View Full Version : Gerds ostekake

Sider : [1] 2

Gerd
19-11-07, 21:47
Gerds Ostekake

Bunn:
250g. grovhakka mandler
100-150g. romtemperert smør
- Blandes godt og legges i en papirkledd rund form

Fyll:
1 boks seterrømme
1 pk kremfløte (1/3 l)
1 pakke Eldorado bringebærgele (1/2 mengde vann)
1 pk Tine kremost, naturell
- Lag geleen og la den stå og avkjøle
- Rør sammen kremost og rømme til den blir klump-fri
- Visp kremen.
Bland så alt sammen, rør forsiktig. Tømmes over bunn. La stå kaldt natta over.

Kaka totalt inneholder ca 35 karber. Og den er mektig!!!

SUPERT TIPS FRA VAFFEL:
I går laget jeg denne kaka i muffinsformer! :) Som små posjonskaker. Ideen oppsto fordi jeg skulle ha med meg noe til meg selv i et kaffeselskap.

For at det skulle funke (at ikke formene bare flata ut) plasserte jeg papirformer m/innhold i en metall-muffinsform mens innholdet stivna i kjøleskapet. Så var det bare å ta med seg en liten kake (den passet perfekt i en liten rund tupperware-boks), vrenge av papiret før jeg plasserte den på tallerkenen. Riktig lekker så den ut... og så slapp de andre å synes synd på meg (for det er av og til det vanskeligste med hele kuren).

Jeg regnet om på oppskriften (minket den), brukte saften av ekte bringebær med gelatin, søtet med litt stevia... istedet for Heistad-geleen. Da ble gårsdagens utgaver av disse 1,83 g karbo pr litenkake. Og det holdt med en. Poenget var jo å ha noe på tallerkenen! :p Resten ligger i fryseren til andre anledninger.

Tips fra Imse vedr. blandingsforhold med funlight saft:

Jeg laget denne i går til middagsgjester i dag. Laget gelè av 2dl funlight granateple, 1dl vann og 5ts gelantinpulver( hadde holdt med 4 tenker jeg,og jeg mener 1ts pulver=1 gelantinblad).

Denne var mye bedre enn med bringebærsmak, men så er jeg fullstendig allergisk mot smaken på kunstig bringebærsaft/gelè.

Fikk mye skryt av vennina mi som bare måtte ha oppskriften, for hun hadde ikke tenkt på det med å lage gelè av funlight og hun liker heller ikke bringebærsmaken.

Ville bare skrive ned forholdet på gelèen i denne tråden for jeg satt en time i går og prøvde å finne ut hvilket forhold man skulle ha av saft og vann og gelantin.

Smula
23-11-07, 09:15
Høres lovende ut - men skal ikke bunnen være søt?

Gerd
23-11-07, 10:29
Høres lovende ut - men skal ikke bunnen være søt?

nei det trenger den ikke. Fyllet er søtt nok, syns jeg :)

SusieBlues
23-11-07, 10:40
Jeg er helt enig i at bunnen ikke trenger å være søt. Lagde nesten identisk ostekake og serverte høykarbere, og de merket ikke at den var noe annerledes!
Flott oppskrift, Gerd!

iren84
01-12-07, 12:43
Åneeeei! Jeg hadde tenkt å lage denne kaka til i kveld, men først nå ser jeg at den skal stå over natta!! Sikker på at det ikke holder med ca 6 timer da?

Gerd
01-12-07, 12:46
Sett den i fryseren et par timer og så i kjøleskapet. :)

iren84
01-12-07, 12:57
Sett den i fryseren et par timer og så i kjøleskapet. :)
Å hjelpes, vet ikke om jeg har plass. Har bare sånn liten fryseboks over kjøleskapet. Men det funker det altså?

Også har jeg ett par spm til:
Bunn:
250g. grovhakka mandler

Fyll:
1 boks seterrømme
1 pk kremfløte (1/3 l)
1 pakke Heistad bringebærgele (1/2 mengde vann)
1 pk Tine gourmet kremost, naturell
- Visp kremen.

Mandlene, de skal være grovhakket og IKKE malte?
Og geleen, den skal bare kjøles ned, ikke stivne til gele vel?
(Herre min hatt, så teite spm:p)

Gerd
01-12-07, 13:12
Ja, det hjelper å ha den i fryseren :ja:

Jeg grovhakka mandlene, for viss det bare er mel, tror jeg det blir veldig kompakt. Dessuten er det godt med litt tyggemotstand :)

Lag geleen først, og trekk til side. Så visper du krem og blander det andre. Da er geleen avkjølt nok.

:)

iren84
01-12-07, 13:55
Men er det standard at alle ostekake oppskrifter skal stå over natten?

Gerd
01-12-07, 14:13
Nei, er ikke det tror jeg. I en annen oppskrift jeg har, står det 3-4 timer i kjøleskap :)

Eva
01-12-07, 14:21
Mums for en deilig oppskrift Gerd, den skal jeg prøve!:p

indi
16-12-07, 18:45
Denne var megabra! Og vente over natten... hvem klarer det??? Har et håp om at der skal være litt igjen til i morgen, så jeg kanskje får vite om den er bedre dagen etter...
Takk til Gerd:)

Vibeke
17-12-07, 21:18
Nå har jeg laga kaka! Står i kjøleskapet og kan ikke vente å smake på den! Kanskje ta den med på jobben i morra og dele med damene :)

Jojodama
19-12-07, 08:41
Gerds Ostekake

Bunn:
250g. grovhakka mandler

Fyll:
1 boks seterrømme
1 pk kremfløte (1/3 l)
- Visp kremen.

jeg lurer på om jeg kan bytte ut smøret med margarin? (liker ikke smaken av smør)

Gerd
19-12-07, 10:28
jeg lurer på om jeg kan bytte ut smøret med margarin? (liker ikke smaken av smør)

Det går nok an ja :)

Max
19-12-07, 14:27
Hvor lenge holder den seg i kjøleskap? Kan den fryses? Sikkert generelt spm for ostekaker, men har aldri prøvd å fryse selv...

Gerd
19-12-07, 14:35
Hvor lenge holder den seg i kjøleskap? Kan den fryses? Sikkert generelt spm for ostekaker, men har aldri prøvd å fryse selv...

Ostekaker kan fryses ja :D

Hvor lenge de holder seg i kjøleskap... Aner ikke egentlig, jeg... De blir ikke mer enn et par dager gamle her i huset.... :_plystre:

Jojodama
19-12-07, 14:45
Det går nok an ja :)

det har ingenting å si for karboen? blir like riktig for oss?:o

Gerd
19-12-07, 15:03
det har ingenting å si for karboen? blir like riktig for oss?:o

Ingen betydning karbomessig.
Men margarin her transfett(tror det er noe sånt i vertfall, med varmebehanslig osv...) i seg og det er ikke bra for noen, kur eller ikke..

Jeg digger meierismør (Og det har jeg lært etter jeg begynte med ketolyse) :D

SusieBlues
19-12-07, 17:43
Ja, margarin bør vi holde oss borte fra!

Angar
09-01-08, 10:21
oppskriften er notert!!
Wow, jeg får lov å spise kaker!!
Mer enn jeg forventet med denne kuren;)

Jojodama
09-01-08, 13:51
Denne er kjempegod, men VELDIG mektig ja!!

Kaka kan godt lages med nesten full mengde vann. Det gjør kremen "løsere", uten at den likevel blir "flytende". Jeg brukte 3/4 av vannmengden, og kremen ble perfekt... :)
(Jeg liker ikke de helt kompakte ostekremene, får en følelse av å tygge på gummi, hehe:o.)

Nå lurer jeg på om den kan lages som ostekake med gelelokk... hm tror nesten det må prøves ja. Men da må jeg kanskje ha litt gelatin i kremen, for at det ikke skal bli som vanlig kremfyll?

Starfruit fun light, kremost naturell,kremfløte og litt gelatin????
evnt hvor mye? hjelp meg noen??!:veitikke:

Bamse
22-01-08, 01:15
Har lagd denne to ganger nå, jeg tilsetter også 100g fryste bringebær som knuses og et gelelag på toppen. Jeg syns den ble veldig frisk og god. Jeg serverte den til en høykarber som sa at det var den beste ostekaken han hadde smakt :D Typen syns også den er kjempegod.

Så tusen takk for en super oppskrift :)

sma
24-01-08, 11:38
Jeg får lagre denne oppskriften jeg også ser jeg. :D

sma
01-02-08, 13:28
Har laget denne nå - står i fryseren. :D
Fikk tak i lime/lemon fun light så nå er jeg spent på resultatet.

Lager dere andre denne med gelelokk? Kan jeg sette kaka i fryseren med dette gelelokket på også?

Veldig spent nå! :spent:

Lava
01-02-08, 13:47
Venter spent på svar, denne kaka virker helt flott! Kanskje bake til søndagskaffen.

Jeg har aldri stjålet før i mitt liv, men nå overgår jeg B.gjengen ;)
stjeler oppskrifter og tips i hytt og vær

Takk Gerd :)

Gerd
01-02-08, 15:37
Jeg har aldri brukt gelelokk så jeg vet ikke hvordan det er å fryse med det på :) Men ellers så er kaka topp å fryse i vertfall :ja:

sma
01-02-08, 18:22
Jeg lagde med gelelokk, og satte den i kjøleskapet. Den har vel stått 2-2,5 timer nå. Må ned og sjekke om geleen har stivnet! :spent:

Sunda
20-02-08, 11:45
Og så var det jeg som lurte da!.... Bruker dere sukkerfri gele eller vanlig?
Gleder meg til å prøve!

sma
20-02-08, 11:54
Og så var det jeg som lurte da!.... Bruker dere sukkerfri gele eller vanlig?
Gleder meg til å prøve!

Jeg lagde gele av fun light og gelatinpulver. Veldig bra! :ja:

Gerd
20-02-08, 11:57
Jeg bruker heistad sukkerfrie gele :)

Sunda
20-02-08, 15:40
Ååååå! Høres deilig ut!! Jeg MÅ lage i dag!! Lite spørsmål først.... Gele! Skal den være sukkerfri?? :confused:

Sunda
20-02-08, 15:41
Åja guuuu - såg nå at du hadde allerede svart på det sp målet! Sorry! Ble litt VEL ivrig her :o

Max
16-03-08, 18:50
Jeg har laget denne noen ganger nå, og fredag lagde jeg den med gele av Fun Light Bringebær og gelatinpulver, og det ble ti ganger bedre enn med Heistad gelèen! Hadde nok i ørlitt mer gelè, men det ble bare litt mer formasjaktig -digg!

Blander også i nøen nøtter i bunnen, litt ekstra god smak da ;)

Pearl
16-03-08, 20:26
Denne var himmelsk. Forstår hvorfor så mange er begreistret her. Den ble smakt på første dag og ble faktisk enda bedre dagen etter. Likte den bedre med Fun light tropisk og gelantinpulver enn med Heistad geleen som jeg ikke er så begeisret for. Planlegger å lage ny til påske som:hungry: påskesnop.

Bamse
21-03-08, 20:37
Har satt min 4 "Gerds Ostekake" inn i kjøleskapet for 2 timer siden, der må den stå enda noen timer å godgjøre seg.

Hvordan fordelingsforhold bruker du i funn saften? hvor mye gelatin? Kan man bruke agar agar?

Smula
22-03-08, 15:51
Da har jeg endelig prøvd denne her, med et aldri så lite gelelokk på toppen.
Ble servert hos foreldre igår med stor suksess. Selv min kjære fader som har diabetes 2 og matlyst på -30 spiste to stykker! Et sikkert seierstegn, med andre ord.

Hjertlig takk Gerd! :)

Pantress
03-04-08, 14:56
Dette var en kjempe god kake.... men den var bra mektig ja.

Tusen takk for tipset

Bamse
04-05-08, 18:36
Ja, denne kaka er virkelig favoritten her i huset nå som typen også er lavkarbo :D

Skal lage ny i dag, sist jeg lagde den så frøys jeg ned i stykker (det ble 10), trenger jeg å si hvorfor, hehe ;) Den tines fort, men den er da ikke like god som om du ikke har fryst den, men for all del fortsatt god :) Det gikk helt fint selv om det var gelelokk oppå!

Hedda:)
04-05-08, 18:44
Ooooh, denne kaken MÅÅÅ jeg prøve!! http://www.pratekompaniet.net/forum/images/smilies/blissy.gif

sma
09-05-08, 11:00
Lurer på om jeg skal lage denne til 17. Mai? For den er jo eksepsjonell god! :sikle:

Salt
09-05-08, 11:26
Hvilket forhold bruker du mellom Fun Light og gelatinpulver? Blander du ut saften med vann også?

SusieBlues
09-05-08, 11:51
Denne skal jeg lage til 17.mai og ha med på skolen til minsten. De var visst glad for at jeg ikke skulle bake sjokoladelangpanne....som alle andre...

Kaka er kjempegod!!

sma
09-05-08, 14:52
Hvilket forhold bruker du mellom Fun Light og gelatinpulver? Blander du ut saften med vann også?

Jeg lager 5 dl saft. Og på pakken med gelatinpulver står det at 3/4 ts pulver til 1 dl saft blir fast gele.

Gelatinpulver: 1 ts = 5 ml = 2 blad gelatin

Tone-G
26-05-08, 16:32
Bare et spørsmål:-)

Skal gele'n blandes i fyllet? Eller skal det ligge som et lokk?

Gerd
26-05-08, 16:33
I fyllet :)

Tone-G
26-05-08, 16:40
I fyllet :)

Tusen takk! :)

Iset
03-06-08, 08:23
Denne er kjempegod. Et tips; jeg har laget en nesten identisk ostekake i noen år, men jeg har brukt Confecta lime-gelé, da får man liksom den mer "ekte" ostekakesmaken. Jordbær- og bringebærgelé blir litt for spesielt, synes jeg, selv om det er godt, særlig om sommeren. Men jeg foretrekker lime-geleen, og den er sukkerfri. :D

De har ananas-gelé også, får litt sån tropisk preg. Nam!

Photobscura
13-07-08, 14:55
Jeg lager 5 dl saft. Og på pakken med gelatinpulver står det at 3/4 ts pulver til 1 dl saft blir fast gele.

Gelatinpulver: 1 ts = 5 ml = 2 blad gelatin
Nå føler jeg meg litt noldus her, men blander du ut saften med vann først? Og bruker én teskje med gelatin til fem dl saft? Mamma er ostekakefantom, men er lei av kjeksbunn, så vi tenkte å lage denne sammen i morgen, og er veldig spente, men mamma tviler sterkt på at de har sukkerfri gelé her på svarteste bygda, men alle varianter av fun light skal de visst ha :)

ecli
23-07-08, 14:38

Finner ikke gourmet kremost (ikke engang på tines nettsider...)
Tilsvarer det det samme som "vanlig" kremost i mengde? (125mg)

Gerd
23-07-08, 14:53

Ja, mener det er 125 g i pakka :ja: :)

ecli
08-08-08, 23:06

Har nå laga ostekaka til bestemors bursdag og den var faktisk den ENESTE som ble spist helt opp! Ingen som aner at den er sukkerfri ;)

Brukte en boks med 200g kremost (første forsøk for noen uker siden, med bare 125g syns jeg ikke ble sååå bra), og lagde gele med FunLight Lemon/Lime (ble ca 4dl gele). Og så brukte jeg en pakke med skogsbærblanding (sånn frossen fra coop) + bringebærgele (Heistad) som frukt/gelelokk.
Nam :p

Smula
11-08-08, 11:48
Dere som lager gele selv, hvor mye gelatin må til? Synes forklaringa på pakka jeg har er så innmari kryptisk.

Petit Fleur
11-08-08, 13:14
Å, nå fikk jeg vann i munnen!!!

Men er det noen som vet om jeg kan spise sånt som dette når jeg er i min første ketose-uke? Eller bør man unngå alle søtningsmidler sånn i begynnelsen?

Tone-G
11-08-08, 21:42
Hva med å blande inn litt sukkerfri sjokolade i nøttebunnen.. Tror jeg skal prøve det neste gang :sikle:
Så nettopp en oppskrift på ostekake med sjokolade i bunnen i ukens hjemmet..

Jeg spiste masse kake første uken min på lavkarbo..

ecli
12-08-08, 02:41
Dere som lager gele selv, hvor mye gelatin må til? Synes forklaringa på pakka jeg har er så innmari kryptisk.

Har faktisk ikke lest bruksanvisninga på pakken :p Men jeg har lest på andre ostekake-oppskrifter her på forumet, og fant da forslag på 5 gelatinplater pr 2,5 dl væske.
På denne kaka endte jeg opp på ca 4 dl væske, og brukte da 7 gelatinplater. Funka fint det!

Karenina
12-08-08, 19:31
Hei! Jeg har så innmari lyst å lage denne kaka,men jeg har et lite (stort?) problem! Jeg er nemlig hyperallergisk mot mandler og nøtter. Såpass allergisk at en mandel er nok til å kvele meg helt:S Så jeg lurer på om man kan bruke noe annet enn mandler i bunnen?

Gerd
12-08-08, 20:55
Uff da :klem:

Kjeks kan vi ikke bruke, men kanskje det går an å bruke tørka og knust lavkarbobrød? Er ikke sikker jeg altså....
Eller droppe bunn og bruke den som en slags fromasj :)

Karenina
12-08-08, 21:58
ja,det går jo kanskje an:) det er jo sikkert veldig godt det og:) Takk for tips! Og du,hvor får jeg kjøpt sånn gele?

Gerd
12-08-08, 22:00
Jeg kjøper heistad sin sukkerfrie gele på Spar eller meny her i bygda :ja:

Smula
13-08-08, 08:50
Takk skal du ha Ecli - da er jeg littebitt klokere! :)

Jeg spiste masse kake første uken min på lavkarbo..

Nå vet jeg ikke hva slags kur du følger, men de på ketolyse skal ikke ha mer en 20 karber per dag, og da kan en nok ikke spise masse kake - uansett hvor god den er.
Dessuten skal man helst holde seg til så rene produkter som mulig den første måneden.

Jeg spiste ikke kake, brød eller pizza den første tiden min på ketolyse iallefall.

Skytten
31-08-08, 18:10
Jeg lagde Gerds ostekake til bursdagen til 17-åringen min. Jeg brukte Gerds bunn og Heistad bringebærgele og resultatet ble knallgodt :D Absolutt alle elsket nøttebunnen og kaka gikk ned på høykant. Legger ved bilde av kaka ;) Dessuten lagde jeg bringebærfromasje av Heistad bringebærgele som har 0 karber i pakka + bløtkake da (PC snuppas bunn). Skikkelig vellykket ble det. Legger ved samlebilde av alle tre..som dere ser er jeg i den rosa perioden hahaha:D

Tone-G
31-08-08, 18:17
:sikle:
Såååå fristende kaker da! Den ostekaka er jo bare supergod!
De andre kakene ser utrolig gode ut også:)
Er hele familien på slankekur eller?

Tone-G
31-08-08, 18:20
Takk skal du ha Ecli - da er jeg littebitt klokere! :)

Nå vet jeg ikke hva slags kur du følger, men de på ketolyse skal ikke ha mer en 20 karber per dag, og da kan en nok ikke spise masse kake - uansett hvor god den er.
Dessuten skal man helst holde seg til så rene produkter som mulig den første måneden.

Jeg spiste ikke kake, brød eller pizza den første tiden min på ketolyse iallefall.

Jeg gikk da ned i vekt, så da gjorde jeg vel noe riktig ;)
Jeg spiste fra 1-2 stk kake hver dag:) Nam :sikle:

Skytten
31-08-08, 18:23
Neida Amariel, det er bare jeg som er på ketolysekuren.Jeg lagde faktisk to parallelle kakebord...en for "normale" og en for meg og min søster som også går på dietten. Resultatet var at stort sett alle spiste av "mine" kaker:D

Tone-G
31-08-08, 18:28
Neida Amariel, det er bare jeg som er på ketolysekuren.Jeg lagde faktisk to parallelle kakebord...en for "normale" og en for meg og min søster som også går på dietten. Resultatet var at stort sett alle spiste av "mine" kaker:D

Det så utrolig deilig ut! Jeg bare elsker den ostekaka! Skal lage en til helgen tror jeg, så har jeg noe å kose meg med når fristelsen for annet godt blir for stor :p

sirimor
03-09-08, 13:10
Denne er utrolig god, så jeg er kjempeglad for denne oppskriften.
Jeg har testet den ut på ikke-lavkarbofolk og den gikk unna:D

Hyper
06-09-08, 19:07
weee!!!Denne skal jeg lage til helgen, til bursdagen min!!!!!

bringebærbær
12-09-08, 21:03
Jeg prøvde meg på denne varianten ikveld. Utrolig god!! Denne oppskriften holder til 4 porsjoner. I parantesen bak innholdet er karbohydrat per 100 gr.

Bunn:
125 gr. Paranøtter (grovhakkede) (3gram)
75 gr. romtemperet smør (1gr)
1/2 teskje splenda
1/2 teskje kanel (kan sløyfes)

rør sammen og press nedi små porsjonsformer, sett i kjøleskapet

Fyll:
1,5 dl seterrømme (2,9 gram)
1,5 dl kremfløte (2,9 gram)
100g ferske bringebær (3,2 gram)
75g firstprice smøreost naturell (2 gram)
2 dråper vanilje-essens
smak til med splenda

rør sammen romtemperert ost og rømme, tilsett bringebærene og smak til med splenda. Pisk fløten sammen med to dråper vanilje-essens. Bland sammen alt og hell over bunnen i porsjonsformene. La det stå i kjøleskapet til avkjølt.

Hvis jeg har regnet rett blir det ikke mer enn 5 karbohydrater per (mektige) porsjon. Hvis man har mye splenda i blir det selvfølgelig mer :)

P.s
Hvis dere ønsker en fastere konsistens kan man tilsette litt gelatin. Jeg foretrekker at den er mer kremete :)

Max
14-09-08, 17:24
Jeg har laget denne maaange ganger, best med gele av Fun light saft. I helga lagde jeg med knust sukkerfri anton-berg sjokkis i bunnen, blandet med mandler, nøtter og valnøtter, og det ble enda bedre.

Ingen tenker over at det er sukkerfri kake nei!

Narnia
21-09-08, 22:05
Dette er virkelig en kjempegod oppskrift!

Har bakt den to ganger, og fått skryt av karbomennesker hver gang.

Jeg forbedret imidlertid oppskriften formidabelt (ja, jeg vet jeg er skikkelig beskjeden nå), ved å riste mandlene i stekeovnen i ca 5 min på 200 grader.

Det gjorde bunnen litt mer spenstig, og ga akkurat det lille ekstra!

Tusen takk for flott oppskrift Gerd, jeg skal nok prøve noen av dine andre en gang også!

tonetrollet
09-10-08, 09:57
Hei! Jeg har så innmari lyst å lage denne kaka,men jeg har et lite (stort?) problem! Jeg er nemlig hyperallergisk mot mandler og nøtter. Såpass allergisk at en mandel er nok til å kvele meg helt:S Så jeg lurer på om man kan bruke noe annet enn mandler i bunnen?
Hei! Jeg er også allergisk mot mandler, hasselnøtter og valnøtter. De fleste som er det tåler likevel å spise andre nøtter. Jeg tåler å spise paranøtter, Pecan og Macadamia. Undersøk med legen din. Kake er ikke så godt at du skal risikere helsa di'! Bare nesten...

:helsesjek og så ... :spisesnak:spisesnak:spisesnak

Gracella
09-10-08, 10:37
Hei! Jeg er også allergisk mot mandler, hasselnøtter og valnøtter. De fleste som er det tåler likevel å spise andre nøtter. Jeg tåler å spise paranøtter, Pecan og Macadamia. Undersøk med legen din. Kake er ikke så godt at du skal risikere helsa di'! Bare nesten...

:helsesjek og så ... :spisesnak:spisesnak:spisesnak

Kanskje du kan lage disse kjeksene, knuse de og så blande de medsmøret?
Disse er Fedonvennlige, tror jeg og jeg tror det var Guro som la ut denne oppskriften en gang i tiden:

Havrekjeks

La
· 5 dl store havregryn svelle i
· 2 dl kokende melk
i 10 minutter. Rør inn
· 125 g smeltet smør

og bland inn

· 2 dl sammalt spelt
· 1 ts salt
· 1 ts bakepulver
· 1 ts fruktose.
(Søt variant får du ved å tilsette deigen
· 2 ts kanel
· 100 g fruktose)

Kjevle deigen til ca 1½ cm tyll og trykk ut kjeks med lite glass. Legg på plate og prikk med gaffel. Stek på 200°C i 10-15 minutter.

Jeg lager disse til datteren min og da bruker jeg 100 g fruktose, men ingen kanel.

tonetrollet
12-10-08, 21:47
Jeg lagde en variant av denne

erstattet mandler med 200 g paranøtter og 50 g pecan
lagde gele av fun light sitron/lime
blandet en pose frosne bringebær i "røra"

Det ble himmelsk!!! Men nå er jeg kvalm...:eek:

tonetrollet
12-10-08, 21:48
Jeg lagde en variant av denne

erstattet mandler med 200 g paranøtter og 50 g pecan
lagde gele av fun light sitron/lime
blandet en pose frosne bringebær i "røra"

Det ble himmelsk!!! Men nå er jeg kvalm...:eek:

Altså av Gerds ostekake... Men nå er det ikke mere igjen!

Gracella
14-10-08, 18:24
Altså av Gerds ostekake... Men nå er det ikke mere igjen!

:D Fort gjort med den kaka!!

Impulsiw
28-10-08, 09:55
Dytter denne opp litt...skal bake :D

mamma87
30-10-08, 13:35
Denne har jeg lyst å lage:)
høres veldig god ut;)

Iset
18-11-08, 14:26
Jeg vet ikke om jeg har skrevet det i denne ørtifjørtisiders lange tråden så jeg gidder ikke sjekke, men jeg synes kaken blir enda bedre med Confecta LIME-gelé, da blir den mer "typisk" ostekake. Frisk og god. Blir god med ananas-geléen også. Litt sånn derre tropisk. :D

fjanni
20-01-09, 19:56
jeg driver å lager denne nu... klokken 20 på en tirsdags kveld helt uten noen "grunn" til å spise den. hirr hirr hirr. lager den med confectas lime gele som jeg fant på en innvandrersjappe på grefsen med et helt utrolig bra onfectautvalg! :heia:

skulle vel heller laget den til i kveld og presidentsinnsettelsen.

miss_chica
22-01-09, 12:13
offameg! lagde denne kaka i helgen og den smakte bare heeeelt forferdelig!
jeg tok en bit og brakk meg!
her er det jo fire sider med hvor god den er, så hva har jeg gjort feil???
er en stor ostekake elsker, men denne var jo helt forferdelig!!!
jeg er sikker på at det er noe jeg har gjort, for så mange mennesker kan jo ikke ta feil!
jeg lagde den etter oppskriften, men brukte fun saft istedenfor, men det kan jo ikke være grunnen.
kan jeg ha pisket kremen for lenge? kan det være en av tingene?

Gerd
22-01-09, 12:14
Hvilke fun saft brukte du da? Kan jo være det siden smaken ble forfærdelig?
offameg! lagde denne kaka i helgen og den smakte bare heeeelt forferdelig!
jeg tok en bit og brakk meg!
her er det jo fire sider med hvor god den er, så hva har jeg gjort feil???
er en stor ostekake elsker, men denne var jo helt forferdelig!!!
jeg er sikker på at det er noe jeg har gjort, for så mange mennesker kan jo ikke ta feil!
jeg lagde den etter oppskriften, men brukte fun saft istedenfor, men det kan jo ikke være grunnen.
kan jeg ha pisket kremen for lenge? kan det være en av tingene?

screwball
22-01-09, 13:48
Fruen mekket denne til meg...
Geleostegreia ble supergodt, men bunnen smakte jo bare smør! Skikkelig nedtur. Mulig det var for grovhakket, men dog!
Hva kan ha gått galt?

Gerd
22-01-09, 14:02
Kankje du ikke liker slik bunn, rett og slett. Er ikke sikkert det er gjort noe galt fordi... ;)

Ella-A
22-01-09, 15:50
Nå har jeg akkurat laget denne kaken (første kaken jeg har laget i mitt 22årige liv faktisk..:p) men så lurer jeg på, vi skal jo regne karber. Hvordan gjør dere det med kaka? når dere tar et stykke liksom.. eller deler dere opp hele kaka på en gang nei?

Gerd
22-01-09, 15:53
Jeg har bare tatt et stykke og ca funnet ut hvor mange slike stykker man får, Tatt det litt på feelingen :ja: Hadde gått på kuren leeenge før jeg spiste kake :D

luringen
22-01-09, 21:48
åh...denne er bare så utrolig god. laget den ti en dag med besøk her. Fiiinmalte mandler og nøtter, og hadde litt mindre smør jeg da. Og brukte heistad gele. Yummi

miss_chica
22-01-09, 22:26
Hvilke fun saft brukte du da? Kan jo være det siden smaken ble forfærdelig?

brukte bringebærsaften..men jeg må ha gjort noe galt. må gi den kaka en sjanse til.
noen som har prøvd å lage den uten bunn?

screwball
23-01-09, 08:25
brukte bringebærsaften..men jeg må ha gjort noe galt. må gi den kaka en sjanse til.
noen som har prøvd å lage den uten bunn?

Jeg plukket bort bunnen (siden jeg ikke syntes den var særlig god kunne jeg like godt unngå karbene i mandlene), frøs kaken i passe biter og tar opp...lar tine litt så er det omtrent som mousse. Snadder i små doser til kaffen. Blir fort mektig.

nøtta
25-01-09, 22:07
jeg tok opp to kake stykker fra fryseren i dag lot de tine i kjøleskap, men konsistensen var bare helt ødelagt... smaken var så som så men ostemassen var helt klumpete.

Hva er det som har skjedd?

nøtta
26-01-09, 22:27
er det noen som vet?
Er det bedre å tine den på benken? ta stykkene ut av boksen?

Ella-A
27-01-09, 01:51
ja hvordan er det å ta den opp og sånn? jeg hadde for mye smør i bunnen så den ble skikkelig kvalm, hadde 150 liksom, trodde jeg måtte ha så mye for å få den til å holde seg sammen, for jeg er ikke så flink å hakke mandler så gadd ikke hakke alle så pent, men den ble IKKE god, så tenkte å bare fryse midten og geleen på toppen, men hvordan blir det å tine det opp? må den stå hele dagen? for stortsett vil jeg jo ha med en gang jeg ser den, ikke ta opp om morgenen og spise om kvelden liksom..:p

luringen
27-01-09, 08:27
ett stykke går fort å tine på benken. Hele kaka et par timer vel

Ella-A
28-01-09, 02:14
okei, men går vel greit å bare tine ett og ett stk om gangen da, det er jo alt man trenger :D Det er jo egentlig kjempelurt! Men hvordan fryser dere det, i poser eller små bokser eller? har bare fryser under kjøleskapet så den er veldig liten, ikke plass til mye der.. :(

Pearl
28-01-09, 16:58
Jeg kan ikke lage denne kaken annet enn når det er fest. Jeg kan bare ikke ha den i huset. Sist jeg hadde fest hadde jeg Gerds ostekake til frokost, lunsj og middag dagen etter. :D

Ella-A
29-01-09, 00:12
oi! Jeg er like hekta på bringrbær med fløte jeg, første gangen jeg smakte det var det ikke så godt men andre gangen og de tjue gangene etter var det NYDELIG! Vil nesten gråte når det er tomt.. samme med kakao lagd på fløte. Ikke det, kaka er god den også, men veldig mektig :D

Ella-A
29-01-09, 00:12
har denne kaka i kjøleskapet, har spist ca 1/10 av den på 6 dager..:p så tror kanskje den må gå i søplet imorgen siden jeg ikke har fryst den enda..:(

aldrimerjollycola
29-01-09, 09:30
supergod kake!! har fryst den ned stykkvis i hver sin pose.
synes faktisk bunnen var veldig god, jeg da, og liker å ha litt tyggemotstand, så jeg tar litt ekstra finhakka mandler over, jag da!

Ella-A
30-01-09, 01:01
må prøve å lage denne med finhakka mandler, for jeg vil gjerne at min kjære skal like den også, kos å spise kake men enda mer å spise kake sammen med sin kjære :D

Tone-G
19-02-09, 11:37
Nå står det en bunn i ovnen som jeg skal ha til kaka.. Har nemlig tenkt å bruke søt oopsiebunn under:sikle:

Maimor
20-02-09, 12:09
Nå står det en bunn i ovnen som jeg skal ha til kaka.. Har nemlig tenkt å bruke søt oopsiebunn under:sikle:
Hvordan ble det med oopsi-bunn? Jeg har tenkt å lage denne til bursdag i helgen og vurderte oopsie i stedenfor nøttebunn nemlig.

Tone-G
20-02-09, 12:12
Den ble helt perfekt:heia:

Veldig god! Så den kan jeg anbefale på det varmeste.. Husk å søt oopsierøra litt før du steker den.. Den blir litt sukkerbrødaktig i smaken:)

Carisma
26-02-09, 15:44
Laget ostekaka i amerikanske muffinsformer sist helg. Ble tatt veldig godt i mot hos 2 skeptiske foreldre, som begge ligger på grensen til diabetes 2. Prøver derfor å snike inn alle de lavkarbo/sukkerfrie tingene jg kan :D
Eneste bakdelen var at de seig litt i kantene i papirformen.

snøfte
02-03-09, 16:53
Gerds Ostekake

Bunn:
250g. grovhakka mandler

Fyll:
1 boks seterrømme
1 pk kremfløte (1/3 l)
1 pk Tine kremost, naturell
- Visp kremen.

Namm nammm denne skal jeg virkelig lage til forreningsdamene på onsdag. Du må jo bare være en "raser" til å lage mat. Har du noe lettvint, varmt og godt som jeg og kan lage??

Bee
02-03-09, 17:56
Dette må være den beste lavkarbokaka jeg noen gang har spit, og den jeg har laget flest ganger. Nam nam!

snøfte
03-03-09, 17:48
Hei Gerd
Skal lage ostekaken din. Den må jo bare være en vinner, ser den går igjen og igjen, og får masse ros:-).Kommer med et helt sikkert dumt sp.mål. Men bunnen skal vel bare stivne i formen og ikke steke.

Maimor
03-03-09, 20:41
Jeg lot den bare stivne hvertfall, den var kjempegod.

supha
08-03-09, 18:09
Hvordan lager dere gelelokket? Skjønner at man kan blande Fun light med gelatin. Men helles dette over toppen av kaka?

PrøveKanin
08-03-09, 23:21
Denne skal jeg lage imorgen !

Når jeg skal skeie ut fremover, skal jeg skeie ut med å lage noe av de utrolig fristende oppskriftene dere har her inne, istedet for å dra ned på rimi og kjøpe godteri for 100 kr som jeg har gjort før :D

NinaOp
13-03-09, 20:57
Å nei!! Kriiise! Skulle lage denne til jentekveld i morgen, men "hoppa" over linjen der det sto at kremen skulle vispes..:o helte bare fløten oppi med ost og rømme.. Lurer på hvordan dette skal gå? Sånn går det når man skal forte seg å slenge sammen en kake..

Impulsiw
13-03-09, 21:25
Kanskje prøve å piske det hele?

Impulsiw
13-03-09, 21:27
Nei..forresten. Nå så jeg på oppskrifta. Den stivner nok likavel..er jo gelatin oppi der :D

NinaOp
13-03-09, 21:28
Jeg rørte det sammen litt og slengte det oppi forma:D Smakte godt av fyllet i det minste! Så slang jeg oppi gelelokk på toppen, så nå håper jeg det blir bra! Har akkurat ødelagt en Black Sunday med alt for mye bakekako så dette MÅ bli bra nå!

Bollemina
13-05-09, 19:36
Nå står kaken i kjøleskapet og jeg er superspent!:) Fulgte orginaloppskriften, bortsett fra en annen nøtteblanding til bunn og litt sukkerfri sjokolade oppi - gleder meg! Er så utrolig fysen på noe godt, og så voldsomt lei egg!

Bollemina
13-05-09, 21:23
Den var god, men synes egentlig at sjokoladebitene i bunnen reddet den, ellers hadde det for meg blitt litt lite søtt og noe syntetisk smak. Tror kanskje det er den bringebær geleen jeg ikke er helt stor fan av? Men mmmm så godt å spise kake igjen, tror jeg må prøve en sjokoladekake neste gang! :)

Lemen
21-05-09, 21:08
Blir denne kaken også glutenfri? :)

Gerd
21-05-09, 21:10
Ja, det tror jeg. Ikke noe form for mel i den :)

Lemen
21-05-09, 21:12
Takk, Gerd! Det var det jeg trodde også, men var litt usikker på om det finnes gluten i meieriproduktene. :)

Gerd
21-05-09, 21:12
Nei, det tror jeg ikke :)

Photobscura
22-05-09, 17:06
Nå skal jeg prøve en litt egen variant. Er veldig spent!

Fyll:
1 boks seterrømme
1 pk kremfløte (1/3 l)
1 pakke Heistad jordbærgelé (1/2 mengde vann)
1/2 pakke mascarpone
En halv pose frosne skogsbær (bjørnebær, blåbær, solbær, bringebær og rips)

Den skal lages som diaalternativ til bryllup, og jeg er veldig spent :D
Hadde også tenkt å lage macadamiabunn, men glemte å kjøpe, og hadde mandler fra før :)

Stupedama
22-05-09, 20:00
Nå har jeg også lyst på Gerds famøse ostekake! Men jeg skal bare være hjemme i kveld og i morgen. Kan den fryses? Noen som har prøvd?

Photobscura
22-05-09, 20:05
Nå har jeg også lyst på Gerds famøse ostekake! Men jeg skal bare være hjemme i kveld og i morgen. Kan den fryses? Noen som har prøvd?
Jeg har lest gjennom hele tråden for å finne ut om man kan bruke silikonform, og da leste jeg at man kan fryse kaka, ja! Mamma sa forresten at man kunne bruke silikonform, så da stoler jeg på henne :p

Stupedama
22-05-09, 20:27
Hurra for begge deler! Jeg har forresten allerede begynt. Kjente at jeg bare må ha den om jeg så måtte gi resten bort til naboen når jeg drar. Dette er godt å holde på med. Grounding!

Photobscura
22-05-09, 20:41
Hurra for begge deler! Jeg har forresten allerede begynt. Kjente at jeg bare må ha den om jeg så måtte gi resten bort til naboen når jeg drar. Dette er godt å holde på med. Grounding!
Min er nå i kjølen, og godgjør seg til i mårra!
Jeg fikk høyt hevet tommel av venninna mi på smaken på røra til ostelokket, så da satser jeg på at det blir bra, og at jeg forhåpentligvis får herligeheten ut av silikonforma uten å ødelegge hele greia. Mamma sa jeg bare kunne bære den i forma bort til festlokalet, og la dem eventuelt ødelegge den :p

Areola
22-05-09, 21:21
Jeg fryste en liten bit for litt siden, og synes ikke den var noe suksess opptint.. :(
Men det kan ha med gelèen jeg brukte - sukkerfri jello.

Photobscura
22-05-09, 21:22
Jeg fryste en liten bit for litt siden, og synes ikke den var noe suksess opptint.. :(
Men det kan ha med gelèen jeg brukte - sukkerfri jello.
Jeg brukte Heistad. Hysj, ikke si hva slags søtningsmiddel som er i. Jeg vikke vite :p

Areola
22-05-09, 21:27
Heistad-gele kommer fra heistad-trærne i hardanger, de :ja:

Photobscura
22-05-09, 21:29
Heistad-gele kommer fra heistad-trærne i hardanger, de :ja:
Ja, så klart. Og de er naturlig søte på en sånn der lav-gi-måte.

Areola
23-05-09, 09:07
Ingen GI i det hele tatt, faktisk :ja:

Photobscura
23-05-09, 09:46
Haha!

Egg hver dag
23-05-09, 10:47
Prøvde denne kaken til 2 bursdagsselskap og 17.mai og er kjempefornøyd. Den smakte veldig godt. Det eneste jeg skal gjøre annerledes neste gang jeg lager den er å hakke mandlene litt mer og bruke litt mindre smør i bunnen.

Kan absolutt anbefales! :)

Stupedama
23-05-09, 13:13
Jeg fryste en liten bit for litt siden, og synes ikke den var noe suksess opptint..
Men det kan ha med gelèen jeg brukte - sukkerfri jello. Au da, det var det jeg brukte også. Det var det jeg hadde i skapet: sukkerfri jello med jordbær og banansmak fra Amerka/Sweden. Den er litt syntetisk synes jeg. Kaka er pen, men ikke verdens beste - men det kan detn helt sikkert bli! Vil helst lage med hjemmelaget sitrongele, er det noen som kan det? Mener å huske at sitron reagerer med gelatinen så den ikke stivner, men det er bare en 20 år gammel svak liten hukommelsestråd..

Når jeg finner frem til den beste geleen, blir dette en vinner, jeg er sikker! Nå må jeg spise kake til jeg nesten sprekker, i og med frysing ikke funker så godt.

Skøyerfjeset
25-05-09, 20:46
Jeg bakte denne i helgen for vi feiret vår 1-årige snuppe :D

Fikk kjempemasse skryt av den og skal definitvit bakes igjen!

Tusen takk for super oppskrift!

Lemen
25-05-09, 21:17
:ja:

Har prøvd den jeg også nå, med gele av fun light inni, veldig god!

Takk for oppskriften, Gerd! :klem:

Photobscura
25-05-09, 22:30
Denne gikk på høykant, og var en av de få kakene som faktisk ble helt absolutt spist opp :D
Mascarpone gjorde seg veldig!!!

Stupedama
26-05-09, 22:47
Må forresten skryte!

http://farm4.static.flickr.com/3600/3563841431_52995640ea.jpg?v=0

http://farm4.static.flickr.com/3326/3563849075_235ca4f0b3.jpg

Gerd
26-05-09, 22:48
:sikle:

Photobscura
26-05-09, 22:52
Wee-ow!

Afrodithe
28-05-09, 19:32
Kan bare undeskrive på at denne ostekaken til Gerd er helt nydelig! :p;):D:)
Prøvde den ut forrige uke - og den ble veldig godt mottatt av alle rundt kakefatet.... ;)
Imidlertid gjorde jeg min lille vri... jeg brukte ikke gele eller fun-light saft i ostemassen... men presset saften av to sitroner og en lime... søtet med natreen (brukte ca 20 stk som jeg løste opp i væsken) + gelantinpulver (og litt vann... og lot det utgjøre 4 dl væske)
I tillegg raspet jeg begge sitronen fint og blandet dette i ostemassen... ble utrolig friskt og godt.... så det anbefales på det varmeste... (hadde ikke noe gele som lokk... men savnet det ikke siden ostemassen ble så frisk og fin i smaken...!!) :D;):)

Lemen
28-05-09, 21:10
Så flott at du har prøvd med frisk sitron og lime i ostemassen, Afrodithe, for da slipper jeg å prøve meg frem. ;) Har nemlig lurt på hvor mye av ditt å datt jeg skulle bruke for å få det til å funke, for tenkte at det ville gi en frisk og god smak på kaken. Nå er det jo bare å følge din oppskrift! :D

Bee
28-05-09, 21:14
:_oy: Måtte jeg virkelig kikke i denne tråden nå?

Farsken.....

Luna*
03-06-09, 21:22
Takk for oppskrift Gerd, den lagres herved!

Og for et fristende bilde Stupedama :sikle:

Imp
08-06-09, 04:24
Lagde denne kaken i går, men med Fun Light som jeg ser at flere andre har prøvd her. Imidlertid så hadde de ikke Bringebær i butikken, så jeg måtte ta Wild Berries. Og kaka ble helt grei, men jeg fikk ikke noen juhu-følelse liksom. :p

Lagde bunnen av valnøtter, siden jeg ikke har mandler. Tror jeg skal prøve bunn av fedons havrekjeks neste gang. Og frisk sitron i ostemassen som en annen skriver over her.

Nelly1973
12-06-09, 23:44
Hei Gerd,

nå har jeg spist ostekake i går til ettermiddagskaffen og i dag til frokost (fy!) og ett stykke i ettermiddag - den var skikkelig god :) Ingen som trodde meg da jeg sa den var sukkerfri....

ha en fin helg alle sammen :)

arkine
13-06-09, 00:08
jeg har laget den fler ganger med heistad gele ,,og fryst den ned ,like fin og god når den tines opp igjen da

Seba-stina
22-06-09, 22:23
Jeg lagde denne i går kveld, siden jeg har bursdag i dag :D
Lagde den med såvidt over 100g smør i bunnen, da, pluss at jeg blanda inn 75g hakka sukkerfri sjokolade.
MÅTTE bare prøvesmake i går kveld, for den så jo så deilig ut, hehe. Den var kjempegod! Men i dag!!! NAAAAAM!!! :sikle:

Seba-stina
31-07-09, 01:46
Er det noen som har laget denne oppned? Jeg har lyst å lage den i en hjerteform jeg har, men da må jeg lage den oppned, og jeg vet ikke om det funker? Skal blande geleen inni, ikke som lokk...

Carisma
31-07-09, 09:28
Du trenger ikke lage den opp ned. Ha gele og fyll oppi, og la det stivne, så legger du bunnen på toppen. Men som sagt pass på at det er stivna, eller synker den nedi (fant jeg ut...:D)

Viclin
31-07-09, 09:49
Denne var god! Takk!

Zuma
31-07-09, 19:31
Inspirert av dere, så står denne kaka i kjøler'n nå. Meeeget spent! :D

Seba-stina
01-08-09, 01:12
Du trenger ikke lage den opp ned. Ha gele og fyll oppi, og la det stivne, så legger du bunnen på toppen. Men som sagt pass på at det er stivna, eller synker den nedi (fant jeg ut...:D)

Men da blir den vel oppned da? :o
Men hvor lenge må jeg vente før gele og fyll er stivna da? Og hva skal jeg putte i bunnen av hjerteforma for at den skal være lett å ta ut? Og må jeg ikke "klemme" bunnen nedpå? Har bare laget den en gang og husker ikke, men bunnen blir jo ikke særlig flytende liksom...

*litt treg*

Luna*
01-08-09, 20:46
Nå har jeg laget ostekaken for første gang og er kjempe spent. Gleder meg som
en unge til i morgen :spent:

Regner med det er greit å bruke jordbærgele istedenfor bringebær...

Zuma
01-08-09, 21:22
Å himmel for ei deilig kake! Mer fromageaktig enn ostekake synes jeg da - og 10 ganger bedre enn den typiske ostekaka. Serverte herligheten til mann og barn, samt mine foreldre. ALLE spsite med stor iver. :D

Viclin
01-08-09, 21:45
Ostekaken er veldig god! Tusen takk!

Jeg laget den med Photos fyll men byttet ut Heistad med Fun Light, puttet noen bringebær inni og lagde Fun Light gelelokk - også med bringebær inni. Ble kjempegodt, og smakte ikke kunstig søtning i det hele tatt!

Seba-stina
03-08-09, 12:59
Trenger svar veldig fort... Kan jeg lage denne kaka allerede torsdag kveld og servere den på lørdag ettermiddag?

Og når jeg skal lage den i en form og dermed lager "fromasjen" først og stivner den nedi forma, hva skal jeg ha i forma for at dette skal slippe lett fra forma??

Håper noen kan svare meg kjapt, skal ha selskap på lørdag!!

Carisma
03-08-09, 21:13
Åja, misforstod, trodde du mente den ble opp ned etterpå :D
Du kan kanskje kle forma med glad-pack eller noe lignende?

Seba-stina
05-08-09, 00:28
Smart, takk!!

moyfafa
05-08-09, 21:36
Heia ostekaka til Gerd :heia:Jeg lagde denne i går og hadde med på besøk i dag. NAM! Fikk masse skryt av de andre som spiste også, folk som ikke er på lavkarbo diett. Tommelen opp for denne :D

Renee
13-08-09, 20:52
Jeg er veldig spent på å prøve denne kaken :-) Skal feire min sønns 1 års dag både lørdag og søndag og etter å ha vært avholdende fra kake på 2 fødselsdagsfeiringer allerede denne uken så skal jeg jammen prøve meg på denne :-) Takk for at du deler Gerd

Kaysa
27-08-09, 14:09
Det er jo Umulig å få tak i Heistad Geleèn!!:_oppgitt:

Kaysa
27-08-09, 14:31
Hvordan lager dere gelelokk med gelatin og fun light?
Synes gelatin ble så klumpete, fikk den ikke "klumpfri" i det hele tatt;/

Viclin
27-08-09, 16:47
Jeg bare følger anvisningene på gelatinpakken, og det går bra.
Matbutikker med litt større utvalg har Heistadgeleen; Ica, Obs, Meny etc.

Kaysa
28-08-09, 15:59
kan man bruke gelatinpulver istedet for platene?
Jeg finner ikke heistad sin gele NOEN plasser;/

Viclin
28-08-09, 17:28
Pulver og plater er akkurat det samme.

Kaysa
30-08-09, 12:24
Bunn:
250g. grovhakka mandler

Fyll:
1 boks seterrømme
1 pk kremfløte (1/3 l)
- Visp kremen.

Skal ikke denne kaken ha gelelokk?
eller skal jeg lage sånn gelefromasj som står på pakken til heistads gele?

luringen
30-08-09, 12:30
trenger ikke lokk nei. ja det er som en slags fromasj det som er oppskriften ger.

Laget den igjen i går.så godt..sukk.

Kaysa
30-08-09, 12:37
og en ting til, romtemperert smør? vil det si smeltet eller?

luringen
30-08-09, 12:51
nei...ikke smeltet. Bare mykt.

Kaysa
30-08-09, 12:56
Okei;) Takk

Vaffel
01-09-09, 09:42
I går laget jeg denne kaka i muffinsformer! :) Som små posjonskaker. Ideen oppsto fordi jeg skulle ha med meg noe til meg selv i et kaffeselskap.

For at det skulle funke (at ikke formene bare flata ut) plasserte jeg papirformer m/innhold i en metall-muffinsform mens innholdet stivna i kjøleskapet. Så var det bare å ta med seg en liten kake (den passet perfekt i en liten rund tupperware-boks), vrenge av papiret før jeg plasserte den på tallerkenen. Riktig lekker så den ut... og så slapp de andre å synes synd på meg (for det er av og til det vanskeligste med hele kuren).

Jeg regnet om på oppskriften (minket den), brukte saften av ekte bringebær med gelatin, søtet med litt stevia... istedet for Heistad-geleen. Da ble gårsdagens utgaver av disse 1,83 g karbo pr litenkake. Og det holdt med en. Poenget var jo å ha noe på tallerkenen! :p Resten ligger i fryseren til andre anledninger.

Gerd
01-09-09, 09:43
Smart, Vaffel :D

Jeg legger den ideen i hovedoppskrifta jeg :D

gamlasnyeliv
01-09-09, 10:12
Men når man skal lage eget gelelokk med gelatinpulver, rører man bare det inn i saft, eller må det varmes opp ? (Helt talentløs på slikt :o)

Skal lage kaken til konfirmasjon i helgen, da trenger ikke jeg å skli ut av ketose selv om jeg koser meg litt når vi har konfirmasjonsselskap :p

Viclin
01-09-09, 10:42
Jeg har laget denne noen ganger, men nå de siste gangene har jeg laget uten bunn og heller ikke tatt på gelelokk. Kun laget den som bringebærfromasj som jeg putter masse bringebær inni.

Søsteren min elsket den, og kunne ikke rose den nok. Helt til hun skjønte den var lavkarbo, og dermed en kaloribombe som hun sa. Og hvor hun fortsatte med å fortelle meg hvor lite lavkarbo virket samtidig som hun satt og gomlet i seg kransekake, After Eight, riskrem og bløtkake. :lol:
Jeg er glad jeg holdt meg til fromasjen jeg da. Den er helt utrolig nydelig.

screwball
01-09-09, 11:28
Mekket denne i august - da med bunn bestående av malte mandler blandet med piskede eggehviter (som ble stekt først da). Fant den bunn-oppskriften på en annen kake.
Serverte den i selskap, og folket ble helt over seg over hvor god den var.

Areola
04-09-09, 08:39
Åj. Jeg har alltid laget ostekake-bunn med smeltet - og ikke romtemperert smør. Tatt det for gitt regner jeg med, og ikke lest ordentlig engang.
Er det DERFOR ostekakebunnene min alltid blir så harde?

Jeg må nesten lage en kake i helge for å teste ut dette altså. :ja:

Jannicke
05-09-09, 22:01
Gerds ostekake ble totalt misslykket, etter at den hadde stått en stund i kjøleskapet skilte den seg og det raaaaant blank veske ut fra den :mad:

Men, relativt god på smak.

Laget den med melange da og ikke meierismør, for jeg synes meierismør smaken er litt (nei mye) kvalmende, og tengte selv om melange egentlig er fyyy, så shit au, bruke ikke mer enn ca 100 gr da, ikke 125.

Laget gele av 5 dl utblandet fun ligth bringebær og 5 toppede ts gelatinpulver.

Satt og regnet på det i sta, og etter mine regnebegreper ble da hele kaken 35,7 gr karber..........og da blir det ikke mye pr stykke....

Passe god på smak, men det er det vannet eller hva det er som kommer flytende ut da.... Av safta mon tro??

Laget sjokolade delice også.
-guuuud så godt.

Jeg brukte
100 gr freia premium 86% sjokolade
50 gr freia kokesjokolade 70%
6 egg
70 gr smør
og 110 gr sukrin.

Stekte dem i amrikanske muffinsformer ( papir, ica sine egne former)

Stekte dem på 100 grader i ett par og tyve minutter.

Fikk 15 stk.

Og etter å sirlig ha regnet på det, finner jeg ut at det er 2 karber pr muffins....

Jeg er svaaak for sjokolade, og måtte smake på en nesten med en gang, sprayet på en liten dæsj, på str med ett pikekyss, menkomel hvit topping på og spiste med sje rett fra forma.....himmelsk...

litt senere prøvde jeg en til, da var de fastnet litt, og kunne få den ut av forma, men den var veeeldig myk. Også en liten desj menkomel hvit topping på den............å guuuuuuud......ren nytelse.....

Nå står de i formene sine i jøleskapet, og jeg er spent på hvordan de blir når de skal serveres i morra.....:)

Viclin
05-09-09, 23:38
Menkomel har vel masse karber i seg?

Jannicke
06-09-09, 20:22
Jo en del, men de bittesmå "dæsjene" på ettpar slike kaker er jo ikke så ille. Vanskelig å finne ut nøyaktig, for det står på boksen at det er 7,3 gr kh pr 100 gr.

Og hvor mange gr er det i en slik liten dæsj?, på str med ett pikekyss?

JEg fikk ikke til å veie det jeg da............... Så jeg tenkte da er det ikke såååå ille at det i bursdagsselskap ikke er mulig og unne seg ett par tre kaker med en slik liten dæsj på, det er vel omlag en barneskje eller noe i mengde.....

Fungirl
06-09-09, 21:51
Gerds ostekake ble totalt misslykket, etter at den hadde stått en stund i kjøleskapet skilte den seg og det raaaaant blank veske ut fra den :mad:

Men, relativt god på smak.

Laget den med melange da og ikke meierismør, for jeg synes meierismør smaken er litt (nei mye) kvalmende, og tengte selv om melange egentlig er fyyy, så shit au, bruke ikke mer enn ca 100 gr da, ikke 125.

Laget gele av 5 dl utblandet fun ligth bringebær og 5 toppede ts gelatinpulver.

Satt og regnet på det i sta, og etter mine regnebegreper ble da hele kaken 35,7 gr karber..........og da blir det ikke mye pr stykke....

Passe god på smak, men det er det vannet eller hva det er som kommer flytende ut da.... Av safta mon tro??

Men du har jo ikke laget Gerds Ostekake når du har laget din egen vri på den, så da blir det litt feil å si at den er mislykket, prøv heller å holde deg til oppskrifta så tipper eg du blir veldig godt fornøyd med resultatet :)

Jannicke
06-09-09, 22:58
Men du har jo ikke laget Gerds Ostekake når du har laget din egen vri på den, så da blir det litt feil å si at den er mislykket, prøv heller å holde deg til oppskrifta så tipper eg du blir veldig godt fornøyd med resultatet :)
Nåvel, prøvde meg bare på samma vrien som andre her inne som ikke er begeistret for heistadgelen.....ellers er det da det samma.....
Men beklager, feil å si at "greds ostekake" ble misslykka når det da ikke var hennes opskrft jeg fulgte.

Carisma
06-09-09, 23:05
Nåvel, prøvde meg bare på samma vrien som andre her inne som ikke er begeistret for heistadgelen.....ellers er det da det samma.....
Men beklager, feil å si at "greds ostekake" ble misslykka når det da ikke var hennes opskrft jeg fulgte.
Syns huske du brukte margaring også, og det er definitivt ikke i oppskrifta :nei: Margarin er et kjemisk avfallsprodukt som burde vært forbudt.

Jannicke
06-09-09, 23:18
Syns huske du brukte margaring også, og det er definitivt ikke i oppskrifta :nei: Margarin er et kjemisk avfallsprodukt som burde vært forbudt.
Hmm, jeg vet, men tenkte brke opp restene i kjøleskapet, siden jeg ikke er noe begeistret for den kvalmende lukten og bismaket til meierismøret.

Men har det betydning for resultatet da?
Spiller valg av smør så stor rolle?

Beklager, men jeg har ikke peiling asså.

Men det begynner vel å bli tydelig for de flese her inne nå...........

Viclin
06-09-09, 23:37
Du brukte ikke for lite gelatin da? Jeg syns å huske jeg brukte 10 skjeer da jeg lagde med Fun Light.

Jannicke
07-09-09, 14:51
Du brukte ikke for lite gelatin da? Jeg syns å huske jeg brukte 10 skjeer da jeg lagde med Fun Light.
Jo da, det er veldig godt mulig det. Den ble relativt god på smak, til tross for at vannet rant og den skilte seg på talerkenen. mulig jeg må prøve den på ny!!

gamlasnyeliv
07-09-09, 14:52
Tusen takk for fin oppskrift, Gerd :klem:
Den reddet meg fra å sprekke på konfirmasjonen vår i helgen :D

Borealis
07-09-09, 14:56
Spiller valg av smør så stor rolle?

Margarin er IKKE smør! ;)

Silver
10-09-09, 15:54
Denne kaken var bare helt NYDELIG! Jeg laga den nå, og har allerede smakt litt på den. Synes den var fantastisk etter bare et par timer i kjøleskapet, og blir sikkert enda bedre i morgen. Utfordringen min blir nå at jeg ikke spiser hele kaka selv! ;)

Krøllerellerei
10-09-09, 20:20
Gerd, jeg får ikke tak i Heistad gele. Så jeg må lage gele av saft og gelatin. Du skriver du bruker 1/2 mengde vann, hvor mye vann er det?

Gerd
10-09-09, 20:24
Gerd, jeg får ikke tak i Heistad gele. Så jeg må lage gele av saft og gelatin. Du skriver du bruker 1/2 mengde vann, hvor mye vann er det?

Har ikke gelepose her nå, men mener ganske bestemt at det er 2,5 dl :) (For det er vel 5dl man egentlig skal bruke i gele. :))

Krøllerellerei
10-09-09, 21:21
Flott, tusen takk!
Skal lage den til jentefest til helgen, gleder meg!

Viclin
10-09-09, 21:30
Heistad geleen har 7,5 dl vann. Så halv mengde blir 3,75 dl vann.

Krøllerellerei
10-09-09, 21:32
Ok, takk Viclin.

Gerd
10-09-09, 22:28
Heistad geleen har 7,5 dl vann. Så halv mengde blir 3,75 dl vann.

Takk :D Har ikke laga kaka siden mai.... :p

Viclin
10-09-09, 22:43
Bare hyggelig. :neie:
Jeg har laget fromasj av den hver gang det har vært en kakeanledning, så jeg kan oppskrifta på den i hodet. :lol:

Gerd
10-09-09, 22:44
:lol:

Lillebille
19-09-09, 23:06
Lagde kaken ”nesten” etter oppskriften idag. Lette etter Heistad geleen da jeg var på Kiwi, men fant den ikke. Så ble det å kjøpe en flaske Fun light bringebær istedet og lage gelé med gelatin.
Tok 4 dl litt sterk saft og blandet inn gelatinen (4 ts). 2 ½ dl ble blandet inn i ost/rømme/fløteblandingen og resten ble lagt på toppen av kaken etter et opphold i fryseren.
Da var kaken såpass kald at geleen på toppen stivnet omtrent med en gang.

Jeg er kjent for å lage gode kaker, i alle fasonger…;)

Da mannen min smakte denne nå i kveld kom følgende kommentar: ”Dette må da være bortimot den den beste kaken du har laget noensinne??” Ble nesten litt lei meg, jeg....;)

Den ER veldig, veldig god!

Bra Gerd!!

PS: Jeg sa at det var din oppskrift, da…:)

Charlotte88
13-10-09, 11:41
Nå har jeg laget ostekake :) Blir spennende å se hvordan den blir. Jeg hadde en annen type jordbærgele som var uten sukker som jeg brukte i stedet for heistad geleen, får håpe den fortsatt blir god. Jeg lagde også en liten ostekake i muffins form som jeg har lagt i fryseren som jeg håper på å kunne smake på om ikke så altfor lenge

Charlotte88
13-10-09, 12:23
Nå er muffinsformen ferdig. Det ble godt, men jeg synes kanskje bunnen ble litt for hard, og litt salt. Noen som har noen forslag til hvordan den ikke blir det`?

Imse
13-10-09, 12:35
Nå er muffinsformen ferdig. Det ble godt, men jeg synes kanskje bunnen ble litt for hard, og litt salt. Noen som har noen forslag til hvordan den ikke blir det`?
Du bruker usaltasmør og litt mindre smør eller litt mere mandler;) Til baking skal man generelt sett bruke usalta smør;)

eggis
18-10-09, 19:34
Da har jeg laget kaken idag (jeg er ingen kakeekspert), den ble kanonbra, kjæresten min likte den meget bra.
Men jeg klarte det kunststykke at gelen som la på toppen, den rann gjennom kaken og la seg som et lokk mellom bunnene og fromasjen:eek: og ikke på toppen!!!!!!!, hva gjorde jeg feil? Hadde jeg på gelen for tidlig, skal jeg la kake stå noen minutter i frysen før jeg legger på gelen:), var litt morsomt da, og kaka såg snål ut, men smakte fortreffelig:)

Lillebille
18-10-09, 20:24
Jeg gjorde det samme sist jeg laget den. Og det var fordi jeg ikke lot kaken stå lenge nok før jeg helte over geleen på toppen. Synes det ble litt fint, jeg da, med litt marmorering inni...:D Og smaken var jo like god..:)

frøken
24-10-09, 10:51
Skal prøve denne i dag, blir spennende. Satser på gele av funsaft, lime inni kaka, og bringebær på toppen :p

cmarie91
11-11-09, 23:39
Den geleen er det ikke mye sukker i den?

Thaleia
12-11-09, 00:49
Den geleen er det ikke mye sukker i den?
Det er ikke sukker i Heistad sin gelé eller i fun saften, kun søtningsstoffer.:)

Emmie
17-11-09, 15:17
Denne har jeg nå laget v et par anledninger , og den ble kjempegod ! :p

Har bilde av kaken i avataren min ! (variant med skogsbær inni bringebærgele fra Heistad!)

camryn
17-12-09, 01:46
Denne var god!

Var litt skeptisk til bunn, brukte 100g usalta romtemperert smør og 250g (veldig grovt) hakka mandler, men det vart deilig og heilt uten smørsmak.
Ostedelen var deilig! Fulgte oppskrifta nøyaktig.

Men mektig var den, klarte berre eit stykke. :D

Blir ein gjenganger!

wollafruen
22-01-10, 20:04
Da prøver jeg også denne. Ferdig kake står nå i kjøleskapet. Et lite stykke skal smakes i morgen - er det en suksess fryser jeg ned så jeg har til bursdager og slikt utover. :)

Jabba
22-01-10, 21:42
Denne ble ikke god etter en tur i fryseboksen....smaker litt sånn utvanna .....

timich
23-01-10, 19:33
Enda et litt noldus spørsmål...:D Men hvor stor form bruker dere? Jeg har to runde former her, en på 24 cm og en på 26 cm i diameter.

timich
23-01-10, 20:17
Og en annen ting... Kan jeg bruke Philadelphia i stedet? Jeg har alle andre ingredienser i hus, men ikke Tine kremost. Og vil så gjerne prøve den med en gang...:)

Jabba
23-01-10, 23:43
Jeg brukte en liten springform - den er vel 22 cm tror jeg....
Vil tro du kan bruke Philadelfia ja...

timich
30-01-10, 00:12
Står i kjøleskapet nå, gleder meg til å smake i morgen:D

Charl8
01-02-10, 15:59
Fyll:
1 boks seterrømme
1 pk kremfløte (1/3 l)
1 pakke Heistad bringebærgele (1/2 mengde vann) - hvis jeg skal lage med fun light lime saft, hvor mye saft skal jeg ta? skal jeg blande ut saften i vann? hvor mye gelatinpulver???
- Visp kremen.

Lullen
03-02-10, 19:15
Står i kjøleskapet nå, gleder meg til å smake i morgen:D
Hvordan ble kaka med philadelpia?

Jeg bruker det alltid i min "vanlige" ostekakeoppskrift + at jeg alltid lager sitrongele inne i kaka og så appelsin eller bringebærgele lokk... Syns kaka ofte blir litt friskere da.
Noen som vet om Heistad har sitron gele?

Skal lage ostekake i hjerteform til min nieses bursdag i helga :D

Må kanskje lage bunn av noe annet da et par i familien er allergiske mot nøtter... blir kanskje langt unna Gerds oppskrift etterhvert dette ser jeg :p

Lullen
06-02-10, 20:02
Kaka ble kjempegod! Takk for flott oppskrift :)
Fulgte oppskriften til Gerd stort sett hele veien.
Byttet bare til Philidelfia ost og limegele inni (gelatinplater, vann, saften av en lime + litt splenda) Nam :D

Gus
08-02-10, 12:27
hvor kjøper jeg Heistad bringebærgele ?

Dietta
08-02-10, 12:34

Jeg kjøper mine på Meny..... :)

Lullen
08-02-10, 15:24

Jeg kjøpte på Mega, så at de også hadde den på ICA

moochie
08-02-10, 19:48

Obs, Prix, Rema.. osv :)

kiwo
09-02-10, 14:48
står kanskje et sted i denne lange tråden her, men blir litt mye å lese. Hvor får man kjøpt Heistad gele? Har prøvd å finne det i flere butikker.....

kiwo
09-02-10, 14:50
står kanskje et sted i denne lange tråden her, men blir litt mye å lese. Hvor får man kjøpt Heistad gele? Har prøvd å finne det i flere butikker.....
Haha, må jo le av meg selv. Svarer sto jo rett over......jeg var på mange sider før da jeg skrev innlegget:)
Får bare dra på butikken og sjekke igjen da. Spurte på Rimi, men de hadde det ikke

SuperMamma
10-02-10, 22:23
Dere som har laget den som cupcakes / muffinsformer.
Hvor mange kaker fikk dere?

Og kan man fryse gele?
Skal ha en serie bursdagselskaper i ukene som kommer så det er greit å ha noe unna i fryseren..

Jabba
11-02-10, 09:05
Hvor lenge holder denne kaka seg i kjøleskapet? Jeg har fryst den før men den smaker ikke like godt da....

SuperMamma
13-02-10, 00:37
WOW livet på lavkarbo er hardt.... hahahah

Laget kaken nå med en liten variant.
Jeg laget porsjonskaker i muffinsformer. Har to brett med aluminiums former fra ikea. satte oppi små muffins papirformer.
Jeg pisket stive eggehvitter og blandet med grovhakkede mandler. Stekte dette i 15 min. Avkjølte og hadde oppi ostekakemassen. Pyntet med 2-3 bringebær.

jeg fikk alt formye bunn og ostekake-røre. laget en flat kakebunn som jeg stekte på bakebpair og hadde resten av røren over (lot den stivne litt først). Så hadde jeg over resten av bringebærene fra pakken. Nå står 24 småkaker og en litt større i kjøleskapet. jeg har bare smakt på skrapet i bollen, men dette var digg!!!

Gleder meg til å servere disse i selskap på søndag :D

Solvory
15-02-10, 17:51
Hei. Står ikke noe om steking her. Skal ikke bunnet stekes noe?

StegforSteg
15-02-10, 18:33
Det er farlig å ha denne kaka i kjøleskapet :D

Jabba
15-02-10, 18:53
Hei. Står ikke noe om steking her. Skal ikke bunnet stekes noe?

Nei.....

Gus
15-02-10, 18:57
WOW livet på lavkarbo er hardt.... hahahah

Laget kaken nå med en liten variant.
Jeg laget porsjonskaker i muffinsformer. Har to brett med aluminiums former fra ikea. satte oppi små muffins papirformer.
Jeg pisket stive eggehvitter og blandet med grovhakkede mandler. Stekte dette i 15 min. Avkjølte og hadde oppi ostekakemassen. Pyntet med 2-3 bringebær.

jeg fikk alt formye bunn og ostekake-røre. laget en flat kakebunn som jeg stekte på bakebpair og hadde resten av røren over (lot den stivne litt først). Så hadde jeg over resten av bringebærene fra pakken. Nå står 24 småkaker og en litt større i kjøleskapet. jeg har bare smakt på skrapet i bollen, men dette var digg!!!

Gleder meg til å servere disse i selskap på søndag :D

Jeg lurer veldig p om dette var noe godt :D for jeg syns ikke bunnen på den orginale kaken var så veldig god :p

Viclin
17-02-10, 08:29
jeg dropper bunn. Syns også mandler blir litt feil smak til ostekake. Og det blir for mye smørsmak.

Jeg lager kun fyllet i en stor bolle, og putter oppi bringebær før det stivner. Blir god fromasj.

Maja
17-02-10, 22:08
Jeg hadde heller ikke sansen for bunnen. Jeg brukte i overkant 100 g meierismør. Og det ble alt for mye smørsmak. Jeg tror jeg skal prøve med eggehviter/nøtter og steke bunnen. Evt lager jeg vanlig kjeksbunn og dropper å spise bunnen (sånn at gjester som ikke er på lavkarbo kan spise hele kaken).

Selve kaken smakte veldig godt og den ble ikke så kompakt som jeg hadde trodd. Konsistensen var helt passe. Jeg laget et lokk med bringebærgele og hadde "ferske" (utenlandske) bringebær oppi geleèn før den stivnet. Kaken ser skikkelig lekker ut og den smakte godt med unntak av bunnen.

SuperMamma
18-02-10, 00:43
Jeg lurer veldig p om dette var noe godt :D for jeg syns ikke bunnen på den orginale kaken var så veldig god :p

Jepp, dette fungerte veldig bra og smakte godt. Jeg brukte ikke noe søtstoff i men det kan kanskje anbefales.. men jeg synes de var helt ok uten jeg altså.

Jeg brukte 250 g mandler og 4 eggehvitter og det ble altformye masse. (holdt til 24 muffins og en kake ca 12 cm diameter)
Kan helt sikkert halveres eller reduseres enda mer.

SFA
11-03-10, 11:06
Jeg går på induksjon nå, og jeg skal vel ikke spise noe nøtter.
Så kan jeg evt lage en bunn av stivpiskede, stekte eggehvitter med litt splenda i ?
Eller bare som fromasj?
Eller et annet alternativ til bunn?

Har tenkt til å lage den som originaloppskriften, minus bunnen da, som jeg er usikker på

Seba-stina
12-03-10, 16:51
Er du på induksjon skal du vel i grunnen ikke spise dette i det hele tatt, skal du vel?

SFA
13-03-10, 08:27
Så vidt jeg har sett kan jeg spise både rømme,fløte og ost. Og Splenda. Og bare jeg får meg et lite kakestyke på bursdagen min når alle andre spiser, så vet jeg t det er mindre sjangs å sprekkke. Skal vel sikkert strengt tatt bare ha 2 spiseskjeer av det, men bedre å spise en lavkarbo kake enn noe annet,.
Men jeg har fortsatt lyst å unngå mandlene siden det ikke står på lovlig listen.

Seba-stina
14-03-10, 01:15
Ok. Trodde ikke du skulle ha søtningsmidler på induksjon, og tenkte på Heistad-produktene bare. Men du har nok oversikten du :)

aliasdictus
16-03-10, 21:20
Hva med å lage bunnen av nøtter, smør, egg og en passe dæsj kokosmel? Stekes, selvfølgelig. Det blir litt som en enkel kjeksoppskrift, kan jo søtes med sukrin...

Evt følge originaloppskriften og bytte smøret ut med cocosa, blir noe dyrere kake, men cocosa har jo en tropisk smak, noe som kan hjelpe for de som synes bunnen ble for lite søt. I så fall må bunnen oppbevares kjølig, cocosa har jo en tendens til å bli flytende ved ca 24grader :p

Ana
24-03-10, 11:12
Denne skal jeg ha med i selskap til helgen, da kan jeg spise kake med god samvittighet uten spørsmål fra de andre gjestene :D

christine76
28-03-10, 20:38
Hmm..

Bakte denne i går og serverte i bursdagen min i dag. Har ikke smakt på den selv, for jeg får ikke lov til å spise sånt nå. Men den ble ikke spesielt godt tatt imot. Var bare en som likte bunnen, og noen som ikke likte kaken i det hele tatt og syntes den smakte kunstig og for lite søtt. Jeg har nå fryst mesteparten av det som var igjen i porsjonsstykker, så får jeg prøve den selv når jeg kan spise sånt etter hvert. Er sikkert bedre enn ingen kake om ikke annet. Men er i alle fall skuffet.

Jeg lagde forresten med lemon og lime fun-light saft til geleen, men ellers helt som originaloppskrift.

wollafruen
28-03-10, 22:08
Ææææh...NEI! jeg klarte å lage denne med full mengde vann i geleen! Hva skjer da??

Gerd
28-03-10, 22:10
Hmm..

Bakte denne i går og serverte i bursdagen min i dag. Har ikke smakt på den selv, for jeg får ikke lov til å spise sånt nå. Men den ble ikke spesielt godt tatt imot. Var bare en som likte bunnen, og noen som ikke likte kaken i det hele tatt og syntes den smakte kunstig og for lite søtt. Jeg har nå fryst mesteparten av det som var igjen i porsjonsstykker, så får jeg prøve den selv når jeg kan spise sånt etter hvert. Er sikkert bedre enn ingen kake om ikke annet. Men er i alle fall skuffet.

Jeg lagde forresten med lemon og lime fun-light saft til geleen, men ellers helt som originaloppskrift.

Orginaloppskriften er ikke for lite søt i vertfall.
Hvordan den er med den fun- saften som gele, vet jeg ikke. For det er ikke i orginaloppskrifta. Kanskje det ikke passer viss fyllet blir for lite søtt, siden bunnen ikke er søt.

Gerd
28-03-10, 22:12
Ææææh...NEI! jeg klarte å lage denne med full mengde vann i geleen! Hva skjer da??

Den vil nok stivne. Men det blir kanskje mye fyll .... Pass på at forma er godt tettet viss fyllet blir veldig tynt :ja:

SuperMamma
30-03-10, 18:06
Nå har jeg prøvd begge variantene, enmed gele og en med funsaft og gelatin, Og det kan ikke samenlignes!!! Den med gele smaker så utrolig mye bedre!

Carisma
30-03-10, 18:39
den ble ikke spesielt godt tatt imot. Var bare en som likte bunnen, og noen som ikke likte kaken i det hele tatt og syntes den smakte kunstig og for lite søtt.
Hmm, det syns jeg var utrolig kjipt av de! Greit at ikke alle liker slike ting, men man forteller det vel ikke til vertinnen! :confused:

Jabba
30-03-10, 18:55
Hmm, det syns jeg var utrolig kjipt av de! Greit at ikke alle liker slike ting, men man forteller det vel ikke til vertinnen! :confused:

Ba du kanskje om tilbakemeldinger?

christine76
30-03-10, 20:19
Ba du kanskje om tilbakemeldinger?
Ja, ba selvfølgelig om tilbakemelding, siden jeg ikke spiste av den selv. Men jeg får prøve å lage med gele neste gang. Ellers så kan det jo være at jeg liker den. Har noen stykker som ligger i frysen og venter på meg.

arsamatoria
31-03-10, 18:29
Heisann Gerd! Lagde denne kaken før helgen og tok den med i barnedåp palmesøndag, jeg lagde et gelelokk på toppen av Heistad gele.... Rosa kake med rødt lokk til en liten pike, den var så populær at jeg nesten ikke fikk noe selv.... :-)

Elizabeth
30-04-10, 12:21
Skal i bursdag til mamma på mandag så skal lage denne i mufinsformer og ta med meg. :D prøver meg på orginal oppskriften. Gleder meg!!!

Seba-stina
30-04-10, 22:12
Så smart å putte i muffinsformer, siden den kan fryses! For da kan man jo ta med seg porsjoner til selskaper :)

Elizabeth
02-05-10, 15:54
Da står en del av de i kjøleskapet og noen i frysen.. :D Pluss at jeg fikk en bolle med fromage i tillegg. :D nam nam Gleder meg!!

Seba-stina
02-05-10, 16:12
Åååh, tror jeg må lage denne snart og stappe i muffinsformer jeg og :nam: Sånn at jeg har tilgjengelig i frysen hvis nøden melder seg.

Men forresten, ingen som har hørt noe om at Heistad geleen skal forsvinne? Har hørt syltetøyet har forsvunnet.