Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Andre dietter

Ned 14 kg på 14 uker med periodisk fasting

Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-09-14, 11:58   #1
lillekri
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 107
lillekri er ny på veien

Ned 14 kg på 14 uker med periodisk fasting

'Problemet' mitt har alltid vært at jeg periodevis spiser så mye ifm styrketrening, at jeg 'plutselig' innser at jeg må ned i vekt. Tidligere har jeg alltid benyttet LCHF til dette. Gikk fra 102 til 84kg den første gangen, og gjentatte ganger fra 90 til 80.

I år bestemte jeg meg for å prøve noe helt nytt. Periodisk fasting, på engelsk Intermittent Fasting (IF). Erfaringene mine er som følger:

Ulemper:
-Sult! (føler aldri sult på LCHF, bortsett fra de første 3 dagene)

Fordeler:
-Vektnedgang i starten var ca. like rask som HCLF, men på stadiet der vektnedgangen begynner å gå saktere på LCHF, fortsatte kiloene å forsvinne i samme tempo med IF! Nesten litt skummelt!
-Den litt dorske følelsen i kroppen etter mange uker på LCHF kom aldri. Følte meg 'spretten' hele tiden.

Startvekt medio mai: 92kg. Sluttvekt slutten av august: 78kg (enkeltveiinger ned mot 76).

Dietten:

-Mat annenhver dag: 1 stort + 1 lite måltid. Mye smør, ost og kjøtt, med karbohydrater hovedsakentlig fra ris, melk og (litt) sjokolade. (Ingen finmåling eller telling av kalorier. Spiste til jag var stappmett, og spiste litt til noen timer senere.)

-Full pause fra styrketrening. (Vet fra tidligere at styrketrening ødelegger mine dietter pga at jeg blir så fryktelig sulten av det).

Denne formen for faste har nok fellestrekk med LC, for indikerte alltid ketose på ketosticken de dagene jeg ikke spiste.

Muskeltap? Definitivt! Men ikke mer enn det jeg har opplevd med LCHF. Min erfaring er dessuten at muskler du har hatt tidligere, kommer raskt tilbake når du kombinerer kalori-overskudd og styrketrening.

Helse/risiko? Jeg følte meg knallfin hele tiden. Så bra at jeg nesten ikke hadde lyst å slutte på mandag.. ..kjente forresten igjen et par ting en jente med bullimi fortalte meg en gang. At man får et slags rus-forhold til mat pga den intense opplevelsen av å spise masse når man ikke har spist på 30-40 timer. Kanskje noe å være obs på.

Spørsmål/synspunkter?

lillekri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 19:59   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ned 14 kg på 14 uker med periodisk fasting

Er dette typisk IF? Må innrømme at jeg aldri har hørt om så lange fasteperioder. Jeg har kjørt IF i godt over et år nå, men jeg har et spisevindu på 7-9 timer hvor jeg stort sett spiser to måltider, det vil si at jeg faster 15-17 timer. Det passer i grunn mønsteret mitt, og jeg er sjelden spesielt sulten.
Det finnes tydeligvis mange måter å gjøre IF på. Jeg tror man skal være ganske fysisk (og for den delen mentalt) frisk for å kunne gjennomføre ditt opplegg, dog! Med min diabetes hadde det nok ikke gått.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 21:10   #3
Butterfly83
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 1.069
Butterfly83 er en juvelButterfly83 er en juvelButterfly83 er en juvel

Sv: Ned 14 kg på 14 uker med periodisk fasting

Du spiser bare annenhver dag?? Hørtes ikke helt sunt ut spør du meg men..

Butterfly83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Intermittent fasting MissMina Spørsmål og svar 10 24-11-12 11:58
Periodisk faste Nordmørsloppa Andre dietter 21 15-04-12 16:38
Fet frokost før fasting i dag :/ Monja66 Generell diskusjon 1 02-10-11 21:23
Noen som benytter seg av midlertidig fasting? Sungrazer Lavkarbo generelt 20 21-04-10 22:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no