Hva er dette og hvorfor trenger vi ikke å beskymre oss for dem?
Henger meg på tråden din her. Dette skulle gjerne jeg også visst mere om.
sukkeralkoholer trenger man ikke bry seg om, da de ikke påvirker blodsukkeret.
Sukkeralkoholer skal trekkes IFRA. (eneste bekymringen er at produkter med dem i kan 1. føre til at nedgangen stopper opp totalt. 2. til at du blir sittende på toalettet resten av dagen etter å ha konsumert dem)
sukkerARTER derimot, de påvirker blodsukkeret, så dem kan dere bekymre dere over.
Dette sa Torkil (ketolysemannen himself :D ) om det i en tidligere tråd:
Sukkeralkoholer er en gruppe av kunstige søtningsmidler som i liten grad nedrytes til sukker i fordøyelsessystemet. Det kan f.eks. være lange kjeder av fruktose som ikke blir nedbrudt.
Egentlig ganske bra, men når de kommer ned i tykktarmen koser bakteriene seg med sukkeralkoholene og nedbryter dem. Litt opptas og omtales som " net carb" f.eks i atkinsbarer. Resten nedbrytes av bakteriene, det medfører produksjon av gass ( magesmerter og luftplager) samt tiltrekker væske ( diarre).
http://bestsmileys.com/toliot/3.gif
En del opplever at vekttapet stopper opp når man spiser mye sukkeralkoholer, spesiellt de som benytter kostindusert ketose som slankemetode.
Det perfekte søtningsmiddel er dessverre ikke oppfunnet anda, alle eksisterende har sine fordeler og ulemper.
Vennlig Hilsen
Torkil
Kroppen min liker ikke maltitol. Erythritol har gått fint. Dette skal i følge hva jeg har funnet ut behandles på en annen måte av kroppen.
Hvordan er Sukrin forskjellig fra andre sukkeralkoholer.
Kroppen behandler Sukrin litt annerledes enn de andre sukkeralkoholene. Sukrin er det minste sukkeralkoholet vi kjenner. De andre sukkeralkoholene er store, og blir ikke tatt opp i tynntarmen, slik Sukrin gjør. De som ikke blir tatt opp i tynntarmen, går videre til tykktarmen, og fermenteres av bakterier der. Det resulterer i at vann trekkes ut til tarmen (pga. osmotisk trykk), og kan føre til løs mage. Fermenteringen gjør at små fettmolekyler dannes og tas opp i kroppen som energi. Sukrin blir altså tatt opp i tynntarmen og blir ikke fermentert, og gir derfor ikke energi eller mageubehag.