Hei!
Er det noen av dere som vet om noen tyggegummi-sorter som man kan spise når man går på Ketolysekuren? Som ikke inneholder de søtningsstoffene som omdannes til sukker i kroppen?:confused:
Søtningsstoffer som omgjøres til sukker i kroppen?!?!?!?????????!!! Her er det tydeligvis noe som har gått meg hus forbi - kan noen vennligst oppklare? Hvilke søtstoffer er det som omdannes til sukker i kroppen?:confused:
Søtningsstoff som omdannes til sukkerarter i fordøyelsen er SORBITOL.
Søtningsmidler som ikke omdannes til sukkerater er laget på grunnlag av bl.a.: sakkarin, aspartam, cyclamat og acesulfam. Det er disse søtningsmidlene du kan benytte når du går på ketolysekuren.
Vi skal vel unngå både sorbitol og xylitol, mener jeg å ha lest.. derfor det er lite tyggistygging på folk her, tror jeg :D
jeg pleier ikke "spise" tyggegummi jeg...
men tar en bit ekstra når jeg har behov, tenker ikke så mye på det
Har sluttet med tyggis etter ketolysestart her jeg, men overlever ved hjelp av munnspray :p er den friske pusten som var det viktige for meg. Tyggebehov har jeg egentlig ikke.
Foseid fra spisdegslank.no skriver om xylitol at:
"det opptas bare delvis i kroppen (noe som er forklaringen på at den virker lakserende) Du kan regne med at 50% passerer uten å bli absorbert. Xylitol har en GI på kun syv, noe som gjør at den har en ubetydelig invirkning på blodsukkeret. 1 gram xylitol inneholder 4 kcal, hvorav kun 50% absorberes (dvs en nettoeffekt på 2 kcal)"
Foseid sine retter er jo søtet med xylitol og det er en ketogen diett. Kan skrive under på at man er i ketose på den så da kan det nok brukes :)
I denne tråden sa de at det skulle komme en oppdatert liste over lovlige søtningsmidler
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=18619&highlight=xylitol
Tror mor Stine hadde funnet ut at Extra tyggegummi bare har xylitol og ikke sorbitol og da muligens er tillatt...???