View Full Version : OE og kreft


Pluto i magen min:)
28-02-08, 14:05
Leste nettopp i VG at rødt kjøtt og behandla kjøtt kan være kreft fremkallende....Trodde kjøtt, fett kjøtt, inkludert rødt skulle kurrere og beskytte mot de fleste sykdommer...forvirra:eek:

Iset
28-02-08, 14:09
Tro meg - dette kommer du ALDRI til å slutte å lese i tabloidpressen altså. Det står at kjøtt og mettet fett er usunt hver uke, mens de samtidig (helst Dagbladet) andre dager skriver at det ikke er skadelig allikevel. Man må nesten bare lese litt andre artikler enn de som står i tabloidpressen. Det er det som irriterer meg med kritikere - de baserer som regel kun kritikken sin på tabloide artikler.

Det er jo forresten slett ingen utbredt oppfatning at fett og kjøtt er sunt og kurerer sykdommer? Desverre tror folk flest det er motsatt, men vi vet jo bedre, ikke sant? :p

Pluto i magen min:)
29-02-08, 09:06
Ja, vi gjør jo d!:cool:
Kreft er kanskje min største skrekk (av en eller annen grunn), så er nok litt lett påvirkelig der!:eek:

Tro meg - dette kommer du ALDRI til å slutte å lese i tabloidpressen altså. Det står at kjøtt og mettet fett er usunt hver uke, mens de samtidig (helst Dagbladet) andre dager skriver at det ikke er skadelig allikevel. Man må nesten bare lese litt andre artikler enn de som står i tabloidpressen. Det er det som irriterer meg med kritikere - de baserer som regel kun kritikken sin på tabloide artikler.

Det er jo forresten slett ingen utbredt oppfatning at fett og kjøtt er sunt og kurerer sykdommer? Desverre tror folk flest det er motsatt, men vi vet jo bedre, ikke sant? :p

Karin
29-02-08, 16:06
Jeg bare sier SPIS BROKKOLI (her kan du fylle inn hva slags matvare du måtte ønske) MENS DEN FREMDELES ER SUNN! For en eller annen dag kommer det nok en forskningsrapport som sier at man må holde seg langt unna.
Og neste uke kommer det en annen. . .:rolleyes:

MorStine
29-02-08, 17:26
Jeg bare sier SPIS BROKKOLI (her kan du fylle inn hva slags matvare du måtte ønske) MENS DEN FREMDELES ER SUNN! For en eller annen dag kommer det nok en forskningsrapport som sier at man må holde seg langt unna.
Og neste uke kommer det en annen. . .:rolleyes:
:lol: Ja du sier noe der:) Ikke rart man blir forvirra...

energibunten
29-02-08, 23:36
Når man tilbereder kjøtt kan man tilføre kreftfremkallende stoffer. feks om man steker ved høy varme, bruker marineder, etc,

Grilling er dessverre ikke det sunneste. Dampe er best. Steke biffen over lang tid er bra.

Og jeg har akkurat lest at å drikke rødvin sammen med kjøtt beskytter mot slike stoffer, så ta ett glass vin nå og da når man er ferdig med ketolysen...

Jeg nekter å tro at kjøtt er så farlig. Overdrevent og studier som ikke ser på tilberedningsmetoden, eller hva man steker i av fett, tror jeg.

Dilly
03-03-08, 20:26
Jeg har nå alltid hørt at høy temperatur i stekepanna slik at maten blir brent, ikke er bra, og at kokt, tørket eller dampet er best. Det har noe med at fettsyrene blir ødelagt ved oppvarming, og at veldig høy temperatur utløser kjemisk baluba.