View Full Version : Ulemper og fordeler?

lisbet
08-02-07, 09:11
hei hei:)

1. kan noen gi meg tre fordeler og tre ulemper på bruken av høyfett/protein/ lav karbohydrat kosthold?

2 og tre fordeler og tre ulemper ved bruken av et lavfett/ høykarbohydrat kosthold?

jeef-micro
08-02-07, 09:27
1.) * du går ned i vekt, og blir stabil i humøret pga at blodsukret holder seg stabilt og du får en stabil forbrenning, og hormonene blir balansert
* du får bedre hud, hår og negler av lavkarbo, pga at du får i deg riktig sort fett og i nok mengde
*Du spiser rett og slett mat kroppen vil ha, du slipper å gå sulten, og har masse god mat å velge mellom når du skal velge hva du skal spise. Du stapper kroppen med sunne gode matvarer som kropen har behov for i steden for "tomme byggesteiner" som får blodsukret til å virke som en jojo

2.) du er ikke på riktig sted for å få noe veldig positivt svar på denne, for i allefall for min del så gjør ikke denne kostennoe annet enn atjeg legger på meg, får ustabil menssyklus, får store fall i blodsukker og generelt ikke har det så bra...

lisbet
08-02-07, 09:36
tusen takk....

Isalien
08-02-07, 09:42
Noe som kan være både en fordel og ulempe er at man må lære seg mye om mat og hva som er bra for kroppen. Man bør også være interessert i å lage mat. :)

Frank
09-02-07, 12:34
Du har fått gode svar på det første spørsmålet ditt. Når det gjelder spørsmål to kan jeg i hvert fall svare på hva jeg har erfart som negativt ved lavfett/høykarbo-kosthold.
1. Blir ikke skikkelig mett
2. Om jeg blir mett blir jeg raskt sulten igjen
3. Blodsukkersvingninger og dermed svingende energi/humør/konsentrasjon
4. Generellt mere slapp enn på Atkins (som jeg følger)
5. Kjedeligere mat (etter min smak)
6. Tøfft å motivere seg for å fortsette på en diett som ikke føles riktig og naturlig for meg.
Resultat (for meg): Minimal vektnedgang, tap av motivasjon, tilbakefall og ny vektøkning.