Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Et dilemma

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-03-12, 15:10   #1
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Et dilemma

Framover må jeg spise mye/endel mat som inneholder hvetemel. Dette lar seg jo vanskelig kombinere med lavkarbo.

Bør jeg vurdere lavkalori en stund? Alt fettet i kombinasjon med all karboen kommer vel ikke til å bli bra?

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 15:12   #2
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Et dilemma

Opprinnelig lagt inn av Peppa Gris, her.

Framover må jeg spise mye/endel mat som inneholder hvetemel. Dette lar seg jo vanskelig kombinere med lavkarbo.

Bør jeg vurdere lavkalori en stund? Alt fettet i kombinasjon med all karboen kommer vel ikke til å bli bra?

Da ville jeg gått for lavkalori, ja (hvorfor MÅ du spise mat med hv.mel)

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 15:17   #3
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Et dilemma

På grunn av en utredning

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 15:24   #4
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Et dilemma

Opprinnelig lagt inn av Peppa Gris, her.

På grunn av en utredning

Utredning på om du tåler sånn mat eller?

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 15:29   #5
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Et dilemma

Jupp

Det vanskelige blir å ikke kombinere mel og sukker, de hører skummelt sammen.

Lavkalori. Ja, hva er det i grunn? Mange kcal bør man ligge på? Jeg må begynne å tenke nytt merker jeg. Heldigvis bare for en periode.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 15:58   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Et dilemma

Opprinnelig lagt inn av Peppa Gris, her.

Jupp

Det vanskelige blir å ikke kombinere mel og sukker, de hører skummelt sammen.

Lavkalori. Ja, hva er det i grunn? Mange kcal bør man ligge på? Jeg må begynne å tenke nytt merker jeg. Heldigvis bare for en periode.

Ta utgangspunkt i en typisk basalforbrenningskalkulator, finnes flust på nett. Der kan du legge til ca aktivitet i løpet av dagen også, og få opp ca hva kroppen din forbruker.

Lavkalori er etter min mening bare mer karbo og mindre fett, men fett er ikke HELT fraværende i lavkalori heller, det er bare begrensede mengder. Spis de samme gode grønnsakene og proteinkildene du spiser på lavkarbo, begrens fettet til. Ikke fløtesauser i store mengder feks Du kan jo velge litt lettere produkter istedet for å spare litt kalorier om nødvendig - siden det bare er for en kortere periode. (Jeg har doktorgrad i lavkalorislanking, så bare spør )

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 15:59   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Et dilemma

du bare erstatter fettet med karbo og ligger på litt mindre kalorier, men kan du ikke bare teste om du tåler mel hos en biopat og vite svaret samme dag da? og slippe omlegging? om du må ha mel, kan du velge de med lavest GI? grovt?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 16:41   #8
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Et dilemma

Fordi jeg ikke går til alternative behandler, jeg ser vel ikke akkurat på dem som seriøse. Men det er en annen diskusjon.

Brødskiver til frokost gjør meg ikke akkurat glad, spesielt ikke magen min, så dette kan bli spennende. Skal prøve å legge inn mål i en slik kalkulator.

Hvordan kan man begrense skadene? Mye grønnsaker, grove melorodukter, lite/ingen sukker, lettprodukter, rene matvarer/ikke hslvfabrikat.. Høres kanskje ikke så halvgæle ut?

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 16:42   #9
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Et dilemma

Og jeg skriver på tlf, derav alle skrivefeilene..

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 16:46   #10
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Et dilemma

Hvor lenge skal du utredes da?

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 17:25   #11
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Et dilemma

Det spørs jo hvor fort helsevesenet jobber, må jo stå på venteliste en stund først regner jeg med. Neste uke er det blodprøver og til da må jeg spise meg opp på mel. Og så er de videre utredning etterhvert.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 18:58   #12
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Et dilemma

Du kan ikke begrense skadene om en slik test skal slå ut.... Testen (da gastroskopi antar jeg) er ikke mer nøyaktig enn at skadene må være relativt store for å oppdages. Og... uansett vil den bare fortelle om man har cøliaki - ikke om man reagerer på de andre problematiske stoffene i mel.

En av grunnene til at jeg valgte å drite i testen etter å ha funnet ut at meg+ mel uansett ikke er noen bra combo.
Har du positiv blodprøve på at du er i faresonen? (Edit - leser at du straks skal ta dem...)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 20:10   #13
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Et dilemma

Ja, jeg har utsatt det i mange år av samme grunn, men nå vil jeg ha svar

Jeg tenker som så at det bare er en periode, og så lenge jeg spiser sunt ellers så håper jeg at melet ikke ødelegger for mye.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 17-03-12, 10:14   #14
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Et dilemma

Nerthus, kan du anbefale en slik kalkulator? Finner ingen brukbare..

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 17-03-12, 13:19   #15
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Et dilemma

Opprinnelig lagt inn av Peppa Gris, her.

Nerthus, kan du anbefale en slik kalkulator? Finner ingen brukbare..

Kvinner: 655 + (9,6 x vekt i kg) + (1,8 x høyden i centimeter) - (4,7 x alder i år)

Legg til aktivitetsnivået ditt etter dette:
Rolig = BMR x 1.2 (lite eller ingen aktivitet)
Litt aktiv = BMR x 1.375 (rolig mosjon 1-3 dager pr. uke)
Moderat aktiv = BMR x 1.55 (middels mosjon 3-5 dager pr. uke)
Meget aktiv = BMR x 1.725 (intensiv trening 6-7 dager pr. uke)
Ekstremt aktiv = BMR x 1.9 (daglig intenisiv trening og fysisk krevende jobb eller trening to ganger daglig)

Fant ikke igjen i farten der du bare kan legge inn tallene - men det går med en kalkulator også

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 17-03-12, 13:56   #16
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Et dilemma

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Du kan ikke begrense skadene om en slik test skal slå ut.... Testen (da gastroskopi antar jeg) er ikke mer nøyaktig enn at skadene må være relativt store for å oppdages. Og... uansett vil den bare fortelle om man har cøliaki - ikke om man reagerer på de andre problematiske stoffene i mel.

En av grunnene til at jeg valgte å drite i testen etter å ha funnet ut at meg+ mel uansett ikke er noen bra combo.
Har du positiv blodprøve på at du er i faresonen? (Edit - leser at du straks skal ta dem...)

Man kan da se mye mer enn cøliaki når man tar en diagnostisk gastroskopi!
Datteren min hadde positiv blodprøve som 3- åring, men gastro viste at hun ikke hadde cøliaki, men helt klart problemer med en eller annen type mat fordi tarmtottene var skadet, dog ikke så ille som ved cøliaki! Etter 8 år på allergimedisiner er hun nå symptomfri og har tydligvis vokst av seg allergi/intoleransen.

De tok masse prøver i alle områder av tarmen min og testet for alle typer tarmsykdommer + kreft. Magen min er ikke glad i mel/gluten, men alle blodprøver er helt fine. Viste seg at det som var galt var et lite magesår og skadet tarm pga diabetiske nerveskader!
Ikke bare cøliaki man finner ut av, nei!

Vi fikk beskjed om at det var lurt å leve "normalt", altså ikke seponere en eneste matvare, i minst 3 måneder før både blodprøve og gastroskopi dersom svarene skulle være sikre!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 17-03-12, 14:01   #17
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Et dilemma

Kanskje litt O.T men vist det er i forhold til cøliaki du skal sjekkes kan du eks lage lavkarbo brød med mye hevtekli og ekstra gluten i.. Bare en tanke.. Men nå vet jeg som sagt ikke nøyaktig hva du skal utredes for!

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 17-03-12, 18:39   #18
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Et dilemma

3 måneder? Oj, ja da har jeg et problem, for det rekker jeg ikke før blodprøver. Får nevne det for legen. Han mente to uker holdt.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 16:14   #19
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Et dilemma

Jeg ville kanskje tenkt litt Fedon, men med mer kornprodukter?

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 21-03-12, 18:03   #20
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Et dilemma

Akkurat nå har jeg så vondt i magen at jeg bare synes synd på meg selv. Og dette skal jeg holde ut i hvor mange måneder? Hulk!

Fedon ja. Ikke dumt. Det bør jo gå an, får lese meg opp på lav GI igjen

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dilemma Namba Generell diskusjon 4 15-12-11 19:12
Dilemma *Marianne Spørsmål og svar 6 28-02-09 21:02
Dilemma Risengrynsgrøt Megvel Spørsmål og svar 3 16-12-08 13:49
Et lite dilemma Carisma Lavkarbo generelt 4 18-04-07 16:58
Et etisk dilemma guro Barns kosthold 1 14-08-04 17:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no