View Full Version : Minimais er tingen


Isalien
24-04-07, 17:38
Kjøpte et glass minimais fra landlord.

Kunne lykkelig konstantere at det var 2,5 g karbo per 100g, i motsetning til den onde kusine MAIS som har hele 14 g per karbo.

Ikke vet jeg hvorfor, men det var grådig godt i wok'en. :p

Siljevanilje
24-04-07, 19:04
sikker på at det ikke er skiveleif på etiketten??
mente jeg hadde lest på en boks i butikken men satte den ifra pga for mye karbissser..
sikker på at du ikke blander linjer med protein?? da er du isåfall ikke den første- hvis det står med liten skrift og ikke mye linjerom så er det lett å ta feil desverre.

Smile
24-04-07, 19:20
Hei:)
Det stemmer,2,5 gram karb per 100 gram. Dette har jeg visst lenge så koser meg med minimais i wok,supper osv... Syns de er gode kald også.
Så disse kan man spise med god samvittighet. Mais og minimais er vidt forskjellige ting.

Lemen
24-04-07, 19:25
Hei:)
Det stemmer,2,5 gram karb per 100 gram. Dette har jeg visst lenge så koser meg med minimais i wok,supper osv... Syns de er gode kald også.
Så disse kan man spise med god samvittighet. Mais og minimais er vidt forskjellige ting.

Dette står det om minimais på frukt.no

Minimais - Minimais er en uutviklet mais som ikke har fått fram den treaktige stokken i midten av kolben. Minimais høstes tidligere enn vanlig mais, når de er på størrelse med en finger. Smaken er mild og fin.

Sånn jeg forstår det, så kommer mais og minimais av samme planten. Da forstår jeg ikke hvordan et merke kan ha så lite karber i seg.

Så forresten på en boks av et annet merke på butikken her en dag, den innholdt ca 8 kh pr 100 g.

Smile
24-04-07, 20:19
Dette står det om minimais på frukt.no



Sånn jeg forstår det, så kommer mais og minimais av samme planten. Da forstår jeg ikke hvordan et merke kan ha så lite karber i seg.

Så forresten på en boks av et annet merke på butikken her en dag, den innholdt ca 8 kh pr 100 g.
Jeg har en boks fra eldorado i skapet.den inneholder 2,5 den også. Den ineholder vel mindre forde den ikke er utviklet ferdig enda.Eks. kokosnøttmelk og kjøttet inni har meeeget lite fett når den er "ung" Det er først når den får utvikle seg vidre at den blir fet. Uansett...tror vi kan stole på etikettene. Håper nå det iallefall!

Lemen
24-04-07, 20:30
Jeg har en boks fra eldorado i skapet.den inneholder 2,5 den også. Den ineholder vel mindre forde den ikke er utviklet ferdig enda.Eks. kokosnøttmelk og kjøttet inni har meeeget lite fett når den er "ung" Det er først når den får utvikle seg vidre at den blir fet. Uansett...tror vi kan stole på etikettene. Håper nå det iallefall!

Ja, en burde absolutt kunne stole på etikettene. Ble bare litt skeptisk når karbo innholdet var så lavt.

(Som en liten digresjon så har en koksmasse som inneholder fra 10-20 kh pr 100 gram, alt etter hvilken leverandør en kjøper fra. Kan liksom ikke forstå at kokosmasse fra eldorado skal ha halve innholdet av karbohydrater i forhold til samme produkt fra en annen leverandør.)