Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Søt chili-saus

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-07-06, 13:02   #1
AnnaV
Medlem
 
AnnaV sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 397
AnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjent

Søt chili-saus

OM det er flere som meg der ute, som ELSKER kinesisk mat, og som VIRKELLIG har savnet en søt chili-saus (som sur-søt saus) så er dette deres lykkedag.... Jeg laget en i går av en oppskrift jeg fant på nettet, og det er den absolutt BESTE søte chilisause jeg har smakt - garantert. Og det helt uten sukker!
Jeg har lest og lest på innholdsfortegnelsen på alle typer chilisaus det finnes i hele bergen, tror jeg, for å kanske en dag, en vakker dag , finne en uten sukker, men de fleste har sukker og vann som ingrediens 1 og 2 - og vi vet jo alle hva det betyr...
I alle fall, her er oppskriten:


1 kopp vann
1 kopp riseddik (jeg kjøpte ren på innvandrersjappe, den på safari hadde sukker i seg)
3/4 teskje revet ingefær fra pose
1 ts revet hvitløk (kjøpte sånn pasta på glass)
2 ts sterk revet chili - også pasta fra glass
2 ts ketchup (iduns uten sukker)
2 ts bindemiddel - johannesbrødkjernemel eller agar agar funker
flytende natreen

Kok opp vann og riseddik. Bland de andre ingrediensene, utenom bindemiddelet og natreen, sammen i en kopp eller skål, tilsett når vannet og riseddiken koker, og la det hele putre sammen i ca 5 min.
Tilsett bindemiddelet, rør godt inn, og la putre i ett minutt eller to til. Trekk av varmen, la stå i en 10 min til det får kjølt seg litt, og tilsett flytende natreen - her skal det en god dæsj til, jeg brukte to korker.

Brukes til kylling, svin, wok (jeg lagte med minimais, vannkastanjeg og brokkoli - alskens grønnsaker kan jo brukes. Det var så godt at jeg satt og jublet for meg selv på kjøkkenet... Seriøst, om du er glad i kinesisk mat vil dette kunne bli fast inventar i kjøleskapet.

__________________




"Jeg spiser for å leve - jeg lever ikke for å spise"

Sist redigert av AnnaV : 22-07-06 kl 13:16.
AnnaV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-07-06, 19:37   #2
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: Søt Chili-saus

det hørtes veldig digg ut. må prøve det en eller annen gang.

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-05-07, 00:50   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Søt Chili-saus

Noen etterlyste denne !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 17:42   #4
Robyn
Seniormedlem
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 49
Innlegg: 805
Robyn er virkelig snillRobyn er virkelig snillRobyn er virkelig snillRobyn er virkelig snill

Sv: Søt Chili-saus

Nå har jeg laget denne, og det virker som om to ts johannesbrødkjernemel ble i meste laget?

Det er i allefall ikke saus-konstistens på den, mer grøt konsistens.

Jeg brukte vanlige kaffekopper med vann og riseddik, er det feil?

Håper noen har tips til meg, hadde gledet meg til wok med denne sausen i kveld.

__________________
Endelig i mål.
Robyn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiett fase 2 Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 20:42   #5
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Søt Chili-saus

Dytter litt på denne .....
Er oppskriften til en middag eller en "hel flaske" ?
Kan sausen oppbevares i kjøleskap dersom man ikke bruker alt på en gang?

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 17:58   #6
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Søt Chili-saus

Sitat:

2 ts bindemiddel - johannesbrødkjernemel eller agar agar funker

Hva er agar agar? Og hvor får man tak i det? (liker ikke JBKM)

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 18:01   #7
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Søt Chili-saus

Fant det:

Sitat:

agar-agar, en blanding av polysakkarider (karbohydrater) som framstilles av visse rødalger, har stor evne til å oppta vann. En a.-løsning stivner til en elastisk masse. Brukes derfor som næringssubstrat ved bakteriedyrking og som tilsetningsstoff i næringsmiddelindustrien.

Ikke aktuelt da altså

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 18:25   #8
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Søt Chili-saus

Noen andre som har testen denne ?

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 10:21   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Søt Chili-saus

Opprinnelig lagt inn av trillian78, her.

Hva er agar agar? Og hvor får man tak i det? (liker ikke JBKM)

Jeg har laget denne før med jbkm, siden den er såpass spicy så merkes smaken veldig lite. (jeg takler heller ikke den). Men må innrømme at jeg brukte en ts maizenna nå sist... Ble ikke mange grammene, og jeg brukte bare litt av sausen. Men den var tynn da..

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 19:53   #10
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Søt Chili-saus

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg har laget denne før med jbkm, siden den er såpass spicy så merkes smaken veldig lite. (jeg takler heller ikke den). Men må innrømme at jeg brukte en ts maizenna nå sist... Ble ikke mange grammene, og jeg brukte bare litt av sausen. Men den var tynn da..

Det er ikke smaken jeg reagerer på. Det er konsistensen. Det blir liksom så slimete Heller tynn saus da...

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 00:48   #11
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Søt Chili-saus

Opprinnelig lagt inn av trillian78, her.

Det er ikke smaken jeg reagerer på. Det er konsistensen. Det blir liksom så slimete



Ikke godt med JBKM i saus når den klistrer seg til ganen!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 03-06-09, 23:06   #12
saxpia
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 128
saxpia er på en erverdig vei

Sv: Søt Chili-saus

Noen som har prøvd denne med annet søtningsmiddel enn natreen?

Søt chilisaus er jo bare så utrolig godt

saxpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-06-09, 23:17   #13
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Søt Chili-saus

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.



Ikke godt med JBKM i saus når den klistrer seg til ganen!

(enig altså!!!!)

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 18:25   #14
sma
Seniormedlem
 
sma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Sverige
Alder: 45
Innlegg: 949
sma er en juvelsma er en juvelsma er en juvel

Sv: Søt Chili-saus

Virker ikke som om det er så mange som har testet denne. Jeg elsker chilisaus, og bruker den på en omelett jeg lager så å finne et sukkerfritt alternativ hadde vært perfekt. Jeg skal teste denne i alle fall.

Kopper som mål er noe jeg hater. I alle fall når resten av oppskriften går på ts osv. Gi meg mål i desiliter!

__________________
sma når målet......til slutt....
Min Journal

sma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert 08.02.2011 Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 18:46   #15
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Søt Chili-saus

Opprinnelig lagt inn av sma, her.

Virker ikke som om det er så mange som har testet denne. Jeg elsker chilisaus, og bruker den på en omelett jeg lager så å finne et sukkerfritt alternativ hadde vært perfekt. Jeg skal teste denne i alle fall.

Kopper som mål er noe jeg hater. I alle fall når resten av oppskriften går på ts osv. Gi meg mål i desiliter!

I Norge er en kopp halvannen, 1 1/2, dl!
Er det amerikanske tall, er det noe annet som jeg desverre ikke husker

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 19:34   #16
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Søt Chili-saus

En amerikansk cup= 2.25dl

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 19:51   #17
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Søt Chili-saus

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

En amerikansk cup= 2.25dl

Takker!
Nå må jeg skrive det ned, tror jeg! Men hvor?
Jo, i den store ketolyse-kokeboken min, tenker jeg!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 19:56   #18
Flittige bie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Værøy
Alder: 55
Innlegg: 19
Flittige bie er på en erverdig vei

Sv: Søt Chili-saus

Åhhh denne skulle jeg ha hatt i dag da jeg woket elsker og kina mat

__________________
Bloggen min



Flittige bie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 23:14   #19
sma
Seniormedlem
 
sma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Sverige
Alder: 45
Innlegg: 949
sma er en juvelsma er en juvelsma er en juvel

Sv: Søt Chili-saus

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

En amerikansk cup= 2.25dl

Takk for oppklaring!

__________________
sma når målet......til slutt....
Min Journal

sma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert 08.02.2011 Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 00:12   #20
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Søt Chili-saus

Opprinnelig lagt inn av Flittige bie, her.

Åhhh denne skulle jeg ha hatt i dag da jeg woket elsker og kina mat

Hadde du elskeren og kinamaten i samme gryte?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 00:37   #21
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Søt Chili-saus

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hadde du elskeren og kinamaten i samme gryte?

Finanskrise kanskje? Tar proteiner der man får det?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 14:40   #22
Life_Tone
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Finland
Innlegg: 83
Life_Tone er på en erverdig vei

Sv: Søt Chili-saus

Denne ble kjempe god!!! Å slimete konsistens skal d jo være på sursøtsaus.. Jeg fant ikke riseddig jeg da, brukte vanlig brun.. Stinket som F***, men smakte uansett kjempe godt

__________________
Nå skal jeg ned i vekt for 2. gang etter en graviditet og anser meg nå ferdig med babylaging! Så denne gangen skal jeg BLI nede
:

Life_Tone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, helt enkelt.. Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 11:30   #23
morthy
Medlem
 
morthy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oppegård kommune utenfor Oslo
Innlegg: 209
morthy er på en erverdig vei

Sv: Søt Chili-saus

Jeg lagde søt chilli-saus i går og hadde den i en scampirett... Det jeg lurer på er om det går bra å varme sausen etter at søtstoffet er tilsatt? Jeg turte ikke å gjøre det ettersom jeg ikke visste om smaken ville endre seg...

Hvis noen lurer på retten jeg lagde så gjorde jeg sånn:

Delte en halv brokkoli i buketter, en halv rød paprika (for fargens skyld) og varmet dette i en stekepanne. På slutten av steketiden tilsatte jeg de ferdigkokte og ferdigrensede scampiene, la på lokk så alt ble varmt. Chillisausen kan enten blandes med de andre ingrediensene eller serveres ved siden av.

For de som kan, serveres naturris ved siden av (jeg serverte dette til mannen min som ikke er på lavkarbo)

__________________


morthy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 14:55   #24
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Søt Chili-saus

Denne laget jeg i går Brukte fersk chili og hvitløk.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 14:34   #25
Camz
Medlem
 
Camz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 136
Camz er på en erverdig vei

Sv: Søt Chili-saus

Mmmmm, skal prøves i dag

__________________



Delmål 1: 70 kg - oppnådd 25.05.2010
Delmål 2: 65 kg Delmål 3: 60 kg
Camz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse igjen :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kylling og brokkoli i sweet chili-saus Up-and-down Middag 4 24-02-14 18:46
Sweet chili saus kamp Spørsmål om matvarer og oppskrifter 4 11-09-13 15:00
Salt og Chili? wobblyface Atkins kosthold 2 01-05-11 23:37
Søt chili saus Jabba Spørsmål om matvarer og oppskrifter 0 08-10-09 19:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no