View Full Version : Tell kalorier, ikke karbohydrater (Dagbladet)


silje
20-04-07, 19:33
Fra artikkelen:
"Susan B. Roberts ved Tufts University i Boston, har fulgt 34 overvektige personer på deres vei mot et lettere liv.
Alle sammen fikk spesialtilpasset kosthold, med 30 prosent mindre kalorier enn hva de fikk i seg ellers.

Halvparten av gruppen fulgte en lavkarbodiett.

Resten hadde ikke de samme begrensningene når det kom til karbohydratinntaket.

Etter ett år hadde deltakerne gått ned i gjennomsnittet åtte prosent av sin tidligere kroppsvekt, uavhengig av hvilken kostholdsplan de fulgte."


http://www.dagbladet.no/dinside/2007/04/20/498345.html


så... hva tror dere..? Jeg synes det stadig er snakk om "kutt ut fløten" eller "kutt ut meieriprodukter" når noen kommer med råd om hvorfor jeg ikke går ned. Jeg har ofte lurt på dette, hvorfor må noen kutte meieriproduktene? Er det fordi det blir for mange kalorier, eller er inneholder de noe spesielt stoff som hindrer vektreduksjon? I så fall hva?

Mvh Silje :)

nøtta
22-04-07, 13:32
Jeg synes det stadig er snakk om "kutt ut fløten" eller "kutt ut meieriprodukter" når noen kommer med råd om hvorfor jeg ikke går ned. Jeg har ofte lurt på dette, hvorfor må noen kutte meieriproduktene? inneholder de noe spesielt stoff som hindrer vektreduksjon? I så fall hva?


dette lurer jeg også på :o .... noen som veit ?

Stinen
22-04-07, 13:48
Dette lurer jeg også på. Er det ingen som kan svare? Jeg kan ikke ha meieriprod. og gå ned i vekt. Hadde vært supert med en forklaring.:p

Helene
22-04-07, 14:11
Mine første tanker til artikkelen er at det er dumt å kutte ned karbohydratene OG kaloriene. Hadde de som spiste lavkarbo spist mer eller samme kaloriinnhold som før hadde sikker resultatet blitt godt like vel.

Det er jo pining mer eller mindre å telle begge deler. Vist det ikke viser seg at man har en kropp som må det.

silje
22-04-07, 14:22
jeg håper fremdeles på at noen kan svare på dette med meieriprodukter...


silje :)

mcfrogner
22-04-07, 20:21
Mine første tanker til artikkelen er at det er dumt å kutte ned karbohydratene OG kaloriene. Hadde de som spiste lavkarbo spist mer eller samme kaloriinnhold som før hadde sikker resultatet blitt godt like vel.

Det er jo pining mer eller mindre å telle begge deler. Vist det ikke viser seg at man har en kropp som må det.

Det la jeg ikke merke til - selvfølgelig er det jo helt misforstått å kutte ned på både kalorier og karber!! Så latterlig lite profesjonelt...

Nille
22-04-07, 20:40
jeg håper fremdeles på at noen kan svare på dette med meieriprodukter...


silje :)

Det er p.g.a melkefettet - det tåles bedre når det er syrnet

Huldr
22-04-07, 20:43
Meieriprodukter: fordi mange er intolerante mot melkeprodukter i en eller annen grad uten å vite det, og intoleranser kan gjøre at man går opp/ikke går ned i vekt.

Intoleransen kan utvikles etterhvert også, så selv om man har spist melkeprodukter og gått ned tidligere, så kan man ha fått mer problemer med det underveis.

silje
23-04-07, 19:04
takker :)

cozymum
23-04-07, 20:20
Hei. Har du tenkt over hvorfor du ikke drikker melk når du eer forkjølet? Jeg har hørt er man skikkelig tett vil melkeprodukt forverre tilstanden. Fordi slimet blir tykkere og d er noe med melkebakteriene. Samme med diare. Jeg vet hvis jeg skulle fulgt blodtypedietten, bør jeg holde meg unna pga bakterien. Og mitt slim er tykkere pga jeg er blodtype A. Se litt under blodtypedietten!

janmesi
24-04-07, 12:57
Nå er det nok. Med tungt sinn erklærer jeg meg ikke lenger som Dagblad-leser. Dagens forside tar kaka: "Nå kan du gjøre bruktbilkupp"

For ikke å snakke om denne reportasjen. Noen som leste
"Slik unngår du fettbombene" forrige?

Dagbladet er dessuten preget av at de aldri skulle ha fjernet korrekturavdelingen. Det florerer med skrivefeil, dårlige setninger og dårlig journalistikk. Nyhetsdelen i avisen er ofte begrenset til 5-6 saker, og det er for lite.

Farvel Dagbladet.

janmesi
24-04-07, 16:50
Om fett i Dagbladet fredag 20. april - jeg siterer ordrett:

"Inntaket av mettet fett har gått ned, og det samme har forekomsten avl hjerteinfarkt."

Om hjerteinfarkt 21. april - altså dagen efter!

"Flere innlegges med hjerteinfarkt - 60 % økning siste 7 år."
http://www.dagbladet.no/dinside/2007/04/21/498453.html

Kristian
24-04-07, 18:16
Det er p.g.a melkefettet - det tåles bedre når det er syrnet

Hæ, så du mener at usyrna smør er verre enn vanlig smør. :confused: . jaja du kom med en forklaring og det var jo det viktigeste.;) du har sikkert en forklaring.
Intoleranse kommer av at en mangler eller har for lite av ett enzym som heter lactalaze som har til hensikt å spalte melkesukkeret. Laktose som er det samme som melkesukker er ett disakkarid. det vil si at det består av to sukkermolekyler, Glukose og galaktose. De som har intoleranse ser ut til å tåle syrnede melkprodukter bedre enn usyrna og det kommer antagelig av at melkesyrbakteriene hjelper til med spaltingen av laktosen. Melksyrebakteriene i melkeprodukter har til oppgave å omdanne laktose til melkesyre og aroma.
Jeg har også merket at jeg får mye mer slim av melk når jeg er litt forkjølet men kulturmelk tåler jeg selv om jeg er aldri så forkjøla.

Kristian
24-04-07, 18:20
Om fett i Dagbladet fredag 20. april - jeg siterer ordrett:

"Inntaket av mettet fett har gått ned, og det samme har forekomsten avl hjerteinfarkt."

Om hjerteinfarkt 21. april - altså dagen efter!

"Flere innlegges med hjerteinfarkt - 60 % økning siste 7 år."
http://www.dagbladet.no/dinside/2007/04/21/498453.html

Det er derfor jeg alltid tar slike undersøkelser med en klype salt:rolleyes:

Siljevanilje
24-04-07, 18:55
Det er derfor jeg alltid tar slike undersøkelser med en klype salt:rolleyes:

klype salt???? minst et par tonn med salt. :lol:
;)

silje
01-05-07, 14:15
Det er p.g.a melkefettet - det tåles bedre når det er syrnet

på hvilken måte da tåles? sånn at jeg tåler å spise det, men likevel gå ned i vekt? eller type tåles pga allergi?
er det noen andre tegn på at man ikke tåler meieriprodukter, eller er det at man ikke går ned i vekt det eneste tegnet?

hvilke meieriprodukter bør man i så fall holde seg unna? og er det da ikke så nøye om jeg har kaffefløte i kaffen, siden den har lite både karber og fett?


Silje :)

Nille
01-05-07, 16:08
på hvilken måte da tåles? sånn at jeg tåler å spise det, men likevel gå ned i vekt? eller type tåles pga allergi?
er det noen andre tegn på at man ikke tåler meieriprodukter, eller er det at man ikke går ned i vekt det eneste tegnet?

hvilke meieriprodukter bør man i så fall holde seg unna? og er det da ikke så nøye om jeg har kaffefløte i kaffen, siden den har lite både karber og fett?


Silje :)


Der virker som syrnet gir færre allergiske reaksjoner. Det ser også ut til at syrnede produkter ikke virker hemmende på vekttap. At man ikke tåler meieriprodukter kan bl.a. gi luft i magen/mageknip, diarre, kalme evt. utslett.

Hva man bør holde seg unna er veldig individuelt, men de som reagerer tåler lite fløte og fløteprodukter. I tillegg har cottage cheese også vist seg å virke hemmende på vekttap for noen. Det er viktig at man prøver seg frem. Er det noe man spiser/bruker mye av kan det være en ide å kutte det ut (en ting om gangen selvsagt)og se om det oppnås noen bering i løpet av 14 dager. Så begynnr man å spise det igjen, litt om gangen. Noen tåler ingentig, noen litt, andre mer, - det finnes ikke fasit !

silje
01-05-07, 16:31
Der virker som syrnet gir færre allergiske reaksjoner. Det ser også ut til at syrnede produkter ikke virker hemmende på vekttap. At man ikke tåler meieriprodukter kan bl.a. gi luft i magen/mageknip, diarre, kalme evt. utslett.

Hva man bør holde seg unna er veldig individuelt, men de som reagerer tåler lite fløte og fløteprodukter. I tillegg har cottage cheese også vist seg å virke hemmende på vekttap for noen. Det er viktig at man prøver seg frem. Er det noe man spiser/bruker mye av kan det være en ide å kutte det ut (en ting om gangen selvsagt)og se om det oppnås noen bering i løpet av 14 dager. Så begynnr man å spise det igjen, litt om gangen. Noen tåler ingentig, noen litt, andre mer, - det finnes ikke fasit !


Supert, takk :)

KarboKiller
04-05-07, 19:05
Om fett i Dagbladet fredag 20. april - jeg siterer ordrett:

"Inntaket av mettet fett har gått ned, og det samme har forekomsten avl hjerteinfarkt."

Om hjerteinfarkt 21. april - altså dagen efter!

"Flere innlegges med hjerteinfarkt - 60 % økning siste 7 år."
http://www.dagbladet.no/dinside/2007/04/21/498453.html


Jeg jobber til dagen med selskapsvurderinger, og at ledelsen i Dagbladet tror at det er trendskifter i medienæringen som er årsaken til at de sliter, det blir som å slanke seg ved å drikke lettbrus til smågodtet.

Alle andre mediekonsern i Norge leverer historisk gode resultater, mens latterlige, stakkarslige, elendige, venstrevridde-populistiske og altvitende dagbladet sliter mer og mer. Forhåpendtligvis gjør markedskreftene sitt og gjør denne avisen til historie