Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

LCHF og graviditet

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-12-09, 21:53   #1
EggoLePreggo
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 2
EggoLePreggo er på en erverdig vei

LCHF og graviditet

Jau jau, så har man oppdaget at man er gravid da. Hverken planlagt eller ventet, men man får vel gjøre det beste ut av det.

Jeg har spist LCHF nå i nærmere et år, og stortrives med dette kostholdet. Har blitt kvitt mange småplager og noen store ved å kutte ut karboene, ti overflødige kilo har også forsvunnet på veien men jeg trenger ikke gå ned mer i vekt nå. Trives fint på mine 63,7kg

Men altså, hva gjør jeg i matveien nå? Det har dukket opp mange spørsmål, og flere blir det sikkert.

1. Jeg har søkt her inne og har forstått at ketose ikke er anbefalt siden evt skadeomfang ikke er kartlagt. Jeg sjekker ikke ketose, bør jeg begynne med det nå?

2. Jeg har forsøkt å holde meg på 70% fett, 25% protein og 5% karbo sånn i gjennomsnitt, men det er mulig 65/30/5 har vært like vanlig.
Hvordan bør energi inntaket mitt være framover? Gjerne eksempelvis delt inn i prosenter framfor gram, men jeg kan evt regne over selv også.

3. Jeg har begynt å spise folat, jern og skal starte med tran i dag (D-vit er visst viktig...). Ellers tar jeg en multivitamin, 3000mg Omega3-tilskudd, 1 magnesium og 1 B-vit om dagen. Bør jeg kutte ut noe av dette evt supplementere med mer? Jeg spiser mye ost og meieriprodukter så kalsium burde være i orden uten tilskudd.
(Blir litt stressa av at det virker som det er hjernekirurgi å skulle finne ut av tilskudd når man er drektig... Hvordan overlevde man før liksom?)

4. Hva med fiber? Jeg leser at man blir forstoppet over en lav sko av å ruge egg, og det er jo selvsagt ikke noe særlig. Men personlig tåler jeg fiber ganske dårlig, og må passe på hvor mye fiberrike grønnsaker jeg spiser. Blir ekstremt oppblåst av fiber, får vondt i magen og kan fort få diaré. Hvor viktig er fiber i en graviditet?

5. Planen var å fortsette i samme gate som jeg gjør nå. Mye mettet fett, nok kvalitetsproteiner og heller spise litt mer salat og grønnsaker. Kanskje introdusere en frukt om dagen, og fortsette å spise bær (med masse deilig krem) 1-2 dager i uka.
Høres det ut som en god plan?
Noen frukt har mindre karbo enn andre, er det lurt å holde meg til de med +/- 10 karbo pr hundre gram?
Eller bør jeg tenke enda mer karbo her?

6. Er det noen som har noen gode kilder til balansert informasjon om lavkarbo/LCHF og graviditet? Jeg har lett litt, men finner gjerne bare enten de som er veldig for eller veldig imot. Jeg har skummet litt på Dalqvist og kostdoktorn, men fant lite spesifikt om graviditet.

Som sagt har jeg mange spørsmål, men får vel stoppe her før jeg skremmer vettet av dere som ønsker å svare. Hehe!

Fedon er nok ikke for meg. Jeg vil ikke spise brød, ris og pasta, blir litt smådårlig av det. Jeg liker også å spise mye fett, selv om jeg nok skal klare å kutte ned på det om jeg må. Er redd for at jeg får i meg for lite energi om jeg kutter mye på fettet må jeg innrømme, så jeg blir litt usikker.
Sånn siden sjokkpinnen stirret meg i ansiktet i forrige uke har jeg introdusert litt frukt om dagen, kuttet endel fett, kanskje spist en liten neve fullkornpasta, men ellers ikke gjort noen drastiske endringer.

Jeg håper noen har gode innspill med gode forklaringer til meg, og på forhånd tusen takk!

PS: Hvordan er Barillas fullkornpasta sånn i blodsukkerøyemed?

EggoLePreggo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 22:04   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: LCHF og graviditet

Det må nok litt mer enn èn frukt og litt mer grønnsaker til for å ikke være i ketose.. Hvor grensa for ketose går er individuelt. Noen er i ketose ved 50 karber, noen langt under og noen over.. Skader sikkert ikke å sjekke med en stick innimellom

Og.. MÅ man spise ris, brød og pasta på Lindberg? Synes det høres ut som at du kanskje Burde lese og lære litt mer om Lindbergfilosofien Den funket veldig bra for meg når jeg var gravid

Ang fiber så hadde ikke jeg noe problemer med fordøyelsen og det som skulle ut når jeg var gravid, så det er nok også individuelt.

Kjøp deg noe gravidvitaminer, så får du i deg det du skal.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 22:39   #3
EggoLePreggo
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 2
EggoLePreggo er på en erverdig vei

Sv: LCHF og graviditet

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Og.. MÅ man spise ris, brød og pasta på Lindberg? Synes det høres ut som at du kanskje Burde lese og lære litt mer om Lindbergfilosofien Den funket veldig bra for meg når jeg var gravid

Som sagt ønsker jeg å fortsette å spise mye fett. Jeg har inntrykk av at Lindberg er mer restriktiv på fett, han anbefaler bønner og linser, oljer, yoghurt, nøtter og lignende ikke sant? Han unngår mettet fett, og fronter vegetabilsk fett?
Jeg foretrekker heller lchf av type Dalqvist etc, men trenger isåfall hjelp til å tweake det om det ikke passer for en graviditet.

Sitat:

Kjøp deg noe gravidvitaminer, så får du i deg det du skal.

Jeg synes de er helt vanvittig overprisete i forhold til hva de inneholder for å være helt ærlig. Dessuten er jeg ikke helt sikker på om de komplementerer mitt kosthold kontra et normalt høykarbokosthold. (Om man skal tro på "skremselspropagandaen" som lager markedet for nettopp spesialtilskudd for gravide altså. Jeg er fortsatt usikker på hva jeg mener om det.)

Takk for svar!

EggoLePreggo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 00:06   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: LCHF og graviditet

Bare tenkte at hvis du syntes det var vanskelig, så er det enkelt å ta en pille som er lagd for gravide.. Isteden for å lure og bli forvirret som du sier at du blir av alle vitaminene Tok aldri noe vitaminer utenom folat, jern og udo`s choice i grunn.

Du må vel gjerne spise så mye fett du vil. Husk at nå som du er gravid så går du jo ikke på F.eks Fedon for å gå ned i vekt.. Så da trenger man liksom ikke følge de "så og så lite fett" og så og så lite og mye, ditt og datt. Kan vel bare følge ditt eget opplegg også, men som sagt..salat og èn frukt innimellom og bær 1-2 ganger i uka er ikke nok til å få deg ut av ketose..

Finn noe du kan leve med.. Hvis du skal amme så kommer du jo ikke tilbake på det "vanlige" kostholdet før om langt over ett år..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 20:23   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: LCHF og graviditet

Den største eventuelle faren hadde vel vært om du fortsatt gikk ned i vekt, da det kan frigjøres miljøstoffer fra gammelt kroppsfett som forbrennes. Husk at dette er det nærmeste du kommer et kosthold vi er genetisk disponert for, og jeg tror det gikk fint i Steinalderen og ellers før jordbruksrevolusjonen også

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 11:07   #6
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: LCHF og graviditet

Da jeg strevde med latent svangerskapsdiabetes og dermed prøvde meg lavkarbo igjen kom jeg over data som viste at ketoner ikke er no særlig for fostre. Personlig måtte jeg opp i 100KH daglig for å få nok KH for å holde ketosen unna, spes på slutten. Ting som Biola youghurt, bønner, gulerøtter og andre røtter, og så selvsagt frukt av alle sorter er en fin ting å spise. Du har heller ikke høyere vekt nå enn at du kan "slippe løs" vekta noe, husk du skal helst opp 8-12 kg i graviditeten. Da blir alt mer eller mindre borte til etter fødselen.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen


Sist redigert av Megvel : 17-12-09 kl 11:16.
Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 12:33   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: LCHF og graviditet

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Den største eventuelle faren hadde vel vært om du fortsatt gikk ned i vekt, da det kan frigjøres miljøstoffer fra gammelt kroppsfett som forbrennes. Husk at dette er det nærmeste du kommer et kosthold vi er genetisk disponert for, og jeg tror det gikk fint i Steinalderen og ellers før jordbruksrevolusjonen også

Det er vel selve KETOSEN man skal holde seg unna.. Derfor ingen ketose under graviditet, uansett hvor naturlig og steinaldersk det måtte være.

Ikke før det er blitt forsket på hvertfall

Dessuten.. Ketose når man er gravid kjennes IKKE særlig bra..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 12:48   #8
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: LCHF og graviditet

I forhold til FL så husk at du ikke lenger skal ned, du skal opp! Så om du spiser mye bra fett på lindbergh uten å spise masse sukker blir du ikke å gå opp supermye! Det koster å lage en baby også!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Svar

Emneord
gravid, graviditet, lchf


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Graviditet og ketolyse Lilly Ketolysekuren 4 30-10-07 19:03
Ketolyse og Graviditet Mrs. Bundy Ketolysekuren 7 04-06-07 12:45
Graviditet. polvott Lavkarbo generelt 2 27-06-06 19:45
Graviditet Hege_ Dr Lindbergs 4 16-04-06 14:28
Hva med Atkins og graviditet?? cathrine Atkins kosthold 8 26-02-04 22:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no