hvilket smør eller hvilken olje er best å steke i? Tenker da på den som tåler best høy temperatur uten å inneholde transfett... Noen som vet?
Hvilket smør? Smør er smør, alt annet er margarin. ;) Meierismør eller setersmør, feks. Alt det står SMØR på. Eller kokosfett, det tåler også høye temperaturer. Olje bruker jeg svært sjelden siden jeg liker å steke på høy varme, men til asiatiske retter passer det jo bedre med olje (litt dårlig med smør i woken, synes jeg) og da bruker jeg rapsolje eller olivenolje. Sikkert dumt, men det er ikke ofte jeg gjør det.
Vanlig SMØR!! De det står smør på er goode. ekte setersmør.
Det som tåler aller mest varme, og som er best å steke i er klarnet smør. Dvs at man varmer opp smør på svak varme, og venter til det "gule" i smøret har falt til bunnen. Det klare fettet som ligger igjen på toppen kan du steke med.
Glemte å føye til at dette kalles ghee, og kan kjøpes i helsekostbutikker. :):)
energibunten
12-02-08, 00:27
Cocosa (ikke den virgin, men den smaksløse med brun etikett) eller spekk (grisefett som fåes i butikken) kan du bruke til asiatiske retter ! De er jo kjent for å bruke nettopp spekk eller kokosfett.
foretrekker SMØR eller litt olje i wok som iset sier.... men som regel er det SMØR