View Full Version : Nøtteoljer og slikt


Georgine
26-08-07, 12:46
International Collection har en del oljer som er svært gode. Særlig walnøttolje og hasselnøttolje er godt.

Så lurer jeg på: Kan slike oljer inneholde transfett eller vil nøtteoljer alltid være sunne og godt for helsa?

Nille
26-08-07, 13:08
Nøtteoljer er veldig bra.
Så lenge de er kaldpressede / extra virgin er er det OK. Står det ikke kaldpresset eller extra virgin på skal du IKKE bruke den !

Georgine
26-08-07, 13:19
Det står ingenting om kaldpresset på flasken så det er i grunn det jeg lurer på.

Skal sjekke opp med produsenten og se om jeg finner mer informasjon.

Nille
26-08-07, 14:08
I følge MHM SKAL det stå kaldpresset eller extra virgin på flaska. Gjør det ikke det (det er jo et kvalitetstegn som alle vil ha med) så ER den ikke kaldpresset er da full av transfett.. Som ikke er bra for kroppen vår.

Vi får rimelig unyanserte råd fra våre ernæringsmyndigheter: "Bruk olje!" er hva vi får høre. Men de sier ikke at noen oljer er helseFREMMENDE mens andre er direkte UHELDIGE for vår helse. Og vi får ikke informasjon om at vi ikke bør steke i oljene (da er sjansen stor for at vi ødelegger oljen selv).

Maisolje, solsikkeolje og soyaolje bør HIVES, av fire ulike grunner:
1) De inneholder for mye flerumettet omega-6 fett, som virker betennelsesøkende (astma, revmatisme, allergier, fibromyalgi m.m.).
2) De er alltid varmpresset. Dette er en industriell prosess som blant annet gir avfallsstoffer som transfett, frie radikaler, dimerer og polymerer.
3) De egner seg IKKE for steking pga innholdet av flerumettet fett.
4) De vil ved bruk fortrenge sunne oljer som olivenolje, rapsolje, avokadoolje.

Desverre så drar denne lista med seg majones, kaviar og majonessalater i dragsuget.... :rolleyes:

Olivenolje, rapsolje, avokadoolje og makadamiaolje inneholder mye enumettet fett som er positivt for fettforbrenning, ledd, hud m.m.
Linfrøolje, valnøttolje og tran inneholder mye omega-3, og er meget varmeustabile. Bør brukes som kosttilskudd, eller over salat.
Kokosolje (Cocosa) er den oljen med mest mettet fett, noe som er gunstig ved varmebehandling av mat.

På etiketten av alle oljene MÅ det stå kaldpresset eller xtra virgin, for at de skal være sunne.

Litt komplisert? Ehhh, ja. Men man trenger jo ikke huske hva alle disse omega-ene er for noe, bare man husker hva som er sunt og usunt... :cool:
Transfett er egentlig bare en kjemisk benevning på hva som har skjedd med en fettsyre etter oppvarming eller hydrogenering. Den endrer struktur fra cis-form til trans-form (molekylet vrir seg).

Transfett finnes i alt industrifett, men margarinene har nå mye mindre enn før. De største kildene er pommes frittes, potetgull, kjeks, kjøpte kaker, posesupper, posesauser m.m.

Det er ikke så strenge krav til merking i Norge som i andre land. Om det står "delvis herdet vegetabilsk fett", eller "delvis hydrogenert vegetabilsk fett", så er det det samme som transfett. Men norske regler sier at man ikke trenger deklarere dette, og det kan derfor bare stå "vegetabilsk olje". Noe de fleste tror er kjempebra, for det er jo det myndighetene våre har sagt... :cool:

Transfett er negativt for kreft og hjerte-kar sykdom

Georgine
26-08-07, 15:11
Takk for info Nille, slik det ser ut nå må jeg hive ut den gode oljen min.. Men jeg regner med at disse store supermarkedene har så godt utvalg at jeg finner en fin erstatning.

Vil fremdeles ta kontakt med de som enten importerer eller produserer og be om dokumentasjon på at oljen ikke inneholder transfett. Om man begynner å stille spørsmål om den er bra for kroppen kan det jo hende de gjøre noe med det.

Huldr
30-08-07, 03:28
Har du funnet noe annet, Georgine? Eller fått vite noe fra produsenten?

Jeg har lurt på det samme ... Og har dermed ikke kjøpt noen av disse oljene. Men kan ikke skjønne at de ikke skal være kaldpresset, egentlig - er de ikke det vil de jo ikke smake så mye ... Dette er jo ikke snakk om vanlige matoljer, men eksklusive, fine oljer. Kanskje man ikke skriver extra virgin fordi det ikke finnes noe annet innen denne typen olje - altså at det er en selvfølge at de er kaldpresset?

:rolleyes:

Georgine
30-08-07, 10:16
Flasken står ved siden av PC hjemme og jeg har funnet ut e-postadressen til importøren men har ikke fått somlet meg til å sende e-post enda..

Du ga meg akkurat det sparket bak jeg trengte og jeg skal få det til i løpet av ett par dager ;)