View Full Version : Trangen til mye mat, matrus...


Spirea
03-07-04, 00:11
Jeg vet jeg ikke spiser så usunt - i alle fall ikke til daglig - men jeg spiser så mye. Så når jeg synes jeg skal være flink til lunsj, spiser jeg en hel (sikkert rundt 300g) boks med brune bønner - det er jeg så glad i. Jeg drikker sikkert tre glass lettmelk til og jeg blir mett og "rusa". Middag klarer jeg aldri å begrense til èn porsjon. Hva kan jeg gjøre? Kan ikke fortsette å spise samme mengde mat, det skjønner jeg. Men er det bare den harde måten som gjelder? Må jeg spise èn porsjon og ikke to eller kan jeg fortsette å spise mye sålenge jeg spiser mye av noe som er lurt?

Nille
03-07-04, 01:01
Hvis du har et vektproblem bør du, uansett hvor sunn mat du spiser, ha en viss porsjonskontroll. Fortsetter du å spise dobbelt så mye mat som kroppen din egentlig behøver (i forhold til aktivietetsnivå) vil du aldri kunne ta av - om du spiser aldri så sunt....ikke med mindre du har en vannvittig forbrenning.....og 1 boks brune bønner og tre glass lettmelk til lunch er langtifra sunt, - bare så det er sagt. Og lavkarbo er det garantert ikke !!

Skal du ta av MÅ du alså spise for EN person og ikke to. Og måltidene må være balansert. Om ikke hvert måltid er balansert i seg selv må du iallefall prøve å spise slik at dagens samlede matinntak er forholdsvis balansert. (grønnsaker og fisk, egg etc., smør - oljer (proteiner, fiber og fett).

Det er ikke vanskelig med lavkarbo kosthold iallefall.
Lykke til !:) :)

Kristian
03-07-04, 01:23
Jeg vet jeg ikke spiser så usunt - i alle fall ikke til daglig - men jeg spiser så mye. Så når jeg synes jeg skal være flink til lunsj, spiser jeg en hel (sikkert rundt 300g) boks med brune bønner - det er jeg så glad i. Jeg drikker sikkert tre glass lettmelk til og jeg blir mett og "rusa". Middag klarer jeg aldri å begrense til èn porsjon. Hva kan jeg gjøre? Kan ikke fortsette å spise samme mengde mat, det skjønner jeg. Men er det bare den harde måten som gjelder? Må jeg spise èn porsjon og ikke to eller kan jeg fortsette å spise mye sålenge jeg spiser mye av noe som er lurt?
Det er viktig å spise ofte, minst fire måltider for dag. Da er det lettere å stoppe i tide for da er du gjerne ikke så sulten da måltidet startet.
Med ett lavkarbokosthold er det også mye enklere å begrense seg. Proteinrik mat som kjøtt, fisk og ost metter fort. Og med lavkarbogrønnsaker får du mye mat med lite energi. Dette er verdt å prøve.

HP
03-07-04, 13:28
jeg blir mett ...Den følelsen der kjenner jeg... det der er ikke "mett"! :cool:
Det er er full i magen / stappet / sprengt følelsen.... :ja:

Hva du kan gjøre?

Du kan jobbe med deg selv mentalt, finne ut hva som gir deg negative følelser - hva som gir deg et behov for å overspise...
Du må begrense porsjonsstørrelsene dine.

Enkleste måten å gjøre det på, er å begynne på atkins induksjon... Og spise til du er behagelig mett av alle tillatte matvarer. :ja:. Masse fett, og rikelig med proteiner og tilmålt mengde karbohydrater...

Hvorfor er Atkins enkleste måten? Jo fordi at når du spiser fett og protein, så trigger du et metthetshormon som sier det at nå er det NOK! Og du klarer ikke spise mer enn du... Slik fungerer det for de aller fleste (som ikke har altfor stor uballanse), prøv 14 dager!


Og da Spirea blir nok halvveggis tilnærmingen litt vanskelig...

Vet ikke om du har hørt at det tar 20 minutter før kroppen oppdager at den er mett? Den stemmer ikke helt... det tar 20 minutter før kroppen oppdager at nå har jeg fått for mye sukker... :p "Nå har jeg fått nok næring"-signalet slår inn som lyn fra klar himmel! :ja:

Og det er ikke alltid like kjekt... :nei: når en har tilberedt det snaddre måltidet, med masse proteiner... ligger på tallerkenen foran deg, men ikke tale om at en orker mer... :rolleyes: Det er da en lengter tilbake til karbotiden, når en kunne gæffle innpå en 400g biff, med fløtepoteter uten noe problem... :rolleyes:

Men jeg forstår jo kroppen min da... Da tok den imot det den kunne få tak i av protein, nå vet den at den får det den trenger... Og det synes jeg er ganske fantastisk og fint! :snill: Og enda en bekreftelse for meg på at maten jeg spiser er riktig for kroppen min... den trives! :ja:

HP
03-07-04, 13:32
Også en ting til... med en spiseforstyrrelse som overspising, så vil jeg ikke anbefale deg å prøve på lindberg! I alle fall ikke uten oppdatert faglig veiledning...

Der er det for mye opp til din viljekraft når det kommer til å begrense seg... Og mat skal være godt! :ja: Og du skal spise god mat! :ja: Det er en viktig del av det som gjør livet godt å leve! :ja: :ja:

Zoë
04-07-04, 00:25
....har bare lyst til å slenge på en liten kommentar; magesekken utvides når en spiser mye til vanlig. Etter bare noen få dager med mindre mat, blir magesekken mindre også, og det skal mindre til før en blir mett.

Lid deg gjennom et par dager med sult, så vil kroppen justere seg.

HP
04-07-04, 13:32
....har bare lyst til å slenge på en liten kommentar; magesekken utvides når en spiser mye til vanlig. Etter bare noen få dager med mindre mat, blir magesekken mindre også, og det skal mindre til før en blir mett.

Lid deg gjennom et par dager med sult, så vil kroppen justere seg.
Det er helt sant Zoë, men det er unødvendig å sulte. Ved å skifte fra et karbokosthold, til f.eks Atkins så vil maten automatisk få mye lavere volum. Næringstettheten er mye, mye høyere! :ja:

Men det er her det er viktig at vi klarer å skille mellom hva som er behagelig mett, og hva som er stappett/full. Jeg for min del visste ikke hva som var behagelig mett før jeg hadde gått 3 dager på Atkins... :p

Intill da hadde jeg bare spist meg stappet... 10 tacos... Samme måltidet med fokus på fett og proteiner, (Uten druesukker-krydder-posen, uten mais) behagelig mett etter 3, full stopp ved 3,75... :)