Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kunstig søtning + kosttilskudd

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-06-10, 08:19   #1
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Kunstig søtning + kosttilskudd

Jeg er helt enig i den delen av filosofien som sier at vi bør spise så ren mat som mulig, det er jo fullstendig logisk.

Men jeg skjønner ikke hvordan dere da kan spise masse kunstige søtningsstoffer??? Etter min mening er ikke kroppen overhodet laget for å kunne fordøye eller gjøre noe som helst med disse, knapt nok å sende dem rett gjennom. Men dere sluker jo Fun light (*grøss*) og div. annet med kunstig søtning bare så det koster etter?

Og om dette kostholdet skal være så fantastisk - hvorfor er det så mange som må ta / tar flere forskjellige kosttilskudd for å få i seg alt de trenger da??? Leste i Atkins-boka at en av hans pasienter tok 30 (!!!!) vitamintilskudd hver dag!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 08:57   #2
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Kunstig søtning + kosttilskudd

Det finnes nok av dem her inne som ikke bruker kunstig søtning også, føler du tar alle over en kam her! De som snakker mye om ren mat er antageligvis ikke de som drikker mest pepsi max heller?

Jeg tar en multivitamin til dagen, om det er nødvendig veit jeg ikke.

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 09:57   #3
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Kunstig søtning + kosttilskudd

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet, her.

Det finnes nok av dem her inne som ikke bruker kunstig søtning også, føler du tar alle over en kam her! De som snakker mye om ren mat er antageligvis ikke de som drikker mest pepsi max heller?

Jeg tar en multivitamin til dagen, om det er nødvendig veit jeg ikke.

Synes bare det er så mange som hiver innpå med div. kunstig søtning (som jeg er meget skeptisk til og får vondt i magen av selv), lettbrus, fun light (som det ikke er lov til å kalle saft engang fordi den aldri har vært i nærheten av et bær eller en frukt!) og slike ting. Henger liksom ikke helt på greip i forhold til "ren mat". Men som du sier så er det jo helt sikkert mange her inne som holder seg unna det også.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 09:58   #4
ninagronn
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Nordnesøy
Alder: 55
Innlegg: 114
ninagronn er ny på veien

Sv: Kunstig søtning + kosttilskudd

Jeg bruker ikke søtning av noe slag, verken naturlig eller kunstig, og det jeg tar av medisiner er nødvendig for meg, + en multigvitamin, om jeg trenger den vet jeg ikke men den er også foreskrevet av lege,

__________________


ninagronn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 10:13   #5
Hevingen
Seniormedlem
 
Hevingen sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 695
Hevingen har en fantastisk aura rundt segHevingen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kunstig søtning + kosttilskudd

Når det gjelder kosttilskudd, så er det mange som spiser "vanlig" mat som også tar flere typer kosttilskudd. Men her inne så er det kanskje generelt mer fokus på kost og å få i seg nok av de forskjellige næringsstoffene, så det gjør at det blir mer snakk om det.

__________________
Bloggen min



Hevingen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lchf - Ketolyse-ish Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 10:37   #6
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Kunstig søtning + kosttilskudd

Opprinnelig lagt inn av Hevingen, her.

Når det gjelder kosttilskudd, så er det mange som spiser "vanlig" mat som også tar flere typer kosttilskudd. Men her inne så er det kanskje generelt mer fokus på kost og å få i seg nok av de forskjellige næringsstoffene, så det gjør at det blir mer snakk om det.

Det har du jo helt rett i! Ble litt opphengt i alt Atkins mener man burde ta av diverse tilskudd, hvis man virkelig trenger alt det der så kan vel ikke dietten hans være helt optimal allikevel? Jeg driver og leser litt for å se hva de ulike filosofiene dreier seg om, men prøver å finne min egen filosofi.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 10:46   #7
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Kunstig søtning + kosttilskudd

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Synes bare det er så mange som hiver innpå med div. kunstig søtning (som jeg er meget skeptisk til og får vondt i magen av selv), lettbrus, fun light (som det ikke er lov til å kalle saft engang fordi den aldri har vært i nærheten av et bær eller en frukt!) og slike ting. Henger liksom ikke helt på greip i forhold til "ren mat". Men som du sier så er det jo helt sikkert mange her inne som holder seg unna det også.

Tror mange, spesielt i starten bruker slike ting for en mykere overgang til ny livsstil. Om en plutselig ikke har noe tillatt søtt hadde nok det tatt motet av flere! Ser at mange nye kun er på utkikk etter erstattere for sukkerholdige ting, feks drikke, godis eller kaker. Derfor blir det jo mange tråder om det også siden det er noe av det første folk spø om. Når en har vert i gamet en stund og kroppen slutter med cravings kommer en ikke på at en har lyst på det heller...

Jeg skal ærlig innrømme at jeg koser meg med sukkerfri sjokolade av og til og nyter det til de grader. Men det er forskjell på av og til og flere ganger daglig syns jeg! De sjeldne gangene jeg bruker søtning, i kaker feks, blir det sukrin eller stevia som jo er naturlig...

Flere bryr seg sikkert lite om dette med ren mat, og kjører lavkarbo kun for å gå ned i vekt. Da har jo ikke kunstig søtning noe å si.

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 10:53   #8
Trulte67
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 303
Trulte67 er på en erverdig vei

Sv: Kunstig søtning + kosttilskudd

Mange har vel levd ganske usunt i lange perioder, men egentlig aldri tenkt helt over det før de blir hekta på lavkarbo av ymse slag.
Jeg ville aldri visst at jeg hadde jern-,magnesium-, og kalium-mangel f.eks. hvis jeg ikke hadde tatt blodprøver. Og disse prøvene i tillegg til diverse andre, gjorde at jeg måtte tenke igjennom kostholdet mitt for å unngå flere forskjellige typer medisiner på sikt.
Det er nok slik at veldig mange som ikke tenker over kostholdet sitt overhodet også har en del mangler, men vet det ikke, fordi det ikke er i fokus.
Her inne er kosthold og helse veldig i fokus

Jeg drikker light-brus, Fun light, og hiver innpå søtningsstoffer i den grad jeg ønsker. Men jeg opplever at jeg ikke trenger så mye søtstoff nå som før for å være fornøyd med smaken. Å leve helt uten søtsmak kan jeg ikke tenke meg... Jeg er ikke bekymret for søtstoffer. Jeg har hatt nær familie med diabetes i mange år, og der har det vært dynget på med søtstoffer (mye mer enn jeg orker å spise pga bismak), og det virker som det går helt fint.

Jeg er opptatt av at kroppen min har det bra, og noen dager har den det best med Cola zero i store mengder og en sjokolade-Atkins bar. Andre dager har den det bra med rent kjøtt eller fisk
Jeg er veldig fornøyd med at jeg har lurt kroppen min til å tro at det er sukker i Cola zero, så hver gang jeg føler meg litt "uggen", så trenger jeg ikke vanlig cola lenger, men kan drikke zero. Topp !

__________________



118 kg (grøss) i nov.2008. Ketolyse fra mai 2010, da 106,6 kg.
Trulte67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse,men øker på karboene i sommer! Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 12:32   #9
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Kunstig søtning + kosttilskudd

Opprinnelig lagt inn av Trulte67, her.

Jeg drikker light-brus, Fun light, og hiver innpå søtningsstoffer i den grad jeg ønsker.

Jeg tåler det dårlig og når jeg i tillegg synes det stort sett smaker grusomt, kunstig og med ekle bismaker så er valget enkelt.

Prøver meg frem med litt bjørkesøt, men så leste jeg at det ikke var så sunt heller - så jeg vettafaen jeg...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 18:18   #10
Trulte67
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 303
Trulte67 er på en erverdig vei

Sv: Kunstig søtning + kosttilskudd

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Jeg tåler det dårlig og når jeg i tillegg synes det stort sett smaker grusomt, kunstig og med ekle bismaker så er valget enkelt.

Prøver meg frem med litt bjørkesøt, men så leste jeg at det ikke var så sunt heller - så jeg vettafaen jeg...

Jeg hadde også holdt meg unna om jeg ikke likte smaken, ja

__________________



118 kg (grøss) i nov.2008. Ketolyse fra mai 2010, da 106,6 kg.
Trulte67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse,men øker på karboene i sommer! Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 18:20   #11
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Kunstig søtning + kosttilskudd

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Jeg er helt enig i den delen av filosofien som sier at vi bør spise så ren mat som mulig, det er jo fullstendig logisk.

Men jeg skjønner ikke hvordan dere da kan spise masse kunstige søtningsstoffer??? Etter min mening er ikke kroppen overhodet laget for å kunne fordøye eller gjøre noe som helst med disse, knapt nok å sende dem rett gjennom. Men dere sluker jo Fun light (*grøss*) og div. annet med kunstig søtning bare så det koster etter?

Og om dette kostholdet skal være så fantastisk - hvorfor er det så mange som må ta / tar flere forskjellige kosttilskudd for å få i seg alt de trenger da??? Leste i Atkins-boka at en av hans pasienter tok 30 (!!!!) vitamintilskudd hver dag!

Jeg tror nok at de fleste her inne ikke spiser masse kunstige søtningsstoffer - ikke etter at søtsuget har gitt seg.
Men av f.eks sosiale grunner kan det være greit å kunne lage en kake til forskjellige anledninger.
Ellers er det som sagt mange nye som leter etter erstatninger de føler de "må" ha i begynnelsen.

Jeg har hørt at det ikke er så mye næring i den maten vi spiser i dag i forhold til den maten de hadde for en 20-30 år siden og at det er en av årsakene til at man bør spise kosttilskudd. Men jeg har jo også hørt at hvis man spiser variert, så får man dekket kroppens behov. Jeg spiser de tilskuddene som jeg mener jeg trenger, det gjorde jeg da jeg spiste høykarbo også. 30 om dagen hørtes litt i overkant mye ut, he, he

Uansett er det ikke noen vitaminer i sukker og stivelse og fint lite i mel, pasta og ris (og frukt), så de som spiser mye av det, har kanskje enda mer behov for tilskudd enn det vi har?? Men de er muligens ikke så opptatt av kosthold eller mener at de spiser sunt nok??

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 13:03   #12
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Kunstig søtning + kosttilskudd

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Uansett er det ikke noen vitaminer i sukker og stivelse og fint lite i mel, pasta og ris (og frukt), så de som spiser mye av det, har kanskje enda mer behov for tilskudd enn det vi har?? Men de er muligens ikke så opptatt av kosthold eller mener at de spiser sunt nok??

Meget godt poeng! Jeg tror jeg får i meg det jeg trenger, spiser jo melkeprodukter (ikke ren melk), ren fisk, rent kjøtt, litt frukt og masse grønnsaker - i tillegg til bær og litt grovt korn, frø og nøtter.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 13:43   #13
Hevingen
Seniormedlem
 
Hevingen sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 695
Hevingen har en fantastisk aura rundt segHevingen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kunstig søtning + kosttilskudd

Høres ut som du har ett helt fint kosthold.

__________________
Bloggen min



Hevingen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lchf - Ketolyse-ish Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 14:07   #14
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Kunstig søtning + kosttilskudd

Opprinnelig lagt inn av Hevingen, her.

Høres ut som du har ett helt fint kosthold.

Det tror jeg selv også. Går rundt og gleder meg til neste lavkarbo-måltid hele tiden, bare synd jeg er så sjeldent sulten!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 20:23   #15
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kunstig søtning + kosttilskudd

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Ble litt opphengt i alt Atkins mener man burde ta av diverse tilskudd, hvis man virkelig trenger alt det der så kan vel ikke dietten hans være helt optimal allikevel? Jeg driver og leser litt for å se hva de ulike filosofiene dreier seg om, men prøver å finne min egen filosofi.


Vet ikke hvilken Atkins bok du har lest, men han anbefaler IKKE 30 kosttilskudd til dagen, - bare så det er sagt

Grunnen til at det anbefales kosttilskudd under induksjons- og vedvarende fasen på Atkins er at en ketogen diett (dvs. når du er i ketose) er vanndrivende. Når man drikker mye vann og derved tisser mye, vil en del av nyttige vitaminer og mineraler fra maten rett og slett bli skyllet ut uten å bli tatt opp. Det gjelder ALLE ketogene dietter, ikke bare Atkins. Man renser kroppen for en masse avfallstoffer, men dessverre forsvinner noe av det man trenger også. Det man mister mest av er mineraler: Krom, kalsium, kalium, selen, sink og magnesium.

Kostholdet i seg selv er "optimalt" fordi man skal spiser REN mat. Dvs. bl.a. rent kjøtt, fugl, fisk og skalldyr og mye grønnsaker. Stort sunnere enn det blir det ikke. Det er også viktig at man får i seg nok fett,- men riktig fett. Alle måltider skal ha en protein, en antioksidant (grønnsak) og en fettkilde. Da har man et optimalt måltid.

Kunstig søtstoff anbefales egentlig ikke. Det bør unngås så mye som mulig. Etter min personlige mening er bruk av kunstig søtstoff bare å erstatte en last med enn annen. Man kan bli like "hekta" på kunstig søtstoff som på sukker, og sunt er det heller ikke, spesielt ikke om man bruker det i store mengder. Men om man har valget om å sprekke på kunstig søtstoff eller sukker er det bedre at man tar søtstoffet Og å bruke det til spesielle anledninger har jeg ikke noe problem med.

Håper dette var litt klargjørende



__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 21:42   #16
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Kunstig søtning + kosttilskudd

Det kan nok virke som om det er mange her som bruker søtstoff mye, men det gjelder nok ikke alle. Selv bruker jeg det aldri. Hvis jeg en sjelden gang spiser noe søtt, f.eks. i selskap, så er det med sukker. Heldigvis liker ikke jeg heller den kunstige søtsmaken, og jeg tror ikke at det er noe poeng å erstatte et onde med et annet. For søtstoff er ikke sunt, og det viktige er å kvitte seg med søtsuget og heller spise skikkelig mat for å holde blodsukkeret jevnt.
Synes du har valgt et fint kosthold, TrillTrall!

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 22:21   #17
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Kunstig søtning + kosttilskudd

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.


Vet ikke hvilken Atkins bok du har lest, men han anbefaler IKKE 30 kosttilskudd til dagen, - bare så det er sagt

Grunnen til at det anbefales kosttilskudd under induksjons- og vedvarende fasen på Atkins er at en ketogen diett (dvs. når du er i ketose) er vanndrivende. Når man drikker mye vann og derved tisser mye, vil en del av nyttige vitaminer og mineraler fra maten rett og slett bli skyllet ut uten å bli tatt opp. Det gjelder ALLE ketogene dietter, ikke bare Atkins. Man renser kroppen for en masse avfallstoffer, men dessverre forsvinner noe av det man trenger også. Det man mister mest av er mineraler: Krom, kalsium, kalium, selen, sink og magnesium.
Håper dette var litt klargjørende

Veldig klargjørende var det! At jeg ikke tenkte på at det går mye ut med urinen, jeg er ikke ketose (ikke noe mål for meg), men jeg drikker mye mer enn før og tisser jo også dermed mer enn før. Takk for at dere gidder opplyse en newbie som meg! Henger rundt her inne alt for lenge hver eneste dag har jeg følelsen av, men det er så spennende!

Boka er forresten "Dr. Atkins nye slankerevolusjon" (2001) og han anbefaler temmelig mye synes jeg som ikke tar noe som helst bortsett fra en tranebærkapsel for å forebygge uvi.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 22:28   #18
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Kunstig søtning + kosttilskudd

Opprinnelig lagt inn av Manina, her.

Det kan nok virke som om det er mange her som bruker søtstoff mye, men det gjelder nok ikke alle. Selv bruker jeg det aldri. Hvis jeg en sjelden gang spiser noe søtt, f.eks. i selskap, så er det med sukker. Heldigvis liker ikke jeg heller den kunstige søtsmaken, og jeg tror ikke at det er noe poeng å erstatte et onde med et annet. For søtstoff er ikke sunt, og det viktige er å kvitte seg med søtsuget og heller spise skikkelig mat for å holde blodsukkeret jevnt.
Synes du har valgt et fint kosthold, TrillTrall!

Tusen takk!

Nå skulle jeg til å være kjepphøy og si at jeg omtrent aldri bruker kunstig søtning, men så kom jeg til å se bort på tekoppen min... Ok da, jeg har kuttet ned til en sukett i teen nå og drikker i tillegg mye mindre te enn før ettersom jeg ikke har noe sug etter noe som helst om kvelden stort sett.

Det hender jeg tar litt jordbær eller bringebær med krem søtet med ørlite bjørkesøt, men det er vel knapt nok ukentlig det også. Har forresten oppdaget enda en herlig ting med dette kostholdet - får jo aldri dette ekle sukker-plakkbelegget på tennene lenger!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 16:12   #19
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kunstig søtning + kosttilskudd

Jeg spiser så godt som aldri kunstig søtning, tar b-vitamin (for å få håret til å vokse fortere) og magnesium, that's it. Jeg har stort sett vært i ketose siden 2007. Så det er nok forskjellig, og inntrykket kan nok bli noe ubalansert, ettersom mange tråder fra nybegynnere ofte er ute etter erstatnniger, noe jeg ikke har så store problemer med å forstå.
Jeg skal innrømme at jeg selv har ligget og prusta som en stranda hval etter overinntak av Cavalier-sjokoade, med en mage så full av luft at man skulle tro jeg var på vei til å føde trillinger ... . Men søtsuget har vært ikkeeksisterende lenge, og jeg spiser heller et par biter skikkelig mørk sjokolade, om jeg først skal. Jeg LIKER jo sjokolade, men ikke hver dag, det tar bort det staselige med det.
Jeg reagerer også på aspartam. Stikker i kroppen.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kunstig søtning - trening? Indiana Spørsmål og svar 1 11-05-10 20:38
Sukker vs kunstig søtning Mercudia Spørsmål og svar 4 12-07-09 22:47
Alkohol og kunstig søtning K`s choice Ketolysekuren 4 22-09-08 00:29
Kunstig søtning sommerblomt Ketolysekuren 15 02-06-08 02:41
Proteinpulver og kunstig søtning Sweetflower Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 16-11-07 18:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no