Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

Supergode lavkarbo knekkebrød

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-02-08, 18:23   #1
Gunhild
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 49
Innlegg: 86
Gunhild er en juvelGunhild er en juvelGunhild er en juvel

Supergode lavkarbo knekkebrød

Oppskriften er basert på endel brødoppskrifter her inne.... aller sterkest inspirert av "Lollypopbrødet"
Jeg liker dog ikke den smaken eggene setter på baksten og har dermed funnet min egen vri som jeg lager knekkebrød av. Jeg synes dette blir S U P E R G O D T og det smaker utrolig godt med egg og bacon eller bare med en skive god og fet ost (som feks Ridderost)

Oppskriften er som følger:

200 gr Linfrø
50 gr sesamfrø
50 gr hasselnøtter
50 gr mandler
50 gr kruskakli
50 gr smør
1 dl kremfløte
6 egg
1 bx cottage cheese
2 ss kanel
2 ts bakepulver
litt splenda (et par ts)

Knuser først linfrø (med stavmikseren) til mel. Knuser deretter sesamfrø, nøtter og mandler. Heller alt det tørre i en bakebolle. Tilsetter kanel og bakepulver og blander godt.
Smelt smør og bland i fløten. Kjører sammen eggene og cc til en helt klumpefri masse sammen med splendaen.
Blander først i fløte/smør blandingen i det tørre og til sist egg/cc blandingen.
Dytter blandingen utover i en brødform. Tar litt olje på hendene og lager en glatt overflate.
Steker brødet på 190 grader i ca 1 time og 20 min. Tar det ut og legger det rett på en rist. Lar det avkjøle litt før jeg skjærer det i tynne(!!) skiver. Legger skivene utover to stekeplater som jeg setter inn i ovnen igjen på 75 grader i 3 - 3 1/2 time. Husk et treredskap i døråpningen slik at døren står på gløtt. Da slippes nemlig fuktigheten ut av ovnen (Både steker og ettersteker forresten med varmluft)

Jeg har skivene liggende i en kakeboks på benken og det holder seg godt og sprøtt leeeeenge.

Har regnet ut at hver skive inneholder ca 1,1 gr karb. (Jeg får mellom 30 - 32 skiver av et brød)

Disse skivene gjør mitt liv på lavkarbo SÅ mye enklere. Jeg spiser 2 -3 slike skiver til frokost hver dag.
LOVE IT

__________________
Mange klemmer fra Gunhild

Sist redigert av Gunhild : 17-02-08 kl 18:35. Årsak: Glemte jo helt bakepulver i oppskrifta... :o
Gunhild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 18:26   #2
MorStine
Seniormedlem
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 44
Innlegg: 1.651
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Sv: Sugode lavkarbo knekkebrød :o)

Det der så jo knallgodt ut... Har alt bortsett fra hasselnøtter... Men kan kanskje bare doble mengden mandler?
Har også bare en halv boks med cc, men er fristet til å halvere og prøve allikevel...

__________________
Er nå i gang med LCHF
It's no hocus pocus, it's all about the focus!
MorStine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen diett Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 18:34   #3
Gunhild
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 49
Innlegg: 86
Gunhild er en juvelGunhild er en juvelGunhild er en juvel

Sv: Supergode lavkarbo knekkebrød :o)

Opprinnelig lagt inn av MorStine, her.

Det der så jo knallgodt ut... Har alt bortsett fra hasselnøtter... Men kan kanskje bare doble mengden mandler?
Har også bare en halv boks med cc, men er fristet til å halvere og prøve allikevel...

Det tror jeg går helt fint. Når sant skal sies så er det eneste helt faste av "frøtingene" linfrø for meg. De andre nøtte og frøtingene blander jeg slik at sammen med kruskaklien utgjør de tilsammen 200 gram.... Knøl til å forklare med du skjønte sikkert...hehe

(Hupst må visst inn å rette litt på overskriften også.... )

__________________
Mange klemmer fra Gunhild
Gunhild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 18:39   #4
Gunhild
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 49
Innlegg: 86
Gunhild er en juvelGunhild er en juvelGunhild er en juvel

Sv: Sugode lavkarbo knekkebrød :o)

Opprinnelig lagt inn av MorStine, her.

Har også bare en halv boks med cc, men er fristet til å halvere og prøve allikevel...

Kan helt sikkert bruke rømme for resten eller en kombi av det og et egg ekstra også.... Hvis du vil ha full brødform mener jeg (Jeg bruker forresten de store brødformene...)
Har bakt dette flere ganger og konsistensen på "deigen" er forskjellig for hver gang.... men smaken er like god

Tror kanskje det er kanelen som er det som "kamuflerer" eggesmaken mest. Smaker ikke mye kanel av ferdigvaren altså... bare et hint av (heter det ikke det a'..? .... )

__________________
Mange klemmer fra Gunhild
Gunhild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-03-08, 18:56   #5
Lucky Tess
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 49
Innlegg: 16
Lucky Tess er på en erverdig vei

Sv: Supergode lavkarbo knekkebrød :o)

Opprinnelig lagt inn av Gunhild, her.

Oppskriften er basert på endel brødoppskrifter her inne.... aller sterkest inspirert av "Lollypopbrødet"
Jeg liker dog ikke den smaken eggene setter på baksten og har dermed funnet min egen vri som jeg lager knekkebrød av. Jeg synes dette blir S U P E R G O D T og det smaker utrolig godt med egg og bacon eller bare med en skive god og fet ost (som feks Ridderost)

Oppskriften er som følger:

200 gr Linfrø
50 gr sesamfrø
50 gr hasselnøtter
50 gr mandler
50 gr kruskakli
50 gr smør
1 dl kremfløte
6 egg
1 bx cottage cheese
2 ss kanel
2 ts bakepulver
litt splenda (et par ts)

Knuser først linfrø (med stavmikseren) til mel. Knuser deretter sesamfrø, nøtter og mandler. Heller alt det tørre i en bakebolle. Tilsetter kanel og bakepulver og blander godt.
Smelt smør og bland i fløten. Kjører sammen eggene og cc til en helt klumpefri masse sammen med splendaen.
Blander først i fløte/smør blandingen i det tørre og til sist egg/cc blandingen.
Dytter blandingen utover i en brødform. Tar litt olje på hendene og lager en glatt overflate.
Steker brødet på 190 grader i ca 1 time og 20 min. Tar det ut og legger det rett på en rist. Lar det avkjøle litt før jeg skjærer det i tynne(!!) skiver. Legger skivene utover to stekeplater som jeg setter inn i ovnen igjen på 75 grader i 3 - 3 1/2 time. Husk et treredskap i døråpningen slik at døren står på gløtt. Da slippes nemlig fuktigheten ut av ovnen (Både steker og ettersteker forresten med varmluft)

Jeg har skivene liggende i en kakeboks på benken og det holder seg godt og sprøtt leeeeenge.

Har regnet ut at hver skive inneholder ca 1,1 gr karb. (Jeg får mellom 30 - 32 skiver av et brød)

Disse skivene gjør mitt liv på lavkarbo SÅ mye enklere. Jeg spiser 2 -3 slike skiver til frokost hver dag.
LOVE IT


Ja altså !! HAr prøvd å knuse linfrø med stavmixser.Det eneste jeg oppnådde med det car å få linfrø over hele (absolutt HELE) kjøkkenet. Har nå funnet ut det selges ferdig malte linfrø på helsekosten. GENIALT synes nå jeg da!

Lucky Tess er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 17:49   #6
Gunhild
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 49
Innlegg: 86
Gunhild er en juvelGunhild er en juvelGunhild er en juvel

Sv: Supergode lavkarbo knekkebrød :o)

Opprinnelig lagt inn av Lucky Tess, her.

Ja altså !! HAr prøvd å knuse linfrø med stavmixser.Det eneste jeg oppnådde med det car å få linfrø over hele (absolutt HELE) kjøkkenet. Har nå funnet ut det selges ferdig malte linfrø på helsekosten. GENIALT synes nå jeg da!

hehe... sikkert enda mer praktisk med de ferdigknuste ja....

Jeg får det fint til uten søl jeg altså.... har sånn ganske høy og slank "plastbolle" som fulgte med stavmikseren. Knuser de i denne. Funker fint det

Sånn bolle har jeg (bare i et annet merke... Kenwood tror jeg kanskje...)
(den med helletut altså... ikke den med kniver i..)

__________________
Mange klemmer fra Gunhild
Gunhild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-06-08, 10:14   #7
bolleboll
Seniormedlem
 
bolleboll sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: oslo
Alder: 54
Innlegg: 629
bolleboll er en juvelbolleboll er en juvelbolleboll er en juvel

Sv: Supergode lavkarbo knekkebrød :o)

Opprinnelig lagt inn av Gunhild, her.

Oppskriften er basert på endel brødoppskrifter her inne.... aller sterkest inspirert av "Lollypopbrødet"
Jeg liker dog ikke den smaken eggene setter på baksten og har dermed funnet min egen vri som jeg lager knekkebrød av. Jeg synes dette blir S U P E R G O D T og det smaker utrolig godt med egg og bacon eller bare med en skive god og fet ost (som feks Ridderost)

Oppskriften er som følger:

200 gr Linfrø
50 gr sesamfrø
50 gr hasselnøtter
50 gr mandler
50 gr kruskakli
50 gr smør
1 dl kremfløte
6 egg
1 bx cottage cheese
2 ss kanel
2 ts bakepulver
litt splenda (et par ts)

Knuser først linfrø (med stavmikseren) til mel. Knuser deretter sesamfrø, nøtter og mandler. Heller alt det tørre i en bakebolle. Tilsetter kanel og bakepulver og blander godt.
Smelt smør og bland i fløten. Kjører sammen eggene og cc til en helt klumpefri masse sammen med splendaen.
Blander først i fløte/smør blandingen i det tørre og til sist egg/cc blandingen.
Dytter blandingen utover i en brødform. Tar litt olje på hendene og lager en glatt overflate.
Steker brødet på 190 grader i ca 1 time og 20 min. Tar det ut og legger det rett på en rist. Lar det avkjøle litt før jeg skjærer det i tynne(!!) skiver. Legger skivene utover to stekeplater som jeg setter inn i ovnen igjen på 75 grader i 3 - 3 1/2 time. Husk et treredskap i døråpningen slik at døren står på gløtt. Da slippes nemlig fuktigheten ut av ovnen (Både steker og ettersteker forresten med varmluft)

Jeg har skivene liggende i en kakeboks på benken og det holder seg godt og sprøtt leeeeenge.

Har regnet ut at hver skive inneholder ca 1,1 gr karb. (Jeg får mellom 30 - 32 skiver av et brød)

Disse skivene gjør mitt liv på lavkarbo SÅ mye enklere. Jeg spiser 2 -3 slike skiver til frokost hver dag.
LOVE IT

Denn må jeg bare prøve. Gleder meg . Er ny i dette og boken er ikke kommet enda så jeg er ute etter oppskrifter.
Takk til deg

bolleboll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse nybegynner Svar med sitat
Gammel 06-06-08, 11:26   #8
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Supergode lavkarbo knekkebrød :o)

knuser linfrø i blender'n min. Funker det.

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 19:29   #9
Torilmor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3
Torilmor er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: Supergode lavkarbo knekkebrød :o)

Opprinnelig lagt inn av Lucky Tess, her.

Ja altså !! HAr prøvd å knuse linfrø med stavmixser.Det eneste jeg oppnådde med det car å få linfrø over hele (absolutt HELE) kjøkkenet. Har nå funnet ut det selges ferdig malte linfrø på helsekosten. GENIALT synes nå jeg da!

Du må bruke lukket beholder med egen kniv som du fester på stavmikseren! Har en slik en - Braun - helt uunværlig!
Bedre lykke neste gang!

Torilmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 00:11   #10
Sostråle
Medlem
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 77
Sostråle er på en erverdig vei

Sv: Supergode lavkarbo knekkebrød

Hei
Har laget disse kjempegode knekkebrødene. Men jeg gjorde en liten forandring andre gang jeg lagde de. Jeg smører røra utover 2 langpanner og steiker de i ca 20 min på samme temperatur. Så tar jeg de ut og deler de opp med pizzahjul, blir 32 knekkiser Legger de på rist og setter de inn i ovnen igjen som nå er blitt satt ned til ca 50 grader, legger noe mellom ovnen og døra slik at dampen går ut. Ettersteikingen ta 3-4 timer eller til brødene er tørre

__________________
Siv

For å få til en forbedring, må det skje en forandring
Sostråle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 00:15   #11
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Sv: Supergode lavkarbo knekkebrød

Disse har jeg laga, og de ble kjempegode. :-)

Lurer på om noen har prøvd å sspise dette som vanlig brød? Gikk veldig greit å skjøre til skiver i alle fall.

Har prøvd å bare Loppypopp brødet, men stekte det nok for lite, så jeg måtte kaste det. Men vil vel prøve det igjen. Kanskje med å knuse linfrøene som i knekkebrødet her.

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 00:16   #12
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Sv: Supergode lavkarbo knekkebrød

Disse har jeg laga, og de ble kjempegode. :-)

Lurer på om noen har prøvd å spise dette som vanlig brød? Gikk veldig greit å skjøre til skiver i alle fall.

Har prøvd å bare Loppypopp brødet, men stekte det nok for lite, så jeg måtte kaste det. Men vil vel prøve det igjen. Kanskje med å knuse linfrøene som i knekkebrødet her.

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 01:35   #13
Cille
Nytt Medlem
 
Cille sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Troms
Alder: 40
Innlegg: 2
Cille er på en erverdig vei

Sv: Supergode lavkarbo knekkebrød

Namnam.. Detta så jo heilt fortræffelig ut. MÅ testes imårra

__________________
Startdato: 7 september 09.


Cille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 23:00   #14
martine1977
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 9
martine1977 er på en erverdig vei

Sv: Supergode lavkarbo knekkebrød

Laga disse idag!
Ble en litt modifisert versjon, da jeg ikke hadde hasselnøtter eller CC. Erstatta hasselnøtter med mandler og CC med Cream Fresh. Måtte ha litt mere kruskakli da den ble litt for flytende sikkert pga Cream Fresh`en.
Ble kjempegode knekke brød ihvertfall.
Praktisk å ha stående på kjøkkenbenken for et "hurtigmåltid".

martine1977 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: EasyLife-livstilsendring. Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 23:36   #15
frøken
Medlem
 
frøken sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Innlegg: 400
frøken er ny på veien

Sv: Supergode lavkarbo knekkebrød

Disse hørtes gode ut. Må prøves.

__________________
trening august:530 min


frøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-10-09, 02:27   #16
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Supergode lavkarbo knekkebrød

Hmmmm
Noe å lage seg til ferien?

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 05-10-09, 13:28   #17
frkprym
Medlem
 
frkprym sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Røyken
Alder: 48
Innlegg: 213
frkprym er ny på veien

Sv: Supergode lavkarbo knekkebrød

Hei,
Er det noen som har forsøkt å lage disse knekkebrøene med HELE linfrø?
Når linfrø knuses kan kroppen oppta karbohydratene, dermed økes karbohydratinnholdet fra 0 til 29 gram pr 100 gram.
Dersom denne oppskriften kan lages med hele linfrø vil karb-innholdet i hvert knekkebrø gå ned fra 2,5 til 0,7 så langt jeg klarer å regne, så det hadde vært veldig fint...

frkprym er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 01:32   #18
martine1977
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 9
martine1977 er på en erverdig vei

Sv: Supergode lavkarbo knekkebrød

Opprinnelig lagt inn av frkprym, her.

Hei,
Er det noen som har forsøkt å lage disse knekkebrøene med HELE linfrø?
Når linfrø knuses kan kroppen oppta karbohydratene, dermed økes karbohydratinnholdet fra 0 til 29 gram pr 100 gram.
Dersom denne oppskriften kan lages med hele linfrø vil karb-innholdet i hvert knekkebrø gå ned fra 2,5 til 0,7 så langt jeg klarer å regne, så det hadde vært veldig fint...

Jeg bruker linfrøene hele! Funker fint det!

martine1977 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: EasyLife-livstilsendring. Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 10:43   #19
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Sv: Supergode lavkarbo knekkebrød

Opprinnelig lagt inn av frkprym, her.

Hei,
Er det noen som har forsøkt å lage disse knekkebrøene med HELE linfrø?
Når linfrø knuses kan kroppen oppta karbohydratene, dermed økes karbohydratinnholdet fra 0 til 29 gram pr 100 gram.
Dersom denne oppskriften kan lages med hele linfrø vil karb-innholdet i hvert knekkebrø gå ned fra 2,5 til 0,7 så langt jeg klarer å regne, så det hadde vært veldig fint...

Er mye om og men om det er karbo i knuste linfrø. Mener jeg har lest en del om at det ikke er det når det kommer til stykket.

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 15:26   #20
mona42
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 19
mona42 er ny på veien

Sv: Supergode lavkarbo knekkebrød

Opprinnelig lagt inn av Gunhild, her.

Oppskriften er basert på endel brødoppskrifter her inne.... aller sterkest inspirert av "Lollypopbrødet"
Jeg liker dog ikke den smaken eggene setter på baksten og har dermed funnet min egen vri som jeg lager knekkebrød av. Jeg synes dette blir S U P E R G O D T og det smaker utrolig godt med egg og bacon eller bare med en skive god og fet ost (som feks Ridderost)

Oppskriften er som følger:

200 gr Linfrø
50 gr sesamfrø
50 gr hasselnøtter
50 gr mandler
50 gr kruskakli
50 gr smør
1 dl kremfløte
6 egg
1 bx cottage cheese
2 ss kanel
2 ts bakepulver
litt splenda (et par ts)

Knuser først linfrø (med stavmikseren) til mel. Knuser deretter sesamfrø, nøtter og mandler. Heller alt det tørre i en bakebolle. Tilsetter kanel og bakepulver og blander godt.
Smelt smør og bland i fløten. Kjører sammen eggene og cc til en helt klumpefri masse sammen med splendaen.
Blander først i fløte/smør blandingen i det tørre og til sist egg/cc blandingen.
Dytter blandingen utover i en brødform. Tar litt olje på hendene og lager en glatt overflate.
Steker brødet på 190 grader i ca 1 time og 20 min. Tar det ut og legger det rett på en rist. Lar det avkjøle litt før jeg skjærer det i tynne(!!) skiver. Legger skivene utover to stekeplater som jeg setter inn i ovnen igjen på 75 grader i 3 - 3 1/2 time. Husk et treredskap i døråpningen slik at døren står på gløtt. Da slippes nemlig fuktigheten ut av ovnen (Både steker og ettersteker forresten med varmluft)

Jeg har skivene liggende i en kakeboks på benken og det holder seg godt og sprøtt leeeeenge.

Har regnet ut at hver skive inneholder ca 1,1 gr karb. (Jeg får mellom 30 - 32 skiver av et brød)

Disse skivene gjør mitt liv på lavkarbo SÅ mye enklere. Jeg spiser 2 -3 slike skiver til frokost hver dag.
LOVE IT


Hei
Disse var veldig gode og lette å lage. Jeg laget ett lite brød og smurte resten av deigen utover en bakeplate. De står i ovnen nå og tørker. Jeg lot brødet stå inne ca. 1 time i 190 grader før jeg tok det ut og skar det i tynne skiver. Nå ligger det og å tørker...
Jeg smakte på skalken og det var jo kjempegodt. Går det an å lage det som vanlig brød? Må kanskje ha annen varme, og såklart steke lenger. Etter en time var det jo ikke helt stekt, men kunne kanskje blitt det....

Gleder meg til knekkebrød, men om det går an som brød og noen vet om steketemperatur og tid så vil jeg gjerne vite det...
Hilsen Mona

mona42 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo på min måte Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 18:02   #21
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Supergode lavkarbo knekkebrød

Opprinnelig lagt inn av frkprym, her.

Hei,
Er det noen som har forsøkt å lage disse knekkebrøene med HELE linfrø?
Når linfrø knuses kan kroppen oppta karbohydratene, dermed økes karbohydratinnholdet fra 0 til 29 gram pr 100 gram.
Dersom denne oppskriften kan lages med hele linfrø vil karb-innholdet i hvert knekkebrø gå ned fra 2,5 til 0,7 så langt jeg klarer å regne, så det hadde vært veldig fint...

Neida, det er bare en myte!
Alle karbene i linfrø er uansett kostfibre, så de teller vi ikke med!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 16:32   #22
Gitte66
Juniormedlem
 
Gitte66 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Elverum kommune
Innlegg: 23
Gitte66 er på en erverdig vei

Sv: Supergode lavkarbo knekkebrød

hei i nosk ukeblad nr 45 er det oppskrift på knekkebrød og brød, har ikke prøvd de enda men har handlet inn og skal prøve det en av dagene.

Gitte66 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 23:31   #23
frkprym
Medlem
 
frkprym sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Røyken
Alder: 48
Innlegg: 213
frkprym er ny på veien

Sv: Supergode lavkarbo knekkebrød

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Neida, det er bare en myte!
Alle karbene i linfrø er uansett kostfibre, så de teller vi ikke med!

Takk for svar Kitt, er kanskje en smule sen til å svare?

Er skikkelig forvirrende med disse linfrøene. I og med at fiber IKKE skal inkluderes i karbohydratene i EU/EØS, er det utrolig at det likevel gjør det på så mange produkter. Feks de linfrøene jeg har i skapet nå.

__________________
Du spør meg hva jeg ler av, lille venn. Jeg ler fordi jeg lever, simpelthen.(André Bjerke)
frkprym er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 16:24   #24
Julie
Seniormedlem
 
Julie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 29
Innlegg: 1.629
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Sv: Supergode lavkarbo knekkebrød

Hei hei, er litt forvirret over det her...

Jeg kjøpte inn kruskakli, sesamfrø, hasselnøtter og mandler i dag, og er litt bekymret for karboinnholdet:

Kruskakli = 18.5 g karbohydrater, hvorav 1 g er sukkerarter. (Per 100 g tørrvare)
Sesamfrø = 5 g karbohydrater, hvorav 1 g er sukkerarter. (Per 100 g)
Hasselnøtter = 7 g karbohydrater. (Per 100 g)
Mandler = 4.5 karbohydrater. (Per 100 g)

Blir ikke det da veldig mye karbohydrater per 100 gram knekkebrød? Eller telles ikke disse karbissene? Fikk ikke tak i linfrø så det får jeg kjøpe i morgen, men om jeg regner riktig blir jo det da 33 gram karbohydrater per 100 gram, med bare disse ingrediensene? Virker jo helt sprøtt, eller så har jeg kjøpt feil ting...

Og én ting til (dette er litt utenfor tema, men tenkte jeg kunne spørre når jeg først holdte på): kjøpte inn en pakke Splenda i dag, og da står det at det er 97.7 gram karbohydrater per 100 gram i det???

Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥ Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 10:15   #25
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Supergode lavkarbo knekkebrød

Opprinnelig lagt inn av Julie-x, her.

Hei hei, er litt forvirret over det her...

Jeg kjøpte inn kruskakli, sesamfrø, hasselnøtter og mandler i dag, og er litt bekymret for karboinnholdet:

Kruskakli = 18.5 g karbohydrater, hvorav 1 g er sukkerarter. (Per 100 g tørrvare)
Sesamfrø = 5 g karbohydrater, hvorav 1 g er sukkerarter. (Per 100 g)
Hasselnøtter = 7 g karbohydrater. (Per 100 g)
Mandler = 4.5 karbohydrater. (Per 100 g)

Blir ikke det da veldig mye karbohydrater per 100 gram knekkebrød? Eller telles ikke disse karbissene? Fikk ikke tak i linfrø så det får jeg kjøpe i morgen, men om jeg regner riktig blir jo det da 33 gram karbohydrater per 100 gram, med bare disse ingrediensene? Virker jo helt sprøtt, eller så har jeg kjøpt feil ting...

Og én ting til (dette er litt utenfor tema, men tenkte jeg kunne spørre når jeg først holdte på): kjøpte inn en pakke Splenda i dag, og da står det at det er 97.7 gram karbohydrater per 100 gram i det???

Man bruker veeeeldig lite splenda (i vekt), så det utgjør ikke så mye likevel.

Og ang. knekkebrødene, så må du regne gjennomsnitt, ikke totalt. De varene du har ramset opp blir 35 gram kh pr. 400 gram, altså litt i underkant av 9 gram pr. 100 gram

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Knekkebrød? Ramboline Ketolysekuren 12 13-09-10 13:45
Knekkebrød? Nola Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 28-06-09 10:19
Knekkebrød peterretep Spørsmål og svar 1 16-05-09 00:02
Lavkarbo og knekkebrød NoSugarBaby Lavkarbo generelt 12 16-04-09 14:21
Enids supergode biffsalat Enid Middag 0 23-05-07 18:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no