Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Trenger hjelp og råd; nå!

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-12-09, 02:02   #1
Gloom
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: oppland
Innlegg: 6
Gloom er på en erverdig vei
Red face

Trenger hjelp og råd; nå!

Hei hei! ..
Er helt ny her, og kan virkelig ikke si at jeg skjønner så aaalt for mye.
Problemet mitt er at jeg er på goood ved til den absolutte fedme, og trenger deres hjelp NÅ!

Jeg er en 20 gammel jente, er 1.57 "høy", og veier..... 70 kg!!!!
Jeg vil si at min idealvekt ligger på rundt 45-50 kg.
Har eeeekstremt tykke bein, og har veldig lett for å bygge muskelmasse, så jeg er langt ifra "mager" når jeg ligger der i vekt. Problemet mitt er;

Hvordan skal jeg greie å gå ned 15-25 kg!?...

Trodde aldri det skulle gå så langt, men det har det altså gjort.

Det som gjør dette til et større problem er at jeg er så dum at jeg har astma, og røyker... Det fører med seg at fysisk aktivitet blir SVÆRT vanskelig, spesielt nå i kulden. -Men er på god veg til å slutte nå heldigvis!

Har lest litt om South Beach dietten, og lurer på om dette kan være noe for meg? Har jo diabetes, og hjerte & karsykdommer i familien, så det hadde vel vært en fordel?

Er student, og trenger hjelp, råd, tips, triks til ALT akkurat nå! ..

Blir VELDIG takknemmelig om noen kunne svart meg, og hjulpet meg med dette!!

kleeeem Gloom

Gloom er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Diverse Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 02:38   #2
Ivory
Seniormedlem
 
Ivory sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Hedmark
Innlegg: 680
Ivory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlys

Sv: Trenger HJELP og råd; NÅ!

Mitt råd er at du leser deg opp om de forskjellige diettene, og finner en som du tror passer deg, og som du kan leve med. Selv benytter jeg ketolysekuren, og denne har fungert helt fint for meg. De andre kurene kan jeg ikke noe om, så jeg kan ikke rådgi deg om dem. Men uansett må du være bestemt på at du skal legge om kostholdet, og leve med det

Håper du finner ut av det - lykke til!

__________________

Ivory er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 02:49   #3
Gloom
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: oppland
Innlegg: 6
Gloom er på en erverdig vei

Sv: Trenger HJELP og råd; NÅ!

Takk for svar!!

Vet ikke helt hvor jeg skal starte å lese om de forskjellige?... Har IKKE råd til å kjøpe masse bøker å lese, for jeg er jo student...
Noen som har noen tips til dietter/program som kan passe meg?

  • astma
  • hjerte/karsykdommer i familien
  • diabetes i familien
  • overvekt i familien
  • Forkalkete blodårer (kolesterol?) i familien --> (har en tante som fikk dette da hun var 19 år, normalvektig, aktiv håndball/fotballspiller og spiste sunt!!!)
Så har jeg også lurt på; når man skal følge en diett... Må man spise alle de grusomme meieriproduktene som blir anbefalt? Jeg liker ikke melk, yoghurt, ost ( bare hvitost, og magerost), cottage cheese osv osv... ??

Gloom er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Diverse Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 05:05   #4
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Trenger HJELP og råd; NÅ!

Begynn med å lese litt om de forskjellige retningene her på forumet, for eksempel. Mens du bestemmer deg kan du jo feks bare kutte ut de største karbo-kildene (ris, pasta, poteter).

Meieriprodukter kan være en fin fettkilde, men slett ikke noen nødvendighet innen noen retning - mange velger å leve helt uten meieriprodukter.

Vil tro hvilkensomhelst lavkarbo-retning vil være gunstig i forhold til sykdomsproblematikken du lister opp.

Selv klarer jeg ikke å se for meg at 45 kilo kan være ålreit vekt for noen som er like høy som meg Men vi er jo bygd forskjellig, jeg må ha minst femten kilo mer enn det på skrotten for å se levende ut.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 07:27   #5
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Trenger HJELP og råd; NÅ!

Opprinnelig lagt inn av Gloom, her.

Så har jeg også lurt på; når man skal følge en diett... Må man spise alle de grusomme meieriproduktene som blir anbefalt? Jeg liker ikke melk, yoghurt, ost ( bare hvitost, og magerost), cottage cheese osv osv... ??

Selvfølgelg ikke. Men det gjør det lettere. Jeg likte IKKE rømme, creme fraiche, cottage cheese eller smørbare oster. Men etter at jeg begynte på dietten (ketolyse) så har jeg begynt å like det. Eller, det er en sannhet med modifikasjoner. Jeg har lært meg å bruke råvarer som jeg ikke likte før. Jeg lager f.eks saus av seterrømme/CF/kremfløte som jeg tilsetter krydder og koker opp.

Opprinnelig lagt inn av Gloom, her.

Forkalkete blodårer (kolesterol?) i familien --> (har en tante som fikk dette da hun var 19 år, normalvektig, aktiv håndball/fotballspiller og spiste sunt!!!)

"Spiste sunt"? Sannsynligvis "trodde på bullshiten om at man må spise mye karbohydrater og lite fett for å være sunn". Tviler på at "spiste sunt" betyr noe annet enn HCLF (høykarbo og lavfett). Så det høres ut som du har ganske mye å sette deg inn i før du begynner. Ellers hadde du ikke formulert deg på den måten, for å si det slik.

Hvor strengt vil du ha det? En ketogen diett er litt strengere, men vektreduksjonen går kjappere. Ketogen diett vil si at du går inn i kostindusert ketose. Da tar kroppen den energien den trenger fra fettlagrene!

Opprinnelig lagt inn av Gloom, her.

Jeg er en 20 gammel jente, er 1.57 "høy", og veier..... 70 kg!!!!
Jeg vil si at min idealvekt ligger på rundt 45-50 kg.
Har eeeekstremt tykke bein, og har veldig lett for å bygge muskelmasse, så jeg er langt ifra "mager" når jeg ligger der i vekt.

BMI viser ikke riktig for alle, så ikke heng deg så opp i den. Jeg har alltid hatt veldig mye muskler, og så ganske normal ut da BMI'en min var 30 (meg til høyre). Jeg skjønner ikke hvorfor du absolutt vil ned på BMI 18-20. Mye muskler og BMI 18-20 hører ikke sammen... Muskler veier mer enn fett. Har du målt fettprosenten? Jeg tror at din idealvekt ligger på 55-60kg hvis du har mye muskler.

Det som er genialt med LCHF (lavkarbo og høyfett) er at kroppen forbrenner fett og ikke muskler. Det vil si at man opprettholder forbrenningen (jo mer muskler, jo høyere forbrenning). Det fungerer selvfølgelig best med trening med moderat intensitet (rask gange), men det er mange som har forbrent lagret fett ved å spise seg mett på lavkarbo og ikke trent en gang!

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 09:18   #6
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Trenger HJELP og råd; NÅ!

http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=6 Her kan du lese om de forskjellige kostholdsretningene

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 14:16   #7
Gloom
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: oppland
Innlegg: 6
Gloom er på en erverdig vei

Sv: Trenger hjelp og råd; nå!

Tusen takk for alle svar, og all hjelp!! ... Begynner å gå litt mer opp for meg det her
Og jeg lover at min idealvekt er 45-50, for jeg er en veeeldig liten, og er veldig bred over brystkassen/skuldrene, har EKSTREMT store armer (til det unormale), det eneste kvinnelige her er at jeg har så store bryster at jeg ikke har funnet en BH som har passet siden 9.klasse på ungdomsskolen! -Og har alltid hatt det. Generellt er alt fra livet og opp bygd som hos en mann hos meg! .. Til og med selve hånden!
Mens lår og rumpe har jeg ALDRI hatt, før nå! .. Nesten så jeg kunne tenkt meg å beholde det vettu, men da må jeg anskaffe ny garderobe...
Skal lese masse, masse om de forskjellige nå!... Nok en gang;
Takk for svarene deres!! Setter virkelig pris på dette!!

Gloom er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Diverse Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 14:42   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Trenger hjelp og råd; nå!

Det jeg tror de mener er at muskler veier mindre enn fett i forhold til plassen det tar i kroppen din! Så hvilken idealvekt du har vet egentlig bare kroppen i forhold til hvilken sammensetning du har, og når du kommer dit.
Jeg opplevde forresten at kroppen omfordelte seg en del til en mer kvinnelig form ettersom jeg gikk ned i vekt. Over tid var det de ''mannlige'' fettdepotene (plassert over rygg og rundt midje/vom) som gikk først.

Ellers synes jeg denne er en helg genial generell innføring i lavkarbo

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 16:53   #9
Gloom
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: oppland
Innlegg: 6
Gloom er på en erverdig vei

Sv: Trenger hjelp og råd; nå!

Hmm... Leste den greia du linket til ... Men får man høyt kolesterol av dette? I det tilfellet tror jeg nok det lureste for meg er å oppsøke lege, og finne ut hva jeg bør gjøre. Vil ikke tulle med kroppen heller da ..
Eller hva tror dere? Jeg kan svært lite om kosthold, og er veldig usikker på hvordan jeg skal angripe dette... Setter så utrolig pris på dere som orker å hjelpe meg

Gloom er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Diverse Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 18:00   #10
Krizzi
Medlem
 
Krizzi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 101
Krizzi er på en erverdig vei

Sv: Trenger hjelp og råd; nå!

Så flott at du vil gjøre noe for helsen din. Enklere å ta tak i det nå enn om 20 kg til.(Jeg vet)
Enig med de som skriver at du må lese deg opp for å finne din retning. Når du så har bestemt deg for hva du velger er det mye enklere. Men dette valget gjør du best selv, ut fra hva som passer deg.
I forhold til de familiære sykdommer som du nevner er det nok lurt å kontakte lege før du begynner. Etter hva jeg har forstått går ofte kolesterolen ned når du er på lavkarbo og ikke opp.

Ja jeg er enig i det du selv skriver : Astma og røyking er en svært dårlig kombinasjon. Slutter du å røyke vil det bl.a bli mye lettere å trene. Husk at uansett hvor lite du trener så er alt bedre enn ingenting. Finnes mange gode måter å trene inne på, så ingen unnskyldning altså.

Du behøver ikke å kjøpe en masse dyre bøker: Ønsk deg en til jul eller lån på biblioteket.

Ønsker deg masse masse masse lykke og velkommen sammen med oss andre.

__________________


Krizzi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 18:12   #11
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Trenger hjelp og råd; nå!

Opprinnelig lagt inn av Gloom, her.

Tusen takk for alle svar, og all hjelp!! ... Begynner å gå litt mer opp for meg det her

Fortsett å lese rundtforbi her, så vil du nok snart lure på hvorfor ikke alle spiser slik.

Opprinnelig lagt inn av Gloom, her.

Og jeg lover at min idealvekt er 45-50, for jeg er en veeeldig liten, og er veldig bred over brystkassen/skuldrene, har EKSTREMT store armer (til det unormale), det eneste kvinnelige her er at jeg har så store bryster at jeg ikke har funnet en BH som har passet siden 9.klasse på ungdomsskolen! -Og har alltid hatt det. Generellt er alt fra livet og opp bygd som hos en mann hos meg! .. Til og med selve hånden!
Mens lår og rumpe har jeg ALDRI hatt, før nå! .. Nesten så jeg kunne tenkt meg å beholde det vettu, men da må jeg anskaffe ny garderobe...

Regnet med høyden din.

45 kg / (1,57^2) = 18,25

Og din kroppstype er sannsynligvis mesomorf med endomorfe tendenser. Og da passer BMI 18,25 sannsynligvis veldig dårlig. Så jeg vil råde deg til ikke å bite deg fast i 45-50 kg, men heller se det an. Jeg tror fortsatt at du passer bedre 55-60 kg.

55 kg / (1,57^2) = 22,3
60 kg / (1,57^2) = 24,3

Og angående BH, ta deg en tur i en skikkelig undertøysforretning - IKKE H&M, Kappahl, Cubus eller lignende. H&M og sånt fungerer opp til 85C, men har du større cup eller større omkrets er det bare å droppe det. Så ja, gå til skikkelig undertøysforretning og spør etter hjelp, så får du en BH som passer deg. Det kan jeg nesten garantere. Her en dag tvang jeg moren min inn en undertøysforretning for hun mente at hun ikke kunne ha spiler i BH, og så mente hun at hun aldri fant sin størrelse. Og hvor lette hun? H&M, Kappahl, Cubus og lignende... Hun gikk ut av butikken med fire BHer (to av dem MED spiler) av en helt annen størrelse enn hun trodde hun hadde og var storfornøyd. Jeg var på Victorias Secret i USA og gikk ut med fem BHer. Og jeg som trodde de bare hadde små BH'er der. BHene på Victorias Secret var fantastiske!

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 18:17   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Trenger hjelp og råd; nå!

Med mindre du har en tilstand av arvelig høyt kolesterol, så vil du ikke få høyere kolesterol på lavkarbo/høyfett. Men om det er høyt fra før, så vil det sannsynlig gå ned. Noen opplever at det går litt opp først, og så ned igjen til en normal verdi.
Husk at rene og ubearbeidede matvarer som kjøtt og grønnsaker er helt natulige, og hva vi er genetisk disponert til å spise fra langt tilbake.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 14:09   #13
Gloom
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: oppland
Innlegg: 6
Gloom er på en erverdig vei

Sv: Trenger hjelp og råd; nå!

Opprinnelig lagt inn av Krizzi, her.

Så flott at du vil gjøre noe for helsen din. Enklere å ta tak i det nå enn om 20 kg til.(Jeg vet)
Enig med de som skriver at du må lese deg opp for å finne din retning. Når du så har bestemt deg for hva du velger er det mye enklere. Men dette valget gjør du best selv, ut fra hva som passer deg.
I forhold til de familiære sykdommer som du nevner er det nok lurt å kontakte lege før du begynner. Etter hva jeg har forstått går ofte kolesterolen ned når du er på lavkarbo og ikke opp.

Ja jeg er enig i det du selv skriver : Astma og røyking er en svært dårlig kombinasjon. Slutter du å røyke vil det bl.a bli mye lettere å trene. Husk at uansett hvor lite du trener så er alt bedre enn ingenting. Finnes mange gode måter å trene inne på, så ingen unnskyldning altså.

Du behøver ikke å kjøpe en masse dyre bøker: Ønsk deg en til jul eller lån på biblioteket.

Ønsker deg masse masse masse lykke og velkommen sammen med oss andre.

Takk takk!
Og nok en gang; Takk til alle dere andre som orker å svare, og dermed hjelpe meg!

Jeg tror nok jeg har arvelig høyt kolesterol siden alle på den ene siden av familien min har det, det er også den samme siden som gjelder for resten av de arvelige "sykdommene" som er i min familie .. Jeg er derfor veldig skeptisk på type lavkarbo/høyfett.

Har nå snakket med en venninne som spesialiserer seg på alt med kosthold/ernæring/trening osv!! .. Hun var helt fantastisk, og forklarte meg masse! Hun satte også opp en typisk dagsplan med hva jeg burde spise, hvor ofte, og hva jeg burde begynne med som trening nå i begynnelsen
-Dette er jo ingen diett, men mer en "veiledning" inn på rett vei, og hun sa at om jeg fulgte alt hun hadde forklart, så ville jeg se STOR forandring på 2-4 mnd .. Hun vil også følge opp vekt, og målinger, så om noe skulle stagnere, så forandrer hun planen! Må si det var fantastisk hjelp!
Har nå handlet inn en del nye råvarer, og etterpå skal jeg ta den fryyyyyktede turen og kjøpe meg en vekt, og et målebånd! Så får vi se hva som skjer, er ikke så glad i julemat osv så starter halvhjertet nå før jul, og begynner helhjertet etter!

Så får vi se hvordan dette går! .. Kan gjerne oppdatere og skrive om noen vil følge med hvordan det går? På den måten blir det også lettere for meg å følge min plan

Gloom er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Diverse Svar med sitat
Svar

Emneord
hjelp, problem, south beach, ungdom, vektnedgang


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger hjelp please TAM Spørsmål og svar 1 18-01-09 10:31
Jeg er ny her og trenger hjelp:-) kajache South Beach 6 03-06-05 10:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no