View Full Version : Sukrin?

Miriell
09-05-08, 17:36
Hei.
Leter etter alternative søtningsmidler og fant en side om noe som heter sukrin... Det som står ang karber er:

Er Sukrin karbohydrater?
Ja. Sukrin er betegnet som karbohydrater, men oppførerer seg ikke som vanlige karbohydrater som sukker eller stivelse. Sukrin blir ikke benyttet som energi i kroppen, men utskilt ubrukt gjennom urinen. Du trenger derfor ikke telle med Sukrin når du teller karbohydrater. Dette gjør Sukrin velegnet ved lavkarbo-kosthold, og for alle som vil unngå unødvendige karbohydrater.

Det står imidlertid ingen næringstabell på siden som jeg kunne se ihvertfall.

Noen her inne som vet noe om dette??

Stripa
09-05-08, 18:29
sukrin-0 karbo-0 kalor. er jeg blitt fortalt

Eirian
09-05-08, 18:58
Google er virkelig en fantastisk oppfinnelse.
http://www.sukrin.no/

Miriell
09-05-08, 20:42
Google er virkelig en fantastisk oppfinnelse.
http://www.sukrin.no/

Ja, Eiran, det er slik jeg fant sukrin, men ettersom det ikke er noen næringsinnholdtabell der så spør jeg folk her inne hva de vet om det:)
Mange som reagerer dårlig på div søtningsstoffer og sånn og det står det heller ingenting om på den siden der...:)

Eirian
09-05-08, 21:15
Ja, Eiran, det er slik jeg fant sukrin, men ettersom det ikke er noen næringsinnholdtabell der så spør jeg folk her inne hva de vet om det:)
Mange som reagerer dårlig på div søtningsstoffer og sånn og det står det heller ingenting om på den siden der...:)

Eh, da tror jeg du bør lese den siden en gang til.

Amica
09-05-08, 21:29
Det der kjøpte vi faktisk i dag! På Helsekosten..Er også litt spent på om noen har erfaringer om det. Morsomt at du laget tråd, skulel lage en selv

Miriell
10-05-08, 01:05
Eh, da tror jeg du bør lese den siden en gang til.

eh. nå var faktisk ikke spørsmålet mitt hvorvidt noen vet om en infoside om sukrin ettersom jeg skrev at jeg har funnet info om det, men om hvorvidt noen her inne vet noe om det... altså har vært borti det, prøvd det, og eventuellt hvilke erfaringer de har med det.

Hvis du fant en næringstabell over nøyaktig hva som er i sukrin er det veldig snilt av deg om du gidder å kopiere det og lime det inn her, for jeg er tydeligvis så distre at jeg ikke finner det på hjemmesiden til sukrin...

Eirian
10-05-08, 01:25
eh. nå var faktisk ikke spørsmålet mitt hvorvidt noen vet om en infoside om sukrin ettersom jeg skrev at jeg har funnet info om det, men om hvorvidt noen her inne vet noe om det... altså har vært borti det, prøvd det, og eventuellt hvilke erfaringer de har med det.

Hvis du fant en næringstabell over nøyaktig hva som er i sukrin er det veldig snilt av deg om du gidder å kopiere det og lime det inn her, for jeg er tydeligvis så distre at jeg ikke finner det på hjemmesiden til sukrin...

Vi bruker det, og er veldig fornøyde med det vi har brukt det til.
Jeg har bla. bakt pepperkaker og tiramisukake med det, laget kakao, og brukt det i kornkaffen når jeg ikke hadde soyamelk søtet med eplejuice.
Vi bruker svært lite søtning da, men som sagt er vi fornøyde med dette til vårt bruk.
Akkurat nå er det tomt, men når jeg kjøper ny pakke så kan jeg skrive inn det det står på den.

Amica
10-05-08, 11:47
Av en eller annen grunn står ikke innholdet på pakken..

Men vi fikk med oss skrivet fra sukrin.no som dere har vært og lest på. Om at det kunne brukes av de som telte karbiser, og at det ikke var noe som skulle telles med..

Miriell
10-05-08, 16:33
hmm, hvis dere bruker det og ikke går ut av ketose får jeg vel stole på det som står der... tiramisukake høres helt fantastisk ut akkurat nå, mmmmm... må vente til alt åpner igjen over pinsen da:) Tusen takk for svar Eirian og Amica:)

Fnutte
10-05-08, 17:32
Bruker sukrin jeg også, (og splenda) men bruker ikke så mye søtning. Når man smaker på sukrin så har det nesten en litt kjølende effekt. Noen liker det ikke men jeg synes ikke det gjorde så mye. Sitter jo ikke å spiser det rent heller :eek:

Mener det var noen som skrev at kransekakestenger eller noe sånt ble litt rart med Sukrin.... Jeg har foreløpig bare brukt det til desserter o.l og ikke til bakst. Jeg skal snart teste det ut i Sarah Bernhard småkaker :sikle:

Med andre ord er jeg fornøyd med det jeg bruker Sukrin til i hvertfall :)

Amica
10-05-08, 19:23
Mener det var noen som skrev at kransekakestenger eller noe sånt ble litt rart med Sukrin....

Jeg mener å huske det var med Splenda de sa det var rart :p

Men vi har ikke testet det enda, kjøpte det ig år nemlig. SKULLE lage kransekakerstenger til Håreks bursdag i dag, men ble masse tull med opplegget - så får ha det til gode :rolleyes: Så mao. vet jeg ikke om vi holder oss i ketose eller ei..Skal rapportere når jeg vet :D (men i følge Sukrin.no og damen i helsekosten er det helt safe).

Hedda:)
10-05-08, 20:29
Her (http://www.lavkarbopikene.no/ds_product_info.php?cPath=39&products_id=58) står næringsinnholdet. :)

Fnutte
10-05-08, 21:11
Jeg mener å huske det var med Splenda de sa det var rart :p

Men vi har ikke testet det enda, kjøpte det ig år nemlig. SKULLE lage kransekakerstenger til Håreks bursdag i dag, men ble masse tull med opplegget - så får ha det til gode :rolleyes: Så mao. vet jeg ikke om vi holder oss i ketose eller ei..Skal rapportere når jeg vet :D (men i følge Sukrin.no og damen i helsekosten er det helt safe).

Joda stemte det jeg skrev med sukrin, fant det igjen nå. Er i en litt eldre tråd, dette er Terry's svar:

Sv: Marsipanen til Guro/Nille er ALTFOR god!
Samme med meg... Altfor god marsipan/kransekake den derre :D
Måtte lage den 3-4 dager på rad før jeg kom til sans og samling!
Men jeg brukte bare 100g mandler pr. gang så det blev ikke så veeeldig mye hver gang.
Blev faktisk i ketolysen hele tiden så man kan kanskje unne seg det en gang i blant. Den nye snacken?
Prøvde kransekake med Sukrin men den søte smaken blev borte. Den blev litt rar når den blev stekt også. Funker kanskje bedre i marsipan?

Amica
10-05-08, 21:40
ÅÅh, hva skal man da bruke? Om ikke splenda og ikke sukrin? *knegg* Takk for svar :klem:

Forøvrig er visst Sukrin et lik emerkelig produkt som f.eks. Pepsi Max 0 gram av alt, hva ER det da? *humre*

Miriell
10-05-08, 21:50
Her (http://www.lavkarbopikene.no/ds_product_info.php?cPath=39&products_id=58) står næringsinnholdet. :)

Wæææææææ!!! Hva f... er det i det da, når det ikke er noe???! Nå ble jeg skeptisk!! Men men! Driter litt i det, bare jeg kan lage søtjums med det:lol: Tusen takk for info alle sammen:)

Hedda:)
10-05-08, 21:52
Wæææææææ!!! Hva f... er det i det da, når det ikke er noe???! Nå ble jeg skeptisk!! Men men! Driter litt i det, bare jeg kan lage søtjums med det:lol: Tusen takk for info alle sammen:)

Det inneholder sukkeralkoholet Erythritol. :)

Amica
10-05-08, 23:04
Ja, splenda inneholder vel 0.5 karber per ts, så dette er jo ikke å forakte i helt "vanlige" ting (som frokostpannekake, som bare skal smake søtt - ikke i direkte bakevarer som trenger et spesielt søtstoff).

Blir morro å sette i gang med Sukrin :D

sma
11-05-08, 17:53
Dette hadde jeg liggende på datan min sammen med linken til sukrin. Men når jeg nå går inn på siden så finner jeg ikke akkurat dette. Jeg legger det i alle fall ut, men før dette er bekreftet så får det bare være veilledende.

Naturlig søtningsstoff uten kalorier - SUKRIN
Det har vært mye fokus på den skadelige virkningen av sukker de siste årene. Så mange som 85 % av befolkningen er opptatt av å begrense sitt sukkerinntak. Samtidig er mange skeptiske til de kunstige søtningsmidlene. Nå trenger du ikke å bekymre deg lenger!

Sukrin gir deg den ekte smaken av sukker uten ulempene, og er i tillegg 100% naturlig. Det inneholder nesten ikke kalorier (maks 0,2 kalorier per gram). Det ser ut som sukker, oppfører seg som sukker - og smaker som sukker. Det kan erstatte sukker i de fleste sammenhenger.

Sukrin har vært brukt i matvarer i Japan og USA i en rekke år. Vi kan nå tilby denne naturlige sukkererstatningen til forbrukere i Norge.

Sukrin er et 100% naturlig produkt, basert på sukkeralkoholet Erythritol. Erythritol finnes naturlig i bl.a. pærer, meloner og sopp, og har således blitt spist av oss mennesker i lang tid.

Næringsinnhold _____per teskje (5 g)_____ per 100 g
Energi________________1 kcal____________20 kcal
Protein________________ 0 g_____________ 0 g
Karbohydrater totalt_____ 5 g___________ 100 g
- herav sukker__________ 0 g______________0 g
- herav sukkeralkoholer___ 5 g___________ 100 g
Fett___________________0 g______________ 0 g

Karbohydratinnhold pr dl søtningsstoff (tilsvarende 100 gr sukker);

_________________Sukrin______Splenda____
Energi____________20 kcal_____48 kcal____
Karbohydrat_______5 gr________12 gr.______
Innhold___________Erythritol___Sucralose.__

http://www.sukrin.no/index.html

Valkyrien
05-10-09, 11:01
Som den søtmonsen jeg alltid har vært, ble jeg så begeistret da jeg kom over produktet Sukrin. Jeg tenkte at her er løsningen. Men den gang ei. Brukte det først i kaffe, og har lagd den sunne isen, med 5 egg som piskes med Sukrin, osv. Tror ikke jeg tåler Sukrin. Selv av små mengder blir magen veldig urolig, i lange tider. Føler meg rett og slett ikke vel. Det står på pakken at overdreven bruk kan virke avførende. For mitt vedkommende er det på ingen måte snakk om overdreven bruk. Har andre opplevd dette?

Carisma
05-10-09, 12:03
Ikke akkurat det, men jeg liker ikke sukrinen fordi man må bruke endel for å kjenne søtsmaken, og når søtsmaken endelig kommer då kommer ising i halsen også... :rolleyes:

Rex
13-09-10, 21:40
Var kjempespent da jeg kom hjem med min første pose Sukrin i dag. Nå skulle jeg faktisk prøve å lage ei Suksess-terte. Gleda meg stort!

Gliset var bredt da jeg skar første stykke av deilig nøttebunn med smør-egg-fløte-"sukker"-fyll. Men hvor lenge var Adam i paradis...?

Det smakte IKKE bra! Først bare litt merkelig, så etterhvert ble det sterkt, sved i halsen, og var ordentlig kvalmt.

Forsøkte å lage fløteis her om dagen også, med Natreen som søtning. Æsj igjen.

Tror vi dropper kakeprosjekt og søte desserter fremover! :)

Carisma
13-09-10, 21:46
Først bare litt merkelig, så etterhvert ble det sterkt, sved i halsen, og var ordentlig kvalmt.
Da har du brukt alt for mye :ja: Jeg hadde det sånn første gang jeg prøvde det. Neste gang brukte jeg ca en tredel av det første, da ble det bra.

Belin
13-09-10, 21:48
Akkurat nå drikker jeg en kopp kakao. Laget på fløte, kakaopulver og sukrin!
Smaker som vanlig kakao! :-)
Sukrin er den beste erstatningen for sukker syns jeg hvertfall. Bruker ikke mye av det. Men som nå, i kakao, helt supert! :)

Det finnes sukrin melis også. Har den i skapet, men ikke testet ut enda.

Rex
13-09-10, 22:32
Carisma:
Oi, takk for tips! Jeg mener jeg leste et sted at Sukrin bare er ca 70% så søtt som sukker. Ehm, er det 70% SØTERE enn sukker kanskje??
-Så jeg tok litt MER enn det som egentlig stod i kakeoppskrifta mi, da... :D

Carisma
13-09-10, 22:49
Nei, det stemmer nok at det er 70% så søtt som sukker, altså omtrent en tredel mindre søtt. MEN; vi blir mer følsomme på søtsmak når vi ikke spiser sukker og raske karber lenger