View Full Version : Viste alle dere at linfrøene må ligge i bløt før man bruker dem?


Lollypop!
31-08-07, 17:02
linfrøene må ligge i bløt før man bruker dem?
Er det bare jeg som ikke viste det?
Er jeg heeeeelt dum????
Hvorfor står ikke det på pakka da????

I tilfelle det er andre enn meg som ikke viste det:
Kroppen kan ikke fordøye linfrø dersom de ikke har ligget i bløt.
De trenger 2-3 timer i vann før de kan brukes. :eek:

Nille
31-08-07, 17:11
linfrøene må ligge i bløt før man bruker dem?
Er det bare jeg som ikke viste det?
Er jeg heeeeelt dum????
Hvorfor står ikke det på pakka da????

I tilfelle det er andre enn meg som ikke viste det:
Kroppen kan ikke fordøye linfrø dersom de ikke har ligget i bløt.
De trenger 2-3 timer i vann før de kan brukes. :eek:

Det står ikke på pakka fordi linfrø kan brukes på forksjellige måte. Å bløte dem opp er bare EN av mange bruksmåter. Fordi om vi spiser dem MÅ eller SKAL de ikke nødvendigvis tas opp av kroppen ser du. De er med på å frakte de andre næringsstoffene.

Kroppen kan fordøye linfrø som tygges. Så litt av linfrøene vi har i de andre brødene tas opp. Men JA, du har rett, utygde, ubløtte eller uknuste linfrø går ufordøyd igjennom armen som fiber. Og det er litt av clouet.... Det er derfor vi ikke regner det som karber - nettopp fordi det ikke tas opp av kroppen. Men det er bra for fordøyelsen/transporten av maten vår med fiber i maten.

Distrea
31-08-07, 17:18
Det står ikke på pakka fordi linfrø kan brukes på forksjellige måte. Å bløte dem opp er bare EN av mange bruksmåter. Fordi om vi spiser dem MÅ eller SKAL de ikke nødvendigvis tas opp av kroppen ser du. De er med på å frakte de andre næringsstoffene.

Kroppen kan fordøye linfrø som tygges. Så litt av linfrøene vi har i de andre brødene tas opp. Men JA, du har rett, utygde, ubløtte eller uknuste linfrø går ufordøyd igjennom armen som fiber. Og det er litt av clouet.... Det er derfor vi ikke regner det som karber - nettopp fordi det ikke tas opp av kroppen. Men det er bra for fordøyelsen/transporten av maten vår med fiber i maten.


Vil det si at det skal regnes flere karber hvis de har ligget i bløt?

safran
31-08-07, 17:49
De kan også knuses for at de skal tas opp i kroppen.

Lollypop!
31-08-07, 17:55
Hmm. Flott at jeg ikke er SÅ dum da. Men det kunne likevel stått på pakken at de måtte knuses/bløtes for at de skal kunne fordøyes...

NB: Karbo har de ikke i det hele tatt uansett om de er knust/oppblødt.

Nille
01-09-07, 01:34
Vil det si at det skal regnes flere karber hvis de har ligget i bløt?

Nei - det er ikke det jeg mener. Selv om de ligger i bløt lagres ikke fiber som karber. Men de fordøyes av kroppen.