Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Er dette brødet "lavkarbo nok"?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-06-10, 10:32   #1
Musamis
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2007
Alder: 39
Innlegg: 26
Musamis er på en erverdig vei

Er dette brødet "lavkarbo nok"?

Oppdaget av bakeriet her lager et lavkarbobrød med 23gr karbohydrater pr 100gr brød. Er det NOK lavkarbo til at jeg kan spise et par skiver om dagen, uten at det har noe å si? Herlighet, utrolig dumt forklart, tror jeg.

Her er det som står om brødet på brosjyren som fulgte med:

Næringsinnhold pr 100 gram brød:
Energi: 1164 kJ (278 kcal)
Protein: 20 g.
Karbohydrat: 23 g
hvorav sukkerarter: 3 g. (er det for mye?)
Fett: 12 g
hvorav: mettet fettsyrer 1,3 g
enumettet fettsyrer 3,7 g
flerumettet fettsyrer 5,3 g.
Kostfiber (fra rug, linfrø, bygg, soya, solsikkekjerner): 6,0 g
Natrium: 0,5 g

Bakt med følgende ingredienser:
Vann, byggmel og sammalt rug -25%, hvetegluten, soyaflak, solsikkekjerner, linfrø, sesamfrø, maisstivelse, soyamel, rapsolje, fruktose, salt, maltmel, gjær, tørket surdeig av rug, fortykningsmiddel E412.

Ingen karbohydrater fra hvete, kun hveteproteiner (hvetegluten).

Så; er dette et bra lavkarbobrød, tror dere?

Jeg har i et par dager spist 2 skiver til frokost og ei til kvelds (hver skive ca 25-30gr) med div pålegg (skinke, ost, tomat, agurk...).

Eller er det for mye karbohdrater for meg som ønsker å leve lavkarbo?

__________________
Musamis gir ikke opp!
Musamis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-06-10, 15:38   #2
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Er dette brødet "lavkarbo nok"?

Det kommer litt an på hvor streng lavkarbo du ønsker å leve det. Om en brødskive veier 30 gram, så vil den inneholde rett under 7 g. karbo. Om du ønsker å leve ketogent, så er nok dette alt for mye, da 2-3 brødskiver er omtrent en hel dags rasjon med karbohydrater, og karbohydratene bør da i utgangspunktet komme fra grønnsaker. Om du f. eks ligger på rundt 50 g. kh pr dag, så vil jeg si at det er greit nok innimellom, men kanskje ikke fast hver dag.

Så, det er nok kun du selv som kan bestemme om dette er et brød du vil spise eller ikke, ut i fra hvilke rammer du setter for ditt eget kosthold.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-06-10, 20:36   #3
Vannmann
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
Alder: 48
Innlegg: 52
Vannmann er på en erverdig vei

Sv: Er dette brødet "lavkarbo nok"?

Jeg spiser et tilsvarende brød selv og synes det er greit, men ikke hver dag om jeg kan unngå det.

__________________


Vannmann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo mer enn Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 13:46   #4
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Er dette brødet "lavkarbo nok"?

Ikke hvis du skal i ketose. Jeg er på mitt eget hjemmesnekrede "moderat lavkarbo" så jeg hadde tatt 1-2 skiver daglig.

Er absolutt ikke i ketose, men spiser vel rundt 80 gr karber pr. dag regnet jeg ut her om dagen og vekta har nå trillet ned litt og alt kjennes i grunnen bare bedre ut.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Artikkel i KK: "Dette bør du vite om lavkarbo" mofe Artikler 3 28-02-10 10:36
Veldig "nuppete" og tørr hud og løse "flak" i øregangen! donjuanwannabe Atkins kosthold 17 21-09-09 19:26
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 10:59
"Dette er den beste dietten!" setter Atkins og lavkarbo på førsteplass! Marita Nyheter / media 5 18-07-08 14:28
hva er minst "skadelig/usunt" av salt snop/"potetgul"? cilemora Lavkarbo generelt 7 01-01-08 01:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no