View Full Version : En undersøkelse om sukkererstatninger


Betta
26-07-04, 11:11
Nedenstående er sakset fra nyhetsbrev fra Nomedika (Danmark) se linker nederst. Selv om Nomedika støtter lavkalorikosthold, er denne undersøkelsen interessant for oss også.

Jeg tenker på oss lavkarbo-tilhengere som leter vilt etter mat som smaker søtt men hverken gir blodsukkerutslag eller inneholder karbos. Nå står her ingenting om hvilke søtningsstoffer som ble testet.

Kanskje stevia - som ikke er kunstig - kan brukes med god samvittighet?

Føler selv at mye sukkererstatningsmat (sukkeralkohol-snop f.eks.) øker apetitten og lysten på mer søtt. Hva med dere?

Betta


Kunstige sødestoffer forstyrer kroppens evne til at tælle kalorier
Din krops evne til at holde regnskab med hvor mange kalorier, du har brug for, og hvor mange du indtager, er uhyre vigtig, hvis du ønsker at fastholde en sund normalvægt.
Nu har en undersøgelse afsløret at kunstige sødestoffer og søde drikkevarer måske hæmmer din krops evne til at vurdere kalorieintagelsen, og derved øger din tilbøjelighed til at overspise.

Første undersøgelse:

Den første gruppe af rotter blev givet to væsker som begge indeholdt naturlige kalorierige sødestoffer.
Den anden gruppe rotter blev givet to væsker, hvoraf den ene var sødet med sakkarin.
Begge grupper blev givet en sød, kalorierig, snack med chokoladesmag 10 dage inde i undersøgelsen.

Resultatet af undersøgelsen:

Rotter som blev givet væske med kunstige smagsstoffer havde sværere ved at vurdere deres kalorieindtagelse og viste tendens til at overspise.
Rotter som fik kunstig sødet væske indtog tre gange flere kalorier, end de rotter som ingen sødemidler fik i deres væske.

Anden undersøgelse:
I 30 dage blev to grupper rotter fodret med deres almindelige kost sammen med et kalorierigt tilskud.

Den ene gruppe fik et tilskud som svarede til konsistensen af en tyk chokoladebudding.

Den anden gruppe fik et tilskud med samme konsistens som chokolademælk.

Resultat af undersøgelsen:

Rotterne som blev givet chokolademælk-tilskud tog væsentlig mere på, end de rotter som fik det buddingeagtige tilskud.

Forskerne kom til den konklusion, at kunstige sødestoffer frembringer en manglende evne til at vurdere kalorieindtagelse.
(International Journal of Obesity, juli 2004;28(7)
side 933-935)

Kommentar:
Som jeg har beskrevet flere gange i artikler og bøger er søde drikke og kunstige sødestoffer en medvirkende årsag til overvægt.
Ovennævnte undersøgelse skal naturligvis følges op af andre undersøgelser, men det giver sig selv, at jo flere unaturlige substanser vi indtager - og jo mere vi forsøger at snyde kroppen - desto større risiko er der for at et eller andet går galt.
Det er de unaturlige og kunstigt fremstillede fødevarer, eller tilsætninger til fødevarer, der giver problemer med vægten og sundheden.
http://www.slankeguide.dk/light.htm (http://www.slankeguide.dk/light.htm)
http://www.nomedica.dk/den_ideelle_kost.htm (http://www.nomedica.dk/den_ideelle_kost.htm)
http://www.nomedica.dk/hvordan_rask.htm (http://www.nomedica.dk/hvordan_rask.htm)

Anne
26-07-04, 11:47
Takk for innlegget...veldig interessant!:)

Og det bekrefter bare det mange sier her inne, om kunstig søtstoff:eek:

HP
26-07-04, 11:48
Kjempebra Betta! Jeg trodde det var motbevist at søtstoff "lurte" kroppen, men jommen er det ikke dokumentert igjen... :)

Når det gjelder Stevia så er det naturlig, og dermed foretrekker jeg det, hvordan stevia påvirker kroppens oppfatning av kaloriinntak vet jeg ikke. Noen ganger føler jeg søt hunger etter på, andre ganger er det overhode ikke noe... :p Er nok litt individuellt også... :ja:

Men en annen ting når det gjelder aspartame og sakkarin; vi har de siste dagene bedrevet litt muskeltesting - ala kinesologi. Og det er helt vanvittig hvor svak muskelen blir når en skal motstå et trykk assosiert med aspartame og sakkarin... :eek: Disse stoffene gjør en svak, og det er visst vist gjennom flere forsøk at dette ikke er individuelt! :eek: :eek:

Jeg for min del fikk omtrent samme reaksjonen på ost, rømme og melk, mens fløte var ok. Noe jeg forsåvidt har visst lenge... :p

Betta
26-07-04, 11:57
Men en annen ting når det gjelder aspartame og sakkarin; vi har de siste dagene bedrevet litt muskeltesting - ala kinesologi. Og det er helt vanvittig hvor svak muskelen blir når en skal motstå et trykk assosiert med aspartame og sakkarin... :eek: Disse stoffene gjør en svak, og det er visst vist gjennom flere forsøk at dette ikke er individuelt! :eek: :eek:

Jeg for min del fikk omtrent samme reaksjonen på ost, rømme og melk, mens fløte var ok. Noe jeg forsåvidt har visst lenge... :p
Hva gjør du?? Trykker på muskelen mens du tenker på en matvare?:confused:
Høres veldig gøy ut hvis dette kan gi svar på ting.:)

Betta

HP
26-07-04, 12:13
Du kan enten tenke på, eller holde på en matvare. Mest effektivt og holde kansje? ;)

En må være 2. Den som skal testes holder (skrive)armen strak ut foran seg, den andre trykker oppå underarmen, ca litt nærmere albu enn håndledd.

Først tar en et Ja og et Nei for at den som trykker skal kjenne forskjell. Den som holder skal motstå så hardt som denne kan. Det er lett å motstå på Ja, og nærmest umulig på nei. Den som trykker, skal prøve å trykke noelunde gjevnt, ikke knekke den andre... :p

Så holder en matvarer og tester. Bringer fram minner, og følelser om en vil det - tester om de gir svakhet eller styrke.

Jeg hørte et program der en ekspert testet en dame. Hun skulle lyve, så tenke på og bringe fram følelser, omkring skilsmisse og styrker og svakheter med seg selv. Og hun fikk beskjed om å tenke på en episode som styrket henne som person - og armen datt nærmest ned av seg selv... :p Det vi tror gir oss styrke kan være vår største svakehet... :snill:

Dette var en svært elementær forklaring av en hel vitenskap. En vitenskap jeg har intesjoner om å vite mer om... :ja: Spennede å høre om noen prøver... :p

Anne
26-07-04, 12:13
Men en annen ting når det gjelder aspartame og sakkarin; vi har de siste dagene bedrevet litt muskeltesting - ala kinesologi. Og det er helt vanvittig hvor svak muskelen blir når en skal motstå et trykk assosiert med aspartame og sakkarin... :eek: Disse stoffene gjør en svak, og det er visst vist gjennom flere forsøk at dette ikke er individuelt! :eek: :eek:

... :pVar og testet for mange år siden...og den gangen fikk jeg beskjed om at jeg reagerte på sukker, hvetemel, salt...og noe mer. Husker det ikke, det er så mange år siden og den gang trodde jeg vel ikke helt på det, selv om jeg jo kjente hva som skjedde...Ganske rart hvor lite motstand jeg fikk på enkelte matvarer. Kanskje jeg bør teste igjen...Prøve noe jeg lurer på.:cool:

Betta
26-07-04, 12:24
Dette var en svært elementær forklaring av en hel vitenskap. En vitenskap jeg har intesjoner om å vite mer om... :ja: Spennede å høre om noen prøver... :pEr vitenskapen kinesologi altså? Skal prøve dette hvis jeg får noen med meg! Har faktisk tro på at kroppen kan sladre...:)

Betta

HP
26-07-04, 12:30
Det kan den absolutt ja! :ja:

Det er bare å se på kroppsspråk ved sinne, bekymring, engasjement, likegyldighet, glede mm... Og se på mennesker med samme sykdommer... :snill: