Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Smoothies / drikke

Iste - enkel metode

Smoothies / drikke Her kan du dele dine opprkrifter på drikker som er gode å drikke på et lavkarbokosthold. Har du funnet den optimale smoothie?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-03-11, 17:22   #1
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Iste - enkel metode

Det kan være vanskelig å gjette seg frem til hvordan man skal lage iste som smaker godt - det blir sjeldent gode resultater av å bare drikke "vanlig" te som har blitt kald. Jeg har i alle fall prøvd ut litt forskjellige metoder, men her om dagen fant jeg den magiske nøkkelen: bakepulver!

Én liter iste (oppskriften kan fint dobles)

  • Strø en bitteliten klype bakepulver i egnet drikkekar
  • hell over ca 2,5 dl kokende vann *
  • Legg oppi 3 teposer ** - sett på lokk og la trekke i 15 minutter
  • Etter 15 minutter: Fjern teposene. Rør inn søtning. (Jeg brukte ca 1/3 teskje stevia.)
  • Hell over ca 7,5 dl kaldt vann.
  • Sett i kjøleskap en stund så den blir skikkelig kald.
Voila! 15 minutters trekketid høres voldsomt ut, men bakepulveret gjør en veldig god jobb med å fjerne bittersmaken.

* - Jeg skriver "kokende vann", men teen synes ofte det er hyggeligst om man venter noen sekunder til vannet har kjølnet litt. Staselig grønn te vil helst ha vann rundt 75-80 grader, men jeg har aldri helt sett at det spiller noen rolle med billige teposer.

** - Hvilken type te? Jeg har prøvd denne formelen med noen forskjellige typer nå, alle funker veldig bra. (Jeg har uendelige mengder teposer av diverse art i kjøkken-kottet...) De jeg har prøvd: PG Tips (ordinær sort te), Yogi Green Energy (grønn te med guarana/ingefær), Clippers grønn te med bringebær/ginseng. Har ikke testet med en rooibos-te ennå, men ser ingen grunn til å forvente dårligere resultat da.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 17:40   #2
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Iste - enkel metode

Interessant! Kva eksakt gjer bakepulveret?

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 20:06   #3
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Iste - enkel metode

Jeg har ikke så mye peiling på kjemien involvert, kan bare attestere at det virker.

Sitat:

The baking soda might seem strange, but it softens the natural tannins that cause an acid or bitter taste.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 20:07   #4
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Iste - enkel metode

Aha! Takk for info!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 21:41   #5
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Iste - enkel metode

Takk for at du deler!

Jeg har fundert lenge på hvordan jeg skal få laget god iste, og skal prøve denne i morgen

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 23:12   #6
HappyMe
Medlem
 
HappyMe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Skottland
Alder: 34
Innlegg: 91
HappyMe er på en erverdig vei

Sv: Iste - enkel metode

Opprinnelig lagt inn av Modezty, her.

Takk for at du deler!

Jeg har fundert lenge på hvordan jeg skal få laget god iste, og skal prøve denne i morgen

Hvordan gikk det??
Høres god ut, men vil gjerne ha flere anbefalinger før jeg prøver meg

HappyMe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 01:02   #7
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Iste - enkel metode

Jeg laget is-te tidligere i dag, og har nå laget ny kanne med is-te!

Det fungerte supert, og fikk ikke den bitre te-smaken som noen ganger kan være litt kjedelig når man skal lage is-te. Jeg økte stevia mengden litt, men det er bare fordi jeg vil ha litt søtere te!

Anbefales!

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 01:29   #8
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Iste - enkel metode

Opprinnelig lagt inn av Modezty, her.

Jeg økte stevia mengden litt, men det er bare fordi jeg vil ha litt søtere te!

Anbefales!

Godt å høre! Og ja, jeg er ganske sparsommelig med søtningen selv, der må man vel smake seg frem selv, tenker jeg.

Kan også meddele at Twinings Lady Grey egner seg ypperlig som iste.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 08:33   #9
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Iste - enkel metode

Takker, dette må prøves. Håper jeg endelig får en iste jeg liker

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 17:28   #10
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Iste - enkel metode

Spennende med bakepulvertrikset! Denne må testes!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 11:15   #11
halkatlala
Seniormedlem
 
halkatlala sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: hamar
Alder: 45
Innlegg: 591
halkatlala har en fantastisk aura rundt seghalkatlala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Iste - enkel metode

kult
det må jeg prøve med en gang.

__________________


halkatlala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 12:50   #12
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Iste - enkel metode



Jeg har drukket myyye iste siden jeg oppdaget dette, hehe. Mine isede favoritter foreløpig er Yogi Pure (urtete med noe løvetann og god smak av lakris og kanel og diverse), Yogi Green Energy (grønn te med bl.a. guarana), og en svart te med blåbær/vanilje fra Rema.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 13:40   #13
Maika
Juniormedlem
 
Maika sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Utenfor Bergen
Innlegg: 35
Maika er på en erverdig vei

Sv: Iste - enkel metode

Dette må testes! Er nesten desperat etter noe annet å drikke i tillegg til vann. Men kan man bruke annen søtning? jeg har ikke stevia

__________________


Maika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 13:41   #14
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Iste - enkel metode

Opprinnelig lagt inn av Maika, her.

Dette må testes! Er nesten desperat etter noe annet å drikke i tillegg til vann. Men kan man bruke annen søtning? jeg har ikke stevia

Det kan du helt sikkert, men du må jo trikse deg til riktig mengde etter egen smak. Stevia er jo sykt mye sterkere/søtere enn de fleste andre søtemidler, så min tredjedels-teskje blir nok litt gnient med noe annet...

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 13:45   #15
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: Iste - enkel metode

Dette hørtes godt ut. Delig på varme dager og forhåpentligvis så blir det noen av de fremover.

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 13:51   #16
halkatlala
Seniormedlem
 
halkatlala sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: hamar
Alder: 45
Innlegg: 591
halkatlala har en fantastisk aura rundt seghalkatlala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Iste - enkel metode

hadde bare sukrin, jeg. prøve på nytt når jeg får kjøpt inn igjen annen søtning, ja. fikk fryktelig kald ettersmak så jeg helte den ut.

__________________


halkatlala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 11:48   #17
e84
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 112
e84 er på en erverdig vei

Sv: Iste - enkel metode

har aldri vært noe glad i kjøpe iste, men det var før i tiden hvor jeg ikke var noe særlig glad i te heller. nå elsker jeg te, med mye smak i vel og merke har lagd en kanne med blåbær/vanilje te som står i kjøleskapet nå, dette blir spennende! takk for tips!

e84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og trening Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 12:42   #18
Dollface
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 9
Dollface er på en erverdig vei

Sv: Iste - enkel metode

Sånn i akutt mangel på annen søtning - fungerer det med vanlige suketter?

__________________
Dollface er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 12:47   #19
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Iste - enkel metode

Opprinnelig lagt inn av Dollface, her.

Sånn i akutt mangel på annen søtning - fungerer det med vanlige suketter?

Skulel vel tro det? Er vel bare og ha de oppi fra begynnelsen av eller?

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 12:54   #20
Dollface
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 9
Dollface er på en erverdig vei

Sv: Iste - enkel metode

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Skulel vel tro det? Er vel bare og ha de oppi fra begynnelsen av eller?

Da får vi prøve det i dag

__________________
Dollface er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 13:14   #21
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Iste - enkel metode

Ja, jeg aner ikke, min sukett-kunnskap er mangelfull. Etter noen dager med peppermynte-dilla prøver jeg nå en høyst eksperimentell kanne iset lapsang souchong med sitron - mistenker at dette kan gå helt galt, men det måtte jo prøves!

(Lapsang souchong er en svart te med veldig spesiell smak/duft)

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 09:23   #22
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Iste - enkel metode

Tester ut dette, as we speak. spennende. Prøver med celestial seasoning med acai mango zinger. Har bare gammal splenda her da..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 10:49   #23
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Iste - enkel metode

Fantastisk men syntes den ble ille svak med tre poser, så tok fire

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 10:59   #24
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Iste - enkel metode

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Fantastisk men syntes den ble ille svak med tre poser, så tok fire

Ja, frukt/urtete trenger ofte litt mer - greit å smake seg frem.

Drikker fortsatt mest peppermynte-te, jeg... sikkert innmari sunt for et eller annet.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 11:22   #25
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Iste - enkel metode

Godt for litt av hvert www.rolv.no/bilder/galleri/medplant/ment_pip.htm

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
iste, leskedrikk, te, tedrikk


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
ca 10 kg ned - hvilken metode? Paris Lavkarbo generelt 2 17-08-09 23:07
Blå nestea iste Ella-A Ketolysekuren 5 14-04-09 16:52
Iste-saft uten sukker Hillelille Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 09-04-09 21:26
Blåbær-iste VioLETTa Ketolysekuren 5 18-10-07 03:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no