer på hva Kari ville si om det? At jenta er lat og må ut å trene?

Det skulle jeg også likt å høre. Jeg kjenner noen sånne som den gutten du beskriver her. Sofagriser som drikker cola hver dag og kun pizza o.l. til middag. Hadde jeg levd på deres måte hadde jeg antakelig veid det dobbelte av det jeg gjør i dag. Likevel er de tynne, på grensa til magre. Hvorfor det?

__________________



Min journal
Mumle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lett blanding: Atkins, Ketolyse, selvkomponert Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:50   #25
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

For å gå ned i vekt så må man bruke flere kalorier enn man spiser, det er det ikke mulig å være uenig i.

Det som er så utrolig frustrerende er at kroppen selv bestemmer hva den skal gjøre med energien vi spiser. Hvis kroppen vil lagre fett, fordi den hormonelle balansen tilsier, så lagrer den fett. At Kari tror man kan styre dette selv betyr ikke annet enn at hun ikke vet hva hun snakker om.

At "tradisjonelt" ernæringsregime mener en persons høyde er styrt av genene, mens evnen til å legge på seg er styrt av viljen og evnen til å spise mindre er igrunnen bare flaut og ikke basert på seriøs forskning.

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
I morgen er det start. Noen andre som begynner i morgen? Xandra Ketolysekuren 82 28-08-09 14:35
Husk å mål cm! Tittentei Ketolysekuren 11 06-01-08 17:51
Husk Kalium Maz Kosttilskudd 21 09-05-06 13:56
Debatten Er Vekket Til Live!! janmesi Lavkarbo generelt 17 30-01-06 14:28
husk meg ? nøtta Spørsmål og svar 9 14-12-05 21:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no