View Full Version : Glutenfritt lavkarbo-"mel"?


Nike
15-05-08, 07:51
Finnes det et glutenfritt lavkarbo mel-alternativ som kan brukes i bakst, til pannekaker etc.? Noen som har oppskrifter?

Altså, hvordan bake lavkarbo brød eller lapper eller muffins som IKKE inneholder gluten, egg, gjær og melk? Er det i det hele tatt mulig?

Må jeg bare innse at den type mat for alltid er forbuden "frukt"?

Photobscura
15-05-08, 08:42
Finnes både bakemiks og soyaprotein man kan bruke (f.eks fra ketolyse), men det er ganske dyrt. Dette brødet er imidlertid veldig lavt på karber, og supergodt!
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14627&highlight=lollypopbr%F8d

Summer
15-05-08, 08:52
Jeg lager frokostpannekake av:

3 egg, ca 1 ss kanel, 1-2 ss glutenfrie havregryn, 1 ss sesamfrø (for kalsium, om du tåler melk, så er det godt å bruke cottage chese eller creme fraishe oppi, det gjør jeg når jeg lager til ungene), og en gulrot. Dette kjører jeg i kjøkkenmaskinen sammen med litt fett (jeg har olivenolje til meg) og så steker jeg i olivenolje med litt smør til meg, eller i smør til ungene.

Du kan kjøre mandler i kjøkkenmaskinen til det blir melete og bruke det, du kan bruke glutenfri havre, eller du kan bruke diverse proteintilskudd.

I brød, så må du nok bruke endel egg og proteintilskudd sammen med feks. glutenfri havre og linfrø og solsikkefrø og feks nøtter.

luringen
15-05-08, 12:02
så at det blir aventert med mandelmel var det på lavkarbopikene tro??

Nike
15-05-08, 12:07
Men er det ikke en god del karber i både havre og mandler da?

Ellers takk for tips!:)

Summer
15-05-08, 13:31
Mandler har jo mer proteiner enn havre har (tror det er ca 40%), men, det kommer jo an på hvilken kostholdsfilosofi du skal følge og hvor strengt. Om du lager et brød med egg og proteinmel og litt havre, så blir ikke det store mengden karber i to tynne skiver.