View Full Version : Lavkarbo under primitive forhold


mam
20-06-07, 11:15
Vi lever enkelt i sommerferien, nærmest simpelt. bader i sjøen, dusjer i kaldt vann, bruker soloppvarmet vann når en ikke hæler iskaldt...

Mat som må oppbevares kjørlig, har vi i en standard kjølebag. Ellers kan jeg tigge litt plass hos svigermor, men hun har bare et lite campingkjøleskap med pitteliten fryser.

Grill og propanapparat er det vi har å lage mat på. Null stekeovn.

Jeg regner med at det blir spist mye kokt og stekt egg, bacon, osv. Grillmat er topp, men det har vi ikke hver dag. Salat blir et problem. Den blir ødelagt fort i varmen. Svigermor holder seg til isbergsalat, den er mest robust og tåler litt varierende forhold. Hun har ikke så mye plass som sagt, hun har salat og grønnsaker i en bøtte med lokk, og et kjøleelement oppi.

Heldigvis kan jeg ta med hjemmelaget fiberrik, http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=520952 for lavkarbobrød blir det vanskelig å oppbevare og umulig å lage mer av. Og steke frokostpannekake i forskjellige varianter.

Har andre problem med lite kjøleplass i ferien? Kansje vi kan dele tips?

jeef-micro
20-06-07, 11:27
spekemat da?? Jeg vet at mine foreldre oppbevarer spekeskinka i taket nede i en bod... tror ikke det er så kaldt der som i kjøleskapet. De har sånn tøyposeting utenpå da...

mam
20-06-07, 11:39
Ja, jeg ELSKER jo spekemat! Hvor får en kjøpt tøyposer? Må ha noe som ikke fluene kommer seg inn i, så de legger flueegg i spekematen! Grøss...

jeef-micro
21-06-07, 01:35
mamma og pappa har kjøpt sin i en vanlig dagligvarebutikk, en slik som har litt mer utvalg (Obs, meny, ultra el lign) tror jeg

Huldr
21-06-07, 02:28
Tror faktisk det heter skinkepose ;) (så vet du hva du skal spørre etter mener jeg :))

ssskaldeman
21-06-07, 14:19
Vi lever enkelt i sommerferien, nærmest simpelt. bader i sjøen, dusjer i kaldt vann, bruker soloppvarmet vann når en ikke hæler iskaldt...

Mat som må oppbevares kjørlig, har vi i en standard kjølebag. Ellers kan jeg tigge litt plass hos svigermor, men hun har bare et lite campingkjøleskap med pitteliten fryser...

Har andre problem med lite kjøleplass i ferien? Kansje vi kan dele tips?

När jag lever primitivt gräver jag alltid en liten jordkällare. Gräv en djup grop, ställ ner en stor burk med lock, snickra till ett kraftigt lock att lägga på gropen. Kan du sätta fast isolering på locket är det extra bra.

Det är svalare än vad man kan tro i jorden. Nästan som i ett kylskåp. Grönsaker håller sig utmärkt, och den mesta färskmaten också.

Sten Sture

mam
21-06-07, 18:02
En jordkjeller høres fint ut!!!

Problemet er at vi ikke eier noentingen der, og kan ikke ta oss til rette. Det er en privat avtale mellom svigerforeldrene og gårdseieren, og vi er der bare noen uker om sommeren. Når de eldre eierne dør, opphører sikkert avtalen.
Vi må nyte det mens vi kan.

Og det er mye som kan lages i stekepanne eller grill. ;) Jeg må bare finne ut hva jeg skal lage på forhånd, og beregne bra.

Kanutten
21-06-07, 18:20
er det noen myrer i nærheten??? når vi er på fisketurer til fjells legger jeg alltid maten ned i myra :D

i plastposer da selvfølgelig! :rolleyes:

mam
21-06-07, 18:49
:D heh, tenker det blir god trim å gå til myra! Men hva med å ha egg utav pakningen? i en plastpose i kjølebagen? Tar ikke pakken svært mye plass? Jeg har spist 4 egg i dag, og må ha en god forsyning egg. Må kjøpe 12 i slengen, så holder det til neste handletur.

Kanutten
21-06-07, 19:14
kjøp mest mulig hermetikk da:D

skinke, tunfisk, makrell i tomat (bland sammen en boks tunfisk med en boks makrell i tomat, myyyyye mat :p) leverpostei, sopp, mosatomater, brekkbønner, aspargestopper, kjøttpølser, kjøttboller, tomatpure.....:rolleyes:, ooog som nevnt tidligere; tørkakjøtt, tørrfisk, tørka urter. Minibabybel (ost) varer leeenge i romtemp grunnet voksen....

Aline
22-06-07, 14:40
Ja, babybel kan fint stå en uke uåpnet :ja:

Photobscura
25-06-07, 09:03
Men kan ikke du også skaffe deg et kjøleelemet og en bøtte med lokk:)?

ebbeto
25-06-07, 13:07
.... dusjer i kaldt vann, bruker soloppvarmet vann når en ikke hæler iskaldt.....Har andre problem med lite kjøleplass i ferien? Kansje vi kan dele tips?

Før elektrisitetens tid brukte mann kalde kilder og fjellbekker som kjøleskap. Ett melkespann av blikk hengende i enten en kald kilde, eller i en demning der hvor fjellbekken raste ned i havet holdt melka kald nok til at den ikke ble sur før melkeruta kom en gang i uka og tok melka med til meieriet....

Legge maten i vannet du ikke hæler å dusje i du....

Oih nå fikk jeg forbudte tanker...."fire kalde pils ligg neri vannet"..