Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Nok en lasagne

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-05-11, 15:38   #1
monstermarihone
Medlem
 
monstermarihone sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: oslo
Innlegg: 154
monstermarihone er på en erverdig vei

Nok en lasagne

Finnes sikkert en del oppskrifter på dette allerede, men legger ut min også jeg. Siden det er det jeg lager aller mest og har fått mest skryt for. Og jeg lager lasagne hele tiden, det er også perfekt til veldig mange, siden det ikke er spesielt mye vanskeligere å lage til 12 enn til 3. Denne oppskriften blir nok til min store ildfaste form, og var nok til middag til to en dag og bare meg i to dager etterpå. Og da spiste jeg litt til lunsj også.

Ingredienser:
Kjøttsaus:
1 pk karbonadedeig
1 litt stor løk
Masse hvitløk
1 boks hermetiske tomater
2-3 ss tomatpure
litt rester rødvin
krydder (det du har, oregano, basilikum, timian, salt og pepper. Jeg brukte ca 3 ss basilikum, 1 ts timian og laubærblader, samt salt og pepper)
Chilisaus / most chili hvis du liker det.
Buljongterning hvis du vil. Er ikke nødvendig.
Fersk basilikum (hvis du har)

Hvit saus:
2 ss smør
1/2 ss mel (kan droppes)
ca 1 dl kremfløte
1- 2 dl melk
masse ost i diverse typer (Jeg brukte rundt 2/3 boks med ferdig revet ost i tre typer og rundt 1/2 dl revet parmesan)
litt muskat
ca 1/2 dl cottage cheese

Plater:
halvannen til to store squash, skjært på langs med ostehøvel
en masse grovt salt.

Du begynner med squashen. Del den på langs med ostehøvel. Det er litt kjedelig, så hvis man bli lei kan man bruke kniv innimellom. Eller variere med å begynne med kjøttsausen, sånn at du steker det samtidig.
Du har grovt salt i bunnen av en stor bolle, legger squashen oppå, strør litt salt oppå, legger på mer squash, så salt og så videre.

Til kjøttsausen begynner du med å steke løken, når den er halvferdig tar du i hvitløken og steker den og. Du må (selvfølgelig) hakke den først. Når det er klart bruner du kjøttdeig. Ha i krydderet før kjøttet er ferdig. Når kjøttet er ferdig brunet tar du i en tomatboks, tomatpure og eventuelt bittelitt vann. Hell i vinrester hvis du har. Kok opp. Ha i laubærblader og la dem koke med. La det koke så lenge du orker. Jo lengre tomatsausen koker jo bedre blir det. Squashen må uansett ligge i salt i minst 20 minutter så kan la det koke ihvertfall så lenge. Kjøttsausen skal være ganske tørr, for squashen blir litt vannete i lasagnen, så det er greit å ha tørr kjøttsaus. Til slutt blander du i fersk basilikum og tar ut laubærbladene.

Rett før du er lei av å vente på kjøttsausen så vasker du squashen fri for salt og tørker så godt av den som du klarer. Jeg pleier å la den ligge på et kjøkkenhåndkle og legge et annet over og så trykke litt på den. MEns squashen ligger og tørker lager du den hvite sausen.

Smelt smør, bland eventuelt med hvetemel. Ha i fløte og melk og kok opp. La det koke i minst fem minutter. Så har du i muskat, og cottage cheese og lar det koke opp. Etter det tar du i litt salt og masse masse ost. Da blir sausen mye tykkere.Men ha litt ost igjen som du kan ha på toppen. Parmesan er en bra ost å ha på toppen.

Så begynner du med kjøttsaus, så legger du på hvit saus, så squash i lag til du er tom. Avslutt med hvit saus og ost.

Stekes i ovnen i alt mellom 20 og 40 minutter, avhengig av hvor vannete det blir. Jeg har min ovn på 220 grader, men min ovn er litt dårlig så tror andre ovner kan være litt under 200.

Server med salat. Smaker minst like godt dagen etterpå, både kald og varm. Du kan også gjøre den nesten helt ferdig og steke de siste 10 minuttene etter at gjestene har kommet.

monstermarihone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 10:45   #2
Mimfi
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 120
Mimfi er på en erverdig vei

Sv: Nok en lasagne

TAkk for oppskrift. Lagde den i går og den var bare utrolig god.

Mimfi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo lasagne Karbokarbo Middag 105 11-10-11 20:22
Meksikansk lasagne! Jannik16 Middag 0 02-02-11 18:34
Squash-lasagne Lisbeth Middag 0 30-10-10 01:16
Lasagne oppskrift? monta88 Ketolysekuren 4 16-04-10 23:42
Taco-lasagne Iset Middag 8 14-03-05 12:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no