View Full Version : Vafler!

Sider : 1 [2]

solsiden
03-03-09, 15:11
Kan man lage vaffelrøre av sojamel /sojaprotein ?? Jeg vil ha noe godt å spise men har ikke det derre johannesbrødkjærnemelet i hus:(

solsiden
03-03-09, 15:14
oi der dumma jeg meg litt ut, opdaga oppskrifter lengre ned på sia:D

Imse
05-04-09, 23:25
Nam nam! Disse var gode! Jeg er ikke så glad i vafler ellers, for jeg synes de vokser i halsen og magen, men disse var knallgode!
Jeg fikk 12 vafler av røra, men tror jeg prøver med litt mindre smør neste gang. Jeg spiste 4 vafler, og mannen resten, dvs han prøver å ta kål på resten av de, og de er jo så mettende jo.

FakeSmile
03-05-09, 20:38
Er det bare jeg som syntes de smakte helt merkelig? Jeg lagde disse til meg og foreldrene mine, og alle syntes det smakte mer slapp eggerøre enn vafler : ( Da er jo poenget med å lage vafler borte.

Kan noen si om jeg har gjort feil? Sånn gjorde jeg: jeg tok eggene, og smøret og blandet sammen, fordi jeg tenkte siden jeg ikke blandet ut johanneskjernmelet med noe vann, var dette det nærmeste "væske" jeg kunne bruke. Deretter hadde jeg i johanneskjernemelet, og blandet. så puttet jeg i det andre tørre, bakepulver og sukrin(jeg hadde ikke natren), og deretter rømmen, men denne byttet jeg ut med creme fraiche. Hva gjorde jeg galt? Dette smakte bare ikke godt : ( Og jeg som hadde såå lyst på vafler!

fransisca
19-05-09, 18:01
prøvde vaflene i dag.. saftige var de ja.. men hjelpe meg vel så feite.. det ble nesten ekkelt å spise.. har enda et fettlag i munnen..
men men, smak og behag.. selve smaken var ikke så værst ;)

luringen
19-05-09, 18:54
jeg halverer smørmengden, og har i JBKM sammen med det tørre. vet ikke omd et erutgjør forskjell, men jeg liker dem jeg.

Anarko
23-08-10, 20:03
Kan man bruke fiberhusk i stedet? Ser enkelte oppskrifter som er lignende der det er blitt byttet ut med fiberhusk.

Skal prøve denne oppskrifta og glede min mor med vafler :D

Photobscura
23-08-10, 20:11
Kan man bruke fiberhusk i stedet? Ser enkelte oppskrifter som er lignende der det er blitt byttet ut med fiberhusk.

Skal prøve denne oppskrifta og glede min mor med vafler :D
Fiberhusk er bindende, mens jbkm er fortykkende, så det erstatter i grunn ikke hverandre, men folk bruker det jo om hverandre selv om de ikke virker på helt samme måte, så jeg sier bare prøv! Jeg kan ikke forestille meg noe annet enn at vaflene i grunn blir grovere. Og fortell gjerne hvordan det ble her etterpå! :).

Anarko
23-08-10, 20:16
Rapport skal komme :)

Carisma
28-08-10, 18:14
Fiberhusk er bindende, mens jbkm er fortykkende,
Jeg har stort sett bare byttety ut med fiberhusk, og det har gått fint. Untatt i sauser... Men i det siste har jeg brukt både fiberhusk og glutenmel i ting, og det blir helt perfekt :ja:

xeena82
30-08-10, 21:33
Jeg har laget en oppskrift med 1,67 g karbo pr 100 g vafler.

http://1.bp.blogspot.com/_4YIxPwy1zl0/THwFZm34Q2I/AAAAAAAAANE/H7q6LCtogzY/s1600/vafler.jpg

Oppskrifta finner du på:

http://skinnyshepherd.blogspot.com/2010/08/vafler-for-dummies-med-nyaktige-mal.html

Disse er skikkelig saftig, og de smaker faktisk som ordentlige vafler!!! :D Nam!!

olseolse
28-04-11, 23:03
Har akkurat laget vafler og fulgt oppskriften på bakemiks - det var slettes ikke godt :mad:

Oppskrifter på gode vafler ønskes:cool:

Trixie
15-05-11, 23:39
Basert på første oppskrift lagde jeg denne idag:

2 egg
Halv boks rømme
1 dl fløte
1 ss olje
1 ss bakepro
4-5 ts johannesbrødkjernemel
1 ts bakepulver
½ ts kardemomme
La svelle i kj.skapet 1 time
Det ble 6-7 plater.
Jeg spiste underveis... :D

Det både lukter godt og smaker godt. Disse ble skikkelig sprø. Er litt bløte med en gang jeg tar platen uten av jernet, men etter kort tid så faller hjertene av hverandre pga. sprøheten. :) Går fint å smøre vaffelhjertene med smør.

Det jeg lurer på er om denne røren kan oppbevares i kjøleskapet et par dager? :)

allama
19-05-11, 21:50
Har to spørsmål.. Kan man bruke sukrin istedenfor natreen her? Og hva med fiberhusk istedenfor johannestingen? Eller er ikke det det samme..? :) *nybegynner*

Missy_86
30-06-11, 21:51
Laget disse i stad men i stedet for rømme ble det 1/2 boks cf og 1,5 dl fløte, og i stedet for JBKM brukte jeg 4 ss fiberhusk-
Det ble nok litt mye med 4 ss fiberhusk, for jeg måtte vanne ut røra 2 ganger fordi den ble veeeeldig tykk :p Men, på smak ble de veldig gode!

avuna
05-07-11, 14:02
heh. Hadde ikke johanneskjernemel så det ble eggegrøt på meg. Rett fra stekepannen. 100g Fetaost, 10g havregryn, 10g sammalt hvete, 10g müsli, natron, bakepulver, 5 dl surmelk, 4 egg, kanel på toppen, solsikkefrø, linfrø. Stekte hele røren i stekepannen 5-10 min. Hvis du vil bli fort ferdig å spise så er det å anbefale, mett etter noen skjeer. Smakte veldig blanding av rømmegrøt, brødgrøt eller noe.

LilleFly
05-07-11, 14:14
Bah, nå ønsker jeg meg vaffeljern ;)

stormann
21-07-11, 14:01
Jeg lagde vafler etter oppskrift jeg fant på TV 2.
http://www.tv2.no/gmn/lavkarbooppskrift-feite-vafler-til-frokost-3535880.html

Disse var gode, og kalde var de egentlig like gode, så dette er en potensiell lunsjrett for meg :)

Bee
22-07-11, 10:02
Ingen vaffeloppskrifter slår Nannahs altså. *gomler*

stormann
22-07-11, 10:08
Det høres ut som noe jeg må prøve. Hvor finner jeg de?

Photobscura
22-07-11, 10:10
Her! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25620)

stormann
22-07-11, 10:12
Takk! De der så jo knallgode ut. De skal jeg prøve å lage!

abc123
29-07-11, 17:10
Jeg lagte vafler i dag og de ble kjempegode! Smakte "skikkelige" vafler, bare litt sprøere :)

Dette er oppskiften jeg brukte:
1,5 dl fløte
1,5 dl seterrømme
4 egg
2 ts bakepulver
4 ts JBKM
1 ts kardemomme
1 dl vann
Litt natreen

Lot røra stå i ca 30 minutter før steking
Jeg smurte kun jernet en gang, da det er såpass mye fett i vaflene.
Vaflene ble spist med seterrømme og rørte bringebær.

Kjempegodt! Tusen takk for oppskrift og tips :)

Marlene87
02-10-11, 21:41
Dååååån...Blir vafler imoooorgen!!

Lulla84
03-10-11, 00:17
3 dl rømme
4 egg
2 ts bakepulver
5-6 ts johannesbrødkjernemel
1 ts kardemomme
1 ss natreen
50 gr smeltet smør

Denne synes jeg er best; Fordi hundre gram smør rett og slett blir litt i meste laget, det renner fra vaffeljernet og sånn :p

gammeltråd, men hvordan er disse om man steker de på kvelden og spiser dem dagen etter. Litt ut på dagen. ?

Photobscura
03-10-11, 09:48
gammeltråd, men hvordan er disse om man steker de på kvelden og spiser dem dagen etter. Litt ut på dagen. ?
Vel, de er kalde! :p
Jeg synes de er gode dagen etter. Mener å huske jeg stekte opp sånne en kveld, og hadde de som var igjen med smør og ost til lunsj på jobb dagen etter.

ulrikkeaskelien
08-06-12, 13:34
Prøvde meg akkurat på denne oppskriften og de ble ekstremt gode!! :-O selvom konsistensen ble litt tynn så smaker de som ekte vafler og 2 stk holdt for meg :-) denne skal noteres!!

Dammed
12-06-12, 01:37
Lagde dette nettopp og jeg fulgte ikke oppskriften 100%, jeg brukte 3dl CF istedenfor rømme. Men dette smakte helt forferdelig, og ikke i nærheten av ekte vafler... :S

Jeg gir oppskriften en til sjanse og da skaffer jeg rømme, men med CF så smakte det kun egg og rømme...

ulrikkeaskelien
07-01-13, 19:06
Åh, dette er den beste vaffel oppskriften! Rømme og sukkerfritt syltetøy på disse nystekte herlighetene smaker himmelsk godt..Mmmm:)