Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Ny, uviten og trenger hjelp?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-10-11, 19:48   #1
Alvepia
Medlem
 
Alvepia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Helgeland
Innlegg: 138
Alvepia er på en erverdig vei

Ny, uviten og trenger hjelp?

Hei!

Da er jeg helt ny, har lest ut frisk med lavkarbo, og i dag kjøpte jeg lavkarbo 100 oppskrifter.
Nå er jeg klar til en ny start!
Jeg har tenk og gå ned 10 kilo, da jeg og herremannen vil ha et til barn.

Men nå er det sånn at jeg aner ikke hvordan jeg skal spise, hvor mye, hva osv.
Jeg så det var mye egg i en del oppskrifter, magen min tåler ikke egg, så hva kan man evt spise?

Noen som har noen tips?
hvor mange karbo skal jeg spise?
hvor ofte?

Hvar og tog en liten handle rundt i dag, men siden jeg er så "blåst på dette"
så kom jeg hjem med
frosen rosenkål
frosen blomkål og brokkolig blanning.
Crem fresh
rømme
fløte
c. chees.
jalapenos
kyllingfile
bacon
hermetisk tomat
cherrytomater
og kokkos melk :P
chilli




Hjeeeeelp!
10 kilo og et lite nurk skal komme til verden. ( drømmer) ! <3

ps. Jeg har også dysleksi, så beklager dette viss noe kan være litt vanskelig og lese!

Alvepia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 20:11   #2
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Ny, uviten og trenger hjelp?

Først må du lese om dette.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 20:15   #3
Alvepia
Medlem
 
Alvepia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Helgeland
Innlegg: 138
Alvepia er på en erverdig vei

Sv: Ny, uviten og trenger hjelp?

Joda, jeg leser og leser, har gjort det lenge, men jeg skjønner like lite :/

__________________
En dag møter du sannheten, se den dypt inn i øynene!


Alvepia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 20:24   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ny, uviten og trenger hjelp?

Opprinnelig lagt inn av Alvepia, her.

Joda, jeg leser og leser, har gjort det lenge, men jeg skjønner like lite :/

Sjekk ut nybegynnertråden til arnakristin nederst i signaturen min. Les gjennom, og les også linkene - dette er viktig startinformasjon!

I mellomtiden mens du lærer og leser til øyet blir stort og vått, kan du fint velge og leve etter lavkarbo på 3 minutter. Denne kan du skrive ut og henge på kjøleskapet. Ingen telling, enkel informasjon om hva du kan spise, hva du ikke kan spise.

Spis når du er sulten, og stans når du er mett. Drikk godt med vann Hold deg unna alle lavkarbokakene og sånt den første måneden til du er mer komfortabel med maten og vet hva du kan spise.

Alle har vært forvirrete ferskinger, det går over! Les og spør!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 20:27   #5
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Ny, uviten og trenger hjelp?

Hei,
Hvor mange kh pr dag er noe du må bestemme selv, lavkarbo er en paraplybetegnelse for karboredusert kosthold med inntak fra tilnærmet null til 150 kh pr dag.
Du skal spise når du er sulte og da skal du spise deg passe mett, ikke stappmett…
Anbefaler at du tar deg en tur innom nybegynnertråden der får du svar på mye men ikke minst en rask oversikt over temaet lavkarbo. i den tråden finner du link til en hendig liten brosjyre LCHF på 3 minutter, mange printer den ut og henger den på kjøleskapet.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 20:31   #6
Alvepia
Medlem
 
Alvepia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Helgeland
Innlegg: 138
Alvepia er på en erverdig vei

Sv: Ny, uviten og trenger hjelp?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Sjekk ut nybegynnertråden til arnakristin nederst i signaturen min. Les gjennom, og les også linkene - dette er viktig startinformasjon!

I mellomtiden mens du lærer og leser til øyet blir stort og vått, kan du fint velge og leve etter lavkarbo på 3 minutter. Denne kan du skrive ut og henge på kjøleskapet. Ingen telling, enkel informasjon om hva du kan spise, hva du ikke kan spise.

Spis når du er sulten, og stans når du er mett. Drikk godt med vann Hold deg unna alle lavkarbokakene og sånt den første måneden til du er mer komfortabel med maten og vet hva du kan spise.

Alle har vært forvirrete ferskinger, det går over! Les og spør!


Tusen takk! Hive seg i på lesingen igjen
Beste er vell og finne ut frokost i morgen tidlig :P

__________________
En dag møter du sannheten, se den dypt inn i øynene!


Alvepia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 20:43   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ny, uviten og trenger hjelp?

Stek kyllingfileten din i tynne skiver og spis sammen med feks cherrytomater, litt bacon, en dasj CF, kanskje chili om du liker det sterkt. Ha alt i panna, smak til med krydder

Jeg er stor fan av salat med stekt kylling, bacon, parmesan og litt hjemmelaget aioli (hvitløksmajones)

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 21:02   #8
Alvepia
Medlem
 
Alvepia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Helgeland
Innlegg: 138
Alvepia er på en erverdig vei

Sv: Ny, uviten og trenger hjelp?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Stek kyllingfileten din i tynne skiver og spis sammen med feks cherrytomater, litt bacon, en dasj CF, kanskje chili om du liker det sterkt. Ha alt i panna, smak til med krydder

Jeg er stor fan av salat med stekt kylling, bacon, parmesan og litt hjemmelaget aioli (hvitløksmajones)

Takk

Jeg er gla i sterk mat, kylling, cherrytomat, rosenkål, blomkål, jalapenos , chilli osv.
Så jeg har tenkt litt om jeg kan spise bare det i noen uker frammover , bare for og sette meg inn i hele styret?

__________________
En dag møter du sannheten, se den dypt inn i øynene!


Alvepia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 21:24   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ny, uviten og trenger hjelp?

Opprinnelig lagt inn av Alvepia, her.

Takk

Jeg er gla i sterk mat, kylling, cherrytomat, rosenkål, blomkål, jalapenos , chilli osv.
Så jeg har tenkt litt om jeg kan spise bare det i noen uker frammover , bare for og sette meg inn i hele styret?

Jeg vil anbefale at du varierer litt så du ikke blir lei.

Bruk forskjellige proteinkilder sammen med favorittgrønnsakene, biffkjøtt, svinekjøtt, sjømat, fisk osv. Husk litt fett til alle måltid. Grønnsaker er flott, spis mye grønnsaker! Bruk feks avokado og lag deg guacamole med hvitløk og chili feks

Liker du yoghurt, kan du spise tyrkisk yoghurt med frosne bær som du får kjøpt i butikken En håndfull nøtter, litt oliven, fetaost osv er glimrende mellommåltid OM du blir sulten

Kjøp gjerne Hexebergs kokebok for inspirasjon, eller let litt rundt på oppskriftsforumet her inne

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 21:28   #10
Alvepia
Medlem
 
Alvepia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Helgeland
Innlegg: 138
Alvepia er på en erverdig vei

Sv: Ny, uviten og trenger hjelp?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg vil anbefale at du varierer litt så du ikke blir lei.

Bruk forskjellige proteinkilder sammen med favorittgrønnsakene, biffkjøtt, svinekjøtt, sjømat, fisk osv. Husk litt fett til alle måltid. Grønnsaker er flott, spis mye grønnsaker! Bruk feks avokado og lag deg guacamole med hvitløk og chili feks

Liker du yoghurt, kan du spise tyrkisk yoghurt med frosne bær som du får kjøpt i butikken En håndfull nøtter, litt oliven, fetaost osv er glimrende mellommåltid OM du blir sulten

Kjøp gjerne Hexebergs kokebok for inspirasjon, eller let litt rundt på oppskriftsforumet her inne

Ser at man skal spise en halv advokado og egg, men kan man bytte egge mot noe annet? siden jeg ikke kan spise egg?
Utrolig takknemmelig for at dere tar dere tid og svare meg!

__________________
En dag møter du sannheten, se den dypt inn i øynene!


Alvepia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 21:31   #11
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ny, uviten og trenger hjelp?

Opprinnelig lagt inn av Alvepia, her.

Ser at man skal spise en halv advokado og egg, men kan man bytte egge mot noe annet? siden jeg ikke kan spise egg?
Utrolig takknemmelig for at dere tar dere tid og svare meg!

Hvor leser du dette?

Spis en hel avokado om du vil Spis en halv med en god bit av din favoritt-ost Les lavkarbo på 3 minutter til du kan den utenat, så ser du etterhvert selv hva du kan spise.

Lær deg med en gang og lese på innholdsfortegnelsen til matvarer i butikken, hold deg til de som har under 5 g karbohydrater pr 100 gram.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 22:35   #12
Alvepia
Medlem
 
Alvepia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Helgeland
Innlegg: 138
Alvepia er på en erverdig vei

Sv: Ny, uviten og trenger hjelp?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Hvor leser du dette?

Spis en hel avokado om du vil Spis en halv med en god bit av din favoritt-ost Les lavkarbo på 3 minutter til du kan den utenat, så ser du etterhvert selv hva du kan spise.

Lær deg med en gang og lese på innholdsfortegnelsen til matvarer i butikken, hold deg til de som har under 5 g karbohydrater pr 100 gram.

Ok, men for og gå ned ca 10 kilo? hvor mye skal jeg holde meg til om dagen? hvor mye er det i kylling, kjøttdeig? svinefile? fisk/laks ?

__________________
En dag møter du sannheten, se den dypt inn i øynene!


Alvepia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 22:55   #13
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Ny, uviten og trenger hjelp?

Opprinnelig lagt inn av Alvepia, her.

Ok, men for og gå ned ca 10 kilo? hvor mye skal jeg holde meg til om dagen? hvor mye er det i kylling, kjøttdeig? svinefile? fisk/laks ?

Igjen, som flere har bedt deg om- les nybegynnertråden og LCHF på 3 minutter.

Rent kjøtt og fisk inneholder ikke karbohydrater, men ærlig talt- dette kan du finne ut selv. Hvor mye karbohydrater, protein, fett etc en matvare inneholder finner du i matvaretabeller på nettet (som matvareguiden), og utenpå pakningen på maten du finner på butikken.

Og ingen kan fortelle deg hvor mye du må spise for å gå ned 10 kg. Hvor mye mat vi trenger, og hvor fort vi går ned, varierer fra person til person.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 23:26   #14
Alvepia
Medlem
 
Alvepia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Helgeland
Innlegg: 138
Alvepia er på en erverdig vei

Sv: Ny, uviten og trenger hjelp?

Opprinnelig lagt inn av Ethereal, her.

Igjen, som flere har bedt deg om- les nybegynnertråden og LCHF på 3 minutter.

Rent kjøtt og fisk inneholder ikke karbohydrater, men ærlig talt- dette kan du finne ut selv. Hvor mye karbohydrater, protein, fett etc en matvare inneholder finner du i matvaretabeller på nettet (som matvareguiden), og utenpå pakningen på maten du finner på butikken.

Og ingen kan fortelle deg hvor mye du må spise for å gå ned 10 kg. Hvor mye mat vi trenger, og hvor fort vi går ned, varierer fra person til person.

GO! da leser jeg, åsså ser vi!

__________________
En dag møter du sannheten, se den dypt inn i øynene!


Alvepia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-10-11, 10:30   #15
Alvepia
Medlem
 
Alvepia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Helgeland
Innlegg: 138
Alvepia er på en erverdig vei

Sv: Ny, uviten og trenger hjelp?

I dag startet jeg med frokost.
Frokost: (tåler ikke egg)
6 Cherrytomater
1,5 skive bacon
5 biter jalapenos.
(dette stekes med litt pepper på)
1/3 del box med CC.

Blir dette greit?

Evt så laget jeg ekstra sånn at jeg kunne ha det samme til lunch ( siden jeg er på jobb)

Skal vell holde meg til 15K. om dagen.

__________________
En dag møter du sannheten, se den dypt inn i øynene!


Alvepia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-10-11, 11:07   #16
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ny, uviten og trenger hjelp?

Tja, blir du mett av det? For min del så det veldig lite ut... hiv oppi et par skiver med skinke eller annen ren protein som grillet kylling feks og en skvett fløte så blir det litt mer balansert også

Stikk innom biblioteket og se om du kan få lånt ketolyse-kuren, eller lignende. Der finnes mange forslag til måltider som er balanserte

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 04-10-11, 11:47   #17
Alvepia
Medlem
 
Alvepia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Helgeland
Innlegg: 138
Alvepia er på en erverdig vei

Sv: Ny, uviten og trenger hjelp?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Tja, blir du mett av det? For min del så det veldig lite ut... hiv oppi et par skiver med skinke eller annen ren protein som grillet kylling feks og en skvett fløte så blir det litt mer balansert også

Stikk innom biblioteket og se om du kan få lånt ketolyse-kuren, eller lignende. Der finnes mange forslag til måltider som er balanserte


Ja, egentlig.
Kanskje jeg kan prøve litt mere frokost da :P spe på med litt fløte?
Frokosten og lunch er det som er mest vanskelig for meg, siden jeg leser om alle som spiser egg, så jeg blir litt hemma :P

__________________
En dag møter du sannheten, se den dypt inn i øynene!


Alvepia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-10-11, 19:48   #18
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Ny, uviten og trenger hjelp?

Sikker på at du ikke kan greie å venne deg til egg da? Syns jeg så at du bare sa at magen din ikke tåler egg...Om du ikke har fått stadfestet en intoleranse/allergi kan du vel prøve om det er varianter av mat med egg du kan greie....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 04-10-11, 21:03   #19
Alvepia
Medlem
 
Alvepia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Helgeland
Innlegg: 138
Alvepia er på en erverdig vei

Sv: Ny, uviten og trenger hjelp?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Sikker på at du ikke kan greie å venne deg til egg da? Syns jeg så at du bare sa at magen din ikke tåler egg...Om du ikke har fått stadfestet en intoleranse/allergi kan du vel prøve om det er varianter av mat med egg du kan greie....


Jeg tåler ikke egg. Så da blir det litt vannskelig

__________________
En dag møter du sannheten, se den dypt inn i øynene!


Alvepia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ny her, trenger hjelp! Linn_ Spørsmål og svar 13 30-03-11 22:29
Jeg trenger hjelp Tvillingmamma Spørsmål og svar 1 17-07-09 19:44
Ny og uviten Nelly Atkins kosthold 2 19-01-05 21:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no