View Full Version : Hva annet kan i bruke johannesmelet til?

monki
22-04-07, 15:07
smørgrøten var veeeelfig kvalmenes,er det noe annet jeg kan lage?

monki
23-04-07, 07:27
*dytter*

Ziggy
23-04-07, 07:49
Rømmegrøt! :D

.

Valeriana
23-04-07, 07:54
Sier meg enig der! ;)
Spiste rømmegrøten til Ziggy i gårkveld og er fortsatt like mett, dette var god og mektig kost som metter leeeenge.

Ziggy
23-04-07, 08:11
Sier meg enig der! ;)
Spiste rømmegrøten til Ziggy i gårkveld og er fortsatt like mett, dette var god og mektig kost som metter leeeenge.

Jupp, åsså kan du bruke den til å lage hvit saus av fløte, kanskje litt kremost, vann og krydder, bruke den for å gjøre f.eks. oljedresssinger tykkere og ikke så tyntflytende, osv...

.

monki
23-04-07, 08:51
rømmegrøt liker jeg ikke :(

Isalien
23-04-07, 09:10
Hvis man skal bruke det i syltetøy eller oljedressinger, må man blande det ut med vann først da, eller går det ann å bare strø det over?

Ziggy
23-04-07, 10:14
rømmegrøt liker jeg ikke :(

Da får du fortsette å prøve deg fra vettu... ;)

.

Ziggy
23-04-07, 10:17
Hvis man skal bruke det i syltetøy eller oljedressinger, må man blande det ut med vann først da, eller går det ann å bare strø det over?

Så lenge det er kaldt, skal det gå greit og røre det rett i, det er bare når det skal tilsettes varme retter at det bør ristes ut i vann før det tilsettes, sånn at det ikke klumper seg i den varme væsken.

Det kan også brukes i smoothies for å få dem tykkere, sånn at de minner mere om sorbe'er...

.

Isalien
23-04-07, 11:09
Takk, Ziggy. :)

tbear
23-04-07, 11:52
Så lenge det er kaldt, skal det gå greit og røre det rett i, det er bare når det skal tilsettes varme retter at det bør ristes ut i vann før det tilsettes, sånn at det ikke klumper seg i den varme væsken.

.

Johannesbrødkjernemel kan fint brukes direkte i en "grunnsaus" i stedet for hvetemel. Strø Johannesmelet direkte i en kasserolle med smeltet smør og rør rundt. Så kan dette spes på vanlig måte med det man skal bruke; kraft, fløte, melk ol. Klumper ikke når du starter med smør og mel.

eriksen
23-04-07, 20:41
Ypperlig for å få en fyldigere suppe eller gryterett også. Så og si alt du ønsker en tykkere konsistens i!