Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lavkarbo nybegynnerspørsmål

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-07-11, 11:22   #1
test2011
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 1
test2011 er på en erverdig vei

Lavkarbo nybegynnerspørsmål

Jeg og min kone skal starte på "lavkarbodietten alle klarer"
http://www.klikk.no/helse/dinkost/vektkontroll/article690423.ece
I den forbindelse har jeg noen enkle spørsmål. Jeg er 45 år, 190 cm og 120 kg. Jeg er ganske kraftig bygd men kunne godt ha tenkt meg å gå ned 10-15 kg.
1. Varighet. Må man følge dietten i flere uker for at det skal være noen vits eller vil man merke det etter bare en uke?
2. Mat. Hva skjer hvis man "sprekker" i løpet av dietten og spiser boller og brødmat eller en middag med poteter? Vil dette ødelegge for flere dager eller bare ødelegge forbrenningen for dette måltidet?
3. Brus. Jeg er delvis "avhengig" av Pepsi max. Hvordan vil noen glass med dette pr dag virke inn. Her er det vel lite fett og kalorier.
4. Alkohol. Hvordan vil en fest virke inn på kuren? Jeg har lest forskjellige meninger om dette. Noen mener at dette stopper prossessen i lang tid mens noen sier at kun den påfølgende dagen er ødelagt?

Jeg håper at dere tar dere tid til å svare på disse, for meg, viktige spørsmålene.

test2011 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 11:30   #2
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo nybegynnerspørsmål.

1: Selv om de fleste får en oj-effekt (greit om man skal være fin på fest) den første uka så er dette noe man bruker noen måneder på. En uke er bare om man egentlig er slank og ønsker å "deffe" (som kroppsbyggerne) for fine klær... Det er "bare vann", og det store vekttapet kommer ut i uke 2/3.
1. Varighet. Må man følge dietten i flere uker for at det skal være noen vits eller vil man merke det etter bare en uke?

2: Du vil "legge på deg" mye vann og det tar noen dager før du er i hakk igjen. Det er fort å se at om man gjør dette rett så går det bedre å ha seg god mat enn en bolle. Om du egentlig er glutensensitiv eller karbosensitiv så får du deg en god karamell...au
2. Mat. Hva skjer hvis man "sprekker" i løpet av dietten og spiser boller og brødmat eller en middag med poteter? Vil dette ødelegge for flere dager eller bare ødelegge forbrenningen for dette måltidet?

3. Det varierer. Det kan være bedre å bytte til en billig-cl, for det er dobbelt så mye koffein i PM. Det kan lage trøbbel for nedgang for noen, blodsukkersvingninger for andre. Kommer helt an på hvor langt ut på diabetes-2 rampa du er...
3. Brus. Jeg er delvis "avhengig" av Pepsi max. Hvordan vil noen glass med dette pr dag virke inn. Her er det vel lite fett og kalorier.

4: Joda, det finnes lavkarbo øl og vin, samt at det ikke er karbo i ren alkohol. Alkoholen brennes først så det stopper vektnedgang den dagen. Vær klar over at effekten derfor også er minst dobbelt fra vanlig så an blir god og snurrig på bare en øl.
4. Alkohol. Hvordan vil en fest virke inn på kuren? Jeg har lest forskjellige meninger om dette. Noen mener at dette stopper prossessen i lang tid mens noen sier at kun den påfølgende dagen er ødelagt?

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 11:43   #3
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo nybegynnerspørsmål

Hei,
Den menyen ligger vel tett opp til Fedon, så jeg vil anbefale deg å lese noen av hans bøker, de kan du eventuelt låne på biblioteket.
I tillegg vil jeg anbefale at du tar deg en tur innom nybegynner tråden: Til alle nybegynnere på lavkarbo…
Der finner du bl.a. link til en genial liten brosjyre som heter ’LCHF på 3 minutter’, mange printer den ut og henger den på kjøleskapet.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 11:55   #4
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo nybegynnerspørsmål

Mine svar gjelder LCHF. Det innebærer ketose. I fedon er det pålagt med sprekker...

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 12:07   #5
manebane
Seniormedlem
 
manebane sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: der ingen skulle tru...
Innlegg: 559
manebane er ny på veien

Sv: Lavkarbo nybegynnerspørsmål

Men snakker vi om en diett??

I de fleste tilfeller dreier det seg vel om en livsstilsendring der du for alltid må si farvel til gamle vaner...Selvfølgelig ikke like ekstremt hele veien men livet vil aldri bli slik det var før. Det vil bli bedre

__________________
Min dagbok.



manebane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 12:17   #6
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Lavkarbo nybegynnerspørsmål

Jeg lurte også på dette med varighet.. Holder man på noen mnd, går ned det man ønsker, og så spiser det man spiste før igjen så kommer kiloene snikendes på igjen... :/

Snakker av erfaring.. Har gjort den fella flere ganger.. Gått ned 15 kg, sprukket og så spist vanlig høykarbo igjen, og 20 kg kom fort på igjen.. Dette har jeg gjort 2 ganger, før jeg nå tredje gangen har gått ned over 30 kg og holder på enda

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 13:56   #7
Aisen
Juniormedlem
 
Aisen sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 29
Aisen er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo nybegynnerspørsmål

Det gjelder vel det samme her som med alle andre måter å gå ned i vekt på. Vender man tilbake til gamle synder vil man selvfølgelig legge på seg igjen, og det er jo det som er den fordømte utfordringen .

Fra lavkalori til masse kalorier = vektoppgang
Fra å ha trent seg ned i vekt til sofakroken = Vektoppgang
Fra lavkarbo til karboparty all the time = vektoppgang

Løsningen må være å finne ut hvor mye man kan spise uten å gå opp i vekt igjen. Jeg tenker at det er forskjell på en potet hver 14.dag og litt pasta i hyggelig lag, og på å spise en kilo spagetti og ei rand med poteter flere ganger i uka slik som jeg gjorde. Men lett er det definitivt ikke .

__________________



Aisen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF <40 gram Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 15:35   #8
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo nybegynnerspørsmål

Opprinnelig lagt inn av Aisen, her.

Det gjelder vel det samme her som med alle andre måter å gå ned i vekt på. Vender man tilbake til gamle synder vil man selvfølgelig legge på seg igjen, og det er jo det som er den fordømte utfordringen .

Fra lavkalori til masse kalorier = vektoppgang
Fra å ha trent seg ned i vekt til sofakroken = Vektoppgang
Fra lavkarbo til karboparty all the time = vektoppgang

Løsningen må være å finne ut hvor mye man kan spise uten å gå opp i vekt igjen. Jeg tenker at det er forskjell på en potet hver 14.dag og litt pasta i hyggelig lag, og på å spise en kilo spagetti og ei rand med poteter flere ganger i uka slik som jeg gjorde. Men lett er det definitivt ikke .

Jeg har gått fra lavkalori til masse kalorier på lavkarbo, og går ned i vekt

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nybegynnerspørsmål Mariløvhaug Spørsmål og svar 3 08-05-11 15:05
Nybegynnerspørsmål streber Eurodiett 3 17-08-10 21:43
Et par nybegynnerspørsmål... lillefixen Lavkarbo generelt 1 29-03-10 17:39
Ny her - nybegynnerspørsmål! Addict Spørsmål og svar 9 20-01-09 19:01
Nybegynnerspørsmål K@rin Spørsmål og svar 5 10-07-08 23:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no