View Full Version : Mensblødninger


Sider : [1] 2

Kanutten
24-01-07, 18:45
Hei :)

Har jo prøvd meg på atkins lignende mat et par uker. Har ikke sjekket vekta ennå :D, men har gjort andre erfaringer.
Jeg har kunnet slutte med vanndrivende medisiner :ja:
meeeen har også fått mensen tilbake!!!!! DET ville jeg ikke da! Går jo på p-sprøyte for å slippe det. Har ikke hatt mens på tre år jeg og så kommer den nå når jeg spiser lavkarbo??? :confused:

Kan virkelig lavkarbo få kroppen til å overstyre "tilført hormongreier" for å få kroppen i naturlig gjenge igjen?? Og virker sprøyta fremdeles eller er den utradert av denne lavkarbokosten???

Håper Torkil kan svare meg, er jo litt småfrustrert da :eek:

minime
24-01-07, 19:04
jeg er ikke torkild, men lurer på en ting.... du sier at du har sluttet med vanndrivende medisiner... kan ikke det ha en påvirkning? For jeg hadde opphold med mensen i lang tid, men fikk det tilbake da jeg starta å gå ned i vekt... men det var fordi at kroppen var "tilbake " til det normale.... for som du sikkert vet at mensen kan stoppe når du er for tynn og når du er for stor... men jeg vet ikke hvor "stor" du er heller.... men vet om ei som ble litt frustrert over at ho fikk tilbake mensen etter å ha brukt p-sprøyte, men det var pga at ho gikk på medisiner og det påvirket tydeligvis... men ser ut som det er motsatt virkning på deg? men jeg kan ikke svare helt konkret på det... så håper du får mer konkret svar av torkild

Kanutten
24-01-07, 19:15
jeg er ikke torkild, men lurer på en ting.... du sier at du har sluttet med vanndrivende medisiner... kan ikke det ha en påvirkning? For jeg hadde opphold med mensen i lang tid, men fikk det tilbake da jeg starta å gå ned i vekt... men det var fordi at kroppen var "tilbake " til det normale.... for som du sikkert vet at mensen kan stoppe når du er for tynn og når du er for stor... men jeg vet ikke hvor "stor" du er heller.... men vet om ei som ble litt frustrert over at ho fikk tilbake mensen etter å ha brukt p-sprøyte, men det var pga at ho gikk på medisiner og det påvirket tydeligvis... men ser ut som det er motsatt virkning på deg? men jeg kan ikke svare helt konkret på det... så håper du får mer konkret svar av torkild

Takk for svar :)

Kan jo hende vanndrivende medisiner har påvirket noe, all virkning har vel ei eller annen bivirking også??? Er ca 90 kilo, vet ikke helt sikkert da jeg ikke har veid meg på noen uker. Føler meg IKKE stor, bare treg i motbakker :D
Har alltid vært tynn og spretten, men etterhvert som unga kom til kom også kiloene :p

stinasol
24-01-07, 19:23
vil bare si at lavkarbo kosthold absolutt har innvirkning på menstruasjonen...både meg og en veninne har merket endriger siden vi begynte..jeg har for eks mensen mye lengre og mye kraftigere enn noen gang...men ang den vanndrivende medisinen har jeg ikke peil...

minime
24-01-07, 20:05
vil bare si at lavkarbo kosthold absolutt har innvirkning på menstruasjonen...både meg og en veninne har merket endriger siden vi begynte..jeg har for eks mensen mye lengre og mye kraftigere enn noen gang...men ang den vanndrivende medisinen har jeg ikke peil...

min erfaring er faktisk motsatt.... jeg har mistet menssmerter og får regelmessig mensen og kortere varighet.....:confused: kanskje det er meg det er gærli med a?

Nille
24-01-07, 20:15
Hei :)

Har jo prøvd meg på atkins lignende mat et par uker. Har ikke sjekket vekta ennå :D, men har gjort andre erfaringer.
Jeg har kunnet slutte med vanndrivende medisiner :ja:
meeeen har også fått mensen tilbake!!!!! DET ville jeg ikke da! Går jo på p-sprøyte for å slippe det. Har ikke hatt mens på tre år jeg og så kommer den nå når jeg spiser lavkarbo??? :confused:

Kan virkelig lavkarbo få kroppen til å overstyre "tilført hormongreier" for å få kroppen i naturlig gjenge igjen?? Og virker sprøyta fremdeles eller er den utradert av denne lavkarbokosten???

Håper Torkil kan svare meg, er jo litt småfrustrert da :eek:

Man mister ikke mensen av å ta vanndrivende, - og en får ikke mensen tilbake ved å slutte med dem.

MEN derimot er det ganske vanlig å få mensen tilbake ved lavkarbo kosthold. Det har med hormoner å gjøre. Man oppnår balanse i blodsukker/insulin når man spiser lavkarbo - dvs. at man oppnår en viss hormonblanse og dermed får man mensen igjen, - for å si det veldig veldig enkelt ! (Det er litt mer komplisert denn dette altså, men det er i basis dette som skjer). I en periode vil de som tar P-sprøyter eller har hormonspiral oppleve at man får mensen tilbake, - men den vil sannsynligvis forsvinne igjen etter ganske kort tid, når kroppen har fått balansert seg/hormonene igjen. De som tar P-piller opplever at mensen kommer urelgelmessig på tvers av pillebruken. Dette stabiliserer seg også etter kort tid.

Kanutten
24-01-07, 20:18
Man mister ikke mensen av å ta vanndrivende, - og en får ikke mensen tilbake ved å slutte med dem.

MEN derimot er det ganske vanlig å få mensen tilbake ved lavkarbo kosthold. Det har med hormoner å gjøre. Man oppnår balanse i blodsukker/insulin når man spiser lavkarbo - dvs. at man oppnår en viss hormonblanse og dermed får man mensen igjen, - for å si det veldig veldig enkelt ! (Det er litt mer komplisert denn dette altså, men det er i basis dette som skjer). I en periode vil de som tar P-sprøyter eller har hormonspiral oppleve at man får mensen tilbake, - men den vil sannsynligvis forsvinne igjen etter ganske kort tid, når kroppen har fått balansert seg/hormonene igjen. De som tar P-piller opplever at mensen kommer urelgelmessig på tvers av pillebruken. Dette stabiliserer seg også etter kort tid.


Tuuusen takk :)

Slår meg til ro med at den forsvinner etterhvert da :D

Distrea
24-01-07, 22:58
Jeg har akkurat samme erfaring som deg. Har gått på P-sprøyta i 10 år. Slipper mensen, men hver gang jeg starter på Atins så kommer mensen tilbake, men bare frem til jeg får neste sprøyte. Derfor har jeg passet på å starte med intro et par uker før det er tid for ny sprøyte. Da har jeg småblødninger helt frem til det, men så er det slutt på "svineriet" helt til jeg har hatt opphold i dietten og starter på'n igjen.

Photobscura
25-01-07, 14:24
De som tar P-piller opplever at mensen kommer urelgelmessig på tvers av pillebruken. Dette stabiliserer seg også etter kort tid.

Dette er noe jeg ble veldig glad for å lese! De siste to månedene har mensen kommet helt på tvers med den klokkrene syklusen jeg har hatt med p-piller de siste tre årene. Har flydd og tatt graviditetstest to ganger nå, til og med hos legen. Blir lett veldig bekymret over sånt noe.
Har også mindre blødninger, noe som er velkomment i min sedvanlig drøye uke...! Ikke bemerkelsesverdig mindre smerter da, men.

Takk Nille! :)

Tøffa
25-01-07, 15:00
Det her var veldig interessant tema! Jeg har nemlig ikke hatt mensen på cirka 2 1/2 år, trolig på grunn av hard trening og litt for lav vekt. Har hatt bra vekt lenge nå, kan jeg vente meg at jeg får mensen tilbake også da?:_ohmy: Wow, det håper jeg!

Enid
25-01-07, 16:08
Dette er noe jeg ble veldig glad for å lese! De siste to månedene har mensen kommet helt på tvers med den klokkrene syklusen jeg har hatt med p-piller de siste tre årene. Har flydd og tatt graviditetstest to ganger nå, til og med hos legen. Blir lett veldig bekymret over sånt noe.
Har også mindre blødninger, noe som er velkomment i min sedvanlig drøye uke...! Ikke bemerkelsesverdig mindre smerter da, men.

Takk Nille! :)
Akkurat det samme har skjedd med meg! Har vært på p-piller i årevis. Da jeg begynte på lavkarbo gikk det fra ren syklus med mye blod til tullete syklus og lite blod. Har også måttet ta et par graviditetstester! Sære greier.

Siljevanilje
25-01-07, 16:25
jeg har slutta på prevensjon, og mensen uten noe prevensjon på lavkarbo er igrunnen ganske overkommelig. mindre blod enn vanlig og mye mindre smerter enn før, men når jeg var på ferie i thailand og spiste ( noe ufrivillig) ris og sånne karbisser og når mensen kom, så var det ett h*lvete uten like, så sinnsykt vondt og så masse blod. nei jeg holder meg til lavkarbo mens jeg. mye er behageligere. :cool:

Fisken
24-05-07, 20:59
I en periode vil de som tar P-sprøyter eller har hormonspiral oppleve at man får mensen tilbake, - men den vil sannsynligvis forsvinne igjen etter ganske kort tid, når kroppen har fått balansert seg/hormonene igjen. De som tar P-piller opplever at mensen kommer urelgelmessig på tvers av pillebruken. Dette stabiliserer seg også etter kort tid.

Må bare trekke frem denne igjen, for jeg har nå opplevd akkurat dette. Jeg bruker Nuvaring og startet ketolyse for 1,5 uke siden. Plutselig kom mensen to dager før ringen skulle ut - helt tullete! Ante meg at dette er hormonelt betinget pga lavkarbo, godt å få det bekreftet. Fascinerende hva som foregår i kroppen gitt!

Eilan
28-05-07, 22:10
Glad for at denne er trukket frem igjen! Jeg har også fått menstruasjon nå, går på p-sprøyte. Men blodet er lyserødt - vet dette er litt ekkelt altså men det ser ut som om jeg virkelig blør. Noen med lignende erfaringer? Ellers kjennes magesmertene ut som vanlige menssmerter.

Distrea
29-05-07, 16:55
Glad for at denne er trukket frem igjen! Jeg har også fått menstruasjon nå, går på p-sprøyte. Men blodet er lyserødt - vet dette er litt ekkelt altså men det ser ut som om jeg virkelig blør. Noen med lignende erfaringer? Ellers kjennes magesmertene ut som vanlige menssmerter.

Samme hender meg, er nok mer irriterende enn farlig :)

Sprudle
29-05-07, 17:09
Må bare trekke frem denne igjen, for jeg har nå opplevd akkurat dette. Jeg bruker Nuvaring og startet ketolyse for 1,5 uke siden. Plutselig kom mensen to dager før ringen skulle ut - helt tullete! Ante meg at dette er hormonelt betinget pga lavkarbo, godt å få det bekreftet. Fascinerende hva som foregår i kroppen gitt!

Jeg bruker også Nuvaring og har etter snart fem måneder på lavkarbo fremdeles uregelmessigheter i mensen. Blør litt i hytt og pine egentlig. Regner med at dette stabiliserer seg med tiden...

Eilan
29-05-07, 17:34
Samme hender meg, er nok mer irriterende enn farlig :)

Det lyserøde blodet altså? Nå ble jeg lettet. Ser himla skummelt ut.

Distrea
29-05-07, 17:43
jepp.... lyserødt og friskt. Har ikke hatt det på leeeenge nå da. Jeg får det når jeg er i ketose igjen etter noen uker med karbokost.

Eilan
29-05-07, 17:49
jepp.... lyserødt og friskt. Har ikke hatt det på leeeenge nå da. Jeg får det når jeg er i ketose igjen etter noen uker med karbokost.

*Eilan puster så lettet ut nå at du aner ikke*

Enid
17-07-07, 12:50
Men blodet er lyserødt - vet dette er litt ekkelt altså men det ser ut som om jeg virkelig blør.
Æææ, dette skjedde med meg i dag! The weirdness! Og det er en uke til jeg egentlig skal ha mensen. Helt utrolig hvor ute på tur den syklusen blir av lavkarbo!
Veldig glad for å kunne gå inn her og lese, jeg blir alltid litt urolig når det er tull med syklusen... Småblødninger hele tiden, og "rar" farge...

Slår meg til ro med at det er normalt!

Camilla M
03-08-07, 11:54
Jeg har opplevd det samme. Hadde ekstreme blødninger og sterke smerter.

Etter noen måneder med lavkarbo - ble det enda verre for så å blir bedre.
Nå er det helt greit å ha mensen.

En homepat jeg kjenner og som behandler alle med mat først ( ren, sunn mat (lavkarbo) sier at vi kvinner bør være forsiktige med kjemisk prevensjon. Mensen fungerer som en vaskemaskin og renser og skiller ut avfallstoffer i blodet.
Med p-sprøyter, p-piller etc skrur man igjen kranen og hindrer en naturlig renselse. Blødninger med f.eks p-piller er jo en styrt blødning i den forstand at man faktisk kan velge når man vil ha mensen. Dette er en unaturlig måte å ha mens og renselse på.
I tillegg får man en hormonubalanse som ikke ligner noen ting.

Sett fra "naturlig" tankegang blir kroppen ofte så "sterk" at den har en naturlig menstruasjon selv med kunstige p-piller når man gir kroppen optimale forhold med mat...

Photobscura
03-08-07, 12:14
Jepp! Jeg tok en renseuke (bare ren mat; fisk og grønnsaker) og hadde en utrenskning fra en annen dimensjon.
Men altså... P-pillene mine får dem aldri!! Hva skal man ellers gjøre når man ikke er klar for reproduksjon?

Tuppen
04-08-07, 11:10
mensen min lever i en annen planet! og det har den gjort siden jeg starta på lavkarbo... men så lenge jeg ikke har smerter så går det bra... men samtidig så har vi jo sluttet med prevensjon da... så når jeg ikke vil ha mensen så kommer den :rolleyes:

Men husker at det tok faktisk ett par mnd før jeg fikk mensen igjen etter lavkarbo... mensen ble helt annenledes og jeg følte meg IKKE oppblåst og hadde ikke smerter... men etter en mnd med mer karbiser = myyye smerter, følte meg VELDIG feit!

Nille
04-08-07, 16:27
Mensen ? Hvem er det ?

Den hadde jeg siste gang i mars.
Men så er jeg i overgangsalder og har måttet ty til østrogen tilskudd for å kunne "overleve" etter to år med mer eller mindre kraftige hetetokter natt og dag....:(

Photobscura
05-08-07, 10:54
Jeg har nå de to siste dagene helt ut fra det blå fått blødninger igjen, to uker etter sist mens... Æsj, og så er det litt sånn svart som under renseukene mine. Skummelt. Skjønner ikke noe. Det første halvåret på lavkarbo var mensen helt baluba før det stabiliserte seg og ble klokkeren og mye mer overlevbar enn tidligere.
Men nå att? Hva har jeg gjort? Blæ....

(PS: Dette er mitt innlegg nr 4444, oioi..)

Camilla M
06-08-07, 17:09
Jepp! Jeg tok en renseuke (bare ren mat; fisk og grønnsaker) og hadde en utrenskning fra en annen dimensjon.
Men altså... P-pillene mine får dem aldri!! Hva skal man ellers gjøre når man ikke er klar for reproduksjon?


Se om dette kan være noe for deg :

http://www.buenaventura.no/pfc1.html

Jeg har ikke testen disse selv, for det er helt greit om jeg blir gravid igjen.
Men jeg har mange i min omgangskrets som bruker disse og ingen uønskede graviditeter så langt. ( selvfølgelig kan det hende at det har skjedd uten at de har nevnt det, men ettersom vi er i et miljø hvor vi byr på erfaringer ville dette vært rart... )

Photobscura
06-08-07, 21:34
Se om dette kan være noe for deg :

http://www.buenaventura.no/pfc1.html

Jeg har ikke testen disse selv, for det er helt greit om jeg blir gravid igjen.
Men jeg har mange i min omgangskrets som bruker disse og ingen uønskede graviditeter så langt. ( selvfølgelig kan det hende at det har skjedd uten at de har nevnt det, men ettersom vi er i et miljø hvor vi byr på erfaringer ville dette vært rart... )
Takk for tipset:) Men jeg har null problemer med p-piller, og ønsker egentlig ikke å kalkulere sexlivet mitt, noe impulsivitet må man få beholde, tror ikke sambo vil sette særlig pris på det heller, haha.
Men hyggelig med input, altså!

Karin
07-08-07, 01:36
Mensen ? Hvem er det ?



Underskriver denne, jeg.

Jeg har ikke hatt noe som ligner på sporblødninger engang siden like før jul. Men så er jeg jo et år eldre enn Nille da. . .

Men det skal jeg jammen si, at jeg har hatt - og har - mindre problemer med smerter og sånne plutselige overgangsmens-greier (med halvårs-mellomrom og styrtblødninger og sånn . . . og hetetokter og. . . )enn altså før jeg begynte på lavkarbo.

Aner ikke om det er noen sammenheng, men jeg har i alle fall MYE mindre problemer enn min søster noen gang hadde (og hun er 7 år eldre, og har selvsagt vært igjennom ALT før meg), og hetetoktene ordner jeg vanligvis med å ha jakke som jeg tar av meg i klassen (altså på jobb), eller ved å sparke av meg dynen i sengen og heller ligge oppå en stund.

Søsteren åt hormoner i årevis. . .Jeg har hittil ikke tatt noenting, og har bestemt meg for at det gjør jeg KUN hvis jeg tror alternativet er verre. Hittil er det veldig greit - jeg fikser det HELT fint.

Har ikke sett blodspor siden før jul altså. Og før det var det vel like før i fjor sommer. . . Så det lukkes visst gradvis her, og jeg har det faktisk helt greit!!!

Og i mangel av noe annet å skylde på, tror jo jeg at lavkarbo de siste 3,5 årene har hjulpet til med at alt går så greit!!

Litt annen problemverden enn de fleste andre her kanskje, men men. . . Kan jo være greit om vi fikk noe erfaring på sånt også da?? Alle kommer vi jo dit. . . ??

Trixie
07-08-07, 09:01
Dette er interessant lesing, Karin. Håper flere kan legge inn erfaringene sine etterhvert som de kommer i overgangsalderen. :)
Selv har jeg ikke problemer med mensen, og er nok ikke i overgangsalderen enda. Det var mulig jeg fikk et forvarsel om overgangsalderen for et par måneder siden, før jeg begynte med ketolysekuren, men jeg har etter det hatt regelmessing mens - som vanlig. :)
Kan vi slippe hormontabletter så må vel det være bra=? :)
Trixie :)

Sothøna
18-08-07, 00:26
Hei hei:)

Her bare må jeg få lov å fortelle hvor positivt ketolyse har virket på meg.
Har hatt problemer med blødninger i tide og utide i ca 15 år, veldig upraktisk for å si det sånn:mad:
Dette har bare blitt værre med årene, og nå siste 4 måndene før jeg startet med ketolyse,mente legen at jeg måtte notere i kalenderen for hver gang jeg hadde det sånn, slik at jeg kunne ta med notatene til sykehuset når jeg skulle dit. På disse månedene viste det seg at jeg alldri hadde mer enn 4 dager sammenhengende uten blødninger, og dette førte til enighet om at kanskje opperasjon var eneste løsning:eek:
Men helt tilfeldig kom jeg over dette forumet og leste om ketolyse, startet med det midt på april, og allerede første måneden merket jeg stor forbedring, trodde nesten ikke det var sant:)
men sannelig har di siste måndene vært så bra, at da jeg nå på juli kom til gynekologen, ble vi enige om å utsette hele opperasjonen til januar, og hvis jeg da fremdeles hadde vanlig syklus, ja da hadde jeg jo løst problemet selv mente han, og det er jo det aller beste:D

Så ketolyse har fungert veldig bra på mine hormoner:)

Mvh dritlei

torun
29-11-07, 21:32
Har visst ikke vært inn på denne delen av forumet før. Har ikke trodd jeg hadde hormonproblemer...:o
Men har hatt problemer med skikkelig brystspreng og siden jeg begynte på ketolyse, begynte jeg med blødninger mer eller mindre hele tiden..
Har i 2 måneder no blødd mer eller mindre i ett, et par dagers pause og så på han igjen:mad:
Har hormonspiral og vært uten blod i 2 år...
Har vært på ultralyd og skal til gynekolog for udersøkelse men det høres jo ut som det ikke er nødvendig:)
Sannsynligvis lavkarbo som gjør det...
Har vel holdt på i ca 4 mnd så jeg hadde jo trodd det skulle gitt seg?
Men det som jeg har merket er at den siste måneden har jeg ikke levd lavkarbo eller iallefall ikke ala ketolyse. Det har blitt litt blanding.. Men litt lavkarbo har det blitt. Begynte på Fedon...
Gikk opp to kilo og i den siste uken har jeg ikke blødd:cool::)
Får gå til legen men føler på meg at det er lavkarbo sin skyld.. hehe...
Kjekt å lese at andre har samme "problem"
Har skrevet om dette i en annen tråd, for en stund siden, men så først noe at det var et eget tema om dette..

Veggpryd
30-11-07, 18:52
Lavkarbokostholdet har gjort at jeg ikke blør som en nyslaktet gris lenger. Jeg har lenge vært plaget av vanncyster og smertefull mens med styrtblødning-lignende perioder. Mens nr. 2 etter lavkarbo-start var helt normal. Nå har jeg gått fra å bruke nattbind ekstra+ til normal-bind! Det har jeg ikke brukt siden jeg var 25 år. Og jeg slipper å gumle globoid hver måned. Jeg slipper å være redd for at det renner over når jeg er på jobb/trening/ute.

Thank you, LavKarbo! :D I adore you! Mine siste ti år med mens vil endelig være normale. He he ... sorry...:o

torun
30-11-07, 21:08
Jeg har og en vanncyste, det er den som skal sjekkes no, men det var pga lavkarbo blødningene jeg gikk til lege... Skal bli spennende å høre hva han sier...
Skal fortelle om kostholds endringene ...
Rart at det virker forskjellig, de som har mye blødninger får mindre og de som har lite pga hormonspiral og lignende får mer..
Elller kanskje ikke rart ... alt går mot normal syklus:rolleyes: eller...:rolleyes:

Veggpryd
01-12-07, 10:03
Jeg tror det stemmer. :)

Eplekjerne
01-12-07, 17:20
Jeg har fått veldig kraftig mens nå etter at jeg begynte på lavkarbo. Ikke noen smerter eller noe, men kraftig.. Utrolig plagsomt iom at jeg aldri har hatt det sånn før...

Pearl
27-01-08, 11:49
[quote=Karin;316013]Underskriver denne, jeg.

Men det skal jeg jammen si, at jeg har hatt - og har - mindre problemer med smerter og sånne plutselige overgangsmens-greier (med halvårs-mellomrom og styrtblødninger og sånn . . . og hetetokter og. . . )enn altså før jeg begynte på lavkarbo.

Aner ikke om det er noen sammenheng, men jeg har i alle fall MYE mindre problemer enn min søster noen gang hadde (og hun er 7 år eldre, og har selvsagt vært igjennom ALT før meg), og hetetoktene ordner jeg vanligvis med å ha jakke som jeg tar av meg i klassen (altså på jobb), eller ved å sparke av meg dynen i sengen og heller ligge oppå en stund.

Søsteren åt hormoner i årevis. . .Jeg har hittil ikke tatt noenting, og har bestemt meg for at det gjør jeg KUN hvis jeg tror alternativet er verre. Hittil er det veldig greit - jeg fikser det HELT fint.

Og i mangel av noe annet å skylde på, tror jo jeg at lavkarbo de siste 3,5 årene har hjulpet til med at alt går så greit!!
quote]


Dette med at lavkarbokost muligens kan gjøre plagene ved overgangsalderen lettere, høres spennende ut synes jeg. Jeg har ikke mistet mensen, men har brukt østrogen i noen år pga. hetetokter. Det problematiske for meg var at jeg ble så "kokt" i hodet og at denne varmen i hodet utløste migreneanfall. Våknet også av hetetoktene om natten. Så ingen god grunn til å leve med så mye hodepine og dårlig søvn.

Har lurt på hvordan jeg skal komme meg av østrogenen igjen. Kanskje jeg skal prøve det ut etter en stund på lavkarbo kost.

Noen som vet hvor lenge en bør gå på lavkarbo før hormoner stabiliserer seg? Er veldig redd for å klusse med hormonene mine fordi jeg veldig tydelig har hormonutløst migrene. Har hatt migreneanfall hver mens og eggløsning siden jeg var 13 år.

Trillian
19-10-08, 22:48
hmm..... kan det være ketolyse som har gjort at mensen min har vart i snart 14 dg. da..... Har jo ingen andre symptomer, ikke smerter ikke går jeg på hormoner heller, siden vi må ha hjelp for å få barn....
Men det bli bedre, eller blir jeg nå gående med evig blødning ala Torun....?

det vil jeg jo ikke, men jeg vil ikke slutte med lavkarbo heller, kroppen min føles så mye lettere, og friskere på enn av...

Fungirl
16-11-08, 15:16
Kopiert fra bloggen min og fikk denne tråden fra Gerd: (Takk Gerd))

De fleste er inne har nok fått med seg at eg sliter med å få menstrasjon i tide og utider i det siste, til tross for p-sprøyta.
Har nå funnet ut når dette skjer.
Det er hver gang jeg skal inn i ketose igjen. Nå hører det selvsagt ut som om eg går inn og ute hele tiden men det gjør eg da ikkje.
Første gang eg fikk den var når eg begynte på kuren i mai, da hadde eg mensen i 7 :eek::eek: forbaska lange uker.
Gang nr to var etter opersjonen av mandlene, denne gangen var det det ikke så lenge for jeg gikk til legen og fikk ny sprøyte.
Og tilslutt gang nummer 3, nå etter sydenturen. Og denne gangen er det virkelig skikkelig og utrolig vondt.
Lurer derfor på om det er andre som opplever det på samme måten?

For må vel forbrede meg på at det kommer til å skje igjen etter jul også, lurer derfor på om eg skal slutte på sprøyta og eventuelt gå over på pillen.

Har iallefall endelig skjønt at det er pga ketosen det skjer og det hjelper på, blir skikkelig sliten og slapp av dette.
------------------------
Så etter å ha lest her så kan vdet virke som at de som har hatt problemer med mensen før de startet lavkarbo har fått den i balanse igjen, mens de (meg selv) som har hatt mensen etter klokka før no får litt problemer. Vurderer egentlig å slutte på sprøyta, men samtidig er den jo så utrolig greit.
Skal ha ketolysepause i jula, men etter det er det over på ketolyse og da frem til sommeren er planen, så kanskje eg skal gi det en sjanse til sommeren og se om jeg får den flere ganger i den 6 mnd perioden eg skal holde meg til ketolyse etter sommeren.
Iallefall godt å lese at flere har erfaringer med dette, slipper å føle seg helt alene :)

kikja
01-12-08, 10:35
Min historie;
Etter ca to uker på EuroDiet, begynte jeg plutselig å få småblødninger - noe jeg ikke har hatt problemer med i hele tatt på de 5 årene jeg har brukt de p-pillene jeg bruker nå. Snakket med legen om det, og ho mente at det ikke var noe å bekymre seg over med en gang, men hvis det vedvarte i flere uker skulle vi se nærmere på det. Jeg er av de som i samråd med lege og gynekolog også bruker pillene til å hoppe over mens pga utenomjordiske menssmerter, så var egentlig midt mellom to perioder (har da mens hver 3. mnd). Legen mente at jeg skulle ha mensen som vanlig neste gang, som da var ca to uker etter at disse blødningene startet. Mellomblødningene mine varte da helt fram til denne mensen, med ett opphold på 1-2 dager. Hadde tidenes korteste mensperiode, med for meg unormalt lite smerter, og etter det har jeg ikke merket noe i verken ene eller andre retningen.
MEN nå, etter ca 10 uker på EuroDiet, sitter jeg med MANGE symptomer på at jeg er gravid, til tross for at jeg har tatt p-pilla regelmessig, så jeg lurer rett og slett på om dietten kan ha "overstyrt" p-pillene på en eller annen måte, sånn at p-pilla ikke har fungert optimalt...?
Har ikke testa meg ennå, skal gjøre det så fort jeg rekker innom ett apotek og får kjøpt en test....

Anitra
03-12-08, 09:13
Jeg trodde jeg kunne skryte og si at hos meg er alt som normalt, men neida. Nå har jeg fått mensen igjen, 3 gang på 2 mnd! Jeg har vanlig kobberspiral som prevansjon, pga migrene får jeg ikke p-sprøyte eller hormonspiral. Syklusen min er blitt litt forstyrret ja...

Fungirl
03-12-08, 10:52
Skal ta p-sprøyta igjen på fredag for å stoppe dette. No er det 4 uker siden snart og eg orker ikkje meir, blir jo drita sur på heile greia :)

Anitra
03-12-08, 11:11
Gid jeg kunne få den, jeg har ingen planer om flere barn!

Fungirl
03-12-08, 11:41
Eg vil ha barn, men inntil mannen i mitt liv dukker opp så får eg heller bruke sprøyta :)

Anitra
03-12-08, 11:45
Ja, jeg gikk på denne tidligere, fra jeg sluttet til jeg ble gravid tok det 7 mnd for meg. Da tok jeg siste sprøyta i januar, og ble gravid i oktober. Ha det litt i minnet når mannen er funnet, det kan ta lang tid å få dette ut av systemet ;)

Fungirl
03-12-08, 14:01
Jepp veit, men skal snart ha ei pause uansett :)
Vil ikkje gå så altfor lenge på den i gangen og nå er det jo ikkje vits i det hele tatt i og med at mensen kommer hele tiden eg skal inn i ketose :)

trillian78
26-12-08, 10:54
Er det rart jeg er glad i dette forumet? Her finner man jo en forklaring på det meste.

Har hatt uregelmessig menstruasjon i alle år. Mistenker pcos (men har aldri fått det undersøkt, lider av legeskrekk), og har vært glad og fornøyd over én av bivirkningene, nemlig sjelden mens. 2-6 ganger i året har vært det typiske. Det har vært helt i orden, ettersom at jeg har fryktelig kraftig menstruasjon (hele tiden redd for lekkasjer), og fordi jeg har fryktelige kraftige menssmerter. Kaster opp og kaldsvetter, diare og så vondt i magen at jeg har lyst til å skrike. Noe forbanna dritt altså!

Var kjempehappy da jeg fikk mensen første gang etter påbegynt ketose. Var ikke noe unormalt i at jeg fikk mensen da, ettersom at det var et par måneder siden sist. Det som var så flott var at jeg ikke hadde menstruasjonssmerter i det hele tatt. En helt ny opplevelse for meg :D

Men nå kommer altså mensen igjen! Kraftigere enn noen sinne, og bare 2 uker siden jeg fikk mensen sist :mad:. WTF!? tenkte jeg da. Dette vil jeg ikke ha noe av! Jeg forventet jo å få mer regelmessig menstruasjon hvis jeg gikk ned i vekt altså. Men ikke DETTE :mad:. Ble litt bekymra også selvfølgelig.

Så finner jeg altså denne tråden. Ble beroliga. Krøll på menstruasjonssyklusen er altså ikke helt uvanlig, og jeg kan forvente at det går over etterhvert. Forhåpentligivs...

Fant blant annet dette fra Torkil i en annen tråd:

Ketolysekuren normaliserer hormonbalansen. Når kvinner er fete ( altså sterkt overvektige med insulinresistens) er hormonbalansen mot det mannlige. På kuren blir den normal kvinnelig igjen. I overgangen kan det bli trøbbel,

og dette fra Nille her:


MEN derimot er det ganske vanlig å få mensen tilbake ved lavkarbo kosthold. Det har med hormoner å gjøre. Man oppnår balanse i blodsukker/insulin når man spiser lavkarbo - dvs. at man oppnår en viss hormonblanse og dermed får man mensen igjen, - for å si det veldig veldig enkelt ! (Det er litt mer komplisert denn dette altså, men det er i basis dette som skjer).

Jeg er veldig interessert i HVA som egentlig skjer, HVORDAN og HVORFOR??? Dette med hormonene er jo kjempeinteressant. Jeg har alltid hatt hormoner på bærtur, og har merka at ting har vært i endring etter påbegynt ketose. Ikke bare på mensen,men også på at f.eks. kvisene mine har forsvunnet.

HAr forsøkt å google litt, men finner ikke noen nærmere og mer detaljert forklaring på hvorfor dette skjer. Noen som har noen tips? Hvorfor er det egentlig sånn at man har flere mannlige kjønnshormoner som overvektig? Hvorfor normaliseres det på ketolyse? Og hvorfor får man mensen i et kjør kanskje i flere måneder i overgangen???

Sorry langt innlegg, men er det bare jeg som alltid vil vite HVORFOR ting skjer?)

Bacon
27-12-08, 16:15
Ja, jeg gikk på denne tidligere, fra jeg sluttet til jeg ble gravid tok det 7 mnd for meg. Da tok jeg siste sprøyta i januar, og ble gravid i oktober. Ha det litt i minnet når mannen er funnet, det kan ta lang tid å få dette ut av systemet ;)
Det er ikke unormalt lenge å bruke 7 måneder på å bli gravid når man starter å forsøke, uansett hvilken prevensjon man brukte før. :) Mange glemmer at det faktisk er veldig få dager hver syklus man kan bli gravid. Vi blir foret med at det liksom er et vidunder at man ikke blir gravid ve ubeskyttet sex, men det er langt ifra sannheten.
Man kan godt regne med et år uten prevensjon før man blir gravid uten at det er noe galt av den grunn. Selv med godt lanlagt sex i de fruktbare periodene. :)
Når det er sagt så nekter min fastlege å sette kvinner på p-sprøyten, nettopp fordi mange får problemer med å bli gravid etterpå.
Hormonell prevensjon er noe dritt egentlig.

Jeg er veldig interessert i HVA som egentlig skjer, HVORDAN og HVORFOR??? Dette med hormonene er jo kjempeinteressant.
Det kunne jeg tenkt meg å vite også. Jeg må innrømme at det virker litt skummelt når så mange forteller om hormonell ubalanse, unormale sykluser og blødninger i ketose/på lavkarbo.
Jeg kartlegger min egen syklus som prevensjonsmiddel og liker å ha oversikt og forståelse for hva som foregår der nede. Om jeg kan forvente blødninger i hytt og gevær, og uregelmessige sykluser kan jeg ikke forstå annet enn at lavkarbo har ugunstig effekt på den kvinnelige hormonbalansen? Spesielt om man har en "normal" syklus før man starter med ny diett.
Mer informasjon om hvordan lavkarbo har effekt på progesteron, FSH, LH og østrogen hadde vært flott. Spesielt i forhold til eggløsning og lutealfase. Jeg blir nemlig litt bekymret av å lese erfaringene i denne tråden. :confused:

På forhånd takk! :)

Photobscura
29-12-08, 11:51
Jeg har vel ikke noen faglig kompetanse på området, men jeg kan opplyse om at for min del, og det finnes flere tråder som forteller det samme, at syklusen normaliserer seg over tid.
Før lavkarbo (og særlig før p-piller) så hadde jeg lange og kraftige blødninger (8-9 dager ..!), noe kortere etter at jeg begynte på p-piller.
Den første tiden etter at jeg begynte med ketogent kosthold var syklusen på bærtur, og jeg menstruerte ikke minst svart (noe jeg senere fant ut at rett og slett var en utrenskning, og har ikke opplevd det senere).
Men jeg tror det gikk godt over et halvt år, og da hentet syklusen seg inn, jeg har nå mensen i ca 4 dager, og blør sånn akkurat passe mye. Fra å være ekstremt dårlig med kramper i mellomgulvet og fast proseryde med smertestillende og varmeflaske på magen, nærmest sengeliggende første menstruasjonsdag, så har jeg nå litt sånn småkramper dagen før menstruasjon, and that's it. PMS er ikke minst et blekt minne! :)

trillian78
29-12-08, 17:53
, jeg har nå mensen i ca 4 dager, og blør sånn akkurat passe mye. Fra å være ekstremt dårlig med kramper i mellomgulvet og fast proseryde med smertestillende og varmeflaske på magen, nærmest sengeliggende første menstruasjonsdag, så har jeg nå litt sånn småkramper dagen før menstruasjon, and that's it. PMS er ikke minst et blekt minne! :)

Åååhhh *gleder meg!* Hvis dette blir fast prosedyre for meg også er det verdt lavkarbolivsstilen ALENE! http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/e035.gif

Misty
12-01-09, 18:51
Hmm...jeg har hormonspiral, og det er over en uke til jeg skal ha mensen nå, men jammen kommer den ikke nå *oppgitt*
Men da vet jeg vel vertfall hvorfor. Har vært mye kluss siden jeg satte den inn i høst.

Summergirl
13-01-09, 11:19
Ser det er mange her som har opplevd blødningsforstyrrelser etter å ha begynt på lavkarbo, så også jeg.
Har hatt hormonspiral i 15 år nå, og har ikke hatt en eneste blødning, før nå. Holdt på å få sjokk her, blødninger har liksom vært noe andre har, lucky me :-) Men nå, etter ei uke i ketose så skjer det altså.
Siden dette er noe mange opplever på lavkarbo/ketolyse så må det vel være en slags medisinsk forklaring på dette.........
Hva er det egentlig som skjer?
Anyone?
Torkil?

elian
13-01-09, 11:28
Jeg er også ganske frustrert over dette. Jeg begynte med P sprøyte i februar i fjor. Blødde konstant de første 4 mnd, men litt ut i sprøyte nummer 2 stoppet det, og det har bare kommet bittelitte grann en gang i mnd etter dette.

Nå for snart 2 mnd siden. Omtrent da jeg kuttet i karboinntaket, så kom den tilbake og har ikke sluttet siden! Noen som kan GJETTE hvor lei jeg er av MENSEN???????? Konstant i snart 9 uker nå!!! :eek: :mad:

Men jeg har ikke tenkt på det før nå at det kan ha noe med kosten å gjøre....

Vil det forsvinne igjen da??? :confused:

Carisma
13-01-09, 12:03
Noen som kan GJETTE hvor lei jeg er av MENSEN???????? Konstant i snart 9 uker nå!!! :eek: :mad:
Ni uker er jo småtteri, jeg hadde den sammenhengende fra jeg var 14 til 19 jeg... :D men så forsvant den for godt etter det da.

Men jeg har merket 3 ganger at når jeg først er flink med karbo'ene, og så detter av lasset et par uker så kommer mensen ca en ukes tid etter jeg strammer inn på kosten igjen. Anker ikke hvorfor... Men tydeligvis noe som trigges. Ganske merkelig følelse å bli så glad for en naturlig reaksjon som de fleste er dritt lei :rolleyes:

Fungirl
13-01-09, 20:13
Eg får mensen hver gang eg går inn i ketose. Er akkurat begynt på ketolyse igjen og forventer å få mensen igjen innen helga. Da varer den frem til neste p-sprøyte som er i slutten av februar. Derfor INGEN pauser eller sprekker for meg før eg skal i bryllup i sommer :)

Bacon
14-01-09, 20:57
Nå for snart 2 mnd siden. Omtrent da jeg kuttet i karboinntaket, så kom den tilbake og har ikke sluttet siden! Noen som kan GJETTE hvor lei jeg er av MENSEN???????? Konstant i snart 9 uker nå!!! :eek:

Hva sier legen din da? Har du tatt blodprøver? Ultralyd?

Jeg synes det er helt creepy hvor mange det er som får forstyrret og unormal syklus på lavkarbo. Bekymringsverdig nesten.
Er det ingen som vet hvordan lavkarbo har en effekt på den kvinnelige hormonelle balansen og hvorfor? Da tenker jeg spesielt på eggløsning, lutealfase, progesteron, FSH, LH og østrogen.
Dere vet jo ALT annet her inne! :D

Selv har jeg eggløsning som normalt, men har ikke gått på lavkarbo lenge. Men sist gang jeg hadde mensen var den svært lett og kort. Håper at det var en engangsaffære.

Carisma
14-01-09, 21:08
Mange av de som tyr til lavkarbo har PCO eller andre hormonforstyrrelser tidligere. For oss skal det være utelukkende positivt.
Når det gjelder sprial så oppfatter vel kroppen det som en "feil" i systemet, noe den prøver å fikse når karbene ikke lenger tåkelegger alle impulser og funksjoner. Tror JEG da... :rolleyes:

Summergirl
14-01-09, 22:28
[quote=Bacon;615077]
Jeg synes det er helt creepy hvor mange det er som får forstyrret og unormal syklus på lavkarbo. Bekymringsverdig nesten.
Er det ingen som vet hvordan lavkarbo har en effekt på den kvinnelige hormonelle balansen og hvorfor? Da tenker jeg spesielt på eggløsning, lutealfase, progesteron, FSH, LH og østrogen.
Dere vet jo ALT annet her inne! :D


Synes det er skummelt jeg også....

Photobscura
15-01-09, 10:04
Lavkarbo stabiliserer hormonene, men det kan ta tid før man merker bedringene. Hvis dere synes det er skummelt, så kan dere jo tenke på i sammenligning hva det gjør med hormonene å spise stivelsesrik og sukkerholdig mat med tanke på f.eks insulinproduksjonen. DET synes jeg er skummelt. Ikke minst så tilfører man kroppen frivillig hormoner med p-piller, sprøyter og andre hormonprevantiver, og der er mange ukritiske.
Det er flere eksempler på hvordan folk blir fri for PCO og PCOS, blir lettere gravide etter å ha forsøkt i lange tider etc.
Men man må være tålmodig, og det å stadig å ha sprekker forvirrer kroppen, og særlig hormonelt.
Jeg kan med sikkerhet si at min syklus aldri har vært så klokkeren og uproblematisk noensinne som på lavkarbo. Men det tok tid før det stabiliserte seg.

Bacon
15-01-09, 13:10
Lavkarbo stabiliserer hormonene, men det kan ta tid før man merker bedringene.
Når det kommer til den kvinnelige hormonelle balansen, hvordan?

Dette er snakk om kvinner både på og av hormonell prevensjon.
Hormonell prevensjon overstyrer kroppens egne hormoner uansett, og derfor synes jeg det er enda rarere at så mange opplever at de får forstyrrelser etter de starter på lavkarbo.
De fleste hormonelle prevensjonsmidler baserer seg på tilførsel av progesteron, som fører til at kvinner ikke får eggløsning. Man lurer kroppen til å tro at den nettopp har hatt eggløsning rett og slett. For å si det helt enkelt iallfall. Så hvordan forstyrrer lavkarbo denne "balansen", en tilstand som i virkeligheten er helt naturlig. En tilstand som alle oss som har normal og upåvirket av hormoner gjennomgår hver syklus (bare ikke hele syklusen).
For at man skal oppleve forandringer og unormale sykluser må det skje noe her, og jeg er interessert i hva.
Det er kanskje ikke bare bare å hoppe til konklusjonen at det er sunt blir vel heller, det trenger ikke være helt riktig? Mulig det er det, det håper jeg jo virkelig. Men for å finne ut av det så må vi jo vite hva det er som faktisk skjer. :)

Og hva med de som opplever forstyrrelser etter overgang til lavkarbo uten å gå på hormoner? Hva er det som skjer her? Hva er det med lavkarbo som forstyrrer den naturlige syklusen? Det er for meg veldig interessant uansett om det er forbigående eller ei.

Hvis dere synes det er skummelt, så kan dere jo tenke på i sammenligning hva det gjør med hormonene å spise stivelsesrik og sukkerholdig mat med tanke på f.eks insulinproduksjonen. DET synes jeg er skummelt.Jada, det er skummelt det også. Det er en av mange grunner til at jeg har lagt sånn drittmat bak meg og godt er det! :D Men i denne tråden forsøker jeg å finne årsaker til at mange opplever forstyrrelser i ellers uproblematiske sykluser, når de går over til lavkarbo.

Ikke minst så tilfører man kroppen frivillig hormoner med p-piller, sprøyter og andre hormonprevantiver, og der er mange ukritiske.Hormonell prevensjon er noe dritt. At det er så normalisert finner jeg helt utrolig. Folk generelt er ikke klar over hvilke effekter det har på kroppen, både på kort og på lang sikt. Og leger er ALTFOR dårlige til å informere, og bivirkningene av hormonell prevensjon er på langt nær kartlagt. Folk tar ikke informerte valg og tenker ikke over at det kan gå rimelig drastisk utover kroppen deres.
Det er bare kjipt for alle disse kvinnene som lever med bivirkninger uten å vite det i det hele tatt. De tror det er normalen rett og slett. Jeg var også der en gang, og det er skikkelig befriende å ha tatt kontrollen over kroppen min! :)

Det er flere eksempler på hvordan folk blir fri for PCO og PCOS, blir lettere gravide etter å ha forsøkt i lange tider etc.
Dette er mennesker som allerede har forstyrrelser i hormonbalansen, og PCOS fører ofte til insulinrestistens. Det er der lavkarbo kommer inn og hjelper til. Lavkarbo kosthold har en effekt på symptomene til PCOS, som igjen kan føre til friskmelding i noen tilfeller.
Her er det spesifikt og kartlagt hvordan lavkarbo virker inn, og det er særdeles positivt! Men størstedelen av kvinner har hverken PCO eller PCOS, men for alt jeg vet kan det jo være at de som rapporterer om unormale forandringer i denne tråden har diagnosen.

Jeg kan med sikkerhet si at min syklus aldri har vært så klokkeren og uproblematisk noensinne som på lavkarbo. Men det tok tid før det stabiliserte seg.Det blir spennende å se om jeg får noen forstyrrelser. Syklysen min er etter boken fra før, og det uten noen hormoner utenifra.
Jeg har allerede merket noen småting, og jeg liker det ikke.

Bacon
15-01-09, 13:11
Oj. Det ble langt det! :o Sorry!

Photobscura
15-01-09, 14:23
Jeg kan jo ikke svare på noe medisinsk eller faglig grunnlag, da jeg kun har tilegnet meg kunnskap gjennom egne og andres erfaringer, via artikler etc.
Jeg kan jo dermed ikke forklare hvordan. Men en kropp i ustabilitet vil jo trenge en viss tid til å stabilisere seg.
Og selv om man oppfatter syklusen sin som normal, så betyr det ikke at den er optimal.
Jeg for min del hadde en grei syklus, men jeg blødde mye og lenge, men hadde alltid hatt det sånn, og slått meg med ro om at det var mitt lott i livet sånn sett. Og det jeg merket mest etter en stund på strikt lavkarbokosthold var at når blødningene stabiliserte seg, så var de mer kortvarige og mindre smertefulle, samt at PMSen ikke var så ille som den var før.

Det kan være mange grunner til at det er sånn.
Insulinnivået har også en del å si for balansen i kroppen, og fruktbareheten, så det er et større bilde.

Mange går rundt med lavt stoffskifte uten å vite det, "normalen" har gjerne et sånt slingringsmonn at det anses etter boka som "normalt" både å ha lavt eller høyt stoffskifte, insulinresistens og PCOS. Et balansert kosthold vil som regel rette opp i det. Når man har lavt stoffskifte vil man ikke alltid nyttiggjøre seg hormonene man produserer, men når stoffskiftet stabiliserer seg så vil mye annet også gjøre det, og man kan særlig merke det på menstruasjon og humør, ikke minst vekt.

Jeg går på cerazette, har aldri like å ta p-piller, men det er ingen andre prevansjoner som fungerer særlig godt for meg, men det føles i alle fall veldig mye greiere for kroppen å slippe østrogenet. Det er stor forskjell fra da jeg gikk på trionetta.

Carisma
15-01-09, 14:28
trionetta.
Oooh, trionetta! Skumle, skumle greier! Fikk det i starten for å rette opp i blødningene, før jeg visste jeg hadde PCOS. De var definitivt ikke bra for min psyke. Har lest at i USA har kvinner blitt frikjent for drap fordi de gikk på trionetta :eek:

Photobscura
15-01-09, 15:40
Åh, herrejesus!
Ja, jeg gikk på det i årevis. Men da jeg begynte på Cerazette merket jeg virkelig en enorm forskjell i humøret, MYE mindre edgy, samt at brystene mine gikk ned fra c til b-cup :p

Bacon
15-01-09, 15:48
Jeg kan jo ikke svare på noe medisinsk eller faglig grunnlag, da jeg kun har tilegnet meg kunnskap gjennom egne og andres erfaringer, via artikler etc.
Jeg kan jo dermed ikke forklare hvordan.
Ok, det er jo en ærlig sak. :) Får håpe noen andre kan.

Og selv om man oppfatter syklusen sin som normal, så betyr det ikke at den er optimal.
Man kan si enormt mye ved å kartlegge sine egne fertilitetstegn, og å ha kunnskap om hva de forskjellige fertilitetstegnene innebærer sånn både syklusmessig og hormonelt. Jeg tør iallefall å påstå at min sykus er tilnærmet optimal. Jeg har studert den en stund nå, og har full kontroll på hva som skjer og hvorfor. :)

Jeg for min del hadde en grei syklus, men jeg blødde mye og lenge, men hadde alltid hatt det sånn, og slått meg med ro om at det var mitt lott i livet sånn sett. Og det jeg merket mest etter en stund på strikt lavkarbokosthold var at når blødningene stabiliserte seg, så var de mer kortvarige og mindre smertefulle, samt at PMSen ikke var så ille som den var før.
Men det er jo ikke sikkert at korte og mindre smertefrie sykluser er normalt eller det beste for deg? Det kan hende du ikke støter ut livmorslimhinnen like godt som før, eller at du har fått fortykket livmorvegg. Det kan føre til både mindre smerte og mindre blødning. Eller det kan hende at du nå har blødninger som er helt riktige for deg. Som du selv sa, det kan være stor forskjell på optimal og normal. At du har mindre PMS kan rett og slett være fordi du får i deg mer fett. Fett er noe vi alle vet er bra for så mye!
Det trenger ikke være så enkelt å si at all forandring er forbedring, og det var litt dit jeg ville tror jeg. :)

Insulinnivået har også en del å si for balansen i kroppen, og fruktbareheten, så det er et større bilde.
Ok, dette er noe jeg gjerne vil vite mer om. :) Hvordan har insulinnivået innvirkning på fruktbarheten hos normale og friske kvinner? Altså kvinner som ikke har unormale hormonelle lidelser.

Jeg går på cerazette, har aldri like å ta p-piller, men det er ingen andre prevansjoner som fungerer særlig godt for meg, men det føles i alle fall veldig mye greiere for kroppen å slippe østrogenet. Det er stor forskjell fra da jeg gikk på trionetta.
Jeg vet ikke hvor lenge du gikk på cerazette før syklusen din stabiliserte seg. Men det er helt "normalt" (for ikke å glemme fullstendig unaturlig) å ha uregelmessige blødninger på prevensjonsmidler basert kun på steroidet progestin i 18 måneder (+/-). Progestin-baserte prevensjonsmidler inkluderer bl.a pille (av type du går på), p-sprøyte og hormonspiral.

Photobscura
15-01-09, 16:25
Jeg hadde tegn på tilbakevendene PCO da jeg var hos gynekologen for et halvt år siden, han mente det var en klar sammenheng mellom det og kostholdet mitt som fører til et stabilt insulinnivå (jeg er insulinresistent). Som du sikkert vet har PCO og PCOS innvirkning på evnen til å bli gravid.
Noe nærmere enn det kan jeg ikke forklare.

Altså, sånn rent logisk sett så skulle jeg ikke skjønne hvorfor det skulle være "normalt" å ha voldsomme blødninger og smerter. For meg er ikke fysiske smerter i hverdagen noe som er normalt. Kan hende jeg har feil, men det høres virkelig ikke riktig ut for meg å skulle lide seg gjennom en tredjedel av det voksne livet.

Jeg begynte med cerazette for ca et år siden, og spist lavkarbo i snart tre år. Jeg hadde ingen overgangsproblemer, annet enn at jeg merket at jeg ble mindre hormonell, eller hva man skal kalle det.
Ellers var det ingen som helst endring i syklus eller blødning. Mange slipper blødninger på minipiller, jeg har dem fortsatt.

Håper du får noen svar som er litt mer faglige og objektive enn mine :)

trillian78
15-01-09, 18:16
Oooh, trionetta! Skumle, skumle greier! Fikk det i starten for å rette opp i blødningene, før jeg visste jeg hadde PCOS. De var definitivt ikke bra for min psyke. Har lest at i USA har kvinner blitt frikjent for drap fordi de gikk på trionetta :eek:

:eek::eek: Er det SANT?? Det var nærmest litt beroligende å høre. Altså at mine egne observasjoner var riktige. Jeg gikk på trionetta i et års tid for en del år tilbake. Jeg ble et humørsykt monster. Husker at jeg tenkte at det måtte være litt som å være bipolar. Hadde voldsomme topper hvor jeg var hyper og i kongehumør, for deretter å stupe ned i noe som lignet på depresjon, da jeg kunne sitte å grine en hel ettermiddag for ingenting. Sluttet på trionetta, og ting gikk tilbake til "normalen". Slo meg til ro med at jeg er en person som aldri ALDRI kan bruke p-piller eller noe som ligner p-piller som prevensjon. Har ikke så mye som luktet på hormonelle prevensjonsmidler siden den gang.

Bacon
15-01-09, 20:37
Håper du får noen svar som er litt mer faglige og objektive enn mine :)
Time will tell. :) Takk for svar og innspill om egne erfaringer! :)

Har ikke så mye som luktet på hormonelle prevensjonsmidler siden den gang.
Good for you! :) Historier som din er utrolig utbredt uansett merke p-pille eller annen hormonell prevensjon. Jeg har hørt utrolig mange kvinner fortelle lignende ting om sååå mange forskjellige merker og typer. Depresjoner, humørsvigninger, vektoppgang, null sexlyst, sinne, utilfredshet, migrene, osv osv.
Det blir nesten litt som sukker. Det er OVERALT, mange tåler det greit, men alle skulle gått uten! :p

trillian78
15-01-09, 20:48
Good for you! :) Historier som din er utrolig utbredt uansett merke p-pille eller annen hormonell prevensjon. Jeg har hørt utrolig mange kvinner fortelle lignende ting om sååå mange forskjellige merker og typer. Depresjoner, humørsvigninger, vektoppgang, null sexlyst, sinne, utilfredshet, migrene, osv osv.
Det blir nesten litt som sukker. Det er OVERALT, mange tåler det greit, men alle skulle gått uten! :p

Det er helt sant som både du og photo påpeker, det er alt for mye ukritisk bruk av hormonell prevensjon. Hvis du er heldig blir det kanskje nevnt at man skal være oppmerksom på blodpropp, særlig hvis man røyker. Jenter flest vet jo også at det kan være forbundet med vektoppgang. Men alt dette andre... :eek: Det er ganske skremmende altså!

Photobscura
15-01-09, 20:58
Jeg var nok ganske ukritisk før, har gått på trinordiol og så trionetta siden jeg var seksten, med noen får års opphold, mest i starten for å få bukt med mensblødninger og smerter (men det hjalp kun på å stabilisere syklusen, som forholdt seg stabil i oppholdet, så hva det skulle være godt for beats me, annet enn prevansjon senere så klart).
Jeg har slitt med angst og depresjon selv, og legen min lurte på om det ikke var på tide å se på andre preparater, og trionetta skulle av markedet, så han anbefalte cerazette, som vel per i dag er den med lavest hormondose. Heldigvis så har den fungert veldig godt for meg, selv om jeg aller helst skulle vært uten, men jeg tør rett og slett ikke å være ubeskyttet, andre preparater fungerer dårlig for meg.

Carisma
15-01-09, 21:06
men jeg tør rett og slett ikke å være ubeskyttet, andre preparater fungerer dårlig for meg.
PCOS'en min har jo sine fordeler også skjønner jeg, har aldri trengt eller giddet å bekymre over piller annet enn den lille og særs misslykkede perioden i starten :rolleyes:

Carisma
15-01-09, 21:08
Jeg ble et humørsykt monster. Husker at jeg tenkte at det måtte være litt som å være bipolar. Hadde voldsomme topper hvor jeg var hyper og i kongehumør, for deretter å stupe ned i noe som lignet på depresjon, da jeg kunne sitte å grine en hel ettermiddag for ingenting.
:ja:
Min mor gikk også på det en periode, og hun var om mulig enda værre enn meg :) Husker hu kasta forskjærkniven etter meg en morgen så den stod i kjøkkendøra! :lol:

trillian78
15-01-09, 21:09
Heldigvis så har den fungert veldig godt for meg, selv om jeg aller helst skulle vært uten, men jeg tør rett og slett ikke å være ubeskyttet, andre preparater fungerer dårlig for meg.

Ingenting er bedre enn at man faktisk finner noe som fungerer! Jeg har i løpet av 15 år ikke klart å finne noe alternativ som er optimalt for meg. Det som har redda meg er antageligvis PCOS og det at jeg har svake menstruasjonssmerter i forbindelse med eggløsning. Men huffameg så uansvarlig! Hvertfall nå som lavkarbo bøter på både PCOS og smerter i forbindelse med menstruasjon og eggløsning.... Jeg er jo også en av de som tenker at jeg ikke vil ha barn. Noensinne. Så jeg vet ikke hvordan jeg skulle ha takla det om jeg plutselig skulle blitt gravid.

trillian78
15-01-09, 21:10
:ja:
Min mor gikk også på det en periode, og hun var om mulig enda værre enn meg :) Husker hu kasta forskjærkniven etter meg en morgen så den stod i kjøkkendøra! :lol:

:eek::eek::eek:

Aphrodithe
15-01-09, 21:21
Jeg bruker p-piller og har alltid hatt sparsomme eller ingen blødninger ved bruk av p-piller. Denne uka på Lavkorbo skulle jeg også få mensen, og jaggu har jeg hatt drittvondt og det har rent i strie strømmer...
Vet ike om det har noen sammenheng jeg, med at jeg har lagt om kostholdet, men jeg vil ikke ha det slik osm dette hver mnd. Fysj...

Photobscura
15-01-09, 21:33
Aphrodite; Det vil mest sannsynlig gå seg til, det er det mange eksempler på her inne i lignende tråder.
Det tok et sted mellom tre og seks måneder før det var helt stabilt hos meg.
Jeg husker at en lege sa at man må gi en ny hormonprevansjon minimum tre måneder før man kan si sikkert om det fungerer for kroppen. Når det gjaldt trionetta så ble det litt bedre, men ikke bra, men jeg tror ikke jeg skjønte det før jeg gikk over på cerazette, det var liksom omtrent på dagen så kjente jeg at tårene ikke satt like løst, og at jeg ble noe mer rasjonell, selv om jeg ikke var helt sånn kaste-forskjærer-crazy fra før akkurat :p
Kostholdsendringen hadde jo også veldig mye å si for humør, psyke og sånne ting.

Sulphur
15-01-09, 22:01
:ja:
Min mor gikk også på det en periode, og hun var om mulig enda værre enn meg :) Husker hu kasta forskjærkniven etter meg en morgen så den stod i kjøkkendøra! :lol:

Det er så absurd at jeg kan ikke annet enn å le. :lol: Seriøst??

Carisma
15-01-09, 22:45
Det er så absurd at jeg kan ikke annet enn å le. :lol: Seriøst??
Ja, seriøst :) Men det skal sies at jeg var langt ute selv den perioden, og 2 stk i helspenn under samme tak ble til tider litt mye...:D Dessuten var jeg jo vant til at hu hadde kort lunte da :rolleyes:

Hillelille
06-05-09, 23:55
Min menstruasjon har fått en syklus. Jeg fikk mensen etter ett par uker på justert karbokosthold og da varte den 4 dager. Måneden etter fikk jeg den på samme dato, i fire dager. Så jeg er spent på om den faktisk kommer den her måneden også.

Herregud, i tenårene hadde jeg noen enorme blødninger. Husker vi hadde kontorstoler med hvite trekk på videregående og jeg pleide å sitte på jakken min eller en pose eller no, for det rant så. Jeg kunne sitte å bare kjenne at det fosset og pumpet ut i strie strømmer. Når jeg skulle av med trusa for å skifte bind, måtte jeg dusje for det klisset seg overalt. Det kom ut med store, svære klumper. Pleide å spøke med at jeg ikke kunne bruke tampong da, for jeg kunne jo få indre blødninger:p. Blødde så mye en gang at jeg var helt tom for energi.

Hillelille
07-05-09, 21:03
Hahaha, hva gir dere meg? Jeg blør. På datoen riktig! :P

evis
07-05-09, 21:19
Må bare kommentere dette. :)Jeg er nå snart 50 år. Har ikke hatt mensen på nær 2 år og før det kom den som den ville. Var sikker på overgangsalderen. Har nå vært i ketose i ca 5 uker, ikke gått noe særlig ned.... Eller kanskje jeg har det. Var ca 71kg da jeg startet og er nå 68.5 kg. Mandag i denne uken begynte jeg med blødning:eek: lurte på hva f...som skjer og har det fremdeles.:rolleyes: Etter jeg startet på ketolyse har alt egentlig blitt bedre og det blir nok mer bevisst kosthold på meg og fam. i fremtiden.:D

Ivory
28-05-09, 22:52
Jeg har opprinnelig en normal mens. Har brukt p-piller tidligere, byttet til vanlig spiral senere og fikk da kraftigere mens. Var litt lei å måtte bruke nattbind i et par døgn av mensperioden, og fikk satt inn hormonspiral. Mistet da mensen helt, og hadde ikke mens på 4 år. Tidligere i år fikk jeg den fjernet pga jeg hadde hørt at det kunne være vanskelig å gå ned i vekt pga den, og fordi jeg ikke helt likte at kroppen ble påvirket av hormonene i den. Fikk satt inn en vanlig spiral igjen, og fikk beskjed om at jeg kom til å få en slik mens jeg hadde hatt tidligere med vanlig spiral. Den første var litt mindre enn vanlig. Jeg begynte på ketolysekuren, og fikk mens igjen til vanlig tid, men da ble den slik den hadde vært tidligere (altså litt kraftig). Nå har jeg fått mens igjen, til vanlig tid, mken du verden så mye jeg blør!:eek: Må bruke nattbind hele tiden nå...:( Leser denne tråden med grøss og gru - det kan da ikke være tilfelle at jeg nå kanskje kommer til å ha mensen sammenhengende i flere uker???:eek::eek::eek: Hva er det egentlig som skjer da???

fjanni
28-05-09, 23:39
jeg vil bare si at jeg ikke har noe mens-trøbbel på lavkarbo. alt går sin vante gang. eneste gangen det ble fucka opp var når jeg drakk litervis med soyamelk. forbanna ekle drittet. hehe. mensen er normal den, og jeg blør i mine lange 7-9 dager som vanlig!! sukk.

Camilla82
28-05-09, 23:52
Jeg har ikke problemer med mens, altså ihvertfall ikke som skyldes kostholdet for jeg var slik før også, jeg fikk igjen mensen i februar etter fødsel, men denne mnd har det tatt av, jeg blør gjennom største tampongen på 45 min!!! Har fått tabletter som skal stoppe det.
šGud så mye mannfolka slipper unna.....blæ

Photobscura
29-05-09, 00:15
Gud så mye mannfolka slipper unna.....blæ
Nattlige ejakulasjoner og ufrivillig benner er sikkert ikke alltid like gøy det heller :cool:

Min menstruasjon stabiliserte seg med lavkarbo, enn den var stabil før også, men laaang og PMS og andre morsomheter. Det tok et halvt år med masse tullete blødninger, men jeg endte til slutt opp med klokkerene blødninger som var litt mindre kraftige og langvarige enn tidligere, og PMS er borte :D

Ivory
29-05-09, 01:27
Får håpe det stabiliserer seg...og håper det ikke varer så lenge... Blir spennende å se hvor lenge det varer. 5-6 dager har det vart tidligere, og nå er det 4. dag med veeeeeldig mye:( Blir kjempeglad om det stopper i morgen! Ble helt skremt av det jeg leste tidligere i tråden jeg da:eek: Men jeg har også hørt at man kan blø en god del etter å ha fjernet en hormonspiral fordi livmorslimhinna/veggen er blitt tykk så det er mye som skal "renskes" ut... Aner ikke om det stemmer men:confused: Jeg har heldigvis ikke menssmerter:) er da noe positivt;)

Sunniva31
29-05-09, 12:12
Skriver under på dette.
Jeg har pco og opplevde å gå over 2 år uten mens, vekten økte med mer.
PCO er jo, som flere vet, (kort fortalt) ubalanse i hormonene i kroppen.
Legen min skrev ut p-piller som en form for medisin og anbefalte meg lavkarbo kosthold. Og det er helt utrolig hvor bra det funker.

Jeg fikk ikke mens med en gang mens jeg gikk på p-pillene, kostholdet mitt har alt å si.Slik jeg spiser nå får jeg mensen en gang i måneden slik jeg skal, den kommer kraftig (slik mange her også skriver). Tidligere blødde jeg lite og bare en dag kanskje, nå kan jeg blø 4 - 5 dager i strekk. Jeg forstår godt at dette kostholdet anbefales for de som har pcos og sliter med å bli gravide.

Ivory
29-05-09, 12:27
Så bra det hjelper de som har vanskeligheter med å bli gravide! :)

Jeg har ikke pco, har ikke problemer med å bli gravid, og vil bare at det skal stoppe:hylgrine: Eller i det minste stabilisere seg til det normale.... 5. dag i dag med stooor blødning... Ikke noe OK å gå på jobb om det blør igjennom:(

Sulphur
29-05-09, 15:35
Dere som har problemer med kraftige blødninger burde garantert prøve mooncup. www.mooncup.com (http://www.mooncup.com)

Jeg har ikke angret en dag!

Ivory
30-05-09, 18:59
Nå er det nesten ikke mer mensblødning igjen!:D Heldigvis så stoppet det opp:D Men håper det har stabilisert seg mer til neste gang, så det ikke kommer så mye...

Imse
30-05-09, 19:37
Dere som har problemer med kraftige blødninger burde garantert prøve mooncup. www.mooncup.com (http://www.mooncup.com)

Jeg har ikke angret en dag!
Signerer!
Dvs jeg har ikke hatt tid til å prøve enda, men jeg vet om så mange som trives med mooncup!

Selv bruker jeg tøybind og det er så himla stor forskjell fra engang. Den som ikke har prøvd skal i allefall ikke tenke dumme tanker om tøybind, før det er prøvd. Av de jeg kjenner som har prøvd, så er alle positivt overrasket og skal aldri mere bruke plastbind. For så stor er forskjellen at man tenker på det som regelrett plast.

Tøybind kan holde mye blod, jeg har brukt de etter fødsel jeg, og det gikk helt fint. Mannen kjørte dog frem og tilbake til sykehyset med rene bleier og bind og hjem med brukt og vaska. For vi var på sykehuset til jenta var 8uker gammel og jeg nektet å bruke engang på oss ( nesen min tåler ikke engangsbleier, det lukter for mye).


Ellers har jeg plutselig begynt å blø så fryktelig lite..Blødde 2 ganger sist og nå begynte jeg med nuvaring, og blør nesten ikke noe.. Merklig..

laila-76
04-06-09, 11:11
Har alltid gått på P-pille. Men slutta med det for eit år sidan. Har hatt uregelmessig mens siden dess. Kunne gå to måneder mellom kvar gong. Men har stabelisert seg dei 3 siste månedene. Men det blir spennende å se kor det blir no når eg har begynt på Ketolyse kuren. Håper mindre blødninger og mindre smerter!!!
Men spennende å lese alle innlegga her. for eg har lurt litt på dette.

Jente 1980
04-06-09, 13:39
Jeg har vært på ketolysekuren siden 28.april, og har alltid hatt syklus som en klokke. Men min første mens i ketose kom 5 dager over tiden, og dette har ALDRI hendt før... Så det blir spennede å se nå, skulle etter normal "syklus-telling" ha mensen idag:p

Carisma
04-06-09, 17:35
Hvordan kan man finne syklusen når man aldri har hatt normal menstruasjon? Jeg skal liksom ta provera på enten dag 16 eller 23 i syklusen, men jeg aner jo ikke når det er?

Imp
04-06-09, 22:06
Du må logge når du blør, da finner du ut av om du har en syklus eller ikke. Hvis du ikke har en ordentlig syklus, eller ikke blør i det hele tatt, må du bare begynne på provera. Det gjorde jeg, jeg blødde jo ikke, så når jeg tok provera fikk jeg en helsikes blødning som varte i 16 dager, jeg måtte bruke svære nattbind om dagen og skifte de hver 2. time liksom.

* * *

Har PCOS og har ikke mensen på et høyt karbohydratkosthold. Men en uke etter lavkarbostart kom mensen tilbake, og har siden hatt normale sykluser...

Carisma
06-06-09, 20:48
Blør ikke av meg sjøl, må ta provera for å få det igang. Har kommet av seg selv et par ganger på lindberg-kost, men ikke på ketolysekost. Og ikke regelmessig nok til å få noe brukbar info ut av.. :rolleyes: Så jeg bare tar de på sånn noenlunde samme tid hver mnd, men så tenker jeg kanskje det forstyrrer mer enn det hjelper? Hvis ting er i ferd med å rette seg opp sjøl?

Svane
13-07-09, 21:24
Har lest hele denne tråden, og ser at her er det mange som har erfaringer og kunnskap. Så kanskje jeg kan be om en tilbakemelding også?

Jeg har gått på lavkarbo ala Fedon i 13 uker. Og denne uka gikk det opp for meg at jeg skulle hatt mensen sist uke. Jeg bruker ikke prevensjon, jeg ble operert i livmora for drøyt 2 år siden, og fjernet da en stor del av livmorslimhinna (pga muskeknuter, en polypp og generelt tykk slimhinne, kraftige og uregelmessige blødninger). Var hos gynekolog for snart et år siden, og fikk bekreftet at livmorslimhinna fortsatt var tynn, og at sjansen for graviditet er minimal. Har siden jeg ble operert hatt nokså regelmessig syklus (pluss / minus noen dager, men det er normalt for meg), sparsomme blødninger i 4-5-6 dager, og om ikke mensen har kommet på dagen, så i alle fall i løpet av noen dager.

Men nå? Kan dette være en effekt av lavkarbo? Jeg er jo ikke i ketose, og følger ingen streng diett. Har ikke gått ned veldig fort i vekt heller, ligger på drøyt 10 kilo på de første 12 ukene. Er dette nok til å rote til syklusen min?

Jeg er forøvrig 39 år og kan ikke forestille meg at jeg er kommet i overgangsalderen. Så altså, ikke overgangsalder, ikke gravid. Så hvorfor uteblir mensen?

Setter pris på tilbakemeldinger, selv om jeg selvsagt skjønner at ingen kan vite med sikkerhet hva som skjer i min kropp. :)

Hillelille
07-10-09, 23:11
Får dere mensen regelmessig, eller hvordan er mensen? Er det sparsomme blødninger etter noen måneder med normal mens, er den kraftig, nesten ingenting?

Kitt
08-10-09, 10:39
Merker egentlig ikke noen store endringer etter at jeg begynte på ketolyse, jeg!
Regelmessig 25-27 dagers syklus!
Er like oppblåst, vannsamlende og smertefullt som alltid!:mad:
Jeg har problemer med å spise eller drikke de 2-3 første dagene fordi hele magen er så øm at det er smertefullt å få noe i magesekken.
Samtidig er jeg så godtesyk at jeg nesten går på veggen!:eek:

Ønsker at noen kunne finne en totalt ufarlig og grei måte jeg kan slippe mensen uten å komme i overgangsalderen. Har jo fått de barna jeg skal ha, trenger ikke disse dagene fra he.....!:(

Dagens hjertesukk!:o
Ja, jeg har mensen nå!;)

petchy
10-10-09, 10:45
Skulle til å lage egen tråd for å spørre om nettopp dette, men så fant jeg denne tråden istedet.

Jeg har alltid hatt uregelmessig mens, og når jeg går på Cerazette har jeg ikke mens i det hele tatt. Derfor har jeg ikke hatt mensen siden jeg begynte på Cerazette igjen for 8 mnd siden. Begynte på lavkarbo for 5 dager siden, og allerede etter 1-2 dager fikk jeg lette blødninger. Hadde disse et par dager, mer som en rosa utflod enn ordentlig blod. Og i dag kom mensen for fullt, med milde kramper og det hele.

Det første som slo meg var at det kunne ha noe med kostholdsendringen å gjøre - men at det skulle skje SÅ fort? Etter bare et par dager?! Tydelig at NOE skjer i kroppen da i alle fall - har ikke ketostix så vet ikke om jeg er i ketose, men som sagt... NOE skjer.

Hadde vært interessant å høre hva en lege hadde å si om dette, om hva det er som faktisk skjer :rolleyes:

frøken
10-10-09, 12:17
Hmm, da fikk jeg svar på det. HAr hormonspiral, og har ikke hatt en dråpe mensblod på 1,5 år. Men forrige uke kom det jammen meg litt. Ikke mye, men det varte noen dager...:mad:
Og jeg så var så kjempeglad for at jeg mista mensen med spiralen... Gir det seg tro? Har gått på ketolyse siden juli...

Photobscura
10-10-09, 13:36
Jeg hadde normale blødninger med cerazette, var vel stort sett i ketose.
Jeg tror det bare er sunt å få blødninger, det er en mening med at livmorhinnen slipper en gang i måneden, tror jeg da.
Etter at jeg slutta med cerazette er blødningene kraftigere, og jeg har mer smerter, men det gjør ikke så mye for jeg blør faktisk et par dager mindre.

Carisma
10-10-09, 18:20
Jeg tror det bare er sunt å få blødninger, det er en mening med at livmorhinnen slipper en gang i måneden, tror jeg da.
Jeg som ikke har blødninger eller fast syklus pga PCOS, blir anbefalt å ta Provera for å få blødning ca hver tredje mnd. Når man ikke blør så samles det opp slim i livmoren, og en gang hadde jeg mer enn 1kg slimhinne! :eek: Når disse blir liggende kan det også lettere dannes kreft....

petchy
10-10-09, 19:15
Jeg tror det bare er sunt å få blødninger, det er en mening med at livmorhinnen slipper en gang i måneden, tror jeg da.

Jeg som ikke har blødninger eller fast syklus pga PCOS, blir anbefalt å ta Provera for å få blødning ca hver tredje mnd. Når man ikke blør så samles det opp slim i livmoren, og en gang hadde jeg mer enn 1kg slimhinne! :eek: Når disse blir liggende kan det også lettere dannes kreft....

Nå er det ikke det at blødningen plager meg da, hadde det ikke vært for at Cerazette funker så bra for meg ellers så hadde jeg faktisk vurdert å bytte. Men mest er jeg fascinert over kroppen og hvordan den justerer seg sånn. Hadde vært skikkelig interessant å høre hva det er med lavkarbo som påvirker hormonene sånn og på hvilken måte etc. Synes sånn er kjempeinteressant jeg :D

Margrethe
14-10-09, 04:18
Jeg som ikke har blødninger eller fast syklus pga PCOS, blir anbefalt å ta Provera for å få blødning ca hver tredje mnd. Når man ikke blør så samles det opp slim i livmoren, og en gang hadde jeg mer enn 1kg slimhinne! :eek: Når disse blir liggende kan det også lettere dannes kreft....

Hvorvidt det samles opp slim eller ikke er vel avhengig av om du hormonstyrer det eller ikke. Iallefall lærte jeg både i biologien og av gynekologen min at så lenge man holder jevnt gestagennivå, så vil ikke det hormonet som får slimhinnen til å vokse få signalet det trenger (dropp i gestagennivå) og dermed unngår man det problemet. Jeg prøvde å finne en artikkel om dette, men måtte gi opp. Det er iallefall tre hormoner som styrer menssyklusen og kunstig progesteron i form av p-sprøyte skal ikke føre til oppsamling av slim. Jeg har kryssforhørt legen min om dette sjø... :D (wtf? jeg er Bergenser! Hvor kom den sjø'en fra? Studert for lenge i Trondheim ja) Jeg har nemlig ekstreme menssmerter og må velge mellom å være invalid to dager i måneden eller å ikke ha mensen. Enkelt valg - etter noen kryssforhør :)

Det er gjerne annerledes med dere som har uregelmessig syklus naturlig.

Carisma
14-10-09, 08:36
kunstig progesteron i form av p-sprøyte skal ikke føre til oppsamling av slim.
Provera er kunstig progesteron i tablettform, så det er nok omtrent det samme.

Photobscura
14-10-09, 10:19
Hvorvidt det samles opp slim eller ikke er vel avhengig av om du hormonstyrer det eller ikke. Iallefall lærte jeg både i biologien og av gynekologen min at så lenge man holder jevnt gestagennivå, så vil ikke det hormonet som får slimhinnen til å vokse få signalet det trenger (dropp i gestagennivå) og dermed unngår man det problemet. Jeg prøvde å finne en artikkel om dette, men måtte gi opp. Det er iallefall tre hormoner som styrer menssyklusen og kunstig progesteron i form av p-sprøyte skal ikke føre til oppsamling av slim. Jeg har kryssforhørt legen min om dette sjø... :D (wtf? jeg er Bergenser! Hvor kom den sjø'en fra? Studert for lenge i Trondheim ja) Jeg har nemlig ekstreme menssmerter og må velge mellom å være invalid to dager i måneden eller å ikke ha mensen. Enkelt valg - etter noen kryssforhør :)

Det er gjerne annerledes med dere som har uregelmessig syklus naturlig.
Åh, dette var nytt for meg :)
Skjønner det dersom du har sånne menstruasjonsmerter. Jeg får uansett menstruasjon med cerazette, hvilket de fleste ikke får, og det skyldes godt mulig kostholdet. Jeg skal få satt i hormonspilal i stedet for, men jeg er velsignet med moderat med smerter, og ''liker'' liksom å bli påmint om at det kvinnelige maskineri fungerer med månedlige mellomrom :o

Margrethe
15-10-09, 05:31
Provera er kunstig progesteron i tablettform, så det er nok omtrent det samme.

Ja, p-sprøyten heter jo Depo Provera...

Forstår jeg deg riktig når du tar provera for å få blødning?

Carisma
15-10-09, 10:09
Forstår jeg deg riktig når du tar provera for å få blødning?
:ja:
Eller, stort sett... I det siste har jeg forsøkt akupunktur (uten særlig effekt forøvrig..)

Margrethe
16-10-09, 18:47
:ja:
Eller, stort sett... I det siste har jeg forsøkt akupunktur (uten særlig effekt forøvrig..)

Tar du provera hele syklusen eller bare deler av den? Jeg prøver bare pare opp biologikunnskapene mine her, derfor jeg graver sånn. :)

Carisma
16-10-09, 19:17
bare deler av den. Tror ikke det bør tas hele syklusen. Tar det i sju dager.

Margrethe
16-10-09, 19:58
bare deler av den. Tror ikke det bør tas hele syklusen. Tar det i sju dager.

Da stemmer teorien veldig bra.

Tusen takk!

bringebærsnipp
09-11-09, 12:15
Har fått regelmeggig mens hver 28 dag med lavkarbo kost med mer fett. menssmertene er borte.
P-piller er noe møkk for min kropp, jeg bruker naturlig prevansjon. en temperaturmåler som viser når man har eggløsning og hvilke dager som er trygge å ha sex på. dette har jeg brukt i 2 år og har fungert utmerket! den koster litt, men i lengden så er det jo billigere enn pillene. ;)

www.pfc.no (http://www.pfc.no)

Carisma
09-11-09, 13:38
den koster litt,
Litt?!? Litt for meg er 200 kr, den der koster jo mer enn bruttonasjonalproduktet i et afrikansk land! :rolleyes:

Forøvrig PCOS er den billigste og safeste prevensjonen du finner for å ikke bli gravid... :D

BlirFjong
09-11-09, 13:54
Litt bra at denne tråden dukket opp, for dette har jeg lurt på. Går på p-piller og mensen fant ut at den skulle begynne uken før "mensen-uka" og vare begge de to ukene.. :confused:
Håper det er sant som noen skriver her, at det vil stabilisere seg, for det var fryktelig irriterende.

Photobscura
10-11-09, 15:12
Har fått regelmeggig mens hver 28 dag med lavkarbo kost med mer fett. menssmertene er borte.
P-piller er noe møkk for min kropp, jeg bruker naturlig prevansjon. en temperaturmåler som viser når man har eggløsning og hvilke dager som er trygge å ha sex på. dette har jeg brukt i 2 år og har fungert utmerket! den koster litt, men i lengden så er det jo billigere enn pillene. ;)

www.pfc.no (http://www.pfc.no)
Vil bare nevne at venninna mi ble gravid til tross for grundig bruk av akkurat det samme apparatet :o. Den tar f.eks ikke hensyn til spermiers levetid etter ejakulasjon.
Jeg synes heller ikke hormonprevansjon er noe særlig stas, men når jeg har vært i forhold har jeg ikke turt annet.

moccalight
13-11-09, 18:50
Jeg må si at lavkarbo funker ekstremt bra på min syklus.. Sliter fælt med uregelmessig mens på grunn av pcos, som nok er så ille pga for mange kjærlighetsvalker på plasser som ikke har sett dagslys på lenge.. men altså etter en uke på lavkarbo kom den jammen meg tilbake etter å ha gjemt seg i nesten et år :eek: har sannsynlig hatt pcos i alle år siden menstruasjon startet, og ingenting har hjulpet! Nå ser det ut som om dette kan være min løsning :spent:

agurken
16-11-09, 12:40
Jeg går også på cerazette p-piller, og før jeg begynte på easylife (som også er en type lavkarbodiett) hadde jeg omtrent ikke mensen. Nå, etter 9 uker på easylife, har jeg hatt mensen 3 ganger! Og denne gangen har det vart i 2 uker og 2 dager, og det ser ikke ut til å gi seg. Er det noen flere som opplever dette? Ikke så kult å ha mensen sååå lenge, og jeg lurer på om noe er galt...

Rin
15-12-09, 11:23
Hmm! Jeg stusser litt over hva min kropp driver med for tiden. Har aldri vært spesielt aktivt oppmerksom på min syklus, da jeg har vært velsignet med totalfravær av humørsvingninger og vært aldeles regelmessig - og så ikke sett snurten av hele mensen i noen år med hormonspiral (som jeg fortsatt benytter). Men...

Det har endret seg siste året. Og så stusser jeg kanskje egentlig mest fordi en del av disse endringene definitivt manifesterte seg før jeg la om kostholdet: Syklusen ble for eksempel på et tidspunkt plutselig veldig stress-følsom. Jeg aner ikke hva akkurat det betyr, hormonelt sett - kanskje jeg bare må anta at jeg trappet opp stresshormonproduksjonen drastisk, det er ikke helt usannsynlig. Det ble i alle fall til at jeg fra da av har forholdt meg til snurrigheter som frustrasjonsmensen og jubelmensen og... ja, videre i samme tralten. ;) Litt omvendt av det som er vanlig, nesten, det er jo ikke humøret mitt som affekteres av syklusen, heller andre veien.

Og nå har jeg hyppige blødninger. Har lest litt her og der og aner ikke om det er menstruasjoner eller noe annet hele tiden, men regelmessig er det i alle fall ikke, og jeg tror (avskrekkende nok) at jeg har mistet så uvanlig mye blod den siste måneden at jeg kjenner det på kroppen. (Og jeg ser på vekta at kroppen definitivt blåser seg opp litt hver gang.) Det er liksom bare noen dagers opphold mellom hver blødning, som varer alt fra 1 til 10 dager.

I tillegg til dette detekterer jeg andre fysiske symptomer på hormontøv - ikke noe drastisk, jeg tror ikke det er noen andre enn meg som er akutt oppmerksomme på endringer i huden og håret mitt.

Ble tatt en hel del prøver hos indremedisiner sånn ca i juni, uten at det da ble påvist noe pussig med stoffskifte, som er det google helst vil fortelle meg om når jeg beskriver dette.

Dette ble litt langt... og herlig detaljert, observerer jeg :cool:

Lurer bare på om noen sitter inne med tilsvarende opplevelser? Om jeg skal regne med at alt er fred og ingen fare og årner seg etterhvert? Har drøyet lenge med å stille spørsmål ved dette, kjenner jeg, er bare så lei av legebesøk at jeg ikke orker å gå den veien med ny problematikk før jeg er ganske overbevist om at jeg holder på å stryke med. :D

ThereseA
11-01-10, 00:05
drar frem denne tråden igjen jeg...
har et spm til dere her inne som går på p-ring...

jeg begynte på dette for 6.5 uker siden.. jeg satt inn en ny p ring med en gang jeg tok ut den første, grunnet jula... nå tok jeg den ut på torsdag og da hadde jeg allerede fått mensen dagen før, noe man egentlig ikke skal... og det er rart blod, det er mørkt, slimete og litt klumpete... dette sleit jeg med når jeg gikk på p piller og, men når jeg slutta på de for 5 mnd siden fikk jeg helt normale blødninger, og nå kommer altså jævelskapen tilbake....

noen som veit om det er "normalt"???

Tusta85
11-01-10, 10:02
Puh, nå fikk jeg svar på mange spørsmål hvertfall.
Etter en SA i romjulen, så begynte jeg å blø igjen i går. Bare 14 dager etter. Begynte å lure på om det var noe som "hang igjen" selv om det var "tomt" på kontroll. Ble rett og slett litt småbekymret.
Men det var liksom ikke vanlig blødning heller, det var sånn lyserosa, tynt blod. :o
Jeg startet opp på lavkarbo 01.01.10, så da regner jeg med at det er årsaken til herligheten.
Nå er jeg spent på hvordan syklusen min utarter seg mtp at jeg spiser lavkarbo. Kanskje den stabiliserer seg litt.

Engelen
16-01-10, 19:24
Begynte på LCHF for 13 dager siden. På 8 dagen fikk jeg mensen (dag 27 i syklusen). Men mensen kommer liksom ikke helt igang. Er bare bittelitt nå i 5 dager. Vanligvis så blør jeg masse så dette er ikke normalen for meg. Lurer på om det er vanlig mens (pleier vanligvis ha mellom 30 og 32 dagers syklus), eller om det er pga det nye kostholdet? Håper ikke jeg skal få den vanlige mensen etter disse dagene med småblødning. Noen som har hatt det likt?

Kitt
16-01-10, 19:48
Jeg har det faktisk helt likt akkurat nå!

Mandag begynte jeg å småblø en uke før jeg skulle, men først i dag kom mensen liksom ordentlig i gang.

Dette er vel 4-5 runde på ketolyse, og det er første gang kroppen min oppfører seg sånn!:eek:

Vet jo at det går seg til, men det er en smule irriterende uansett!:p

Amereta
16-01-10, 23:19
Jeg har gått på lavkarbo i 2,5 mnd. Første gangen jeg fikk mensen hadde jeg utrolige mensen smerter i 1,5 uke. Da jeg kom hjem fra jobb var det bare å krype i seng med en varmeflaske. Men så gikk heldigvis de værste smertene bort, men denne gangen kom ikke mensen i det hele tatt. Flere som har merket dette? Noen som vet når lang tid det kan ta før den komemr tilbake? Har gått ned 5 kg, men var ikke stor i utgangspunktet. Men synes det er litt merkelig å miste mensen siden jeg bare har gått ned 5 kg - eller?

Kitt
16-01-10, 23:21
Jeg har gått på lavkarbo i 2,5 mnd. Første gangen jeg fikk mensen hadde jeg utrolige mensen smerter i 1,5 uke. Da jeg kom hjem fra jobb var det bare å krype i seng med en varmeflaske. Men så gikk heldigvis de værste smertene bort, men denne gangen kom ikke mensen i det hele tatt. Flere som har merket dette? Noen som vet når lang tid det kan ta før den komemr tilbake? Har gått ned 5 kg, men var ikke stor i utgangspunktet. Men synes det er litt merkelig å miste mensen siden jeg bare har gått ned 5 kg - eller?
Det kommer jo helt an på BMI, fett% etc, men ellers høres det rart ut om ikke du faktisk er gravid, da!;)

Amereta
16-01-10, 23:40
Tror ikke jeg er gravid ;) men det kan muligens være stress. Jeg har jobbet ekstremt mye de siste ukene, feks jobbet 7 dager i strekk med overtid hver dag. Satser på at den kommer tilbake neste mnd.

Kitt
17-01-10, 00:26
Stress kan gjøre sånne greier med kroppen, ja!:p
Uansett greit å holde et øye med ting som at mensen forsvinner. Er jo som regel et tegn på at noe uvanlig skjer. På den ene eller andre måten!:eek:

A-p-o-c
17-01-10, 14:47
Hadde vært skikkelig interessant å høre hva det er med lavkarbo som påvirker hormonene sånn og på hvilken måte etc. Synes sånn er kjempeinteressant jeg :DJA! Er helt enig, spesielt etter å ha opplevd tullete syklus etter to uker på lavkarbo - hva skjer med oss damer på lavkarbo egentlig?

:mågoogle:

frifuggel
17-01-10, 15:48
Jeg tror det er så enkelt som at vi lagrer hormoner i fettvevet, og når fettet blir borte, så frigjøres dette.. Dvs, jeg "vet" at vi lagrer endel hormoner på denne måten, resten er gjetting, ispedd en bit logikk. Sååå er det jo det at kroppene våre ikke nødvendigvis er så logiske, men den biten tar vi en annen gang :D

Gerd
17-01-10, 16:46
JA! Er helt enig, spesielt etter å ha opplevd tullete syklus etter to uker på lavkarbo - hva skjer med oss damer på lavkarbo egentlig?

:mågoogle:

Det som skjer er at kroppens hormoner som allerede er tullete, begynner å normalisere seg :ja:
Meeget enkelt sagt.

men det ligger tråder hvor dette er diskutert her på forumet :)

A-p-o-c
20-01-10, 16:54
Det som skjer er at kroppens hormoner som allerede er tullete, begynner å normalisere seg :ja:
Meeget enkelt sagt.

men det ligger tråder hvor dette er diskutert her på forumet :)Nå har jeg søkt og søkt etter tråder på forumet hvor dette er diskutert og hvor det eventuelt finnes en konklusjon men jeg finner ingen. Det vil si, jeg finner ikke svar på hvorfor for syklusen oppfører seg annerledes hos friske kvinner. PCOS eller økt fertilitet blir et annet kapittel (det finner jeg forøvrig også bare som faktum, ikke med begrunnelse). Jeg finner dog en god del synsing...

Jeg har lyst å vite mer enn bare at "hormonene normaliserer seg", det er et for lettvint svar om en så intressant sak, synes jeg. Og at det virkelig skjer, har jeg jo personlig erfaring med. Er det noen derute som har en god henvisning? :detektiv:

Michelin
01-02-10, 22:06
Hurra...2 uker med nuvaring, så kom mensen som ei kule-igjen :( Visst det er noen her som har litt erfaring med nuvaring på ketolyse så blir æ kjempeglad visst dere vil dele erfaringene med mæ :) Nevnte for gynekologen min at dietten lagde krøll i blødningsmønsteret, og han syntes det hørtes veldig rart ut...og det synes jo æ og, men æ vet jo at syklusen følg "oppskrifta" når æ ikkje e på lavkarbo. Kan jo selvfølgelig droppe heile ringen, men da får æ jo ei uke i mnd med styrtblødninge og hvitt ansikt ;)

ThereseA
01-02-10, 23:13
Hurra...2 uker med nuvaring, så kom mensen som ei kule-igjen :( Visst det er noen her som har litt erfaring med nuvaring på ketolyse så blir æ kjempeglad visst dere vil dele erfaringene med mæ :) Nevnte for gynekologen min at dietten lagde krøll i blødningsmønsteret, og han syntes det hørtes veldig rart ut...og det synes jo æ og, men æ vet jo at syklusen følg "oppskrifta" når æ ikkje e på lavkarbo. Kan jo selvfølgelig droppe heile ringen, men da får æ jo ei uke i mnd med styrtblødninge og hvitt ansikt ;)


jeg har gått på nuvaring i 3mnd nå og jeg har fått mensen en gang mens ringen har vært inne, men jeg har sykt vondt i hoftene mine da, har hatt det hele tiden mens jeg har den inne.... skal ikke være sånn så kan hende det er noe galt med kroppen... prata med gynokologene på jobben og de syntes det var rart.... er det 2 uker totalt du har gått eller lengre? for det tar tid for kroppen og bli vant til et nytt prevansjonsmiddel

Michelin
02-02-10, 20:55
Har brukt den ca 1.5 år nå, men har brukt den tidligere og. Har aldri uventa blødninger unntatt når æ e på lavkarbo :( Sist ble æ så sur at æ bare tok den ut så det fikk blø ferdig, men no står det en sydentur på planen om 3 uke, så æ må prøve å få kontroll på det her til da. Har jo lyst å hoppe i havet mens (hihi-bra ordvalg!) æ har muligheta :)

ThereseA
02-02-10, 21:01
kan høre med legen din og du kan få sånne piller som stopper det da..

elsemor83
20-02-10, 18:51
Godt å lese at det er flere i samme bås. Jeg har også gått på p-piller i mange år men har nå fått en rar mens på tvers av sykluser.. Litt irriterende, men håper det gir seg snart.:)

StegforSteg
08-03-10, 11:22
Glad jeg fant denne tråden nå, for jeg har blødd i sammenhengede 3 uker nå, første ukene bare pittelitt rødt ferskt blod, men har nå hatt styrtmens i 3 dager. Skal begynne på nytt brett på pillene på onsdag så da håper jeg det gir seg...

agurken
08-03-10, 14:50
DonŽt count on it, p-piller er ingen hindring for min del i alle fall... Sorry demotiveringen her altså, men det kan hende de pillene ikke vil hjelpe deg å bli kvitt den. Jeg ble ferdig med min menstruasjon på torsdag morgen. Bare for å starte påŽn igjen i dag!! AAAHHH, jeg blir litt sprø!!!!

Vettel
08-03-10, 15:05
Her er syklusen helt normal. Faktisk mer stødig enn den har vært på lange tider. :) Muligens litt mer menssmerter, men om det har med lavkarbo å gjøre, aner jeg ikke.

anette76
08-03-10, 15:14
Her er syklusen helt normal. Faktisk mer stødig enn den har vært på lange tider. :) Muligens litt mer menssmerter, men om det har med lavkarbo å gjøre, aner jeg ikke.

Rart at du sier det, for hos meg er det helt motsatt med smerter :)
Jeg har alltid vært sterkt plaget av menssmerter men etter at jeg begynte på lavkarbo har jeg hatt mye mindre smerter. Den første mnd hadde jeg ett par dager med ekstra blødning men ellers så har den vært veldig punktelig!

Vettel
08-03-10, 15:59
Logisk sett så burde smertene bli mindre tenker jeg. Men det er muligens bare spekulasjoner og ville ideer fra meg! haha!
Eller så har jeg hatt EL hele veien, men nå har det blitt "skikkelig EL", og dermed litt mer smerter?!

Er det ingen gynekologer på forumet da? ;)

Bollemor
08-03-10, 17:43
Hei :)

Har jo prøvd meg på atkins lignende mat et par uker. Har ikke sjekket vekta ennå :D, men har gjort andre erfaringer.
Jeg har kunnet slutte med vanndrivende medisiner :ja:
meeeen har også fått mensen tilbake!!!!! DET ville jeg ikke da! Går jo på p-sprøyte for å slippe det. Har ikke hatt mens på tre år jeg og så kommer den nå når jeg spiser lavkarbo??? :confused:

Kan virkelig lavkarbo få kroppen til å overstyre "tilført hormongreier" for å få kroppen i naturlig gjenge igjen?? Og virker sprøyta fremdeles eller er den utradert av denne lavkarbokosten???

Håper Torkil kan svare meg, er jo litt småfrustrert da :eek:

Jeg har det samme probleme:eek: Fikk tilbake mensen etter 3 år på p-sprøyten.. har ikke had noe form for blødninger på de 3 årene heller.. Men nå er jeg nettopp ferdig med OVER 3 uker med mensen..:eek:
Skjønner ingen ting jeg:confused:

Kanutten
08-03-10, 18:06
Jeg har det samme probleme:eek: Fikk tilbake mensen etter 3 år på p-sprøyten.. har ikke had noe form for blødninger på de 3 årene heller.. Men nå er jeg nettopp ferdig med OVER 3 uker med mensen..:eek:
Skjønner ingen ting jeg:confused:

P-sprøyte og lavkarbo gikk ikke i lengden. Jeg skifta ut til kobberspiral og har nå mensen på dagen hver 4. uke og den varer i nøyaktig 3 dager. :p

Bollemor
08-03-10, 18:15
P-sprøyte og lavkarbo gikk ikke i lengden. Jeg skifta ut til kobberspiral og har nå mensen på dagen hver 4. uke og den varer i nøyaktig 3 dager. :p


vart det ikke stabilisert eller?:confused:

Kanutten
08-03-10, 18:18
vart det ikke stabilisert eller?:confused:
Jeg prøvde vel et halvt års tid, men uvissheten om sprøyta virkelig funka eller ikke ødela mer enn all den uventa mensen.

Bollemor
08-03-10, 18:51
Jeg prøvde vel et halvt års tid, men uvissheten om sprøyta virkelig funka eller ikke ødela mer enn all den uventa mensen.

uff.. har jo vært så fornøyd med det, jaja.. får se hvordan det går med meg

juppjupp
24-03-10, 13:07
Jeg har lest på forumet ang menstrasjoner ol... føler de fleste der har fått mensen i tide og utide...men min er borte...og det har den aldri vært visst jeg ikke har vært gravid da...
Jeg går ikke på prevasnjon, men samboeren min har ordnet det delen ;)
Men nå er jeg fortvilet fordi jeg ikke har fått mensen, og jeg hadde jo aldri trudd det skulle bli noe jeg savnet...hehe...

Håper noen kan dele sine erfaringer med meg på dette punktet...så kanskje jeg ikke trenger bekymre meg lenger...hehe...

ada-emilie
26-03-10, 19:26
Min første mens på ketose nå: ikke smerter(hadde litt før), merker den ikke på kroppen i det hele tatt så jeg glemmer at jeg har den når jeg ikke er på do. Kommer mindre blod enn ellers. Når det kommer til at mensen er rensende er jeg ikke så sikker på om jeg er enig. Om man har fått eggløsning er det klart at materialet til forberedelsene til en befrukning må renses ut, men om man hindrer eggløsning ser jeg inggen grunn til at mensen er viktig. I taoismen er det oppfordret til å gjøre øvelser for å hindre eggløsning så lenge man ikke ønsker barn for å spare på livsenergien som går tapt når egget støtes ut.

Carisma
26-03-10, 19:37
om man hindrer eggløsning ser jeg inggen grunn til at mensen er viktig.
Jeg har ikke eggløsning og ikke mensen vanligivs. For noen år siden gik jeg til gynekolog etter lang periode uten sjekk, da hadde jeg nesten en kg oppsamlet slim og avfallsstoffer i livmora. Når dette samler seg over tid kan det føre til unormal celledeling o.l (også kjent som kreft). Jeg er som du sikkert forstår ikke enig i det du sier...

Cherry
09-04-10, 14:36
Tror jeg legger inn håndkle snart. Fikk mensen i overgår. Litt sik som gradvis ble større og større utover dagen i går. I natt har jeg blødd gjennom tampongen som var så inntrukket i blod at den var på vei ut. Unødvendig å si hvordan jeg så ut mellom beina selv med to store bind som forsikring for tampongen og bestemortruse. Det var bare å skifte sengklær i dag. Heldigvis har jeg lært meg å sove på plastlaken under vanlig laken under disse dagene.

I dag har jeg blødd ut intet mindre enn 3 truser og 1 bukse. Tampongen greier ikke å ta unna alt og må skiftes hver halvtime. Står på badet og vasker meg og det drypper på gulvet og det ramler sånne store klumper her og der.

Men smertene er verst. Jeg merker at de blir gradvis verre for hver mens og om 3-4 måneder kommer jeg sikkert til å være det trollet på denne tiden:D

Kitt
09-04-10, 17:48
Sover du med tampong???:eek: Det er ikke akkurat anbefalt pga faren for "tampongsyken" (http://www.lommelegen.no/328012/tampongsyken), en infeksjon som i verste fall kan gå over til en form for blodforgiftning!:eek:

Dersom dette med så store blødninger er totalt uvanlig for deg, syns jeg du skal snakke med en lege!
Dette høres så absolutt ikke normalt ut og bør vurderes av en lege/gynokolog!

Ellers kan jeg anbefale Menskoppen (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21049&highlight=menskopp) i hvert fall om natten!

Cherry
10-04-10, 00:34
Sover du med tampong???:eek: Det er ikke akkurat anbefalt pga faren for "tampongsyken" (http://www.lommelegen.no/328012/tampongsyken), en infeksjon som i verste fall kan gå over til en form for blodforgiftning!:eek:

Dersom dette med så store blødninger er totalt uvanlig for deg, syns jeg du skal snakke med en lege!
Dette høres så absolutt ikke normalt ut og bør vurderes av en lege/gynokolog!

Ellers kan jeg anbefale Menskoppen (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21049&highlight=menskopp) i hvert fall om natten!

Burde nok nesten sove med tampong ettersom hvis jeg ikke gjør det så må jeg opp og vaske meg hver halvtime. Av en eller annen grunn så greier ikke jeg å holde meg grisefri med bare bind. Det lekker overalt. Det går nok helt fint med 4 timer med tampong i (jeg passer på å veksle hver 3-4 time mellom tampong og bind og bare bind sånn at underlivet får "puste" og ikke går konstant igjenplugga), men har bestilt sånn kopp.

Det er ikke så unormalt til meg å være. Har sånne blødninger hver 5. uke. Hele greia varer bare 4 dager og har allerede begynt å dabbe av. Men har sånne menssmerter og ett skikkelig humør. Tåler ingenting og da spesielt ikke fra enkelte *kremt** jeg tåler lite av fra før:cool:

ada-emilie
11-04-10, 13:02
Carisma: er du sikker på at dette skyldes mangel på mens? Sa legen det?

Photobscura
11-04-10, 13:09
Carisma: er du sikker på at dette skyldes mangel på mens? Sa legen det?
Under menstruasjon så slipper jo livmoren hinnen sin, det er det som skaper blødningen. Dersom man går lenge uten blødning, så virker det i hvert fall for meg ganske naturlig at denne hinnen vil bli veldig tykk over tid ...
Men det Carisma beskriver er jo en konsekvens av PCOS.

Kitt
11-04-10, 13:13
Ja, men om man ikke har mens- syklus, er det vel ikke naturlig at det bygger seg opp noen slimhinne- ting!
Hinnen er jo for å motta et befruktet egg. Om det aldri løsner noen egg, har man ingen syklus, eller, og hva da?:confused:
Tror jeg er spørsmålet her!
Da ville man jo ha samme problemet på p- sprøyter, p-piller etc for de som mister mensen av det, men det har man jo ikke!:p

Photobscura
11-04-10, 13:16
Man hindrer modning av egg og dermed eggløsning med f.eks p-piller, ikke selv blødningen. Så dersom man har blødninger, så vil jo fortsatt livmorhinnen slippe hver måned selv om det ikke kommer noe egg.

Kitt
11-04-10, 13:28
Jada, jeg vet mekanikken bak ppiller, men mange mister jo mensen helt. Betyr det at de også lagrer hinne fordi de ikke har noen syklus? Eller lager de ingen hinne fordi kroppen tror den er gravid? Og hvorfor skulle dette være forskjelllig fra andre grunner til at egg ikke modnes?:confused:
Dersom forplantningssystemet overhodet ikke virker pga kluss med hormoner, finner jeg det litt rart at deler av opplegget skal fungere så til de grader fint, mens det andre overhodet ikke virker!:p

Carisma
11-04-10, 19:42
Dersom forplantningssystemet overhodet ikke virker pga kluss med hormoner, finner jeg det litt rart at deler av opplegget skal fungere så til de grader fint, mens det andre overhodet ikke virker!:p
Nå er det vel nettop det som er PCOS, at halvparten av syklusen som regel virker helt fint, men det stopper opp halvveis.
For min del overproduserer jeg østrogen, men ikke noe progesteron. Dermed produserer kroppen egg og hinne som bare det, men signalene om at de er ferdige og kan slippes kommer ikke.

Kitt
11-04-10, 20:01
Takk for nærmere forklaring, Carisma!:)

ada-emilie
12-04-10, 08:54
Vel carisma da er du uenig i mitt utsagn for egen del pga din stoffskiftesykdom,men for andre friske vil jeg fortsatt stå ved mitt utsagn:"om man hindrer eggløsning ser jeg ingen grunn til at mensen er viktig." fordi kroppen normalt ikke lager en slimhinne om det intet egg er å fange opp.

Carisma
14-04-10, 23:12
kroppen normalt ikke lager en slimhinne om det intet egg er å fange opp.
Men hinnen kommer vel før egget, for at det skal være klart til å fange det opp? Og ved uteblivelse av egg bare sparer kroppen på hinna, og lager en ny for å være forberedt til neste egg?

Vettel
15-04-10, 09:56
Er det ikke hinna som er bortfallsblødning for de på p-piller og uten el? Derfor kan man ha regelmessig mens, uten EL?
Mens for de med store smerter ved mens, så kan p-pille være med å redusere dette, da den ikke bare hindrer egget å feste seg, men også gjør hinna tynnere, en slags dobbelt effekt. Eller noe...

Vettel
15-04-10, 10:00
Googlet litt, er motsatt faktisk!
"En kan si at p-pillen lurer kroppen til å tro at eggløsningen allerede har funnet sted, og dermed sender ikke hypofysen ut de hormonene som normalt fører det modne egget ut i egglederen.

I tillegg til å hindre eggløsning har p-pillen andre virkninger som er med på å minske muligheten for å bli gravid. Den fører til at slimet i livmorhalsen blir tykkere og seigere, noe som gjør at det blir vanskeligere for sædcellene å svømme igjennom.

Dessuten gjør p-pillen slimhinnen i livmoren tørr og tynn. Dette gjør det ikke særlig attraktivt for en eventuell befruktet eggcelle å slå seg til der. Slimhinnen er nemlig nødt til å være tykk og næringsrik for at cellen skal kunne vokse og utvikle seg til et foster. "

http://www.lommelegen.no/322069/p-pillen-hvordan-virker-den

Maya77
17-04-10, 14:49
2 uker med blødninger nå. Pisslei kan man si. Bruker p-sprøyta for en grunn, å det er for å slippe dette svineriet :mad:

MadamMim
25-04-10, 21:32
Jeg har ikke hatt regelmessig mens på flere år, men etter at jeg startet på ketolyse, så har den tikket inn hver 4 uke omtrent på dagen. Uggen i magen første dagen, men ikke noe man kan kalle smerter. Blødningen er vel helt normal, kanskje litt mindre enn før. Er bare glad og fornøyd jeg :-)

Carisma
26-04-10, 20:32
Jeg har hatt stabil 6 ukers syklus siden i høst nå(med unntak av 1 runde, men da gikk det likevel nøyaktig 12 uker)! :_oy: Det nærmeste jeg har vært syklus tidligere var da jeg hadde det hver dag i halvannet år, så dette er jo helt villt!

Cherry
21-05-10, 21:44
Jeg får sånne underlige opplevelser de siste mensperiodene. Jeg blir så øm nedentil, og det kjennes nesten ut som jeg er kåt eller ferdigp*** for å si det rett ut:p

Lurer på hva det kommer av. Hva er forresten "normal syklus"? Er det 4 uker, fem uker, 6 uker? WHat? Når er den unormal?[/

Photobscura
21-05-10, 21:50
Oida! Høres ut som økt blodgjennomstrømning, rett og slett. Hva det kommer av er ikke godt å si. Men det er jo noen som blir litt mer driftige under tyttebæruka :cool:.

Sanney
21-05-10, 21:51
2 uker med blødninger nå. Pisslei kan man si. Bruker p-sprøyta for en grunn, å det er for å slippe dette svineriet :mad:


samme her, bare at jeg har nå hatt 20 uker med sammenhengende mens. p-sprøyta funket i en måned. men nå mener legen det er vekta som gjør at jeg blør og ingenting stopper det. drit lei, og ganske så sår.

Cherry
21-05-10, 21:57
Oida! Høres ut som økt blodgjennomstrømning, rett og slett. Hva det kommer av er ikke godt å si. Men det er jo noen som blir litt mer driftige under tyttebæruka :cool:.

Tja, det er jo forsåvidt litt hyggelig at man kjenner litt ekstra på den følelsen der da, bare litt synd den kommer så brått på og på feil tidspunkt :p. Det kan jo være det, for jeg kjenner jo at lysten brått er meget tilstedeværende.

At æ sku bi så plaaaaga...:D

Cherry
21-05-10, 21:58
samme her, bare at jeg har nå hatt 20 uker med sammenhengende mens. p-sprøyta funket i en måned. men nå mener legen det er vekta som gjør at jeg blør og ingenting stopper det. drit lei, og ganske så sår.

Det må da være NOE som kan stoppe det? Det er ikke normalt, og strengt tatt bør jo for mye vekt føre til at den blir borte...Jeg kan bare anbefale deg å ta deg tid til å søke litt på nettet selv etter hjelp, evt. gå til en annen lege.

Sanney
21-05-10, 22:03
jeg har prøvd ny dose av psprøyte før tiden, provera og cyclokapron, som begge har virket når jeg tidligere har hatt langvarig mens (6 og 14 ukers varighet). utredet for pcos, men jeg har ikke cystene, men mangre andre symptomer, pluss et enzymmangel som fører til hormonubalanse.. blant andre ting. men jeg er blitt henvist til gynekolog, igjen. venter bare på time nå.

edit: jeg blør forøvrig veldig lite når jeg er på disse "langturene", enkelte dager nesten ingenting, bare såvidt nok til at det gjør sitt nærvær bekjent. på den forrige runden fikk jeg alvorlig jernmangel, men det har jeg unngått denne gang. bare lavt folat

Kanutten
21-05-10, 23:15
jeg har prøvd ny dose av psprøyte før tiden, provera og cyclokapron, som begge har virket når jeg tidligere har hatt langvarig mens (6 og 14 ukers varighet). utredet for pcos, men jeg har ikke cystene, men mangre andre symptomer, pluss et enzymmangel som fører til hormonubalanse.. blant andre ting. men jeg er blitt henvist til gynekolog, igjen. venter bare på time nå.

edit: jeg blør forøvrig veldig lite når jeg er på disse "langturene", enkelte dager nesten ingenting, bare såvidt nok til at det gjør sitt nærvær bekjent. på den forrige runden fikk jeg alvorlig jernmangel, men det har jeg unngått denne gang. bare lavt folat

cyclokapron????

Det er jo et stoff som brukes direkte på sår for å få blodårene til å trekke seg sammen og redusere blødning??? Mens er da ikke åpne sår med blødning??

Sanney
21-05-10, 23:19
joda, man får cyclokapron for mens også. fått det utskrevet to ganger, og kjenner fler som har brukt det til mens regulering og. men det er gjerne bare når man har prøvd provera først tenker jeg.
syns dosen var morsom jeg da. 1-2 tabletter 1-3 ganger om dagen. så 1-6 tab dagen, var jo veldig spesifikt :p

Cherry
21-05-10, 23:22
edit: jeg blør forøvrig veldig lite når jeg er på disse "langturene", enkelte dager nesten ingenting, bare såvidt nok til at det gjør sitt nærvær bekjent. på den forrige runden fikk jeg alvorlig jernmangel, men det har jeg unngått denne gang. bare lavt folat

Spotting kanskje? Uansett, du har min medlidenhet og dette bør straksen sjekkes ut av en spesialist.

Lill-B
22-05-10, 13:20
joda, man får cyclokapron for mens også. fått det utskrevet to ganger, og kjenner fler som har brukt det til mens regulering og. men det er gjerne bare når man har prøvd provera først tenker jeg.
syns dosen var morsom jeg da. 1-2 tabletter 1-3 ganger om dagen. så 1-6 tab dagen, var jo veldig spesifikt :p
Denne har jeg også, uten så ville enkelte ting vært umulig å få gjennomført utforbi hjemmet på ekstreme dager.

Kitt
22-05-10, 14:47
utredet for pcos, men jeg har ikke cystene, men mangre andre symptomer, pluss et enzymmangel som fører til hormonubalanse.. blant andre ting. men jeg er blitt henvist til gynekolog, igjen. venter bare på time nå.

Har du vært hos dr. Willumsen i Drammen (http://www.kvinneklinikk.no/)?
Hun er jo spesialist på kvinner med hormonforstyrrelser/ubalanser av alle slag, overvekt, lavkarbo etc. Mulig hun ser sammenhenger etc som en del andre gynekologer ikke tenker på!
Kan være verdt å vente på en time hos henne!
Naboen fikk beskjed om at hun ikke fikk time før i september, men etter at doktoren fikk henvisningen, fikk hun time i juni!!!
Så ikke la deg skremme av evnt. lang ventetid, det er ikke sikkert den blir så lang!

Sanney
22-05-10, 15:29
hm, skal skrive ned navnet og nevne det for legen min jeg, han er ganske real og tar deg alvorlig, heldigvis. har bare vært på gyn på sykehuset i tønsberg, men jeg skulle visst henvises til en privat gynekolog denne gang da det er kortere ventetid. takk for tipset :)

Photobscura
22-05-10, 16:02
Har du vært hos dr. Willumsen i Drammen (http://www.kvinneklinikk.no/)?
Hun er jo spesialist på kvinner med hormonforstyrrelser/ubalanser av alle slag, overvekt, lavkarbo etc. Mulig hun ser sammenhenger etc som en del andre gynekologer ikke tenker på!
Kan være verdt å vente på en time hos henne!
Naboen fikk beskjed om at hun ikke fikk time før i september, men etter at doktoren fikk henvisningen, fikk hun time i juni!!!
Så ikke la deg skremme av evnt. lang ventetid, det er ikke sikkert den blir så lang!
Dette er et supertips! Jeg går selv hos Willumsen, og hun er virkelig et unikum!
Som Kitt nevner, kan ventetiden være lang (jeg tror jeg har ventet alt fra fem seks til åtte uker), men du kan jo nevne at du gjerne tar en avbestilt time om det skulle dukke opp. Supertips er å ringe med en gang klokka slår ti, for telefontida er kort, og pågangen er stor. Men det er en veldig god grunn til det :).
Hun har samarbeidet tett med Sofie Hexeberg, og jeg vet hun også har konsultert henne i mitt ''tilfelle''. Jeg har fått veldig god hjelp som jeg aldri ville vært foruten!

Hevingen
23-05-10, 15:28
Så herlig å finne denne tråden! Jeg har fått mensen ordentlig i dag, for første gang på snart 5 år. Jeg fikk satt inn hormonspiral da yngste var 1 år. Og skal ikke ha ny før om ett år. Og jeg skal IKKE ha flere barn. Så jeg ble litt stressa i dag når det plutselig var sånn blødning og vondt i bekkenet. Akkurat som at syklusen skulle være fullt tilbake. Og bekymret meg for om jeg måtte bytte spiral allerede.

Men etter å ha lest denne tråden skal jeg ta det med ro og venter i spenning på hva som skjer de neste ukene.

BlirFjong
23-05-10, 21:49
Jeg har også "problemer" i forhold til mensen etter start på lavkarbo har jeg funnet ut.. Det vil si jeg går på p-piller og jeg kan tydeligvis ikke lengre hoppe over mensen med pillene en gang i blant slik jeg kunne før. Dette er ikke noe jeg gjør ofte, første gangen jeg gjorde det trodde jeg det var tilfeldig at jeg gikk og "småblødde" hele mnd frem til neste "mensuke" men når jeg nå prøver igjen så skjer det for andre gang.. Dette skjedde aldri før lavkarbo. Litt irriterende men ingen krise, er villig til å ofre det for å slippe å ha mensen på bryllupsreisen vår..

Ina64
08-06-10, 23:35
Så herlig å finne denne tråden! Jeg har fått mensen ordentlig i dag, for første gang på snart 5 år. Jeg fikk satt inn hormonspiral da yngste var 1 år. Og skal ikke ha ny før om ett år. Og jeg skal IKKE ha flere barn. Så jeg ble litt stressa i dag når det plutselig var sånn blødning og vondt i bekkenet. Akkurat som at syklusen skulle være fullt tilbake. Og bekymret meg for om jeg måtte bytte spiral allerede.

Men etter å ha lest denne tråden skal jeg ta det med ro og venter i spenning på hva som skjer de neste ukene.

Jeg trodde faktisk ikke at jeg var på et lavkarbokosthold. Dvs. jeg har kuttet ut stort sett alt av brød, poteter, pasta og ris.
Men som deg, har jeg hormonspiralen - og har fått mensen for første gang på snart 8 år.
Litt irriterende at et kosthold kan påvirke akkurat dette, men på en annen side får man jo andre positive effekter av kostholdet.:)

Hvordan går det med deg? Er du tilbake i en normal menssyklus? Er kanskje litt for tidlig å si noe om det.

Hevingen
09-06-10, 00:07
Jeg hadde blødninger i ca en uke, og har ennå ikke fått noe nytt. Men jeg har vært både i og utenfor ketose i denne perioden. Så jeg vet egentlig ikke hva som skjer. Tiden vil vise.

håpfull
09-06-10, 17:03
Hver gang jeg tror det er noe veldig galt med kroppen,går jeg inn her og søker. Har hatt mensen i 5 dager og skulle ikke ha det på enda to uker så jeg skjønte ingen ting da den kom og ble litt bekymret. Så gikk jeg inn her og fant fort ut at dette er vanlig.....


Så tusen takk for et opplysende forum :)

håpfull
14-06-10, 10:35
Hver gang jeg tror det er noe veldig galt med kroppen,går jeg inn her og søker. Har hatt mensen i 5 dager og skulle ikke ha det på enda to uker så jeg skjønte ingen ting da den kom og ble litt bekymret. Så gikk jeg inn her og fant fort ut at dette er vanlig.....


Så tusen takk for et opplysende forum :)


Hmmmmm.......nå har jeg snart gått halvannen uke med konstante blødninger. Er det normalt?

Cherry
14-06-10, 12:26
Hmmmmm.......nå har jeg snart gått halvannen uke med konstante blødninger. Er det normalt?

Normalt og normalt. Tja, du er jo relativt ny her så jeg regner med du nettopp har starta med lavkarbo. 1,5 uke blødning i seg selv er jo ikke heeelt etter normen, men nå skal kroppen din altså regulere seg og da kan det være normalt.

Pleier du å ha normale sykluser, eller er det lenge mellom hver gang? Om det er lenge mellom hver gang så har du nok en del opphopa gørr i livmora som også skal renses ut.

håpfull
15-06-10, 15:41
Normalt og normalt. Tja, du er jo relativt ny her så jeg regner med du nettopp har starta med lavkarbo. 1,5 uke blødning i seg selv er jo ikke heeelt etter normen, men nå skal kroppen din altså regulere seg og da kan det være normalt.

Pleier du å ha normale sykluser, eller er det lenge mellom hver gang? Om det er lenge mellom hver gang så har du nok en del opphopa gørr i livmora som også skal renses ut.

Takk for svar :)
Ja jeg er ny med lavkarbo. Har nå holdt på i 9 uker. Jeg går på p pillen så jeg har veldig regelmessig mens på dagen. jeg kan velge å gå annenhver måned uten mens med de pillene jeg har, men ja de er veldig regelmessig. Jeg får håpe det stopper snart og går tilbake til normalen.

håpfull
25-06-10, 12:58
Nå er jeg over 3 uker med blødninger hver dag....begynner å bli litt bekymret nå. Har tatt en haug med blodprøver og alle prøver er fine (med unntak av bitte bitte litt høy kolestrol).

KAN DET BLI FERDIG SNART???????? JEG BLIR GAL! :(

Sanney
25-06-10, 13:13
holder på ennå jeg, 25 uker. er ganske lei, men er ingenting å gjøre med det. gynekologen jeg besøkte igår sier det er pga p-sprøyta jeg bruker, som kan trigge sånne blødninger..
og iom jeg har hatt sånne langturer før mener hun det er en uheldig kombinasjon av hormonforstyrrelser og psprøyte. jaja. er nå heldigvis ikke så mye jeg blør.. ba meg bytte til p-ring, men da får jeg jo mensen.. er jo ikke det jeg vil. for spiral kan man også få blødninger av.. og piller sliter jeg med å huske og typen stoler ikke på dem :p hormoner er no dritt :p

Carisma
25-06-10, 19:14
Jeg er litt i sjokk for tida. Nå har jeg hatt menssyklus helt siden august! Med bare to små hoppe over-måneder! :_oy:

Photobscura
25-06-10, 19:21
Jeg er litt i sjokk for tida. Nå har jeg hatt menssyklus helt siden august! Med bare to små hoppe over-måneder! :_oy:
Jeg fikk faktiisk også menssyklus for første gang uten p-piller med metformin :D. Kanskje det bare tar llenger tid for deg?

Carisma
25-06-10, 19:54
Jeg fikk faktiisk også menssyklus for første gang uten p-piller med metformin :D. Kanskje det bare tar llenger tid for deg?
Metformin, akupunktur og lavkarbo sammen må til for meg. Hvis jeg fjerner en av de elementene så detter jeg ut av syklus med en gang. I jula var jeg litt sløv med maten, da datt jeg ut etterpå. Og da akupunkturdama var på ferie hoppet det over en gang.

Photobscura
26-06-10, 09:35
Metformin, akupunktur og lavkarbo sammen må til for meg. Hvis jeg fjerner en av de elementene så detter jeg ut av syklus med en gang. I jula var jeg litt sløv med maten, da datt jeg ut etterpå. Og da akupunkturdama var på ferie hoppet det over en gang.
Jeg har ikke tatt så mye akupunktur, men metformin og lavkarbo, ja. Jeg har heller ikke prøvd å fjerne noen av de elementene, men det tok bare et par måneder med metformin så var syklusen på stell!

Lille34
29-08-10, 22:38
Godt å lese at det ikke er bare min mens som forandrer seg på Lavkarbo. Jeg bruker Nuvaring, og ble ganske så overrasket da mensen kom et par dager før jeg skulle ta ut ringen denne gangen. Har vært i ketose i 2,5 uker nå så dette var min første mens. Jeg pleier å ha ganske sparsomme blødninger, men denne gangen blør jeg ganske mye og etter 4 dager er fortsatt fargen kraftig rød. Veldig uvanlig til meg å være. Jeg hadde også noe sterkere menssmerter denne gangen, som varte et par dager. Lukter sterkere enn det pleier også. Merkelige greier...

Håper bare den kommer sånn noenlunde regelmessig framover, og at den ikke varer lengre enn en uke:)

Kitt
29-08-10, 23:07
Høres ut som om du har fått en sånn typisk lavkarbo-oppstart- utrenskningsmens!:eek:
Blir nok ikke sånn hver gang, nei! Stabiliserer seg etter hvert!:)

Sorgfri
06-09-10, 11:09
Hei!
Da jeg fikk mensen nå etter en et par uker på lavkarbo, så kom den en uke for sent. Det er ikke så kraftige blødninger som tidligere (det pleier å være ekstremt hos meg), og nesten ikke smerter i det hele tatt. Håper dette ikke er for utrolig til å være sant, og at det blir sånn fremover. Jeg kan jo faktisk bevege meg og ikke bare ligge rett ut! :-))

Kinsey
26-10-10, 10:27
Måtte inn og søke nå, for her sitter jeg med min første mens på 4 år! Etter ca tre uker i ketose kom den altså. De første dagene trodde jeg bare jeg spottet litt, men neida. Det øker på i omfang, gitt. :p
Ingen vondter eller annet ubehag. Hadde mistanke om at det var kosthold som gjorde at den kom igjen, og jaggu ser det ikke ut til at mine mistanker stemmer.
Nå satser jeg bare på at det stabiliserer seg og at jeg snart er tilbake igjen til en mensfri hverdag. *krysser fingre og ben*

Sjanten
26-10-10, 10:36
Måtte inn og søke nå, for her sitter jeg med min første mens på 4 år! Etter ca tre uker i ketose kom den altså. De første dagene trodde jeg bare jeg spottet litt, men neida. Det øker på i omfang, gitt. :p
Ingen vondter eller annet ubehag. Hadde mistanke om at det var kosthold som gjorde at den kom igjen, og jaggu ser det ikke ut til at mine mistanker stemmer.
Nå satser jeg bare på at det stabiliserer seg og at jeg snart er tilbake igjen til en mensfri hverdag. *krysser fingre og ben*

Vi er sikkert av de få som jubler over å få mensen:p Jeg fikk min første på flere år etter 6 dager i ketose. Utrolig!!! Spent på om den kommer på besøk snart igjen:p

agurken
26-10-10, 10:38
Dette har vært et problem hos meg, så i går var jeg hos legen for å finne ut om det er noe som er galt. Jeg begynte på lavkarbo for ca ett år siden, og mensen ble ganske fort annerledes enn den hadde vært. Plutselig fikk jeg mensen tilbake, og mye kraftigere enn den har vært på mange år. Vondter og alt kom tilbake. Og veldig uregelmessig. Ok, jeg slo meg til ro med at det var lavkarbo som var åraken. Men nå, ett år etter, er det like ille.....?
Det er bare så kjipt å oppleve at fastlegen ikke har peiling på dette med lavkarbo og hormoner i endring og alt det der. Det eneste hun kan tilby, er å bytte p-pillemerke. I tillegg klemte hun litt på magen min. Man er liksom litt overlatt til seg selv, når det gjelder spørsmål rundt lavkarbo.
Men, men... Jeg ble henvist til gynekolog, så da får jeg vel i alle fall vite om det er noe galt. Det er jo det eneste som er viktig:)

Sjanten
26-10-10, 10:42
Dette har vært et problem hos meg, så i går var jeg hos legen for å finne ut om det er noe som er galt. Jeg begynte på lavkarbo for ca ett år siden, og mensen ble ganske fort annerledes enn den hadde vært. Plutselig fikk jeg mensen tilbake, og mye kraftigere enn den har vært på mange år. Vondter og alt kom tilbake. Og veldig uregelmessig. Ok, jeg slo meg til ro med at det var lavkarbo som var åraken. Men nå, ett år etter, er det like ille.....?
Det er bare så kjipt å oppleve at fastlegen ikke har peiling på dette med lavkarbo og hormoner i endring og alt det der. Det eneste hun kan tilby, er å bytte p-pillemerke. I tillegg klemte hun litt på magen min. Man er liksom litt overlatt til seg selv, når det gjelder spørsmål rundt lavkarbo.
Men, men... Jeg ble henvist til gynekolog, så da får jeg vel i alle fall vite om det er noe galt. Det er jo det eneste som er viktig:)

Jeg leser at du bruker p-piller? Jeg har lest her inne at flere som bruker p-piller og går på lavkarbo kost faktisk opplever at kroppen overstyrer syklusen til pillene. Men skjønner frustrasjonen din godt - en gynekolog er nok å foretrekke framfor fastlegen ja... Jeg har stått av p-pillene med vilje det siste 1 1/2 året for å se om jeg i det hele tatt hadde noen syklus lenger... Ketose måtte til for å få mensen, og nå velger jeg å stå av pillene videre for at kroppen skal få finne balansen sin selv.

mallilen
26-10-10, 16:01
Sliter litt med det samme selv om dagen.. Kroppen virker som om den totalt blåser i p-pillene og kjører sitt eget løp :roll:

Selv om det er både slitsomt og irriterende, trøster jeg meg med at det nok er kroppen som rydder opp i noe "gammalt ræl" etter ti år konstant på både piller og sprøyter.

Kommer likevel til å ta opp dette med fastlegen til uka, så får jeg høre hva han har å si. Han pleier heldigvis være ganske så oppdatert på mange områder.

Opheliia
26-10-10, 17:26
Sover du med tampong???:eek: Det er ikke akkurat anbefalt pga faren for "tampongsyken" (http://www.lommelegen.no/328012/tampongsyken), en infeksjon som i verste fall kan gå over til en form for blodforgiftning!:eek:

Dersom dette med så store blødninger er totalt uvanlig for deg, syns jeg du skal snakke med en lege!
Dette høres så absolutt ikke normalt ut og bør vurderes av en lege/gynokolog!

Ellers kan jeg anbefale Menskoppen (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21049&highlight=menskopp) i hvert fall om natten!
Det går helt greit å sove med tampong, så lenge man bytter med en gang man står opp:)

Kitt
27-10-10, 13:12
Det går helt greit å sove med tampong, så lenge man bytter med en gang man står opp:)
Jeg vet at det i de fleste tilfelle går helt fint, men ofte sover unge jenter med enn 8 timer og da vil man ha tampongen i mer enn de 6-8 timene som er maks av anbefalt tid en tampong skal sitte inne! Jeg har levd etter 4-6 timers- reglen hele min menstruerende liv, ca 30 år, og kommer nok ikke til å gå bort i fra det de få årene jeg har igjen!;)


Menskopp er mye bedre om natten!

rhubarb
29-10-10, 10:31
Jeg har ikke lest hele tråden, men har skjønt såpass som at det er en sammenheng her mellom lavkarbo og blødninger. Jeg går på p-piller og har vært i ketose i ca 2 uker, og har hatt blødninger siden dag 1, selv om jeg ifølge pillene mine skal ha mens om tre dager...Jeg vil ikke at det skal fortsette sånn, og hvor sikre er egentlig pillene som prevensjon nå?

Kinsey
29-10-10, 20:47
Jeg tenker det samme. Hvor sikker er hormonprevansjon nå? Du skal se vi blir smelt på tjukka hele gjengen. :knegg:

Kitt
29-10-10, 20:53
og hvor sikre er egentlig pillene som prevensjon nå?

Jeg tenker det samme. Hvor sikker er hormonprevansjon nå? Du skal se vi blir smelt på tjukka hele gjengen. :knegg:
Mange blir lett gravide på lavkarbo, men vet faktisk ikke om de har brukt hormonbasert prevensjon?:p

BlirFjong
30-10-10, 11:02
Har undersøkt dette selv da jeg var bekymret i starten pga at blødningen ble noe uregelmessige. Fant ut at p-piller skal fungere like godt nå som før, heldigvis ;) Nå har jeg gått på lavkarbo et års tid og blødningene har for lengt normalisert seg, heldigvis. Det tok et par sykluser så var de inne i normalt gjenge, ikke helt likt som før, men de fulgte "rytmen" til p-pillene igjen :)

Photobscura
30-10-10, 13:25
P-piller o.l slutter ikke å fungere selv om man går over på lavkarbo, det er i alle fall hva jeg vet.

Heaven
30-10-10, 14:42
Har ikke tenkt på det de siste 5 mnd at lavkarbo har hatt innvirkning på mensen.Men falt et ras av puslebiter på plass nå!
Har mye kraftigere blødning og mer vondt nå , hatt det sånn de siste mnd. Sa det til gubben i dag faktisk! Er jo greit å få rensa opp da, men er nesten så jeg lurer på hvor mye som er formye å blø...

På en måte godt å se vi er flere i samme båt, samtidig som jeg ikke ønsker dette for min verste fiende...

jente-23
01-11-10, 15:27
uff, håpet dette kom til å gjelde meg også, at det ble bedre men mensen på lavkarbo.. men det er det samme, de samme sinnsyke smertene i to dager som gjør at jeg bare må ligge i senga :( synes alltid fryktelig synd på meg selv de dagene... kan ikke jobbe etc.. helt ubrukelig at det skal være så fælt å ha mensen! det er et konstant trykk foran nederst på magen og bak i ryggen/korsryggen... Også et helt sinnsykt godtesug... så nå skal jeg google meg fram til masse lavkarbo godis eller kake... he, he... Gjøre det beste ut av det! :-)

KimPossible
13-11-10, 16:22
Hjelp.... jeg fikk nesten noia før i dag, da jeg oppdaget at jeg har blødninger en uke før jeg skal ha mensen.. Nå har jeg lest hele denne tråden, og krysser fingrene for at det er ketosen som gjør det, og at ikke ketosen har føkka opp p-pillene mine....
Grunnen til at jeg fikk noia da, er at dette skjedde i fjor også (da levde jeg høykarbo), helt plutselig fikk jeg bøldninger utenom mensuka, og det gjør jeg ALDRI, for p-pillene gjør at jeg er på dagen/timen nøyaktig på syklusen. Jeg var gravid! ,men det "gikk over" av seg selv etter litt over en uke. Og nå er det altså sånn igjen. Har vært i ketose i 4 uker nå. Mensen sist kom også en dag tidligere enn vanlig, så det er derfor jeg håper at det er ketosen som kan til dette irriterende opplegget med blødninger når jeg ikke skal ha det..
Har bruk Yasmin p-piller i 2,5 år nå, etter at jeg hadde gått 7-8 måneder uten noe som helst. Pillene funker bra, tar bort noe av smertene.
Uff, det blr langt, dette... Jeg bare håper og håper at det er kroppen som justerer og renser opp litt, og at det går seg til snart. Jeg hater å ha mensen. :( i allefall når jeg IKKE skal ha den.

Luca
14-11-10, 20:21
Hei alle sammen! Mitt første innlegg her inne ^_^

Jeg fikk helt noia i dag da jeg plutselig fikk sterke menssmerter og småblødninger, uten at jeg skal ha mensen enda. Dette førte til at jeg googlet problemet på nettet i panikk, og plutselig gikk det opp et lys for meg: ketolyse og mensen, er det noen sammenheng der? Som igjen førte meg inn på forumet her, noe jeg er veldig glad for!

I likhet med deg KimPossible, så går jeg også på yasmin, og har gjort det i ca 6 år nå. Jeg pleier ofte å hoppe over mensen, ved å ikke ta de hvite pillene men bare fortsette på de gule, og jeg er nå på min 5. eller 6. "mensfrie" uke. Det er ikke rart at jeg da fikk litt panikk når menssmerter og småblødninger kom uten at jeg hadde stoppet på de gule pillene. Jeg hadde planer om å få mensen på dette brettet jeg er på nå, der mensen kommer 3-4 dager etter at jeg har sluttet på de gule pillene, altså jeg hadde mensen planlagt neste uke. Men dette virker jo litt overkill dersom jeg får mensen nå, en uke før jeg egentlig hadde planlagt det? Blir det doubble up, eller noe sånt :P?

Men det jeg er mest redd for er at p-pillene ikke skal fungere optimalt. Men dersom jeg tar de som jeg skal (til og med med 7 dagers opphold der jeg vil ha mensen), så bør det vel gå bra rent prevensjonsmessig, uavhengig av hvor mye kroppen min måtte finne på å blø?

Det ble et langt innlegg dette her også, men ville bare meddele at jeg også har samme problem som deg, KimPossible, og at jeg håper noen kanskje har noen innspill på spørsmålene mine:)

senorita
14-11-10, 21:12
første gangen jeg har mensen på lavkarbo.. husker ikke åssen det var sist.. vanligvis pleier jeg å ha så vondt i ryggen og bli skikkelig sur og gretten og nesten ikke klare å jobbe.. Nå har jeg nesten ikke vondt, merker nesten ikke at jeg har mensen :-O Men jeg tror kanskje jeg blør litt mer, men er litt usikker.. Jeg håper at man ikke blir lettere gravid på dette, for jeg ønsker meg ikke barn, bruker ppille yasminelle og håper virkelig dem fungerer enda :P

Luca
14-11-10, 21:22
Jeg tror nok ikke lavkarbo skal ha noe å si for sikkerheten til ppiller. I så fall ser jeg for meg at det hadde vært advarsler og ramaskrik fra alle retninger :P
Jeg føler meg dog ikke 100% sikker, så om noen vet mer om dette/har snakket med lege, så føl dere frie til å gi en lyd :P

Photobscura
21-11-10, 14:45
Jeg tror nok ikke lavkarbo skal ha noe å si for sikkerheten til ppiller. I så fall ser jeg for meg at det hadde vært advarsler og ramaskrik fra alle retninger :P
Jeg føler meg dog ikke 100% sikker, så om noen vet mer om dette/har snakket med lege, så føl dere frie til å gi en lyd :P
Vel, jeg har levd lavkarbo i over fire år, og mye av tida i ketose, og var de første par årene i et samboerforhold hvor akkurat dén delen av forholdet var det som virkelig fungerte :o, gikk på p-piller og det gikk finfint.
Man blir gjerne mer fruktbar på lavkarbo, men jeg tror nok først og fremst at de som har hatt problemer med å unnfange som merker det mest. Jeg tror du kan være helt trygg på p-pillene dine så lenge du bruker dem riktig.

Luca
23-11-10, 00:04
Det var nå enda godt:) Tusen takk for svar!

IceBabe
26-11-10, 11:15
Jeg har brukt spiral i mange år og har veldig sjelden hatt blødninger i disse årene, men NÅ etter 1 uke på lavkarbo kom det en... :eek: Men greit å se at vi er flere som opplever dette. :)

Kanutten
26-11-10, 12:59
Jeg vet at det i de fleste tilfelle går helt fint, men ofte sover unge jenter med enn 8 timer og da vil man ha tampongen i mer enn de 6-8 timene som er maks av anbefalt tid en tampong skal sitte inne! Jeg har levd etter 4-6 timers- reglen hele min menstruerende liv, ca 30 år, og kommer nok ikke til å gå bort i fra det de få årene jeg har igjen!;)


Menskopp er mye bedre om natten!

Menskopp er best uansett!! :ja:

Jeg er bare småoppgitt for at jeg ikke visste om den tidligere..

Kjempeenkelt, praktisk og billig!! :heia:

Kitt
26-11-10, 13:06
Menskopp er best uansett!! :ja:

Jeg er bare småoppgitt for at jeg ikke visste om den tidligere..

Kjempeenkelt, praktisk og billig!! :heia:
Menskopp er best uansett for de som kan bruke den! :p
Mistenker en litt nedsunket livmor, for jeg kan altså ikke bruke koppen annet enn når jeg ligger, som om natten!
Den rett og slett titter ut langt "nedenfor kanten"!:o

Kanutten
26-11-10, 13:13
Menskopp er best uansett for de som kan bruke den! :p
Mistenker en litt nedsunket livmor, for jeg kan altså ikke bruke koppen annet enn når jeg ligger, som om natten!
Den rett og slett titter ut langt "nedenfor kanten"!:o

Jeg har også nedsunket livmor. Jeg fikk en gang i verden noen hvite store ringer jeg skulle stappe oppi for å holde den på plass, men det funka ikke.
Men koppen fungerer, kanskje det er fordi at livmora vender bakover i tillegg??

Lurer på hvordan hele understellet ser ut om 30 år.. :o Bare slark... :p

Kitt
26-11-10, 13:24
Jeg har også nedsunket livmor. Jeg fikk en gang i verden noen hvite store ringer jeg skulle stappe oppi for å holde den på plass, men det funka ikke.
Men koppen fungerer, kanskje det er fordi at livmora vender bakover i tillegg??

Lurer på hvordan hele understellet ser ut om 30 år.. :o Bare slark... :p
Bare jeg nå får kommet til dia- spesialist (15 i bls er ikke godt i lengden) og så får overstått GBP, så skal resten av stellet på service!:p
Har liten, bakoverliggende livmor, men tror hele tingen er på vei ut!:eek:

Kanutten
26-11-10, 13:32
Bare jeg nå får kommet til dia- spesialist (15 i bls er ikke godt i lengden) og så får overstått GBP, så skal resten av stellet på service!:p
Har liten, bakoverliggende livmor, men tror hele tingen er på vei ut!:eek:
Går an å få det hepset opp. :ja: Fort gjort! Mamma har gjort det så jeg må nok gjøre det med tid og stunder jeg også...

Kitt
26-11-10, 13:38
Går an å få det hepset opp. :ja: Fort gjort! Mamma har gjort det så jeg må nok gjøre det med tid og stunder jeg også...
Hadde en pasient med lårhalsbrudd en gang, skulle stelles i seng..... Skal si vi studenter fikk sjokk da vi så hvordan damen så ut nedentil. Og sånn hadde hun gått lenge:eek::eek::eek:
Hun ble ikke sendt hjem før den delen av anatomien også var fikset, for å si det sånn!:D

smittogsmule
11-12-10, 13:34
Puh..dette var en lang og befriende tråd å lese. Er tydeligvis ikke alene om å oppleve kluss med mensen. Har gått på lavkarbo diett i 3 uker og har hatt vedvarende blødninger de siste drøye 2 ukene. Begynner å bli litt lei :( Har p-stav nettopp for å slippe mensen (som fungerte veldig bra før oppstart av lavkarbo). Må dette bare gå sin gang og ta den tid det tar eller er det mulig å gjøre noe?...

Hilsen
Smittogsmule

vimsen85
12-12-10, 00:54
Oooh, trionetta! Skumle, skumle greier! Fikk det i starten for å rette opp i blødningene, før jeg visste jeg hadde PCOS. De var definitivt ikke bra for min psyke. Har lest at i USA har kvinner blitt frikjent for drap fordi de gikk på trionetta :eek:

Hæ? Trionetta er den eneste p-pillen jeg noen gang har tålt. Gikk på den i fem-seks år. Etter det har jeg prøvd alle mulige typer og jeg blir sint av de, eller irritabel, eller deprimert. Og det er kun i disse årene jeg har hatt regelmessig mens

Litt?!? Litt for meg er 200 kr, den der koster jo mer enn bruttonasjonalproduktet i et afrikansk land! :rolleyes:

Forøvrig PCOS er den billigste og safeste prevensjonen du finner for å ikke bli gravid... :D

Hvor får man tak i litt cyster på livmoren da?

Menskopp er best uansett!! :ja:

Jeg er bare småoppgitt for at jeg ikke visste om den tidligere..

Kjempeenkelt, praktisk og billig!! :heia:

Jeg har også kopp. Men jeg blør så sykt mye at den må tømmes omentrent 5-6 ganger i døgnet. Så jeg må nesten ha bind i tillegg, for det renner over dersom jeg glemmer den litt.. Og om natten er det nesten ikke nok med koppen og nattbind.

vimsen85
12-12-10, 00:57
Og så lurer jeg på en ting. Kan man få mensen av å ta fly? Sikkert et dumt spørsmål. Men jeg har tatt fly kanskje 6 ganger i år og har fått mensen hver gang. Så hver gang jeg reiser noen plass får jeg mensen. Regner med å få den nå når jeg skal til London også. Har ikke syklus, så jeg tror den bare venter med å komme til jeg skal reise noen plass. Utspekulerte jævel.

senorita
12-12-10, 01:02
huff, plagsomt! pleier alltid å utsette min med ppiller om jeg skal på tur

vimsen85
12-12-10, 01:07
Ja, hadde jeg bare tålt piller så. Jeg pms'er 24/7 på p-piller/p-ring. Dessuten liker jeg ikke å pøsa masse fake hormoner i kroppen. Har gjort det en del år. Mamma har jo hatt blodpropper, så jeg er skeptisk. Hadde vært kos å ha syklus da. Sånn at man kunne planlegge ting. Heldigvis merker jeg det gjerne på humør og magen at jeg skal ha den..

jente-23
12-12-10, 12:20
off... mensen hver 14ende dag har jeg fått etter at jeg startet med lavkarbo.. eneste bivirkningen jeg har. hva i all verden er dette?!?! folk reagerer rundt meg.. "Hva, har du mensen IGJEN".. need some answers..

trillian78
12-12-10, 13:14
off... mensen hver 14ende dag har jeg fått etter at jeg startet med lavkarbo.. eneste bivirkningen jeg har. hva i all verden er dette?!?! folk reagerer rundt meg.. "Hva, har du mensen IGJEN".. need some answers..

Det går over etter hvert. Jeg hadde det sånn i noen få måneder etter at jeg begynte. Og det skjer fortsatt en gang i blant hvis jeg får et skikkelig raskt vekttap. Men bortsett fra de første månedene på lavkarbo har jeg aldri hatt så stabil syklus som på lavkarbo. Det er sikkert andre som kan svare bedre på hvorfor det skjer. Men jeg mener at jeg har hørt at det er lagret en del hormoner (østrogen?) i fettlagrene. Så når vi går ned i vekt, så frigjøres det hormoner som påvirker syklusen. Hvis det stemmer får du bare se på sykluskrøll som et tegn på at lavkarbo har effektiv effekt på deg :D

-Cilia-
13-12-10, 21:57
Åh herlighet jeg er så glad jeg tilfeldigvis så denne tråden! Plutselig fikk jeg mensen, MIDT i p-pilleperioden! Har aldri skjedd før! :O Ser jo nå at det ikke er helt uvanlig, og det hjelper veldig. :) Puh! Håper den slutter snart nå da....

ada-emilie
18-01-11, 11:23
Jeg mista mensen da jeg gikk ned med lavkarbo. DEn kom tilbake to ganger da jeg innførte frukt i menyen. Men så forsvant den igjen og har vært borte i mange måneder i en tid jeg ikke har gjort endringer i kostholdet. Kan mensen komme tilbake selv om jeg ikke endrer kostholdet og vekta? Jeg håper jeg kan være trygg på det så jeg kan ha kondomfri sex. Jeg merker ikke noe til PMS og vannøkning som jeg fikk tidligere før mens.

Photobscura
18-01-11, 11:58
Ikke ta dette som kritikk, men er man undervektig og spiser for lite er det ganske vanlig at man mister menstruasjon. Østrogen er hovedårsaken til at kvinner jevnt over har mer kroppsfett enn menn ettersom det omdannes i fettvevet fra androgener, jo mindre kroppsfett dess lavere østrogenproduksjon.

otika
18-01-11, 12:30
Jeg har hatt 28 dagers syklus FAST siden jeg var 17-18 år ( 36 år nå), altså Torsdag hver 4 uke med eggløsning 2 uke etter (unntaket etter hver fødsel hvor det tok 1 mnd før den var som vanlig da) Gått på lavkarbo i nesten hele fjor og ikke vært noe tull,men etter at jeg kom i ketose kom plutselig mensen etter 21 dager :confused:,kan tru jeg lurte på hva som hadde skjedd....MEN jeg hadde ikke den klassiske kink i ryggen dagen før, jeg var ikke sur og grinete ,jeg fysa ikke på godis og jeg hadde ikke mens smerter :D....Det som pleier å komme først (unnskyld) var ikke der,bare ren og rød farge,men 2 dager etter kom det masse svart (unnskyld igjen ;)) og så var det normalt resten av tiden, som hos meg er 7 dager :rolleyes:

Jeg fortsetter gjerne sånn altså,trur gubben var rimelig happy også hehehe

Photobscura
18-01-11, 12:45
Det svarte kan være gammel blodt :eek:! Da jeg var i ketose første gang (etter ca et halvt år med generell lavkarbo) så skjedde det samme med meg, litt nasty :p. Men det er visst kroppen som renser seg skikkelig! Jeg har også hatt ganske klokkren syklus før det, men det var nok fordi jeg gikk på p-piller i mange mange år. Etter oppstart på lavkarbo tok det flere måneder før den stabilisterte seg. Nå mere har jeg fire dager med medium blødning mot åtte ni dager med fossblødning halve tida, jeg har bare litt sånn "napping" i mellomgulvet og ned mot lårene i forkant, kontra det å ligge i fosterstilling klistra til varmeflaska. Jeg blir en smule sentimental i forkant, kontra det å hyle i en uke i strekk :p. Yay mensen på lavkarbo :D.

ada-emilie
18-01-11, 15:52
Ikke ta dette som kritikk, men er man undervektig og spiser for lite er det ganske vanlig at man mister menstruasjon. Østrogen er hovedårsaken til at kvinner jevnt over har mer kroppsfett enn menn ettersom det omdannes i fettvevet fra androgener, jo mindre kroppsfett dess lavere østrogenproduksjon.
Jeg tenker også det er østrogenmangel, men lurer da på om jeg kan slippe prevensjon eller om det er lurest å bruke det i tilfelle den skulle komme tilbake? Jeg stilte spørsmålet et annet sted også, og der svarte ei at hun hadde ligget på samme vekt som meg i fem år og ikke hatt mensen før hun gikk opp i vekt. Så det kan høres ut som det er trygt. Dessverre tror jeg ikke det er mulig å måle sjansen for graviditet hos legen. Eller er det kanskje det? Hvis det var mulig ville jeg fått det konstantert så typen jeg har sex med kunne legge fra seg de kondomene.

Photobscura
18-01-11, 15:57
Jeg tenker også det er østrogenmangel, men lurer da på om jeg kan slippe prevensjon eller om det er lurest å bruke det i tilfelle den skulle komme tilbake? Jeg stilte spørsmålet et annet sted også, og der svarte ei at hun hadde ligget på samme vekt som meg i fem år og ikke hatt mensen før hun gikk opp i vekt. Så det kan høres ut som det er trygt. Dessverre tror jeg ikke det er mulig å måle sjansen for graviditet hos legen. Eller er det kanskje det? Hvis det var mulig ville jeg fått det konstantert så typen jeg har sex med kunne legge fra seg de kondomene.
Du kan jo enten kjøpe en babycomp som forutsier eggeløsninger, men jeg tror det fungerer bedre andre veien, altså for de som planlegger å ha barn. Ellers er vel den hormonprevansjonen som skaper minst krøll hormonspiral, ettersom den i motsetning til piller og sprøyter gir en langt mindre og helt lokal hormontilførsel. Du har jo alt fått barn, så da vil ikke det være et problem.
Men å være undervektig er vel i seg selv et dårlig prevansjonsmiddel ...

Kanutten
18-01-11, 16:00
Jeg tenker også det er østrogenmangel, men lurer da på om jeg kan slippe prevensjon eller om det er lurest å bruke det i tilfelle den skulle komme tilbake? Jeg stilte spørsmålet et annet sted også, og der svarte ei at hun hadde ligget på samme vekt som meg i fem år og ikke hatt mensen før hun gikk opp i vekt. Så det kan høres ut som det er trygt. Dessverre tror jeg ikke det er mulig å måle sjansen for graviditet hos legen. Eller er det kanskje det? Hvis det var mulig ville jeg fått det konstantert så typen jeg har sex med kunne legge fra seg de kondomene.

Jeg kan ikke skjønne at det er noe å trakte etter... Være så tynn at mensen opphører?? Å bruke det som prevensjonsmiddel?? Hvis du dessuten plutselig FÅR mensen er det jo stor sannsynlighet for at du hadde eggløsning ca 14 dager før. Og hvis du da hadde ubeskyttet sex (ca 14 dager før mensen plutselig kom) kan man jo som kjent bli gravid.

ada-emilie
18-01-11, 16:26
Jeg kan ikke skjønne at det er noe å trakte etter... Være så tynn at mensen opphører?? Å bruke det som prevensjonsmiddel?? Hvis du dessuten plutselig FÅR mensen er det jo stor sannsynlighet for at du hadde eggløsning ca 14 dager før. Og hvis du da hadde ubeskyttet sex (ca 14 dager før mensen plutselig kom) kan man jo som kjent bli gravid.Jeg er klar over det. Men hvor sannsynlig er det at jeg får den tilbake er spørsmålet.

Kanskje
30-01-11, 20:11
Jeg har også fått blødninger nedentil etter at jeg begynte på lavkarbo.
Lyserødt blod. Ikke sånn at det plager meg, men det er alltid lyst blod på toalettpapiret når jeg tørker meg. Veldig irriterende igrunnen !

har gått på p-sprøyten 3-4 år, og det har vært såååå herlig å slippe mensen. har noen få ganger hatt litt lysrosa på papiret denne tiden også, men ikke over tid sånn som nå. nå har det holdt på et par uker.

Når vil det slutte?? håper ikke det er meningen at jeg skal drive og småblø hele tiden. Sex er jo helt umulig, for blod er ekkelt uansett selv om det er lite ....:wacko:

Skal ha ny sprøyte i midten av februar.

jente-23
07-02-11, 18:35
kan meddele at mensen er som normalt igjen folkens... hehe, det stabiliserte seg etter noen mnd:) love life on lavkarbo! Herlig, herlig og..... LIVET ER HERLIG!!:)

otika
07-02-11, 18:48
kan meddele at mensen er som normalt igjen folkens... hehe, det stabiliserte seg etter noen mnd:) love life on lavkarbo! Herlig, herlig og..... LIVET ER HERLIG!!:)
Min også :D Kom som bestilt i går UTEN ryggsmerter,magekramper og ikke noen sure miner,helt toppers :D

Thea1980
12-02-11, 00:16
Jeg er 2,5 mnd forsinka med mensen. Begynte på lavkarbo samtidig som jeg slutta på p-pillen. Vet at når man slutter på p-pillen, så kan det ta litt tid før den kommer tilbake, så det er nok det som er årsaken og ikke lavkarboen/vektnedgangen... Men jeg blir litt utålmodig da. Hvor lenge er det normalt - når skal jeg bli bekymra?

langaard
12-02-11, 00:19
kan meddele at mensen er som normalt igjen folkens... hehe, det stabiliserte seg etter noen mnd:) love life on lavkarbo! Herlig, herlig og..... LIVET ER HERLIG!!:)
Ja livet er herlig:D

Bonitta
12-02-11, 00:20
Jeg er 2,5 mnd forsinka med mensen. Begynte på lavkarbo samtidig som jeg slutta på p-pillen. Vet at når man slutter på p-pillen, så kan det ta litt tid før den kommer tilbake, så det er nok det som er årsaken og ikke lavkarboen/vektnedgangen... Men jeg blir litt utålmodig da. Hvor lenge er det normalt - når skal jeg bli bekymra?


Når jeg har slutta på pillen har jeg alltid fått mensen straks jeg...

Kitt
12-02-11, 08:52
Jeg er 2,5 mnd forsinka med mensen. Begynte på lavkarbo samtidig som jeg slutta på p-pillen. Vet at når man slutter på p-pillen, så kan det ta litt tid før den kommer tilbake, så det er nok det som er årsaken og ikke lavkarboen/vektnedgangen... Men jeg blir litt utålmodig da. Hvor lenge er det normalt - når skal jeg bli bekymra?
Jeg har blitt gravid 6 uker etter at jeg sluttet på pillen 2 ganger, så det er ikke nødvendigvis normalt at det tar langt tid å få tilbake mensen. Legen min sa første gangen(for 18år siden) at det var gammel overtro som hang igjen fra de første ppillene som inneholdt mye mer hormoner!

Du er ikke alt gravid, da?;)

Luft din bekymring for legen din, en liten blodprøve kan finne ut om du er i syklus eller ikke!:)

ada-emilie
12-02-11, 12:45
Da jeg sluttet med triconetta for 15 år siden fikk jeg mensen tilbake etter noen måneder. Nyt at du ikke har mensen så lenge det varer. Kroppen justerer seg nå tilbake til naturlig tilstand. Ikke bekymre deg. Om du ikke er undervektig får du den tilbake.

Mara Laite
20-03-11, 16:58
Hei :) Tar yasmin og har aldir hatt noe tull med mensen. Men nå har jeg spist lavkarbo i ca en måned og er i midten av brettet og får mensen (!)

Hva skal jeg gjøre? Fortsette med p-piller? Stoppe? hmm... må kanskje ringe fastlegen min..

Photobscura
21-03-11, 09:00
Hei :) Tar yasmin og har aldir hatt noe tull med mensen. Men nå har jeg spist lavkarbo i ca en måned og er i midten av brettet og får mensen (!)

Hva skal jeg gjøre? Fortsette med p-piller? Stoppe? hmm... må kanskje ringe fastlegen min..
Om du har lest ellers i tråden her, så er det du opplever helt normalt. Det vil nok stabilisere seg, men det er helt indivuduelt hvor lang tid det tar. Det tok meg noen måneder, men så ble mensen helt stabil igjen. Du behøver alldeles ikke slutte på p-pillene, de blir ikke mindre sikre, altså.

Klara
21-03-11, 15:48
Så beroligende å lese at det er vanlig med mensenkrøll i startfasen! Det kan nok forklare mine 10 dager med spotting, der det vanligvis er én dag med smertehelvete (eller morsomme piller), og tre dager med mens...

Har vekslet mellom å være bekymret, og svært optimistisk (tatt en *kremt eller flere graviditetstester, sånn i tilfelle :p)

Ashley
26-03-11, 20:30
off... mensen hver 14ende dag har jeg fått etter at jeg startet med lavkarbo.. eneste bivirkningen jeg har. hva i all verden er dette?!?! folk reagerer rundt meg.. "Hva, har du mensen IGJEN".. need some answers..

Samme problem her! Ufattelig annoying med 3 ukers varighet på mensen:eek: prøvde oppkarbing denne uka, og gikk ut av ketose for å prøve å kvitte meg med driten. Hjalp ikke. Noen som vet?:confused: