View Full Version : Hei! Ny her inne!
Heisann!
Tenkte jeg skulle lage en tråd her, som en presentasjon av meg selv og også som motivasjon til andre som vurderer ketolysekuren.
Jeg er en 29 år gammel mann som bestandig har slitt med kiloene. Har slanket meg kraftig før på lavkaloridiett, men da endt opp med at all hard trening før dette har gått i vasken da det meste som har forsvunnet har vært muskler.
Så fikk jeg uken etter påske 2008 tips om ketolysekuren. Fikk råd om da å holde meg under 15g karbo om dag, så ville jeg komme i ketose.
Når jeg da kom hjem fra firmareisen hvor jeg fikk tipset var vekta oppe i ny personlig rekord - bikket 110kg og alle klærne var så trange at de så ut som de var lakket på meg. Gikk da rett over på ketolysekuren.
Har nå gått på kuren i 10 uker.
Hadde en "planlagt" sprekk på 4d for et par uker sider da jeg var i utlandet en tur - litt for å se hva som skjedde med vekta.
Vel, så over til det interessante - resultatet: minus 19 kilo!!! Altså 1,9kg i uken. Jeg har vært superstreng, spist mye salat med olivenolje og uante mengder egg&bacon. Tunfisk med sitronpepper og litt ekte majones har det også gått med endel av.
Satser på å se 80-tallet før sommerferien, har altså ca 3 uker på meg til å gå ned såvidt over ett kilo. Det burde gå.
Hva så med sprekken?
Det første jeg merket var karbokick. Føltes som jeg var ruset! Var et sinnsykt rush i hodet, kroppen var skikkelig "wired" og jeg fikk en avsindig hodepine! Fikk dette begge de to første dagene. Så roet det seg ned. Fikk dog luft i magen og følte meg i dårligere form enn på ketose.
Kom hjem og hoppet på vekta, kjempespent. Hadde da gått NED 500g iløpet av uka jeg var borte (4d sprekk, siste 3 dagene tilbake på ketolysekuren).
Det beste av alt med denne kuren er at jeg har en mye bedre allmentilstand. Er ikke konstant trøtt lengre, jeg er i bedre humør, ikke lengre plaget med urolig og oppblåst mage.
Så det tipset jeg fikk var jammen gull verdt! Er nå motivert til å fortsette en god stund til i ketose, og så begynner eksperimentet med å gradvis gå over til et lavkarboliv. Men med dette flotte forumet til hjelp så går det forhåpentligvis like greit som det har gått hittil!
Heisann :D
Gratulerer med et flott resultat, både vektmessig og med almenntilstand :heia: rein mat gjør godt for helsa :D
Lykke til videre :heia:
Hei og velkommen hit :) Så flott du deler dine erfaringer, og for et fantastisk resultat du har oppnådd så langt! 1 kg på 3 uker er vel bare pice of cake for deg nå ;)
Det var interessant å høre hva en "sprekk" kan føre til, har fundert litt på det. Ikke at jeg planlegger noe sprekk eller har holdt på å sprekke, langtifra, er bare i min første uke enda, så må nok vente en stund med det ;) Men det var jo kjekt å høre at det ikke slo totalt ut på vekta ihvertfall, men skremmende med alt det andre da... :eek:
Håper du finner deg til rette her inne, veldig greit å ha et slikt sted når man trenger litt støtte og motivasjon!
Wow... Imponert...
Jeg er superstressa for tiden. Om 14 dager skal jeg på ferie, og skal være borte i 3 uker tilsammen.
Først går turen til Cuba, og der er alt laget av ris og bønner sammen med enten kylling, fisk eller svin.. Litt vanskelig å holde seg i ketose når man ikke får tak i de ingrediensene man trenger...
Etter 14 dager på Cuba skal vi til mexico en ukes tid, men da er jeg ikke så bekymret. Der skal jeg alltids klare å komme meg igjennom lavkrabo i alle fall...
Noen med lignende erfaringer?
Gleder og gruer meg til ferie...
Hei på deg, så gøy å lese.....Jeg er helt ny her og skal begynne på ketosekuren om to dager. Må si jeg gleder meg når jeg ser hvor fort dere går ned. Jeg har et mål om -15 kg så jeg håper indelig jeg klarer det
Wow kjempeflott resultat! Jeg har snart gått på Ketolysekuren en uke og har også merket meg det med luft i magen. Den finnes ikke der mere! Tenker at dette må jo være den beste kuren som finnes! Det er den nok også når alle har så positive erfaringer her inne. Må bare begynne å se resultater snart!
Ah! Her sitter jeg med tidenes karbo-hodepine og ler av forskingen din. For jeg har funnet ut akkurat det samme. Rush og hodepine, også promping da! Evindelig med promping! Jeg er en sexy dame i dag! *prutt*
Velkommen hit - og så artig lesning. Det stemmer på en prikk det du beskriver :p
Gratulerer med flott resultat hittil og lykke til videre! :heia:
Jeg har fått et luksusproblem. De klærne som tidligere var alt for trange (f.eks dressjakker som jeg ikke hadde sjans å kneppe igjen) er nå blitt for vide! :D
Verst med jeansen - har snurpet dem sammen i livet med belter men det ser ikke bra ut...håper det snart er salg! :)
Har dessverre en stagnasjon i vektnedgangen nå, siste uken har vekta ikke rørt seg, ligger stabilt på såvidt over 91kg.
Begynner å haste med det siste halvannet kiloet før midten av uke 27!
HJELP! Hva kan jeg gjøre for å speede vektreduksjonen opp igjen? :confused:
Grattis med for store klær :D
Ha tålmodighet og fortsett som du pleier. :ja:
Cm. kan bli borte selv om vekta står litt stille inniblandt :)
Takker forresten for alle positive kommentarer!
Er svært motivert for å stå på videre selv om jeg ikke merker den store vektreduksjonen fremover, det må jo nødvendigvis gå tregere jo mindre jeg har igjen å ta av...
Men hva er CM?
Update: Er hjemme for lunsj nå, hoppet på vekta bare for moro skyld...91,1kg så er rimelig nært å se ni-null nå! Så da skjer det noe likevel kanskje...:)
Mener å huske at Torkil Andersen kommenterte en som hadde gått ned 25kg på 100d. Jeg har nå gått ned drøye 19kg på 70d, så om jeg klarer 7kg til på de siste 30d så slår jeg ham:) Får kjøre mer på tredemølla fremover!
Cm: Bruk målebånd og mål deg ;) :D
Cm: Bruk målebånd og mål deg ;) :D
:lol:
Hehe, trodde det var et "faguttrykk" jeg! :rodme:
:lol:
Hehe, trodde det var et "faguttrykk" jeg! :rodme:
Nix.. :lol:
Dumt jeg ikke har tenkt på å måle meg før...hadde vært moro å sett hvor mange centimeter som er forsvunnet her & der på kroppen min - for det er ikke få!
Får ta målebåndet fatt i kveld og se hvordan ståa er nå - og sjekke før ferien om det har blitt noen bedring.
Ser at min BMI har gått fra 31,5 ned til 26. Men jeg må faktisk ned på 87kg - altså 4kg til ned før jeg har BMI på 24,9 og er "normalvektig"...
Hei Screwball, velkommen og GRATULERER:blomster: Vanvittg bra det du har oppnådd. Ikke rart kroppen din stopper opp for å tenke seg om litt;) Det skjer de aller aller fleste. Jeg sto stille LENGE da jeg nesten var i mål, og plutselig løsnet det.
Og du, en halv kilo? Den ser hverken du eller andre at er der, kun psyken din... Ta livet med ro, fortsett i samme tralten, så sksl du se det kommer etterhvert, men det er ikke brått sikkert det skjer denne uken eller neste, og det er heeeelt vanlig!
Dette har du taket på! Lykke, lykke til videre!:klem:
Gratulere så masse med megabra resultat :) Er uten tvil en stor inspirasjon for alle oss andre her inne :)
Takk for det!
Ja, MorStine, du har nok rett i at kroppen kanskje trenger en liten tenkepause... Var egentlig ikke så opptatt av vekta når jeg begynte på ketolyse, det var mest for å bedre formen jeg startet, men når resultatene begynte å vises på vekta også så ble jeg litt opphengt i å se fremgangen der. Som du sier så er det mest psykisk for egen del - å se 80-tallet for første gang på 10 år vil være en enorm mental boost.
Moro å kunne være en inspirasjon for andre - akkurat som mange her inne har vært for meg før jeg registrerte meg!
Takk for det!
Ja, MorStine, du har nok rett i at kroppen kanskje trenger en liten tenkepause... Var egentlig ikke så opptatt av vekta når jeg begynte på ketolyse, det var mest for å bedre formen jeg startet, men når resultatene begynte å vises på vekta også så ble jeg litt opphengt i å se fremgangen der. Som du sier så er det mest psykisk for egen del - å se 80-tallet for første gang på 10 år vil være en enorm mental boost.
Moro å kunne være en inspirasjon for andre - akkurat som mange her inne har vært for meg før jeg registrerte meg!
Oh YES, been there... Gjett a. Er fortsatt opphengt i at vekta mi MÅ være 71 og ettellerannet, bikker den 72 er det krise oppi hodet mitt, som om det har noe å si om jeg veier 71,9 eller 72,2 liksom:rolleyes: Men jeg er opphengt ja... Så tro meg, jeg vet hva du snakker om der. Jeg har veid under 73 siden november (avbrutt av noen uker etter jul med litt mer), enda så er jeg opphengt... Håper det går over...:rolleyes:
Og du er helt klart til inspirasjon;)
Kunne ikke dy meg i dag heler - måtte på vekta for å se om det hadde løsna igjen... Og det har det visst, 90,3kg lyste mot meg - bare såvidt over 300g før det glade 80-tallet kommer til syne! Yes yes yes!
Kunne ikke dy meg i dag heler - måtte på vekta for å se om det hadde løsna igjen... Og det har det visst, 90,3kg lyste mot meg - bare såvidt over 300g før det glade 80-tallet kommer til syne! Yes yes yes!
:klemmepå: Så bra at det har løsnet litt igjen, tomodighet er en dyd, i know;)
:jager vekk de siste 350 gr til screwball:
Takk for det - trenger å få jaget dem bort ja!
Det blir - bortsett fra en uke - hjemmeferie i år, så da satser jeg på mange turer på S.A.T.S og en og annen fjelltur også. Lettere å holde ketolysekuren når man er hjemme, men nå skal vi på tur med campingvogna da så der lager jeg jo min egen mat.
Tenkte jeg skulle prøve meg på Tromsdalstinden for første gang i år!
I dag baker fruen Fedons Franske Sjokoladekake i muffinsform med splenda til meg, så kan jeg ta en til kaffen nå og da. Skal prøve å fryse dem, så kan jeg ta med på ferie.
Hun er gravid så kan ikke følge mitt opplegg, men støtter meg og er flink å lage middager som passer min diett - det er veldig bra. Hun spiser lite karbo til middag (fordi hun har innsett at hun egentlig ikke trenger ris, potet og pasta til middagen når vi har blomkålstuing, fløtegratinert brokkoli etc til) men spiser brød til frokost og lunsj - da spiser vi uansett ikke sammen siden jeg allerede er dratt på trening/jobb når hun står opp.
Én ting jeg føler for å nevne hvis man skal være til inspirasjon for andre:
Det som jeg synes har vært viktig for meg har vært at jeg har hatt muligheten til å kose meg litt selv om jeg er i ketose. Jeg har f.eks planlagt dagsinntaket av karber slik at jeg har kunnet unne meg 1-2 halvlitere med LITE-øl på kvelden. Jeg har tatt én liten bit mørk 70% kakao-sjokolade til kaffen en og annen gang, og har faktisk drukket godt over 1/2 flaske whisky (som jeg elsker!) iløpet av disse 10 ukene. Ett lite glass nå og da selvfølgelig. Har også tatt ett og annet glass rødvin - har bare passet på at det jeg spiser ellers den dagen ikke gjør at jeg passerer 15g (som jeg har hatt som rettesnor) karbohydrater.
Lurer på hvor mye fett som er reelt å bli kvitt på ketolyse - kan jeg ved hjelp av dette få vekk "alt" overflødig fett eller vil jeg på et eller annet tidspunkt ende opp med å da ta knekken på muskelmassen?
Lurer på hvor mye fett som er reelt å bli kvitt på ketolyse - kan jeg ved hjelp av dette få vekk "alt" overflødig fett eller vil jeg på et eller annet tidspunkt ende opp med å da ta knekken på muskelmassen?
Ketolyse anbefales så vidt jeg har forstått for de som har mer enn 10 kg å gå ned. Da er det jo nærliggende å tro at man ikke ikke får bukt med alt ved ketolysekur..? Men det er mulig man i tillegg til å telle karber også må passe litt på totalinntaket av mat for å gå ned de siste kiloene? For å unngå å miste muskelmasse kan du jo trene styrke, det er jo sunt uansett:) Hadde vært fint å høre hva Torkil ville svart på spørsmålet ditt...
Vel, jeg tror nok at en rimelig fettfri screwball-kropp vil ligge på rundt 82-83kg - altså 27-28kg ned i vekt. Har satt 25kg som mål i denne omgang - 85kg matchvekt. 5kg til ned er mange smørpakker, så tror ikke jeg har så alt for mye fett igjen når det målet er nådd.
Jeg har i flere år trent vekter flere ganger i uken, så er forholdsvis muskuløs, har brukt å fleipe med at jeg har en veltrent kropp - jeg bare skjuler det godt! :o
Ja, håper Torkil kikker innom her, han har sikkert noe a la en fasit på dette.
Hvorfor skal man da ikke gå på ketolyse om man har f.eks 9kg å gå ned?
På slutten må man passe litt på kaloriene også, er derfor de siste kiloene gjerne er leie å bli kvitt.
Men din historie er jo fantastisk og en meget god inspirasjon! Du er kjempeflink - dama di må jo være kjempestolt av deg også :klem:
Okei, blir vel en overgang til et generelt lavkarbokosthold når jeg på en måte kommer dit at jeg er passe fornøyd, så får jeg prøve å finpusse med trening. Moro om jeg i det minste kan få et OK utgangspunkt for videre trening - hvor man kanskje kan se fremgangen visuelt og alt ikke bare er gjemt under X antall cm fett...
Jeg kan bare snakke for meg selv da... Mem jeg har aldri tenkt på en eneste kalori på denne kuren. Jeg hadde mål på 24 kg som jeg nådde på under 5 mnd. Eter det trappet jeg opp med atkinsstigen og gikk da ned ytteligere 4 kg. Så nå har jeg gått ned tilsammen 28. Har levd på generell lavkarbo, ca 50 kh, i ett halvt år.
De som veier under ti kg kan fint gå på ketolysekuren, men vil ikke ha samme utbytte av den som oss med større overvekt. Fordi de ikke har så mye fett å forbrenne vil det ta lenger tid å oppnå slike resultater som oss med mye fett... Torkil har forklart dette mange ganger, jeg er bare så dårlig på å gjenfortelle:rolleyes:
De som veier under ti kg kan fint gå på ketolysekuren
:blinke:
Jeg glemte visst å hilse på :rodme:
Velkommen hit screwball, og gratulerer med fantastiske resultater! Masse lykke til videre! :heia:
:blinke:
Hva betyr den smilyen her?:confused:
At du er enig eller uenig?
Jeg syns bare det hørtes litt lite ut å veie under ti kilo :D
Beklager, ikke meningen å gjøre deg forvirret. :nei: Skjønte selvfølgelig at det bare var noen ord som manglet. :ja:
Syns du er kjempeflink til å forklare og gi råd! :klem:
Hvorfor skal man da ikke gå på ketolyse om man har f.eks 9kg å gå ned?
Det er det jeg også lurer på!
Det er det jeg også lurer på!
Man kan det, men det er ikke bevist så god effekt som på mer overvektige. Mener da dette står godt forklart i ketolyseboka (som jeg låner bort)?
Jeg har ikke skaffet meg boka - søstra mi har den så jeg har fått vite det essensielle der.
Vært ei sinnsyk helg med masse hardt fysisk arbeid, håper på resultater på vekta, er ikke lange tiden å gjøre det på nå før ferien(jada jeg er like opphengt i å se 89,9kg eller mindre).
Blir det viktigere med sammensetning og antall karber jo lengre ned i vekt man kommer?
Hittil har det jo ikke vært noe problem med det kostholdet jeg har hatt, men jeg har vel stort sett lagt under 15g om dag. Leste i en tråd her at man skulle prøve å ha 15g som minimum og borti 20g - mer ved trening?
Jeg har ikke skaffet meg boka - søstra mi har den så jeg har fått vite det essensielle der.
Vært ei sinnsyk helg med masse hardt fysisk arbeid, håper på resultater på vekta, er ikke lange tiden å gjøre det på nå før ferien(jada jeg er like opphengt i å se 89,9kg eller mindre).
Blir det viktigere med sammensetning og antall karber jo lengre ned i vekt man kommer?
Hittil har det jo ikke vært noe problem med det kostholdet jeg har hatt, men jeg har vel stort sett lagt under 15g om dag. Leste i en tråd her at man skulle prøve å ha 15g som minimum og borti 20g - mer ved trening?
Ja, det er ikke noe poeng i å ligge under 15 karbs om dagen, da går kroppen på sparebluss, man lurer den til å tro at det er krise og da sparer den på det den har. Så ikke ligg under. Noen må faktisk opp mot 20 for å gå ned i vekt. Fortsett som du gjør du. Og dersom du synes det går sakte kan du jo begynne å analysere det du spiser, for meg feks var det fløte og Cola zero som holdt meg "lenge" på ett platå. Noen har også tomater som en brems.
Okei, da får jeg nesten prøve å komme meg opp mot 20g og se hvordan det går.
Spiser endel egg - det er vel ca 1g pr egg?
Spiser mye salat og grønt til middag, så får i meg endel karber der. Spiser egentlig lite fløte. Av og til i fruens fantastiske soppsaus.
Drikker egentlig altfor mye kaffe, jeg så at noen kunne merke stagnasjon av det - så lurer på å kutte ned til en kopp om dag en periode.
All jobbinga i helga hjalp ikke på vekta, den gikk opp hundre gram. Men jeg merker at klærne blir løsere og løsere - nå er den siste jeansen som jeg aldri før passet snart så stor at jeg må snøre den inn med beltet.
Skal se om jeg finner salg på jeans en dag, er jeg heldig passer jeg muligens 32-33" i livvidde. Det er isåfall ned 5-6" - brukte 38" før.
Var og kjøpte meg noen T-skjorter...og kunne kjøpe alle i Large - slim fit!
Selv XL så ut som pølseskinn på meg for under 3mnd siden så det er jo veldig moro.
Hvis jeg tør skal jeg legge ut bilde av fremgangen.
Har ikke noen "bra" bilder av hvor ille utgangspunktet var, men kan jo ta noen bilder av hvordan jeg ser ut på 90kg - som sagt om jeg tør...
Jeg opplever en merkelig "bivirkning" av kuren...
Jeg klarer ikke lengre å sitte på vanlige kjøkkenstoler av tre e.l. hardt materiale uten polstring. Gjør kjempevondt i deler av skjelettet som nå plutselig stikker ut av stussen min når jeg sitter...:eek:
Har fra naturens side vært avstraffet med en gedigen hekk, (mye likt en bavian)...men ser ut som mye av fettlagrene mine der er borte...
En stk bilring igjen - om jeg noensinne blir kvitt den så kan vekta være hva den vil, for da er jeg fornøyd med kroppen min! (Bortsett fra at jeg aldri kan få store nok biceps).
Kjekt å komme innom her og se hva du har oppnådd. Gratulerer med et knakende godt resultat. Du er jo nesten i mål. Synes også det er kjekt med litt flere menn her inne. :blinke:
89,9
!!!!!!
Vekta viste 89,9kg i mårres - før toalettbesøk og det hele!
Det føles faktisk helt fantastisk - for første gang på nesten et tiår er jeg under 90kg! :stortsmil:visemuskl
Nå skal jeg la vekt være vekt noen uker...måler centimetrene 1.juli og så skal jeg senke skuldrene. Det betyr ikke at jeg skal skjeie ut - det blir ferie med ketolysemat - men jeg skal ikke springe på vekta hele tiden. Gjør opp status vekt/mål 1.august...så får jeg satse på at jeg ikke får meg en på trynet da billedlig talt.
Jeg må nok få lånt meg ei hulltang og ta noen flere hull i beltene mine, for nå henger alt og slenger selv på innerste hullene. Hentet ut ei dressbukse fra skapet i går og prøvde den på, når jeg hadde kneppet den igjen falt den rett i gulvet - hang ikke på:_ohmy:
Mandag lagde jeg Ziggys polarbrød/lavkarbolapper...
F A N T A S T I S K ! ! !
Jeg syntes ikke det smakte egg i det hele tatt (er jeg blitt immun tro?), hadde ikke annet krydder enn salt i.
Hadde litt cashewnøttsmør på én lapp, majones og provenceskinke på en annen og majones og hvitost på en tredje. Supert måltid!
I går kjøpte jeg Mills Reker i Majones (2g karb pr 100g) og hadde på - nydelig! Dette blir nok "redningen" i fortsettelsen, for nå kan jeg lage disse og dermed ha et lettvint måltid tilgjengelig (det jeg savner mest fra brødmaten, så kjapt og lettvint å ta seg en skive når man er sulten) - mindre sjans for å bli matlei.
Pearl: Takk skal du ha! Merker at jeg er i mindretall her inne, men bra jeg bidrar til å dra opp testosteronnivået litt:D
Fatter ikke at jeg har slitt meg gjennom sulting på lavkaloridiett når man kan storkose seg til lavere vekt med ketolyse!
Syntes denne var litt moro:
4905
Konkelimonke
01-07-08, 11:15
Hahaha!
*humre*
Det var ein utruleg moro teikning! Trur eg må kopiera den og henga på kjøleskapet...
Anyway! Velkommen, og gratulera med utruleg resultat! På tide med nytt belte, ny bukse, ny dress og heile pakka....!
Du kan med god grunn vera utruleg stolt av deg sjølv!
Og lukke til vidare, ikkje minst!
Klem frå Konkelimonke
HenriettKK
02-07-08, 10:56
Jeg er også ny her inne :)
Gratulerer med et flott resultat, stå på videre ;)
Himmel og hav for noen resultater!!! Imponerende!!! Tror jeg må vise denne tråden til samboeren min, som har 20 kg overvekt. :D
:klapper: for deg screwball, så fantastisk å endelig å nådd under 90 da, :heia: videre på deg!
Takk for det, MorStine:klem:
Full ferie nå, men ingen problem å holde seg i ketose.
Jeg spiser godt, er sløv i skyggen og merker at jeg tar av meg, selv om jeg ikke er på vekta. Kroppsfettet bare skrelles av!
Har nå bare ett par jeans som passer - eller egentlig som henger&slenger mindre enn de andre:rolleyes: Snurper inn med belter som jeg har laget nye hull i - belter hvor jeg brukte noen av de ytterste hullene for 4mnd siden!
Ender med ny garderobe dette her!
Noe av det mest interessante er egentlig at jeg ikke har vondt i knærne lenger!
Jeg har i flere år slitt med smerter i knærne etter fotballskader - avrevne ligamenter og slikt som har kranglet litt. Men nå som kroppen har noen kilo mindre å slepe på, så er smertene borte.
Og er så ufattelig deilig å gå ute blant folk og ikke skjemmes for hvordan man ser ut!
I går hadde vi moussaka - lavkarbostyle. Nydelig!
Må takke min kjære fru som støtter meg og hjelper meg, både ved å tråle nettet etter lavkarbooppskrifter, og ved å diske opp med masse snadder mat og karbofrie "søtsaker" jeg kan ha til kaffen.
Pga ekstremt masse stress på jobben har jeg fått trent bare én gang siste 2 1/2mnd - så ser litt frem til ferien er over og jeg kan begynne å frekventere S.A.T.S igjen.
Heisann! Inspirerende lesning :) Gleder meg til jeg også når målet mitt!
Har allerede merka det på klærne selv; kjøpte nylig en bukse i én str mindre enn samme bukse i mai (ja...likte den så godt at jeg måtte kjøpe en ny en, men i en annen farge da :p) Bare én str igjen nå, så er jeg nede på den str jeg var for 10 år siden.
Spennende å få vite hvordan det går etter kuren. For det er det som bekymrer meg mest! At jeg ikke skal klare å holde (tilnærmet) matchvekta - men at jeg skal fyke opp igjen i vekt...
Nå da du har nådd (del)målet ditt - spiser du fremdeles ketolyse-mat, eller har du gått over til generell lavkarbo?
Jeg kjører fortsatt ketolysekuren, å komme under 90 var som du sier bare et delmål, jeg håper å nå 85kg før jeg passerer 26 uker på ketolysekuren (uke 40 - 05.oktober).
Planen/avtalen med fruen er at jeg skal ta en pause da - om ikke noen kan gi meg argumenter jeg kan bruke overfor henne som tilsier at det ikke gjør noe om jeg fortsetter - for det fungerer sinnsykt bra for meg å være i ketose.... Er veldig spent/nervøs med tanke på å skal gå over på generell lavkarbo - jeg er livredd for å gå opp i vekt igjen. Men blir nok en saaaaaaaaaaaakte tilnærming, kanskje legge på et par gram/dag ekstra i uken.
Kunne ikke dy meg - måtte på vekta i dag bare for å sjekke om det peker riktig vei. Og det gjør det! 87,8kg, så har altså gått ned ca 1,1kg på under 4 uker - så ligger visst på ca 300g/uka. Må vel si meg fornøyd med det når jeg har gått ned ca 23kg på 4mnd :D Fortsetter jeg med 300g/uka så skal jeg da veie 84,8kg når jeg når uke 40. Sprøtt -
Nå er det snart krise i garderobeskapet. Siste jeansen henger og slenger på meg. Har lagd nye hull i beltene for å klare å snurpe inn. Snart salg????
Folk rundt meg begynner nå å kommentere at jeg ikke må gå ned mer - iallefall bremse litt. Men det er vanskelig å se seg sånn når man har slitt med overvekt i mange år - jeg er på en måte enda feit mellom ørene og må klare å få et nytt syn på meg selv - å se på meg selv som slank. Jeg fikk mye "valpefett" og det gikk aldri ordentlig bort. Ble mye mobbet for dette på ungdomsskolen. Jeg hadde vel noen år fra 18 - 21 hvor jeg var relativt slank/muskuløs pga jobbet sinnsykt hardt som tømrer, men hadde et utrolig usunt kosthold og etter det har vekta bare økt. Da setter det sine spor oppi hodet...
Håper jeg kan klare å stabilisere vekta nå, slik at jeg kan konsentrere meg om trening og ikke slanking.
Hvordan har dere andre som er "ferdigslanket" klart overgangen og hva har hjulpet dere til å stabilisere vekta?
Jeg fortsetter klappkonserten min for deg! Jeg er sinnsykt imponert:) Du er SÅ flink.
Jeg synes ikke du behøver å stoppe på dagen 6 mnd hvis du ikke er i mål, det er skrevet mye om det på forumet her, bare å søke for argumentene du trenger;)
Når det gjelder å holde vekten kan jeg jo fortelle hva jeg har gjort:) Jeg trappet opp med Atkins-stigen, trinn for trinni 9 uker. Nå har jeg holdt vekten og tom gått ned noen kilo siden november...
VEDLIKEHOLDSTRAPP:
Uke1: (25 karbs pr dag) Mer grønnsaker og salat fra tillattlista.
Uke 2: (30 karbs pr dg) Friske oster (som feks cottage cheese).
Uke 3: (35 karber pr dag) Frø/nøtter.
Uke 4: (40 karber pr dag) Bær og visse meloner (ikke vannmelon feks)
Uke 5: (45 kraber pr dag) Vin og andre lavkarbospiritus
Uke 6: (50 karber pr dag) Belgfrukter og bønner
Uke 7: (55 karber pr dag) Frukt ( i tillegg til meloner og bær)
Uke 8: (60 karber pr dag) Stivelsesholdige grønnsaker
Uke 9: (65 karber pr dag) Korn
Håper det var til litt hjelp:klem:
Takk for det...
Får prøve å sjekke litt mer rundt denne stigen - men jeg tar meg jo et glass vin i ny&ne, spiser cottage cheese (i lappene), men er kanskje ment at man skal spise mer av dette og dermed øke karboinnholdet? Får kikke litt på det i morgen.
Ikke verst at du har gått ned mer da, jeg håper bare jeg klarer å holde vekten, men har jo et håp om å kunne få igang rutinen med 1t trening på S.A.T.S før jobb hver morgen mandag til fredag. Med lavkarbokosthold og jevn trening bør jeg jo klare å holde meg sånn høvelig stabilt. Blir spennende iallefall!
Takker for klappingen - trivelig med skryt (selv om jeg bare er en smågutt i forhold til din prestasjon da MorStine!)
Takker for klappingen - trivelig med skryt (selv om jeg bare er en smågutt i forhold til din prestasjon da MorStine!)
Det er du da virkelig ikke!!! Det er jo ikke mange kiloene som skiller din og min nedgang da!
Wohoooooooooooooooooooooooooooooo:visemuskl :visemuskl :visemuskl
Stakk innom en klesbutikk i dag for å teste bukser, siden de hadde salg.
Begynte å rote i en bunke når ekspeditøren kommer og sier til meg: "De er sortert etter størrelse, så der du er og ser er 28" - det blir nok litt smått til deg, du må nok over i bunken 31-32."
Jeg så bare dumt på ham - hva er det du går på liksom, HALLO??? Så små bukser har jeg da aldri passet!
Ser på fruen og tar opp ei bukse i 32" og sier "Tror han denne skal passe, se, den er jo alt for liten (holder den foran livet mitt) eller er den det? Må nesten prøve for moro skyld..."
Inn i prøverommet bar det - og gjett hva? Jeg skled RETT INN I TRETTITO TOMMER! For 16 uker siden kom jeg meg knapt inn i 38"! 6" eller 15cm mindre livmål! Og med 38" hadde jeg mage som hang utenfor buksene, det hadde jeg ikke med buksen jeg prøvde i dag! Det er helt sinnsykt! Aldri passet så små bukser før! Jeg kan ikke beskrive for en vanvittig personlig seier dette var!
Slet ikke med å få igjen knappen heller, kunne sikkert klart å fått på meg ei 31" også om jeg hadde orket!
Gjett om det ble handlet bukse der da?
Paradis-Oscar
28-07-08, 21:24
OI! Grattis! :heia:
For en fantastisk følelse det må ha vært! Er det ikke gøy når man ikke skjønner helt selv hvor mye som har endret seg? :)
Nå ble jeg skikkelig inspirert - er ingenting som å se at klesstørrelsen blir mindre, det e liksom det mest konkrete resultatet :D
Gratulerer så mye:D Du kan være skikkelig stolt av deg selv!
Blir plutselig gøy å handle klær nå:):):) Så utrolig morsomt at du gikk rett inn i buksa du trodde var for liten!
Oppdatering:
Stabil vekt - varierer sånn fra dag til dag mellom 87 og 88kg. Null trening i sommerferien. Litt småslurv - men iallefall lavkarbo.
Mulig jeg kan se på kroppen min at den enda skifter form. Synes det ser slik ut - at fettet enda saaaakte går bort. Synes også jeg ser resultater av vekttrening - ser mer definert ut. Har enda et felt fremme på magen med endel fett - kan ikke kalle det en pølse eller bilring da det er ca 15cm bredt og går fra underkant av de to øverste pakkene i six-packen (ja, de to øverste rutene begynner å vises når jeg strammer) - regner med at dette fettet sitter innmari godt. Regner med at når jeg er såpass slank som nå så skal det mye trening til for å komme ned i en fettprosent som tilsier sixpack - og enkelte får jo aldri den frem uansett hvor hardt de jobber for det.
Har også litt håndtak på siden...
Er langt fra fornøyd med kroppen min enda, men noe sier meg at så mange år med elendig selvbilde har etset seg bra inn i hjernen min - og at jeg nok aldri blir fornøyd. :(
Skal denne uken hente meg bil sørpå. Noen tips til road-trip-mat? For et halvår siden hadde det gått i sjokolade, pølser og tortillachips, men er litt i villrede nå. Vann, Anton Berg sukkerfri sjokolade og tunfiskbokser kanskje?
Så var jeg hjemme etter å ha hentet bil.
Dro ned torsdag morgen i forbindelse med jobb, og tok med en bil nordover.
Fruen sendte med meg en stor porsjon frosne lavkarbolapper, så det var maten min på turen. Kjøpte kjøttpålegg og skivet ost og hadde på. Sparte utvilksomt masse på dette, istedet for brus og smågodt fra bensinstasjoner gikk det i lapper og vann! Og litt bacongull og peperonipølse.
Måtte på vekta når jeg kom hjem, er en stund siden sist jeg har veid meg. Ante ugler i mosen når jeg tok på den nye "lille" buksa etter en tur i dusjen og snurpet inn med innerste nye hullet i beltet og buksa bare slang rundt livet.
Så da var det av med alle klærne igjen og på vekta.
Tror det er tid for en aldri så liten WOHOOOOOOOOOOOO igjen....
85,5kg!
Har nå gått ned 25 kg. Har nådd vektmålet mitt (mangler 500g, det er jo peanuts), men ser at ved å fortsette dette en stund til så er det ikke urealistisk at jeg kan krype ned mot 80kg og være rimelig rippet. Regner med det går endel tid før overflødig hud er borte, men men.
BMI på 24,33...så selv med endel muskelmasse så har jeg BMI på normalvekt.
Det er helt utrolig, jeg hadde aldri trodd at jeg skulle komme ned i 85kg på denne siden av nyåret. Men plutselig har altså noen få kilo til sluppet taket. Virker som kroppen stopper opp på noen vekttrinn underveis.
Håper jeg kan være til inspirasjon til andre - tror primært min "suksess" kan tilskrives at jeg har vært svært dedikert og streng.
Gratulerer så mye med oppnådd mål!:heia:
Du har gjort en bra jobb!:D
Gratulerer, helt fantastisk!!!!:D
Takk takk!
Er fantastisk - merker at jeg på en måte går litt rettere i ryggen, selvtilliten er en helt annen! Det har gått så fort... begynner sånn smått å synke inn hvor mye jeg egentlig har tatt av, sånn som i dag når jeg kom hjem fra jobb og så meg i speilet..."Oi så slank jeg har blitt!" :)
Det er to ting som bekymrer meg nå.
1) Jeg klarer ikke å se fremgang i styrketreningen. Har dog vært rimelig sløv siden ferien startet, så sånn sett så er det kanskje ikke så rart, men har en følelse av at jeg var sterkere når jeg var mer polstret. Nå kan det jo være en sammenheng med at jeg sammenligner med når jeg trente 5x i uken. I det siste har det bare vært 1-2x i uken. Men hadde da visserligen håpt at jeg skulle klare å øke i styrke. Hvilken erfaring har dere her inne med dette i forhold til ketose og styrketrening?
Eneste jeg merker er at jeg plutselig evner å ta masse situps og beinløft. 10 situps før så var jeg knust i en uke. Med tanke på ryggskaden min så er jo dette glimrende, fordi sterke magemuskler er alfa og omega for å støtte opp ryggen.
2) Jeg ser med skrekk på å skulle øke fra mine 15-20g karber om dag til et vedlikeholdskosthold. Jeg er livredd for å gå opp i vekt igjen. Jeg er så fast bestemt på å holde vekten nede at jeg har tenkt å pakke bort alle klærne som ikke passer mer, og kjøpe meg noen nye. Men jeg regner med at jeg er i ketose - jeg har ikke stix men siden jeg begrenser karboinntaket såpass skulle man da tro det? Men som sagt - jeg tør liksom ikke teste ut å putte mer karber i maten. Har litt lyst på en periode uten å veie meg, og da er det dumt om jeg samtidig skal prøve å innføre matvarer med litt mer karbo igjen - risikerer da å gå på vekta om en stund og se stygge tall...
Temmelig ok ut?
Du ser jo råflott ut :) Og eg ser heller at du må jobbe med magen. Synes du ser skikkelig bra ut og eg må si eg er virkelig imponert over vektnedgangen din :)
Coveret av Men's Health neste, spør du meg :)
Ok............
Drister meg til å legge ut et "nå" - bilde av meg selv. Har ikke funnet noen bra "før" - bilder på dataen enda, må sjekke den andre maskinen.
Har ikke akkurat likt å bli tatt bilde av i bar overkropp før...
Ikke særlig komfortabel enda, men synes da det ser temmelig ok ut.
So....:
5088
Har litt arbeid igjen på magen...
OMG!!!:eek: Du ser jo kjempeflott ut, ser heller ikke hvr du har noe å jobbe med!!!
Paradis-Oscar
10-09-08, 00:30
Holy Malony, du er jo Hunk jo!
(((((Hunk-Alarm!)))))
:p :D
Antoinette6
10-09-08, 10:33
Utrolig ! Fantastisk ! G R A T UL E R E R !!!
Heihei!
Gratulerer med stor vektnedgang. Jeg skal være ærlig, du har inspirert meg veldig!
Har tenkt på ketolyse en stund, men bare pga deg bestilte jeg hele pakka!
Selv er jeg bare 20år, men kjenner meg godt igjen i det du sier ang kropp.
Rart å si det, men du er min inspirasjon til å gjennomføre dette!
Lykke til videre, så kommer det nok en tråd fra meg etterhvert også!
Du!? VÆR STOLT!
:rodme:
Du verden for en respons!
Blir både flau og opprømt på én gang - tenk at noen kan si noe sånt om meg!
Cover på Men's Health og hunk og greier...:roert:
Har nok en stykke vei å gå før jeg klarer å se sånn på meg selv, men takker så mye for fine ord!
Når det er sagt er det vel ikke av det gode å gå rundt og føle at man bør på coveret på Men's Health da...
Men jeg gransker nok meg selv for inngående, da er det lett å finne feil. Og jeg har en mistanke om at om jeg så skulle klare å få skikkelig definert sixpack så ville jeg sikkert funnet ett eller annet jeg ikke var fornøyd med. Så jeg må nok prøve å ta til meg deres kommentarer og konkludere med at jeg kanskje ikke ser så aller verst ut, og heller fokusere på de helsemessige gevinstene istedet for å bli for kroppsfiksert.
Men det langsiktige målet er uansett å kunne dra til varmere strøk neste vår/sommer og ta av seg på overkroppen og ikke føle sterkt ubehag. Da har jeg brutt en barriere.
Får se hva trening 2-3x i uka kan bidra med videre.
ZitCom - så moro at jeg kan være til inspirasjon! Det hadde jeg aldri trodd for et halvt år siden! Håper du klarer å nå de målene du setter deg - det er en meget god følelse!
Og ja, jeg er vanvittig stolt over hva jeg har oppnådd. Jeg har tross alt kvittet meg med nesten en fjerdedel av meg selv. Jeg elsker å se ansiktsuttrykket på noen jeg kjenner men som ikke har sett meg på en stund, når de ser meg nå. Lyser vantro ut av øynene deres.
Så gjelder det bare å finne en levemåte etter dette som gjør at jeg ikke fremkaller samme reaksjonen neste gang de ser meg igjen - og da fordi jeg atter en gang er over 0,11 tonn...
Finnes det noe punkt hvor man ikke lengre er i ketose fordi kroppens fettprosent er nådd et visst lavt nivå?
Jeg har ikke stix og vet ikke om jeg er i ketose lengre. Virker ikke som jeg går ned noe mer nå, ligger stabilt på vekta. Vil gjerne ta av de siste kiloene med fett...
Er det slik at jeg nå er nødt til å redusere fettinntaket, eller skal/bør det være høyt så lenge man lever lavkarbostyle?
Må jeg regne med at det kun er hard trening som vil ta knekken på de siste fettrestene?
Lurer litt på hvor langt man kan tøye strikken, jeg vil svært gjerne ned i så lav fettprosent som mulig - bildet over viser jo at styrketreningen min bidrar til at jeg ikke kommer til å forsvinne fra jordens overflate med det første, selv om jeg får bort litt mer fett.
Jeg har alltid hatt en drøm om definerte magemuskler, og føler at målet er nærmere enn noen gang. Dumt om jeg da inntar for mye kcal eller fett eller noe sånt som gjør at jeg ikke kan oppfylle dette ønsket...
Du verden så inspirert jeg ble av å lese denne tråden din!! Du har vært utrolig flink! Håper selv at jeg skal klare det du har klart, men er enda bare i startfasen da:p Hver gang jeg føler lite motivasjon skal jeg jaggu lese denne tråden din! Lykke til videre. Og sånn by the way, råflott kropp du har fått!:cool:
Jeg kom dit at det ikke nyttet mer med ketose, da jeg trappet opp på den måten jeg har beskrevet for deg før, så fikk jeg vekk enda tre kilo. Men jeg kunne sikkert ha fått av meg en god del mer fett. Har endel å ta av både på lår, bak og mage, men tror nok det kun er trening som vil hjelpe meg med det. Magen har også preg av å ha vært stoooor 4 ganger. Du kan jo se på bildene av meg, så ser du at jeg også har litt igjen selv om målet er nådd!
Synes du er flott jeg:D
Jeg kom dit at det ikke nyttet mer med ketose, da jeg trappet opp på den måten jeg har beskrevet for deg før, så fikk jeg vekk enda tre kilo. Men jeg kunne sikkert ha fått av meg en god del mer fett. Har endel å ta av både på lår, bak og mage, men tror nok det kun er trening som vil hjelpe meg med det. Magen har også preg av å ha vært stoooor 4 ganger. Du kan jo se på bildene av meg, så ser du at jeg også har litt igjen selv om målet er nådd!
Synes du er flott jeg:D
Takk:klem:
Fant ingen bilder av deg bortsett fra den kule tattooen din!
Får til stadighet treningen spolert. Trener på SATS hver morgen før jobb (det er iallefall intensjonen) men siste par ukene har jeg jobbet inn fredagene. Da har jeg startet arbeidsdagen mellom 6 og 7. Så skulle jeg trene hardt denne uken og kjørte på med en skikkelig rygg/mage-økt på mandag morgen. Følte at denne uken skulle jeg virkelig få skikk på treningen igjen. Om kvelden klarte jeg så å stikke en 15mm bred kjøkkenkniv inn i v.hånd langs tommelen ned i tykkjøttet til den stoppet i bein...rett på legevakta i full fart mens jeg blødde noe sinnsykt. Ble sydd med en gang (uten bedøvelse - ALDRI MER), så er jo rimelig redusert nå.
Irriterende at jeg ikke får trent - spesielt siden magetreningen gikk så bra.
Jaja. Spiser rett iallefall. Eggerøre eller egg&bacon til frokost, stor salat med masse snadder i til lunsj, noe kjøtt/fisk med broccoli/salat/blomkål til middag og lollipopbrød med diverse pålegg til kvelds. Så ellers så funker kroppen min kanonbra.
Får kanskje masse tid til trening om ikke så lenge...er rimelig magert i byggebransjen for tiden og utsiktene er mørke fremover. Så kan hende jeg blir permittert når prosjektet jeg holder på med nå er ferdig. Da må jeg ha noe å gjøre for å ta tankene bort fra hvordan man skal få endene til å møtes...
Nei, nå føler jeg det ble mye negativt her.
Positivt: Tror jeg må ha enda mindre bukser:p
Jeg er imponert jeg- fortsatt, synes du har en utrolig pågangsvilje og vet hvor du skal, dette blir knallbra!
Her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15211&highlight=jeg+tar+bildeutfordringen) er det en bildetråd jeg lagde underveis... Er bilder både i starten av tråden og oppdaterte på side 3...
Sjekket ut vekta i helga, mest bare for å se hvordan jeg ligger an - jeg har ikke vært særlig nøye med å telle karber siste mnd. Ikke at jeg har spist mye av det, men ikke holdt nøye regning på.
Vekta viste 84,8kg, så nå er jeg altså UNDER målet.
Hadde en lengre prat med fruen i helga, hvor det kom frem at hun nå synes jeg begynner å bli for tynn. Jeg klarer ikke se dette selv, ser meg enda som småtykk/kraftig. Men har begynt å få endel kommentarer på at jeg er så tynn nå, så bør vel snart begynne å ta hintet. Vil ikke bli sett på som en tynn pingle, har brukt litt for mange timer i helsestudio til det.
Familierådet konkluderte med at noe av grunnen til at jeg kanskje blir oppfattet slik/får disse kommentarene er at jeg bruker endel av de gamle klærne (snurper inn jeans med belte, bruker de store skjortene...) og da ser det ut som jeg har parkert kroppen i ene hjørnet av klærne. Jeg trenger rett og slett en ny garderobe - vi har bare ikke tatt oss råd til det hittil. Alle musklene mine vises rett og slett ikke inne i teltene jeg kler på meg.
Så jeg må nok stoppe slankingen nå og heller bygge muskler. Vil ikke at fruen skal synes jeg er for tynn - jeg vet hun ikke liker menn som er veldig tynne. Slanke og muskuløse ja, men tynne pingler nei.
Først er man for feit, så er man for tynn. Ikke lett å gjøre damer til lags nei.
Får prøve meg frem med kostholdet, se hva som kan bidra til muskelvekst samtidig som jeg ikke får masse fett på kjøpet. Vil jo så gjerne ha sixpack, men nå er det bare konturene av de to øverste som vises...
Dilemma dilemma dilemma.
Fantastisk å se hvor flott du er på bildet! Og så inspirerende for oss andre å se at man kan komme i mål!
Gratulerer med flott innsats og ditto resultat! :blomster:
Er det flere enn meg som merker at de klarer å piske seg selv mye hardere på trening?
Sånn som de to siste dagene, så har jeg stukket bort på S.A.T.S i lunsjen, da jeg for tiden jobber 50m fra studioet. Trener en intensiv beinhard 30min-økt, springer i dusjen og stikker på jobb igjen. Begynner litt før om morgenen som kompensasjon for tiden jeg bruker i dusjen:)
Kjørte biceps og mage i går, og triceps og underarmer i dag (pluss litt lett benkpress).
Satte ny pers i går med 80kg i 6rep-sett i bicepscurl med stang, og ny triceps-pers i dag med 70kg i 6rep-sett i close grip pushdown.
Begynner å bli rimelig fornøyd med kroppen min bortsett fra magen. Men skal gi meg selv et halvår med trening uten å syte noe særlig om det, så får jeg se hvordan jeg ser ut da. Bør bli noe strammere om jeg klarer å opprettholde kosthold og trening, noe som per dags dato ikke ser ut til å by på noen problemer.
En annen fin ting: I dag er det 10d igjen til termin for barn #2! Gleder meg noe sinnsykt - begynner å bli spennende dager nå!
Har lest hele denne tråden nå, og må bare si at jeg ble veldig rørt... :)
(Og hvis du fortsatt skulle lure, rent objektivt sett er du nok hunk nå ja! Ikke at det er det som her viktig her, men likevel ;))
Er det flere enn meg som merker at de klarer å piske seg selv mye hardere på trening?
Sånn som de to siste dagene, så har jeg stukket bort på S.A.T.S i lunsjen, da jeg for tiden jobber 50m fra studioet. Trener en intensiv beinhard 30min-økt, springer i dusjen og stikker på jobb igjen.
Jeg opplever det stikk motsatte - jeg sliter på trening! Har alltid trent ganske mye, i det siste året 2 ganger styrke med PT samt kondisjon ca. 2 ganger i uken. Startet med ketolysekuren for 4 uker siden og har vært nødt til å redusere både intensitet og antall treninger pr. uke ganske mye. Og det er ikke bra - men jeg trenger å gå ned noen kilo og må prioritere det akkurat nå.
Blir derfor litt glad når jeg leser din opplevelse - det er kanskje litt for tidlig for meg i kuren? Det blir kanskje lettere etter hvert?:confused:
Ellers - gratulerer med et flott resultat! Og snart forestående familieforøkelse. Du er en inspirator for mange av oss:):)
Hei! Dette er mitt første innlegg på siden her, har snust rundt en liten stund nå:p Men må bare si det; Du er virkelig en inspirasjon!! Skal faktisk begynne på ketolyse-kuren i morgen, og har vært litt engstelig for hvordan dette skal gå.. MEN, etter å ha lest "historien" din er jeg virkelig overbevist! Synes du er kjempeflink, og du har virkelig inspirert:) Ønsker deg masse lykke til fremover, både med vekt og barn:heia:
Takk for det, og velkommen hit!
Er moro å være en inspirasjon for folk, jeg som stort sett har gått rundt og skjemtes over hvordan jeg så ut.
Jeg har nå pakket bort vekta. Den er ikke lengre av betydning. Jeg ser på kroppen min at jeg stadig mister fett, men siden jeg trener hardt og intenst 3-5x i uka så er kroppen min i endring. Jeg har en teori - uten noen form for understøttelse - om at siden kroppen trenger mindre energi basalt (bare for å få hjulene til å gå rundt so to speak) så er det lettere å bygge muskler selv på lavkarbokost enn før. Har som sagt ingen annen grunn enn en følelse som basis for denne antakelsen, men men. Time will show.
3 dager igjen til termin, nå begynner det virkelig å bli spennende.
Lykke til med ketolysekuren, er du bare dedikert og benytter deg av alle råd & tips som du får her inne, så vil du nok lykkes!!!
Innom med en vedlikeholdsklem til deg! Flinken!!!:D
Innom med en vedlikeholdsklem til deg! Flinken!!!:D
Takk for det!
:klem:
Takk for det!
:klem:
Værsågod:klem:
De siste par ukene har jeg spist endel lollipopbrød. Pga tidsklemma på jobb har det vært 3 tynne skiver til frokost, 3 til lunsj og 3 til kvelds. Utenom dette ingen endring i kostholdet. Og merker at magen faktisk er mer oppblåst enn for et par uker siden. Har ikke nødvendigvis lagt på meg, men magen er ikke så flat som den var da. Hmm. Ikke bra.
Så nå er det tilbake til egg til frokost, kanskje lollipopbrød eller lapper til lunsj (men satser på å få tid til å mekke meg salat i stedet) og noe annet til kvelds. Det er ikke aktuelt å legge på seg igjen!
Har ikke fått trent siste uken heller, vært alt for mye stress på jobb. Irriterende. Blir forhåpentligvis lange trilleturer med den nye prinsen når han velger å komme (vi venter enda i spenning, 4d over termin).
Kampen for å shape kroppen fortsetter.
De siste par ukene har jeg spist endel lollipopbrød. Pga tidsklemma på jobb har det vært 3 tynne skiver til frokost, 3 til lunsj og 3 til kvelds. Utenom dette ingen endring i kostholdet. Og merker at magen faktisk er mer oppblåst enn for et par uker siden. Har ikke nødvendigvis lagt på meg, men magen er ikke så flat som den var da. Hmm. Ikke bra.
Så nå er det tilbake til egg til frokost, kanskje lollipopbrød eller lapper til lunsj (men satser på å få tid til å mekke meg salat i stedet) og noe annet til kvelds. Det er ikke aktuelt å legge på seg igjen!
Har ikke fått trent siste uken heller, vært alt for mye stress på jobb. Irriterende. Blir forhåpentligvis lange trilleturer med den nye prinsen når han velger å komme (vi venter enda i spenning, 4d over termin).
Har selv ikke 'turt' å lage meg brød enda, redd for at det kanskje skal stoppe vektnedgangen selv om det er lovlig:rolleyes: Tror ikke du kommer til å legge på deg, du virker jo kjempemotivert! Og skulle det skje, er det jo ikke noe krise, du har jo funnet det som funker for deg:visemuskl 4 dager over? Da er det sikkert ikke lenge til knøttet kommer nei, spennende!:) Masse lykke til!!!!!:klem:
4 dager over termin du!! Da er det ikke lenge igjen!! Så utrolig spennende!! Eg har ei lita fantejente på 10 mnd. Gubben er allerede begynt å snakke om en liten til. http://i268.photobucket.com/albums/jj31/chickchatsmiley/reddsjokkert/iik-1.gif Kjempe masse lykke til!!!
Så kom lillegutt endelig i går kveld - 8d over termin - i ei farlig fart. Så kjapt faktisk at vi ikke rakk å dra på sykehuset, så fruen fødte på badet vårt!
Men alt gikk bra og står fint til, så nå feires det med en lavkarboøl og en Laproaigh!
Så kom lillegutt endelig i går kveld - 8d over termin - i ei farlig fart. Så kjapt faktisk at vi ikke rakk å dra på sykehuset, så fruen fødte på badet vårt!
Men alt gikk bra og står fint til, så nå feires det med en lavkarboøl og en Laproaigh!
Gratulerer med den lille, Screwball!! Og for en fantastisk og sikkert litt dramatisk entre den lille skøyere gjorde!!:):)
Jeg blir rent rørt.....
http://smileys.smileycentral.com/cat/15/15_5_18.gif (http://www.smileycentral.com/?partner=_undefined)
Gratulerer så mye med ett lite, utolmodig nurk;) Lykke til videre:D
GRATULERER SÅ MASSE MED DET LILLE NURKET!!!!:heia:
Ønsker alle 3 en kjempefin tid fremover:klem:
Takk takk, nå koser vi oss hjemme med våre to prinser!
Kjempe grattis! Kos deg supert masse! http://i268.photobucket.com/albums/jj31/chickchatsmiley/familiebaby/babypromp-1.gif
Det er super kos. Rart å tenke på at lille babyen min snart er 1 år... *sukk*
Da redigerer jeg: Ønsker dere alle 4 en kjempefin tid fremover:p
Takk takk!
Sprang innom vekta i dag da jeg ikke har trent mer enn én gang på et par uker, og spist masse lollipopbrød og sånt. Ikke vært streng, og følt meg oppblåst. Så ville bare sjekke hvordan ståa var, selv om jeg ikke har sprukket på noen som helst måte.
Og tallet var:
82,0
Helt sykt. Ned to kilo til - enda jeg ikke har gått inn for det! Har nå gått ned 28kg. Det er jammen mye fett det! Det er 56 slike:
5280
Det blir jammen en bra haug!
Gratulere så masse med det lille nurket og fortsatt knallbra jobbing ang vekta :)
:eek: 28 kg er jo knallbra! Som jeg skrev til deg i det første innlegget mitt; Du er en inspirasjon! (har sikkert holdt forbrenningen gående med lite nurk i hus også;))
Når jeg startet på ketolyse hadde jeg en følelse av at jeg kom til å bli svært begrenset i matveien - virket ikke som det fantes skikkelige alternativer til noe. Det bekymret meg litt, siden jeg fort skjønte at dette virket, og at jeg nok kom til å bli
Men etterhvert som man venner seg til et lavkarbokosthold, så er det utrolig hvor mye man egentlig finner som man kan spise (om enn i små mengder).
Jeg vet ikke om det sånn generelt på ketolysekuren er OK å blande inn så mange matvarer med litt karbo i som jeg gjør, eller om det ikke har noe å si så lenge man ikke overstiger antall gram karbo pr dag. Men nå er jeg jo forsåvidt ferdigslanket, så da orker jeg ikke stresse sånn med dette, jeg holder så god oversikt at jeg vet jeg ligger svært lavt på karbene uansett.
Jeg har iallefall begynt å finne mange gode alternativer til f.eks pålegg som jeg koser meg med:
I går fant jeg appelsinmarmelade med bare 4 eller 5g karbo pr 100g. Så da ble det 3 tynne skiver lollipopbrød med hvitost og en teskje slik oppå til kvelds...HEAVEN!
De hadde for øvrig lavkarbosyltetøy fra 3 forskjellige produsenter på EuroSpar her jeg bor. Jordbær og bringebær i hovedsak.
Delikat sine påleggssalater med marinerte reker har 7-8g/100g, et tynt lag slik funker også gull for meg.
Baconpostei har 4g/100g - så da lunker jeg lollipopbrødet i microen og har en tykk skive leverpostei på.
Har funnet økologisk peanøttsmør uten tilsatt sukker. Der er det litt mer, ca 13g/100g, men bruker bare et tynt lag uansett, knapt en spiseskje på 3 skiver.
På Prix har de fått inn en masse forskjellige sukkerfri sjokolader, hvorav flere er fylte med vaniljekrem, jordbærkrem, pistasiekrem...og har bare 1,5g karbo pr sjokolade. De er litt dyre da, men en slik i ny&ne, spesielt hvis vi har kaffegjester og fruen da har en eller annen kake som hun serverer, da har jeg min lille godbit til kaffen jeg også!
Lagde kokosmakroner onsdag, snadder..fruen digget det også. 0,5g karbo pr stk. Verken jeg eller hun kjente Natreensmaken.
Konklusjonen min er at jeg egentlig ikke ser den store utfordringen i å leve på et lavkarbokosthold lengre, iallefall ikke så lenge man har en familie som støtter en. Utfordringen er mer når man går ut av huset, men her har jeg et spørsmål som jeg skal ta igjen i bunnen av innlegget.
Vi snakket om det hjemme her om dagen - sønnen vår på litt over 2 år har faktisk et mye sunnere kosthold etter at jeg begynte på lavkarbo, ja, og fruen forsåvidt også, selv om hun spiser endel snop/sjokolade, og kjøpebrød.
Grunnen til at vi konkluderer slik er at de også spiser mye mindre ferdigmat enn før, iallefall til middag. Gutten vår er kjempeglad i "moses" som han kaller blomkålmos. Jeg lager den bestandig med et par bunter broccoli sammen, og av og til litt vårløk e.l. Han får rent kjøtt/fisk, og sauser lagd fra grunnen av uten en eneste E eller annet skrap (f.eks soppsaus med fersk sopp og fløte, redusert til den er rimelig tykk...). De spiser potet/pasta/ris en sjelden gang.
Her kommer et lite spørsmål: Er Soft Flora FYmat? Det er jo plantemargarin, og ser mange her inne er kraftig imot margarin. Fruen liker ikke smaken av smør (eller lukten om jeg steker i det) og det er endel ting margarinen funker bedre til synes jeg også.
Så spørsmålet mitt som jeg lovte litt lengre opp:
Slik ser kostholdet mitt ut nå:
Frokost: egg&bacon, litt ekte majones, litt hvitost.
Lunsj: 3 tynne skiver lollipopbrød med ymse pålegg
Middag: Kjøtt eller fisk, grønnsaker (som regel blomkål/broccolimos), kanskje 1/2 tomat. Lite salat i de siste par mnd...:(
Eller egg med masse hvitost oppå om resten av familien spiser noe annet som ikke er lavkarbovennlig.
Kvelds: 3 skiver lollipopbrød med ymse pålegg.
Jeg ligger altså generelt svært lavt på karbene, og det har jeg gjort gjennom hele ketolysekuren, sannsynligvis godt under 20g om dag.
Og NÅ kommer spørsmålet (en plass nedi her): Hvis jeg nå tillater meg å skjeie ut LITT en gang i blant hvis man f.eks blir bedt bort, kanskje 1x annenhver uke el.l., og ellers har et slikt kosthold som beskrevet over (svært karbofattig), vil jeg da ødelegge kroppen min med å switche inn og ut av ketose, slik at jeg etterhvert ikke vil klare å komme i ketose?
Bør jeg isåfall heller legge meg på et litt høyere karboinntak generelt, slik at jeg garantert ikke er i ketose, og dermed verken få hodepine eller slikt når jeg bikker over grensen, og heller ikke herpe forbrenningssystemet til kroppen?
Jeg er nå nede på ca 80 kg, har gått ned over 30kg, og vil ikke bli tynnere. Jeg vil heller bli større/tyngre, men da rene muskler. Jeg har litt fett igjen her og der, men vil ikke slanke det bort, heller trene det vekk. Får sinnsykt mange kommentarer på at jeg ikke må bli tynnere nå, og fruen synes faktisk jeg er for tynn (hvem skulle trodd det for 1/2 år siden???), og jeg begynner gradvis å se denne tynne personen som alle har kommentert, når jeg ser meg i speilet. Hittil har jeg fremdeles sett en småfeit fyr når jeg har sett mitt eget speilbilde (noe forstyrret selvbilde ja...). Når jeg ser meg selv i bar overkropp nå innser jeg at om jeg hadde sett noen menn på stranda som så ut som meg, ville jeg nok syntes de så rimelig bra ut. Hadde noen vist meg bilde av min kropp nå for ett år siden og spurt om jeg kunne tenkt meg en slik kropp, ville jeg slått til på flekken!
Jeg har rett og slett ikke tid til å bo i treningsstudioet som mange andre, og kan dermed ikke regne med å få drømmekroppen. Men litt finpuss dog...
Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal klare å bygge muskler effektivt, tror nok realistisk antall treningsøkter pr uke kommer til å være 2-3x.
Skal ta meg en snakk med treningsveileder på S.A.T.S tror jeg, forutsetningene er noe endret siden vi sist hadde samtale rett før jul i fjor...
Neste uke skal jeg til full helsesjekk hos legen. Jeg nærmer meg 30 med stormskritt, og de skal sjekke blodtrykk, kolesterol, stoffskifte etc. MEGET spent på hvilke resultater de kommer frem til. Er det noen som helst sjans for at jeg har enormt høyt kolesterol pga kostholdet?
Dette ble et sinnsykt langt innlegg, men håper noen tar seg tid til å lese igjennom det, og gjerne kommentere og svare på spørsmålene mine om de kan.
Ønsker alle lavkarbere (og andre også selvfølgelig) en eventyrlig helg! Nå skal jeg en tur på S.A.T.S og så skal jeg hente sønnen min i barnehagen og dra i akebakken!
En liten post til før helg...
Vært på S.A.T.S og gitt skuldrene mine juling. Deilig, ikke trent på 1mnd nå pga familieforøkelsen og sykdom.
Snakket litt med en treningsveileder/PT (personlig trener) der etterpå om hvorfor jeg ikke øker noe særlig i muskelmasse og styrke selv om jeg trener tildels mye. Er i grove trekk på samme nivå som jeg har vært siste par årene.
Han mente jeg kanskje fikk i meg for lite proteiner til å bygge effektivt.
Da jeg fortalte at jeg enda kjører samme program som jeg alltid har gjort, mente han at der også var en grunn til stagnasjon.
Han var imponert over resultatene jeg hadde oppnådd med vektreduksjon:D
Han foreslo at kanskje jeg skulle belønne meg selv med en stund med PT for å virkelig få opp trykket og få skikkelige resultater av treningen. Mersalg, I know, men han sa at han garanterte store resultater, og at om jeg ikke var fornøyd skulle jeg få pengene tilbake. Er ikke billig, 12 klipp koster 325,-/gang (30min) = 3.900,-...
Men samtidig så har jeg bestandig drømt om å ha noen som kunne piske meg. Fordelt på 1-2x i uka i et par mnd + noen økter for meg selv kunne kanskje vært noe...
Tror uansett at jeg skal prøve å få i meg mer protein, jeg har en boks Nutrisport 90+ protein kjøpt på www.ej-shop.no (http://www.ej-shop.no) for en tid tilbake, med sjokoladesmak.
Finner ut at den har følgende næringsinnhold pr 100g:
Energi: 376 kcal.
Protein: 89,0gr. (dry matter)*
Karbohydrater: 2,8gr.
Fett: 2,8gr.
Fiber: 1,9gr.
Laktose: 2,3gr
Jeg synes denne er helt ok blandet med vann...så kanskje jeg skal spe på med 50-60g av denne, og få i meg ca 50g ekstra protein om dag, iallefall etter trening. Noen andre som bruker proteinshake etter trening?
Og så kanskje prøve å legge om treningsprogrammet litt, og se hvilke resultater jeg da klarer å oppnå, før jeg evt svir av masse $$$ på PT.
Hmm, ingen kommentarer til min lange avhandling...
Jaja. Jeg skriver litt likevel jeg.
I dag går startskuddet for et knallhardt treningsregime (og kreatin+proteinshakes) som forhåpentligvis vil vise brukbare resultater. Jeg hadde tenkt å starte på grunnprogrammet på RYP (Release Your Potential) i dag, men da jeg vet at de 16d jeg har fri rundt jul/nyttår vil medføre lite trening (S.A.T.S er jo stengt flere av disse dagene) så starter jeg på dette mandag 5.januar. Programmet går over 6+1+6 uker = 13 uker. Så det passer utmerket, da endt program sammenfaller med ettårsdagen for ketolysekuren min. Nå er det bittert at jeg ikke tok masse bilder av kroppen min før jeg startet.
I de ukene som er igjen til da skal jeg bare begynne og kjøre de samme øvelsene som i RYP ganske hardt, så er kanskje utgangspunktet enda bedre.
Skal ta før-bilder før jeg begynner på RYP - så får vi se uke 14 hvordan jeg ser ut.
Ser de som det er bilde av i RYP-heftet har oppnådd mer eller mindre fantastiske resultater, om man tør å tro på det og innbille seg at man kan oppnå noe lignende selv er noe helt annet.
Men det hadde jo vært fantastisk da...
Dette kommer du til å fikse meget bra :)
Begynte så smått med styrketrening i heimen, har fått ball, manualer opp til 15 kg, strikk og i det hele tatt, men SLITER big time med å klare å legge inn pausene mellom øvelser og sett så har du noen gode råd så blir eg veldig glad. Skal vel også si at eg er mer håndballjente og den type sport og ikke så veldig glad i styrketrening :)
Må bare få sagt en gang til at du er og har vært kanonflink :)
Homer Simpson
02-12-08, 13:11
Jeg er på 5. uka med RYP nå og merker stor fremgang allerede. Kan trygt anbefale det opplegget.
Høres bra ut - gleder meg til å se hvilke resultater jeg klarer å oppnå på RYP.
Har ikke noen spesielt bra tips når det gjelder trening, jeg fant ut i går at kroppen min har vært i en komfortsone når det gjelder trening svært lenge.
Jeg kjørte nemlig gjennom programmet til RYP bare med flere sett á 10rep, stort sett 2-3sett. Og fikk skikkelig juling!
Har tidligere bare tatt knebøy i maskin, og kunnet lesse på med vekt. 180-200kg i en slik maskin har vært min max.
Prøvde med stang i går. Og da fikk jeg merke hvor mye man kan jukse i maskin.
Punkt 1: Med stang må man holde balansen = flere muskler involvert. Maskin tar stort sett bare forside lår, mens med stang er store deler av kroppen involvert.
Punkt 2: Med stang må man løfte egenvekten av overkroppen også, og stabilisere denne.
Punkt 3: Med stang konsentrerte jeg meg mer om å gjøre det korrekt, gikk også dypere ned enn i maskin.
Jeg hadde 40 kilo på stanga, altså litt over 50kg vekt (stanga veier vel ca 10-12kg synes jeg å huske)...og det var alt jeg klarte 10rep. Sprøtt! Jeg tenkte å varme opp med dette, men fant fort ut at noen-og-førti kilo på stanga nok er min 10RM.
Er helt knust i beina i dag...
Prøvde også for første gang å ta i bruk fitnessball. Tok Swiss ball crunches. http://www.youtube.com/watch?v=VVBddP5oW8Y
Funket gull. 110% fokus på utførelse.
Etterpå kjørte jeg planken og sideplanken:
http://www.youtube.com/watch?v=6I990Wbr1JE&feature=related
Det tok skikkelig på! Anbefales. Styrker visstnok kjernemusklaturen.
Jeg har visst en tendens til å få veldig lange innlegg...sikkert kjedelig lesning.
Nei - det er ikke kjedelig lesing! ;)
Nei - det er ikke kjedelig lesing! ;)
Så bra, da kan jeg fortsette å skrive med god samvittighet!
Akkurat vært hos legen, fått målt blodtrykket samt tappet masse flasker med blod. Faren min har hatt flere små hjerteinfarkt og et par hjerneslag, bestefar det samme, og broren min som er i slutten av trettiårene har også hatt et lite hjerteinfarkt. Så best å være føre var.
De skulle måle alt mulig rart, tror jeg så det sto mellom 10 og 15 punkter på lista...
Blodtrykket mitt var 140/70, legen mente det nok var vesentlig lavere når jeg var hjemme og slappet av, enn når jeg akkurat kom til legekontoret.
Ligger på rundt 50 i hvilepuls hjemme. Hun mente det var perfekt.
Fikk også henvisning til øyelege da jeg spesielt siste året har vært mer og mer plaget med dobbeltsyn, og etterhvert skjeling. Fikk for 3mnd siden briller mot det, men nå begynner jeg å se dobbelt selv med brillene.
Ei lita jente i familien vår fikk slike symptomer for et par år siden, og da var det uhelbredelig kreft i hjernen. Pga mye kreft i familien min så blir man jo litt skeptisk når ting plutselig begynner å skje med kroppen. Så får sjekket det også nå.
Så nå er det bare å vente på dommen.
Trening: Nesten ikke gangfør i dag. Om et par timer skal jeg kjøre samme programmet igjen. Lurer på hvordan jeg skal klare å ta knebøy. Men biter jeg tennene sammen så...
Hei! En pt kan være vel anvendte penger om du er villig til å ta innover deg infoen du får og at denne infoen er relevant selvfølgelig;).
Grunnen til at jeg presiserer dette er at uten en indre vilje til å virkelig stå på og gjøre en innsats vil verken en pt eller all verdens penger hjelpe.
Har du guts og får god veiledning underveis kan du nå mye lengre.
Min erfaring med styrketrening er at de aller fleste trener med for tunge vekter ifht utførelse / teknikk. Vi må lære å krabbe før vi kan springe:).
Samtidig har de aller fleste ikke nok intensitet / eksplosivitet når de trener, styrketrening = smerte, men den varer heldigvis i korte øyeblikk.
Få noen til å se over din teknikk i øvelsene, fyr opp din indre vilje og stå på!:visemuskl
Du tar opp noen veldig vesentlige punkter her.
For det første så er det vanskelig å vite hvor gode resultater en PT kan hjelpe meg med å oppnå så lenge man ikke vet hvor dyktig han er i faget.
For det andre er det jo om man vil klare å sette ut i livet det han/hun prøver å formidle. Om jeg skulle velge å bruke så mye penger på en PT så ville jeg nok vært svært lydig og fulgt anvisningene hans/hennes, hvis ikke hadde det vært bortkastede penger.
Jeg har bestemt meg for å prøve å kjøre igjennom RYP svært dedikert de 13 ukene som grunnprogrammet + ekstrem muskelvekstprogrammen varer, for så å gjøre opp status. Jeg kan etter en uke eller to på RYP få PT/treningsveileder til å se over teknikken min. Men siden RYP har såpass få sett så skal jeg begynne rimelig lavt på vekt og konsentrere meg om å ha full kontakt med musklene hele veien, ta det pent og rolig.
Hvis jeg etter de 13 ukene ikke er fornøyd med hva jeg har fått til på egen hånd skal jeg ta PT opp til ny vurdering.
5354
Eggerøre, bacon, jalapeño, tomat og chilimajones.
Snaddermat!
Kan man få nedsatt immunforsvar av å ha gått ned masse kilo på forholdsvis kort tid?
Jeg har hatt influensa 3x på 4 uker, og er nå nedsyltet i forkjølelse, sår hals og uggen form.
Kan kroppen min være i ulage pga stort vekttap, evt at immunforsvaret er nedsatt pga kroppen enda ikke har blitt vant til min nye vekt?
Kommer meg liksom ikke skikkelig på beina, enda jeg tar vitaminer hver dag og bare spiser ren sunn mat.
Nå har jeg ikke lest så mye i tråden før nå, men det virker som at du trener ganske mye?
Kan du være overtrent? Kroppen er flink til å sifra sånn sett. Og har du trent nå som du er syk?
Nei, faktisk ikke trent så hardt siste par månedene...vært masse styr og stress på jobben, så da har det ikke blitt tid. Har fått trent en og annen gang men ikke så ofte og regelmessig som før. Jeg har heller ikke trent når jeg har vært syk, om jeg kjenner at kroppen ikke er helt i slag så dropper jeg treninga nettopp for ikke å overbelaste kroppen.
Lurer på om jeg ikke har rotet meg borti en halsbetennelse. Får se an formen iløpet av dagen, om jeg er like ille i kveld får jeg ringe legen i morgen - og da skal jeg be om sykemelding frem til jeg tar ferie neste fredag, for nå tror jeg kroppen min trenger hvile for å komme seg. Heldigvis ferie i 16 dager f.o.m. 19/12-04/01. Det blir digg.
Kan det være at jeg rett og slett mangler litt vitaminer? Har ikke tatt noen vitamintilskudd før i de siste ukene... Men spiste omtrent aldri frukt før, så ser ikke hvor jeg skulle ha fått så mye mer vitaminer fra da...?
Har ikke brydd meg med å sjekke vekta på en stund.
Dessuten er jeg begynt med kreatin så da vil jeg uansett ha gått opp noe.
Men...jeg bruker speilet som målestokk - og fingrene som fettklyper..:)
Og jeg har faktisk mistet endel av fettputa på magen de siste ukene. Juhuuu! Jeg klarer ikke gi opp drømmen om sixpack eller iallefall synlige ruter på magen, og skal iallefall gjøre et seriøst forsøk over det nærmeste halvåret på å få dem frem. Så får vi se om jeg klarer å balansere kostholdet slik at jeg oppnår resultater og klarer å holde det ved like.
Jeg er pga ryggen "dømt" til et liv med trening, den fungerer 110% når jeg trener, men om jeg slakker av i flere uker så merker jeg det. Så det bidrar jo til at jeg kan holde det ved like om jeg får dem frem.
Noen som har et godt lokkerop å lære bort? :p
Temaskifte: Hvorfor skal alltid andre mennesker holde en nede - bevisst eller ubevisst?
Jeg blir så forarget når folk nå sier til meg at "nå må du ikke bli tynnere, da blir du stygg" "nå er du så tynn at du nesten ikke er mann lengre" eller lignende ting. Dette har jeg hørt fra nære venner og familie...
Her har jeg slitt med et skjevt selvbilde lenge, og hatt komplekser for kroppen min, og når man endelig oppnår å være fornøyd - ja nesten stolt av - kroppen sin, så skal man få slikt i fjeset?!
Jeg er klar over at det at jeg ikke har oppgradert garderoben min i større grad (3 t-skjorter, ei skjorte, en strikketvest og 2 jeans siden mars...) gjør at det ser ut som jeg har parkert kroppen i et hjørne i klærne mine, men det rettferdiggjør ikke de kommentarene noen kommer med.
Jeg bruker å fleipe med at jeg ikke kan gå rundt naken hele tiden sånn at de kan se hvor trent jeg er/hvor mye muskler jeg har...er ingen bodybuilder men ingen jeg omgåes/har i familien som har såpass definerte muskler som jeg har nå.
Kan det være misunnelse?
Vært hos legen i dag og fått konstatert kraftig virusinfeksjon i halsen. Sykemeldt inntil videre...
Ikke for å fornerme deg på noe vis, men kanskje du burde ta til deg komentarene. Det kan faktisk være at du har fått et litt skjevt kroppsbilde etter flere år med overvekt. Det er noe som heter for tynn, vet du! Og det er slett ikke penere enn for tykk!
I know, og jeg er ikke interessert i å bli en "pingle"...derfor jeg trener med muskelvekst for øye. Vil gjerne legge på meg rene muskler, men ikke fett.
Jeg er ikke interessert i å slanke meg mer/bli tynnere, kan godt få vekk litt mer fett men erstatte det med muskler.
Og jeg har bestandig ment at et par kilo for mye ser bedre ut enn et par kilo for lite, spesielt på oss menn. Men jeg er like fullt skuffet over at folk slenger ut sånne kommentarer. Det er klart det ser ikke bra ut når klærne er mange nr for store til meg, men hva har egentlig folk med det? De slengte ikke ut at jeg var feit, hvorfor er det da akseptabelt at de skal komme med kommentarer andre veien.
Skal ta noen nye bilder og legge ut her, så kan dere vurdere for dere selv om jeg virkelig er for tynn...
For å si det sånn - jeg har langt igjen før jeg er noen fitnessmodell...
Jeg forstår hva du mener.
Selv har jeg på langt nær gått ned så mye som deg, og i hvertfall ikke med en slik fart.
Men jeg har fått slike kommentarer som at "du skal vel ikke mer ned nå" eller "du må forstå at du ikke har samme kroppen nå, som da du var 18".
Mulig at det viser mer i ansiktet, og når folk har vært vant med at man var litt rundere i kjakene - så ser man nesten undervektig ut. For store klær tror jeg også spiller inn, som du antyder.
For min del, ser jeg gjerne normalvektig ut med klær på, men jeg har definitivt for mye fett rundt magen ennå. Mitt mål var 18 kg ned, og jeg har klart 14 hittil.
Når det gjelder kommentarer om at man er i ferd med å bli for tynn, tror jeg faktisk at de er godt ment. Jeg inbiller meg at mange tror det er et kompliment for en som har vært overvektig å bli kalt tynn.
Lykke til i ditt forsøk på å lokke fram sixpack'en. Hvis det er ditt mål, må du gjerne prøve på det. Men jeg tror ikke du får noen bedre generell helsetilstand av det - det er sannsynligvis mest selvfølelsen som blir sterkere. Selvfølelsen skal dog absolutt ikke undervurderes.;)
Det er klart at når folk som ikke har sett meg på en stund ser meg nå, får de sjokk.
En kollega som ikke hadde sett meg siden før påske turte først ikke kommentere noe fordi han var redd for at jeg var alvorlig syk.
De kommentarene jeg snakker om er ikke ment som et gratulasjonsklapp på skulderen, for dem har jeg fått massevis av, men derimot en litt sånn syrlig sarkastisk kommentar.
Du har jo oppnådd gode resultater, gratulerer! Siste fettet rundt mageregionen (og hos meg bak mot/på korsryggen) sitter rimelig godt fast.
Mitt mål/ønske om sixpack eller iallefall synlige markeringer av musklene på magen er KUN motivert av kroppsfokus eller hva jeg skal kalle det. Har ingenting med helsegevinsten å gjøre.
Og jeg er jo godt gift med ei dame som ikke er kroppsfiksert og ikke kunne bry seg mindre om jeg har sixpack eller ei (hun liker faktisk ikke svært markerte sixpacker) så presset ligger heller ikke der. Hun var jo glad i meg for 30kg siden også, selv om hun nok foretrekker den jeg er nå.
Ikke sikkert jeg noen sinne klarer å få en så lav fettprosent at rutene blir synlige, men som bildene nedenfor viser er det ikke så mye som skal til, de to øverste kan såvidt skimtes og "omrammingen" av sixpacken samt V'en fra hoftene ned mot lysken begynner også å vises...så gir ikke opp med det første. Får gjøre opp status til badedraktsesongen til våren/sommeren.
Vel, bilder tatt i dag. Helt ærlig - er jeg for tynn? Slik jeg ser ut nå er der jeg selv har satt grensen. "Finpuss" igjen med tanke på fett/muskel-forholdet.
Jeg er ikke så skjev i kroppen, tok bildet selv med telefonen over skulderen...
Edit: Av grunner jeg ikke ønsker å gå mer inn på velger jeg å ta vekk bildene.
Skjønner om noen føler jeg her oppfordrer folk til å gjøre akkurat det jeg lenger opp skriver at jeg blir forarget over, men er en vesentlig forskjell på når venner og familie kommer med sånne kommentarer og om man får høre at man er for tynn av noen ukjente inni internettet...
Jeg har iallefall fått et nytt liv og det er det viktigste!
Jeg bruker å fleipe med at jeg ikke kan gå rundt naken hele tiden sånn at de kan se hvor trent jeg er/hvor mye muskler jeg har...er ingen bodybuilder men ingen jeg omgåes/har i familien som har såpass definerte muskler som jeg har nå.
Kan det være misunnelse?
Du skal ikke se bort fra at misunnelse kan være en grunn. Eller at noen av de du omgås synes du har blitt litt vel mye opptatt av diett/trening/utseende.
Jeg tror alle beundrer en flott kropp. Men det gir ikke så mye sympati om det kommer tydelig fram at denne personen er "over gjennomsnittet" forfengelig i forhold til egen kropp. Du kjenner sikkert til typen som alltid går i T-skjorter som fremhever musklene og som (alt for) ofte finner en grunn til å gå i bar overkropp. Da er det mer "respektert" å ha en veltrent kropp som kun vises når det er naturlig.
Sannsynligvis bunner dette i misunnelse, men det kan sikkert en ekte psykolog gi et skikkelig svar på ;).
Vel, bilder tatt i dag. Helt ærlig - er jeg for tynn?
Min mening :
Tynn? : ja
For tynn? - nei!
Var bedt bort i går kveld.
Kan jo trygt si jeg var spent på hva vi kom til å få servert av mat og drikke. Fryktet en større sprekk.
Men fikk god rødvin, og maten var fondue. Masse gode grønnsaker og marinert kjøtt som vi tredde på spyd og kokte i peanøttolje. Sweet!
Var kanongodt og deilig å vite at alle kcal i oljen ikke hadde noe å si. Jeg var sikkert den eneste der som egentlig kunne spise med god samvittighet:)
Flaks!
oooh fondue, nice! herlig å spise med god samvittighet. Bildene ser kjempebra ut! Som nevnt så er du tynn, men ikke for tynn! Du ser veldig trent ut :) Gratulerer, fantastisk bra gjort! :D
Takker for trivelige kommentarer!
Røk på en kraftig virusinfeksjon i halsen så har vært sykemeldt i to uker.
Gått på smertestillende for i det hele tatt å klare å svelge. Kraftig opphovnet i halsen så har gått med en ekkel kvelningsfølelse når jeg omtrent ikke har klart å svelge.
Så jeg har vært kraftig stillesittende i to uker...og vært mer eller mindre syk siden første uka i november. Over 6 uker syk, det er ny rekord for meg!
Begynner å slippe taket nå - og nå har jeg fri i 16d, så satser på at jeg rekker å komme meg skikkelig.
Så blir det oppstart på RYP når hverdagen igjen melder seg.
Vel, så er vel det bevist for min del - ketolyse med alt det innebærer har ikke hatt noen negativ innvirkning på helsen min.
Om legen fant noe humbug i alle prøvene mine skulle jeg få vite det innen et par dager, men siden det nå er gått flere uker og jeg ikke har hørt noe, så regner jeg med at alt er vel!
*Peke nese til alle rundt meg som mente jeg kom til å få et avsindig høyt kolesterolnivå av alt fettet jeg tyller i meg*.
Begynner sånn smått å komme meg fra virusinfeksjonen i halsen, så satser på at jeg i januar kan komme skikkelig igang med trening igjen.
grattis med vektnedgang. Ikke bry deg om kommentarene. Har du en skikkelig god kompis, kan du jo drøfte det med ahm og få synspkt både på ditt fokus, kropp, trening osv. Syns du ser flott ut, og så kan du jo unne deg noe nytt og fint etetrhvert!
Jepp, gjett om jeg skal på januarsalg!
Skjedde noe moro i går!
Mamma ba oss på kaffe og vafler. Jeg tok da med meg en Anton Berg sukkerfri sjokolade som jeg bruker.
Men da jeg kom dit hadde hun klart å spa opp oppskriften på lavkarbovafler fra ketolyseboka, vært på helsekosten og skaffet soyamel med 3g karbo pr 100g, og stekt en svær haug med lavkarbovafler til meg, og vanlige til de andre. Tine smør og seterrømme hadde hun også fremskaffet.
Bøyer meg i støvet!
Skjedde noe moro i går!
Mamma ba oss på kaffe og vafler. Jeg tok da med meg en Anton Berg sukkerfri sjokolade som jeg bruker.
Men da jeg kom dit hadde hun klart å spa opp oppskriften på lavkarbovafler fra ketolyseboka, vært på helsekosten og skaffet soyamel med 3g karbo pr 100g, og stekt en svær haug med lavkarbolapper til meg, og vanlige til de andre. Tine smør og seterrømme hadde hun også fremskaffet.
Bøyer meg i støvet!
For en mamma ! Det er utrolig hyggelig når noen gjør sånt. Du er heldig.:)
Så omtenksomt og hyggelig gjort! :)
Jeg er så utrolig imponert av deg at jeg blir lettere rørt! Hehe.
Jeg begynte å trene igjen for et par måneder siden, og la såvidt om kostholdet (sluttet egentlig bare med hvetemel)... Nå er det ingen tvil om hvilken kur jeg skal ta!
Tusen takk for at du deler all informasjonen! Tror jeg har omtrent samme forutsetningene og kroppsbygning som deg, så denne tråden var bare helt perfekt!
Angående muskelbygging (ganske langt oppe i tråden) hadde jeg bra resultater med kreatin og protein for 5 år siden, men kom ikke skikkelig igang første forsøk: Noen ganger reagerer ikke kroppen med en gang på kreatin, og jeg tror nok at i sammenheng med nettopp lavkarbo kan dette fremheves. I innkjøringsfasen kjørte jeg ca 20g kreatin + litt glukose (ca 20g?) i en uke - kanskje fy i forhold til lavkarbo.. men glukose kan kanskje reduseres litt? Så gikk jeg ned til mellom 3-5g kreatin hver morgen (uten glukose) eller noe sånt (husker ikke helt tallene). Brukte kun proteinshake etter trening og trente maks 4 dager i uken med RYP-liknende program... Huske å drikke masse vann i løpet av de første timene etter trening!
Det er flere år siden jeg trente så seriøst, så skal ikke se bort ifra at det er feil i forhold til idag. Men med økt inspirasjon og lærdom fra deg håper jeg på jeg er på ditt nivået innen 2010!
Igjen TUSEN TAKK for at du deler erfaringene dine!!!
PS: Når jeg tenker etter tror jeg at jeg selv har kalt venner som er omtrent på ditt nivå for "tynne" - selv om det er omtrent dit jeg selv vil. Du skal ikke se bort ifra at det bunner i misunnelse eller dårlig selvfølelse, eller rett og slett ikke er gjennomtenkt. Så lenge du er frisk og sunn og du føler deg topp er vel det det viktigste!
PS2: Hva er Lollypopbrød??? Det høres godt ut. Kan man kjøpe det (bor i Oslo)? Er ikke noen habil baker selv :)
http://tickers.TickerFactory.com/ezt/t/wvaxte4/weight.png
(http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wvaxte4/)
Det får'n si, moro å kunne inspirere andre til å legge om kostholdet. Jeg igjen har jo hentet inspirasjon og viten om et slikt kosthold primært på dette forumet, så om du gjør det samme og har stålvilje på å gjennomføre dette så er jeg sikker på at du klarer å oppnå de resultatene/nå de målene du ønsker!
Jeg kommer til å prøve meg litt frem nå når jeg begynner på RYP i morgen. Jeg har vært litt sløv den siste måneden, pga sykemelding og ferie har jeg jo vært totalt passiv, omtrent null aktivitet for å la kroppen komme seg...hatt noen småsprekker i ny&ne, så merker at jeg har gått litt opp i vekt, mesteparten er vel vann vil jeg tro. Noe som følge av kreatin også da. Greit eksperiment dog, for ser jo nå hva som skjer om jeg er bittelitt sløv. Formen blir også mye verre (magen er helt gal...) om jeg får i meg for mye karbo.
Derfor kommer jeg til å legge meg på 20g karbo/dag nærmeste 14 ukene nå...legge meg på ketosekosthold igjen, for det er da jeg fungerer best virker det som. Skal gjøre opp status i uke 14, blir å kjøre RYP frem til da, så får jeg se hvordan ting går.
Lollipopbrød: Trenger ikke være habil baker for å få til dette...
7 egg
1 boks Cottage Cheese
Kjør sammen med stavmixer til helt smooooth.
Tilsett så (bland inn med slikkepott):
200g linfrø
100g sesamfrø
100g kruskakli
1dl olje
1ts salt
Trykk et bakepapir i en brødform og ha i brødet. Jeg lar det være et par cm klaring til hver ende slik at ikke brødet setter seg fast i brettene på bakepapiret, da kan jeg bruke det flere ganger. Stekes 1t på 200'C.
Jeg bruker å skjære det i 6-7mm tykke skiver og fryse det.
Advarsel: om jeg baserer for mange måltider på dette brødet blir jeg noe oppblåst i magen. Er også 3g karbo pr 100g og har funnet ut at 3 skiver er ca 100g. Så om jeg spiser 3 skiver til frokost, 3 til lunsj og 3 til kvelds så har jeg fått i meg såpass mye karbo at det skal lite annet til før jeg er over grensen.
Var på salget fredag og i går. Tenkte å spa opp litt klær, men viser seg å være vanskelig å finne jeans i min størrelse. Var på Blend Store i går, fant ei stilig bukse i 32/34" men den var for vid, og 31" hadde de ikke i den modellen. Prøvde en annen bukse i 31" og den passet fint, men de hadde den ikke i riktig lengde. Sjekket så alle nye bukser og fant INGEN som var 31/34" så har vel skaffet meg et nytt problem - å finne bukser som er smale nok i livet og lange nok i bena. Men må vel bare finne rett merke. Var også på Solid, fant ei fin bukse i 32" der som satt som et skudd, men den 34" i bena og alt for kort, så tydelig at det som er én tomme hos en produsent ikke er det hos en annen.
Var også på utkikk etter en dress (jeg elsker dresser)...og var innom Bertoni.
Så der en dress i White-serien som både jeg og fruen umiddelbart likte meget god. Var dyr da...selv på halv pris...Men var bare én eneste dress igjen, hva var sjansen for at både jakke og bukse skulle passe?
Butikkbetjeninga mente at den kanskje kunne passe, så jeg tok den med inn i prøverommet. Til min forundring gled jeg rett inn i den, og den satt som skreddersydd - både jakke og bukse!
Jeg kan ikke beskrive følelsen da jeg kom ut av prøverommet og så meg i helfigurspeilet. Både fruen og betjeninga så og kommenterte reaksjonen min. Det var omtrent som de man ser på TV som får en makeover og får se sitt nye jeg i speilet for første gang. Jeg var målløs! Plutselig så jeg en dresskledd kropp i speilet som jeg syntes så skikkelig bra ut!
Kanskje ikke så rart at jeg kjøpte den da, selv om den kostet en bra bit over hva jeg hadde budsjettert med.
Vel, i morgen er det på'n med skikkelig ketolysemat, blir nok noen gode egg til frokost. Skal beregne inn slik at jeg kan ta proteinshake med cocosa rett etter trening de dagene jeg kjører RYP til lunsj (man, ons, fre), dessuten skal jeg kjøre ny runde med kreatin da jeg stoppet når jeg ble syk. Regner med å være god og støl snart. Gleder meg til å få litt rutiner i hverdagen igjen, og få vært litt i aktivitet.
Det ble et vanvittig langt innlegg igjen, men men. Kan visst ikke fatte meg i korthet. Oh well.
Så bra at dressen satt som et skudd! Det er så deilig å bli vant til en latterlig liten klesstørrelse!
Så snill mamma du har! Og så utrolig flink du har vært! Tipper det var en god følelse å komme inn i såpass lav størrelse, ja. :)
Du nevner proteinshake med Cocosa - lager du shaken selv, eller får man kjøpt engangspakker/bokser? Jeg tittet litt i butikken i går men fant bare en diger bøtte, og det er jo litt upraktisk om man skal ha det med ut.
Så snill mamma du har! Og så utrolig flink du har vært! Tipper det var en god følelse å komme inn i såpass lav størrelse, ja. :)
Du nevner proteinshake med Cocosa - lager du shaken selv, eller får man kjøpt engangspakker/bokser? Jeg tittet litt i butikken i går men fant bare en diger bøtte, og det er jo litt upraktisk om man skal ha det med ut.
Ja, var en deilig følelse!
Jeg har en diger bøtte, men tar bare litt over i en liten tett matboks eller noe slikt. Har en isboks på jobb med pulver, ellers så hiver jeg bare pulveret i en proteinshaker og tar med meg i treningssekken. Litt alt ettersom.
Takk for oppskriften! Cottage cheese bakt inn i brød hørtes snålt ut! :) Spiser man dette brødet med pålegg eller helt bart? Tenkte å handle ingrediensene imorgen og prøve jeg!
Gratulerer med ny dress! Jeg merker selv jeg har lyst på ny dress, den eneste jeg har som fortsatt jeg klarer å kneppe på (med hjelp av et stramt belte) er en jeg arvet av morfar. Har ikke lyst å kjøpe meg dress nå som jeg er overvektig, og synes det er ganske kjipt å gå med den samme i formelle anledninger!
Har bestilt ketolyseboken og et sett med vitaminpiller nå (startpakken), håper den kommer raskt i løpet av uken!
Imorgen er det shopping av cottage cheese, egg, bacon og så er det salat til lunsj resten av uka!
Ser det er litt motstridende informasjon om kaffe og ketolyse... Jeg er "kaffoman", og drikker gjerne 4-6 kopper om dagen (svart kaffe). Frarådes dette sterkt? Har tidligere hørt kaffe får igang forbrenningen, men har også hørt det får opp blodtrykket. Målte blodtrykket hos bedriftslegen i november, da fikk jeg vite det var normalt, men kanskje litt lavt i forhold til overvekten min... Noen som har tips om dette?
Brød:
Jeg har på alt mulig av pålegg.
Skjærer tynne tynne skiver (3mm er vel det tynneste jeg klarer og hvor skivene er stive nok til ikke å knekke når man skal holde dem) og lesser på med pålegg. Reker i majones, brie med pittelitt Heistad sukkerfri appelsinmarmelade, ost&skinke+++ bruker også mye ekte majones, blir ikke så tørt da.
Kaffe:
Jeg vet ikke...har gjennom hele kuren drukket uante mengder kaffe (et par liter eller 8-10 krus iløpet av dagen) men ikke merket noe. Hvis det er 1g karbo pr kopp så er det jo merkelig at det ikke har hatt noe å si for meg, men andre her inne har vel erfart at de ikke kan røre kaffen omtrent uten at de stagnerer. Samme gjelder meieriprodukter. Så er visst ikke noe 110% fasitsvar på dette, virker som kroppen min har vært SVÆRT mottagelig for denne kostholdsendringen.
Ser nå som jeg har slurvet litt siste måneden, da har jeg gått opp, enda jeg har lagt rimelig lavt på karbene. Enormt oppblåst mage (og magetrøbbel deLuxe) i helga og i dag pga karbohelg. Valgte å kose meg med alle de tingene jeg hadde lyst på i helga for på en måte å få det ut av hodet før jeg går igang med kjempestreng kur hvor jeg skal forsøke å ikke ha noen utskjeielser de nærmeste 4mnd, samt kickstarte kroppen igjen.
Så nå er det tilbake til 3 egg + litt bacon til frokost, 3 tynne skiver lollipopbrød eller salat til lunsj, middag med blomkålmos til middag, og ost eller egg til kvelds.
Jeg har vært svært sløv med salatspisingen i de siste månedene, har spist mye blomkål og broccoli da...men da jeg hadde den råeste vektnedgangen var da jeg spiste en stor salat med masse fett i (olje, ost, majones+++) til frokost og lunsj hver dag. Så vurderer å ta meg tid til å lage en stor porsjon hver morgen som jeg kan spise 1/2 av til frokost når jeg kommer på jobb, og den andre 1/2-delen til lunsj.
Trening i dag for første gang på en laaang stund, det blir deilig. RYP og fine resultater here I come!
I dag var dag 1 i grunnprogrammet på RYP.
Merket godt at virusinfeksjon og annen dritt samt ei overdrevent rolig jul har hatt sitt å si for formen. 10RM er sannsynligvis noe lavere enn før jul, men ikke verre enn at jeg nok slipper unna med å justere ned knebøy og markløft et par kilo.
Eggerøre av 3 egg og mye tine smør til frokost, 3 tynne skiver lollipopbrød med majo, ost og skinke til lunsj. 1ss Cocosa etter trening. Masse vann (2l hittil i dag)
Så var vi skikkelig i gang, gleder meg til å kjøre strikt regime fremover - da jeg fungerer best!
Da er første lollipopbrød i ovnen! Spennende å se om det vil tyte over, 7 egg høres ut som meste laget for brødformen jeg bruker :)
Gjett hva jeg skal ha til middag!
Gladnyheten min var at jeg veier 4kg mindre enn 1. januar! Tror bare det var litt treghet etter jul som satte igjen (ellers er den nye vekta min ikkeno tess).
Som du sikkert har oppdaget nå hever brødet seg minimalt.
Håper du synes det smakte. Pass bare på at du ikke spiser for mye av det - kan stagnere da, er tross alt 3g karbo pr 100g, og brødet er overraskende tungt.
Om du benytter samme vekta gjennom hele prosessen bør det vel være sånn ca riktig, vi har ei kjempebillig IKEA-vekt men sammenligning med mange andre dyre vekter viser at den er 100% riktig.
I mange tilfeller vil du merke vektnedgangen mer på klærne enn på vekta, anbefaler derfor at du gjør to ting:
Mål deg nå med målebånd "all over" og skriv opp. Skriv gjerne på et helfigurbilde av deg selv el.l. slik at du holder rede på hvor målene var tatt.
Og ta gode "før"-bilder av deg selv. Og underveis - slik at du har en sammenligning.
Egentlig burde man rigge seg til med kamera på en fast plass og slik at bildene ble tatt fra nøyaktig samme sted, med samme avstand til kroppen. Da kunne man lagt dem i layers i Photoshop og sett hvordan man krympet...
Jeg gjorde ingen av disse tingene, og har derfor ingen god indikator annet enn vekta på hvor mye jeg er gått ned.
Men kikket på lappen inni ene buksa mi i går...som var svæææært trang før og som jeg når jeg var på mitt største ikke klarte å bruke. 38/34". Altså 38" i livvidde. Jeg var vel nærmere 40" eller omtrent 102cm rundt livet. Når jeg nå kommer inn i 31" så er jo det en god indikator på en rimelig heftig reduksjon - 79cm er en reduksjon på 23cm...
Jeg bruker dessverre buksa enda da jeg ikke har funnet noen ny - men snurper den sammen i livet og så ser det ut som en klovnebukse over rumpe og lår *sukk*.
Er nok på god tur inn i ketose - drakk over 4 liter vann i går men våknet med sandpapir i munnen og murring i leggene i dag. Tror jeg kommer rimelig fort inn i ketose, trodde det skulle ta noen dager jeg.
Hei,
Fin post du har lagt til her. Mye interessant lesing, samt inspirerende!
Jeg har et par spørsmål om denne dietten, kan veldig lite - men er på min andre dag as we speak.
- Væske:
Jeg har forstått at vi skal drikke som gale, og at ikke alt er lov. Vann er sikkert best, men hva med Pepsi Max? Kaffi?
- Fiber:
Vanskelig å få i seg masse fiber med 15g karbo og leke seg med. Eller? Tar gjerne i mot tips
- Bivirkninger:
Kan du legge ut om det du har opplevd av bivirkninger? Hva er verst, hva kan gjøres for å minimere bivirkningene?
- Trening:
Ingen problem å trene så mye en vil? Tror du at jeg burde gå opp til f.eks 20g de dagene jeg trener?
Hadde stor suksess med kalori kur/trening for et par år tilbake (-25kg), men samtlige kilo er tilbake på grunn av 'spis hva du vil' tankegangen :(
på forhånd takk
- Væske:
Jeg har forstått at vi skal drikke som gale, og at ikke alt er lov. Vann er sikkert best, men hva med Pepsi Max? Kaffi?
Må nesten bare prøve deg frem. Torkil sier lettbrus er OK bortsett fra f.eks Fanta Free og Mozell Light som inneholder endel fruktjuice. Noen stagnerer om de drikker kaffe/lettbrus, jeg personlig har ikke merket noe til det. Mulig jeg kunne gått enda fortere ned om jeg hadde kuttet ned på kaffen, men har ikke sett det store behovet.
- Fiber:
Vanskelig å få i seg masse fiber med 15g karbo og leke seg med. Eller? Tar gjerne i mot tips
Jeg har ikke brydd meg om fiber overhodet. Jeg har spist det som er foreslått på Ketolyse, og det har funket fint. Mange mener vel fiber skal regulere magen, men det har jeg ikke hatt behov for, da magen min regulerte seg selv når jeg gikk over på lavkarbo.
- Bivirkninger:
Kan du legge ut om det du har opplevd av bivirkninger? Hva er verst, hva kan gjøres for å minimere bivirkningene?
Masse vann + magnesium mot leggkramper. Jeg har tatt en paracet om hodepinen har blitt for tøff når jeg har gått inn i ketose, eller når jeg har skjeiet ut og fått karborush.
Ellers er det bare å bite tennene sammen de første dagene. Første gangen jeg gikk inn i ketose var verst, nå får jeg ikke hodepine eller noe sånt når jeg går inn, bare når jeg dropper ut.
- Trening:
Ingen problem å trene så mye en vil? Tror du at jeg burde gå opp til f.eks 20g de dagene jeg trener?
Jeg har trent oppi 5x i uka, 5splitt med 40min styrke og 20min kardio. Det er ikke nødvendig å øke inntak av karbo på treningsdager, da kroppen henter brensel fra fettlagrene i kroppen, ikke i raske karber som før.
Oi oi oi. Fikk meg en skikkelig nedtur i går.:(
Har merket at klærne er blitt litt trangere i løpet av jula, men ikke noe enormt. Ikke så rart siden jeg har slurvet litt, og ikke fulgt så nøye med på karboinntaket - og i tillegg vært dønn i ro.
Toppet seg jo med skikkelig utskjeiing fra torsdag kveld til søndag kveld, med smågodt, øl, kjøpbrød, poteter, ris, ostepop...fullstendig galskap med andre ord.
Fikk liksom en følelse av at kroppen min sa "KABOOOOM" - og at jeg la veldig mye på meg iløpet av disse dagene.
Og i går kom nedturen. Buksa til den nye dressen passet ikke! Den var akkurat passe når jeg kjøpte den (på fredag), som nevnt tidligere omtrent skreddersydd, men nå var den akkurat litt for trang spesielt over lårene og rumpa til at jeg kunne ha den på. De andre klærne passer, og fruen sier hun kun kan se det såvidt over magen min at jeg har gått litt opp...men nedturen var så stor siden oppturen over å passe den dressen og se (i mine øyne) dritbra ut i den var så enorm.
Jeg ble så skuffet!!! Selv om jeg nå er tilbake på 15-20g karbo om dag er jeg nervevrak. Hva om jeg ikke går ned igjen? Hva om dressen aldri mer passer? Hva om jeg ikke kommer meg i skikkelig ketose igjen (har hørt at om man tuller inn og ut blir kroppen immun på en måte) - og alt er ødelagt?
Jeg konkluderte vel i går med at når jeg får en såpass kraftig reaksjon på å ha gått opp et par kilo, så har jeg et rimelig forskrudd forhold til kropp og kosthold. Mulig en liten spiseforstyrrelse. Jeg tror ikke det noensinne vil utvikle seg lengre enn dette, men skremmer meg litt at jeg reagerer så sterkt på "bare et par kilo".
Tror med karbo i kroppen, kreatin og all drittmaten at jeg har nærmet meg 90kg. Jeg tør ikke gå på vekta i frykt for å bli enda mer skuffet.
Nå er det ikke noe mål i seg selv for meg å veie 80kg, håper bare jeg klarer å ta av meg mesteparten av det som er kommet på igjen.
Dette var en kraftig lærepenge. Jeg har hørt litt for mye på folk rundt meg som mener jeg skal prøve å øke karbene litt. Hvorfor skal jeg det når jeg fungerer best på ketogent kosthold?
Knallhard fokus på RYP nå, og så skal jeg legge inn kardiotrening også, så satser jeg på at dressen kanskje passer såpass at jeg kan bruke den om et par-tre uker.
Når det gjelder RYP er jeg usikker på knebøyen. Jeg vil ikke bygge særlig mer masse på lårene (da passer ikke dressen!), og er ikke det det området som primært er målområdet for knebøy?
Nok en lang post fra meg....sukk.
Du er ikke den eneste med klær som er lagt på vent etter jula, huff at en klarer å gjøre slikt. Har bare startet på igjen etter en litt for heftig, men planlagt, julefri. Kjenner igjen dette med å føle seg uttafor, nervøs for at det ikke skal virke osv. Tenker nesten ikke på annet. Har ennå ikke turt å å gå på vekta etter jul, tar det når jeg er godt i ketose. Da vet jeg jo at jeg er igang med å gjøre noe med situasjonen. Klarer ikke takle veiing akkurat nå, merkelig at en skal bli så redd.
Godt å høre at det er flere enn meg som har det slik...
Jeg måtte si til fruen i går: "Det er jammen ikke verdt det".
Én ting er å være på en slankekur hvor man omtrent ikke fungerer (lavkalori f.eks for min del) - det vet jeg at jeg ikke overlever på i lengden - og mister masse muskelmasse.
Men på ketolyse/ketogent kosthold fungerer jeg jo optimalt. Så hvorfor skal jeg rote det til med slike utskjeielser - og ødelegge form og humør, ikke bare de dagene jeg skjeier ut, men i dages- og kanskje ukesvis etterpå mens jeg sliter med å komme meg tilbake til der jeg var?
Nei, nå er det råstrengt som gjelder fremover.
I mai regner jeg med at det blir noen uker i "syden". Har da som mål å kunne for første gang i mitt liv ta av meg på overkroppen og ikke skjemmes - klarer jeg å være småstolt er det enda bedre! Håper på sinnsyke resultater av RYP, regner med å kjøre grunnprogrammet flere ganger, kanskje bare legge inn et par valgfrie øvelser de neste rundene.
Om vi reiser i slutten av mai rekker jeg tre runder grunnprogram inkl hvileuker. Da passer det knallgodt - får hvileuka i påskeferien!
Driver å planlegger hvordan jeg skal klare et ketogent kosthold i "syden" uten at det går ut over resten av familien. Må ha noe å se frem mot....
Siste gangene vi har vært har vi hatt frokost inkludert. Gjør vi det igjen får jeg jo egg&bacon til frokost. Så kan jeg spise mengder med brie og annen ost til lunsj. Biff med grønnsaker til middag. Joda, burde gå fint det. Og så mye som jeg er i aktivitet i syden (triller laaaange turer med barna mens fruen ligger på solsenga) så
Funderer også på om det går an å lage seg lollipopbrød, skjære i tynne skiver og så slenge i fryseren på hotellet når man kommer frem.
Jepp, jeg evner ikke fatte meg i korthet.
Jepp, jeg evner ikke fatte meg i korthet.
Og det er da helt greit!
Synes det hyggelig å lese om noen som HAR klart det :)
Og det du sier om spiseforstyrrelse, alle som har vært overvektig pga feil kosthold er vel litt spiseforstyrret. Jeg kan ihvertfall ikke skryte på meg et normalt forhold til mat, og det tror jeg at jeg aldri får heller... Jeg skal ha første offisiell veiing på lenge i morgen tidlig, og frykter jeg har gått opp MANGE kilo på de månedene jeg nå har hatt "pause".
Det er forresten de som mener at ketogent kosthold ikke nødvendigvis må være redusert til kun vektnedgangen heller. Som du sier, så lenge du og kroppen trives på et ketogent kosthold...
Jo, er nok sant som du sier. Er vel ikke til å unngå at man får et noe annet forhold til mat enn de som aldri trenger tenke på hva de dytter i seg.
Prøvde dressbuksa igjen i går kveld for å se om jeg kunne gå like kjapt ned som opp...og nå fikk jeg den helt greit på selv om den satt litt over baken og lårene. *puste lettet ut*. Gi meg et par uker til så passer den nok helt fint håper jeg. Prøver å legge inn litt rask gange på tredemølla i tillegg til styrketreningen gjennom RYP så forhåpentligvis så klarer jeg skremme bort fettet igjen.
Spørsmål om ketogent kosthold...HVOR rippet er det mulig å bli på et ketogent kosthold? Vil det være genetisk betinget, eller er det mulig for alle å komme så lavt i fettprosent kun ved å være i ketose over lengre tid?
Er rippet et mål? Bodybuildere som ligger i oppkjøringen til konkurranse bruker vel et nærmest ketogent kosthold, før de "karber opp" siste døgnet tror jeg. Det kan jo se bra ut med veldig definerte muskler og slikt. Men jeg er redd at har en vært godt overvektig kommer ekstrahuden og ødelegger, og da blir det slaskete i stedet for rippet. Nå er jo du et ungt og dermed mer elastisk menneske så det kan jo redde mye. Lykke til med treninga.
Jeg har forbausende lite overflødig hud. Det er egentlig ingenting som henger og slenger, og det hadde jeg kanskje forventet når jeg har gått såpass mye ned. Men har vel kanskje bare vært heldig? Men spørs jo hvordan det blir seende ut om jeg kvitter meg med det siste fettet...
Jeg vil ikke se ut som en bodybuilder, men vil gjerne ha passe markerte muskler.
Det kan kanskje føles som et uoppnåelig mål, men da tenker jeg på at det virket helt umulig for 3/4 år siden at jeg skulle klare å kvitte meg med 30kg fett og komme inn i 31-32" bukser.
Men jeg spør fordi jeg ikke ønsker å ha falske forhåpninger - det er tross alt begrenset hvor mye tid jeg har til trening i en hektisk hverdag (jeg sitter på kontor og får ikke akkurat mye aktivitet av det), og på RYP skal man jo heller ikke pøse på med trening. Det sies jo at trening er 20% og kosthold 80% - så om kostholdet mitt nå er riktig for å oppnå mine mål så er jeg iallefall på rett spor.
Kona spurte hvorfor jeg drømte om sixpack - hvem skulle jeg vise meg frem for (hun er ikke spesielt fascinert av sixpacks)? Hva ønsket jeg å oppnå med det? Hva var vitsen med sixpack gjemt under klærne?
Og jeg vet 110% sikkert at jeg KUN vil det for selvfølelsen. Om ingen noensinne får se den så er det følelsen av å vite at man ser sånn ut.
Blir omtrent som å ha en bil med kraftig motor her i Norge. Man får ikke brukt den på vanlig vei i det daglige men følelsen av å vite at det er krefter i mengder i reserve under panseret er deilig!
mmm...cocosa er godt rett ut av glasset, jeg elsker kokossmaken!
Hei,
Fin post du har lagt til her. Mye interessant lesing, samt inspirerende!
Jeg har et par spørsmål om denne dietten, kan veldig lite - men er på min andre dag as we speak.
- Væske:
- Fiber:
- Bivirkninger:
- Trening:
Hadde stor suksess med kalori kur/trening for et par år tilbake (-25kg), men samtlige kilo er tilbake på grunn av 'spis hva du vil' tankegangen :(
på forhånd takk
Føler du deg ikke slapp? Jeg syns det er tungt å stå opp om morningen, samtidig som jeg enten føler en liten kvalme det meste av døgnet. Eller sult :)
Når det gjelder fiber tror jeg at jeg må ha mer fiber, siden jeg hele denne uken har vert urolig i magen. Ikke nødvendigvis løs mage, men det er litt sånn at når det først skjer noe så må det ut asap!.
Kanskje dette vil reguleres over tid?
Fikk virkelig kjørt meg i går ettermiddag. Etter middag tok jeg med meg 2-åringen ut og gikk i gang med å måke snø.
2t 15min senere hadde jeg flyttet 60m3 snø! Vi har 30m2 veranda, og denne var det over 1m hardpakket snø på. Så måket dette ned på veien og så måtte jeg fjerne derfra og til en snøhaug lengre ned i veien. Var rimelig sliten når jeg var ferdig... Kjenner det enda, men skal uansett kjøre RYP-programmet som planlagt.
Nå tror jeg ketosen virkelig er i gang. Drikker meg i hjel (tett på 2l hittil i dag), tørr som sandpapir i munnen, og i dag er hodepinen på plass.
Ikke veid meg enda, tar ikke det så nøye - det viktige for meg er at klærne ikke strammer lengre. Har tross alt frem til påske på meg i ren ketose før det har gått ett år siden jeg startet. Veldig spent på hvilke resultater jeg har oppnådd da.
Føler du deg ikke slapp? Jeg syns det er tungt å stå opp om morningen, samtidig som jeg enten føler en liten kvalme det meste av døgnet. Eller sult :)
Når det gjelder fiber tror jeg at jeg må ha mer fiber, siden jeg hele denne uken har vert urolig i magen. Ikke nødvendigvis løs mage, men det er litt sånn at når det først skjer noe så må det ut asap!.
Kanskje dette vil reguleres over tid?
Skal ikke være sulten på ketose. Spise deg passe mett når du er sulten, hver gang!:)
Kvalmen er normal i starten.
Noen her mener fiber er oppskrytt og slett ikke nødvendig!
Bruker du dine 15-20g karber på grønnsaker, skal det holde.
Det du beskriver er vel normalt i en overgangsfase.
Når jeg kommer skikkelig inn i ketose - og spesielt når jeg begynte på ketolysekuren - måtte jeg spise etter klokka fordi jeg aldri var sulten.
Nå merker jeg sulten mere, men på langt nær sånn som før når jeg hovedsaklig levde på karbo.
Måtte prøve dressen igjen i dag. Og i dag passet den helt fint, omtrent akkurat som når jeg kjøpte den. Stort lettelsens sukk!
Et par dager til så er det nok nullstilt. Så da er konklusjonen: Jeg skjeiet kraftig ut i 3 hele dager og vil altså bruke litt over en uke på å gå ned igjen.
Er det virkelig 1g karbo pr kopp kaffe? Jeg drikker av krus, som omtrent tilsvarer 1,5-2 vanlige kopper...og jeg drikker sikkert 10-12 krus om dag. Hvor mange gram karbo vil dette tilsvare? Bør jeg kanskje gå inn for å redusere dette? Jeg drikker jo 4-5 liter vann iløpet av en dag også, men bruker kanskje vel mye av karbokvoten min på kaffe. Kan det være en medvirkende årsak til at det siste fettet henger lenge igjen?
God helg!
Uke 2 igang. Over på 10-reps sett, og 2-3 sett. Merker på de siste repetisjonene på andre/tredje sett at det begynner å ta litt. Ifølge Runegutt kan jeg visstnok bare glede meg til neste uke...
Har lagt meg litt vel lavt på noen øvelser, f.eks så kunne jeg nok med fordel hatt vesentlig mye mer vekt på bicepscurl, tricepspress, nedtrekk og roing. Men men...bedre å ligge lavt med god kontroll, så får jeg se hvordan det blir etterhvert, ville ikke gå for hardt ut. Når jeg skal kjøre programmet ny runde om 6 uker kjenner jeg mer til det og kan forhåpentligvis kjøre endel tyngre.
Er utrolig deilig å ha et treningsregime å forholde seg til - jeg har på en måte en forpliktelse overfor meg selv til å komme meg på trening man-ons-fre slik at jeg får fulgt programmet. Tidligere har det ikke vært så nøye om jeg har droppet en treningsdag, siden jeg ikke hadde noe spesielt på programmet. Er også nytt å trene fullkroppsprogram hver gang, har brukt å trene hver muskel 1x i uka, men har jo ikke hatt noe særlig fremgang med dette så satser på at RYP virkelig gir kroppen min et tupp i ræva.
Oh...er stort sett like tynn igjen (ifølge klærne). Vekta bryr jeg meg ikke om, den er ikke viktig lengre.
Homer Simpson
13-01-09, 13:45
Uke 2 igang. Over på 10-reps sett, og 2-3 sett...
Da er vi like langt i programmet, bortsett fra at dette er min andre runde.
Jeg syntes uke 2 og spesielt uke 3 var de verste i programmet.
Når jeg kom til 5-reps ukene økte jeg mer enn programmet tilsa, for ellers ble det for lett.
Lykke til
Jeg skjønner godt jakten på sixpacken, en må da ha lov til å ønske seg noe for sin egen del også. Dame, som jeg er, kjenner godt til slike "oppheng" på hva en vil ha. Jeg ønsker meg synlige muskler på ryggen, når det er mulig igjen da... Og så må jeg få kommentere dette med at folk sier nedsettende ting om et vellykket vekttap. Du er sansynligvis ikke for tynn, men siden du antageligvis er høy(jmf bukselengde) virker forskjellen fra da du var overvektig til nå veldig stor. Jeg som dame har tatt mål av Marilyn Monroe(jada, jeg vet det er fjollete:rodme:) og hun hadde en BMI på 22,5. Noen som har vært borti sånt om noen kjente menn?
Lavkarbolelle
13-01-09, 14:17
:) Takk for fine innlegg!
Jeg er ikke kjent for å skrive så mye her, men har lest hele tråden din screwball og må bare berømme deg for resultatene, de er utrolige.
Nå ser det ut som du "sliter" litt iht. hvor du skal legge deg med karboinntak, og jeg må bare spørre... Vet du hvor mye karbo som skal til for å ta deg ut av ketose ?
På atkins vedlikehold er det jo som tidligere nevnt beregnet at man skal øke med 5 gr. pr uke og sjekke med ketostix for å finne vippepunktet. Om du hadde gjort dette tror jeg du ville ha kunne sluppet mye hodebry i hverdagen din. Det er nemlig helt utrolig forskjellig fra person til person.. Men også iht. aktivitet. Nå som du er nede på ønsket vekt, og ønsker å øke muskelmasse er det jo egentlig ganske viktig for deg å gi kroppen litt mer karbo for økt muskelvekst, så kanskje litt ekstra etter trening ville gjøre en ganske stor forskjell for deg ift. fremgang på ryp. Men også ift. forbrenning senere.
Du kan jo se på programmene til fitnessutøvere f.eks hvor de karber opp når de skal øke muskelmasse og ned når de skal ha frem konkurranseformen.. Selv om jeg ikke mener dette er det beste for "mannen i gata", tror jeg likevel prinsippene vil gjøre det lettere for deg ved å både ha en mer nøyaktig kontroll på ketosen, og ved å se fremgang ift muskelvekst og styrke når du freaker såpass mye :p
Da er vi like langt i programmet, bortsett fra at dette er min andre runde.
Jeg syntes uke 2 og spesielt uke 3 var de verste i programmet.
Når jeg kom til 5-reps ukene økte jeg mer enn programmet tilsa, for ellers ble det for lett.
Lykke til
Takk, blir moro å se hvordan det blir neste uke. Satser på at den blir passe tøff. Er vel den som vil vise om min 10RM var riktig antatt.
På knebøy og markløft er jeg veldig forsiktig, har vært operert i ryggen så selv om jeg er 110% frisk så bør jeg ta hensyn til dette på spesielt disse øvelsene.
Har også maxet 160kg i 10RM i markløft tidligere, men da førte denne "ekstremtreningen" til noen forslitte muskler i ryggen, 2 uker sykemelding og uttalelsen fra legen: "Du e steine tuillat!". Men da uten noe myk start som nå, begynte vel å trene med 100kg på stanga (=120kg).
Jeg skjønner godt jakten på sixpacken, en må da ha lov til å ønske seg noe for sin egen del også. Dame, som jeg er, kjenner godt til slike "oppheng" på hva en vil ha. Jeg ønsker meg synlige muskler på ryggen, når det er mulig igjen da... Og så må jeg få kommentere dette med at folk sier nedsettende ting om et vellykket vekttap. Du er sansynligvis ikke for tynn, men siden du antageligvis er høy(jmf bukselengde) virker forskjellen fra da du var overvektig til nå veldig stor. Jeg som dame har tatt mål av Marilyn Monroe(jada, jeg vet det er fjollete) og hun hadde en BMI på 22,5. Noen som har vært borti sånt om noen kjente menn?
Er 187cm på strømpelesten, så det er klart det vises godt når jeg er såpass høy og går ned 27,3 % av vekten. Pga tidligere trening og godt grunnlag fra tiden som tømrer så er jeg forholdsvis fornøyd med armer og slikt (blir jo aldri perfekt da) så det er liksom sixpacken som er blitt the holy grail for meg, spesielt nå som jeg føler jeg er så nært å nå målet. Jeg regner ikke med mirakler, men satser på at målrettet trening skal gi greie resultater frem til sommeren, evt til vi (sannsynligvis) reiser til syden i mai/juni.
Jeg er ikke kjent for å skrive så mye her, men har lest hele tråden din screwball og må bare berømme deg for resultatene, de er utrolige.
Nå ser det ut som du "sliter" litt iht. hvor du skal legge deg med karboinntak, og jeg må bare spørre... Vet du hvor mye karbo som skal til for å ta deg ut av ketose ?
På atkins vedlikehold er det jo som tidligere nevnt beregnet at man skal øke med 5 gr. pr uke og sjekke med ketostix for å finne vippepunktet. Om du hadde gjort dette tror jeg du ville ha kunne sluppet mye hodebry i hverdagen din. Det er nemlig helt utrolig forskjellig fra person til person.. Men også iht. aktivitet. Nå som du er nede på ønsket vekt, og ønsker å øke muskelmasse er det jo egentlig ganske viktig for deg å gi kroppen litt mer karbo for økt muskelvekst, så kanskje litt ekstra etter trening ville gjøre en ganske stor forskjell for deg ift. fremgang på ryp. Men også ift. forbrenning senere.
Du kan jo se på programmene til fitnessutøvere f.eks hvor de karber opp når de skal øke muskelmasse og ned når de skal ha frem konkurranseformen.. Selv om jeg ikke mener dette er det beste for "mannen i gata", tror jeg likevel prinsippene vil gjøre det lettere for deg ved å både ha en mer nøyaktig kontroll på ketosen, og ved å se fremgang ift muskelvekst og styrke når du freaker såpass mye
Takk for det, imponert over at du har orket å lese igjennom mine laaaaaange innlegg!
Har funnet ut at jeg fungerer ekstremt bra på lite karber. Tror ikke jeg ryker ut av ketose om jeg passerer 20g karbo, toleransen min ligger nok litt over det, men om jeg ligger på 15-20g karbo om dag så funker kroppen min som et velsmurt maskineri. Jeg har aldri prøvd ketostix, men innser vel at jeg etterhvert bør teste ut karbogrensen min med ketostix ja.
Når det er sagt: Så lenge jeg klarer å trene hardt både med vekter og på tredemølla, så skal jeg forsøke å ligge like lavt som jeg har gjort fra mars 08 - november 08 en god stund videre. Så får jeg heller prøve ut litt mer karbo etterhvert. Er i kalorioverskudd så det holder, eneste er at jeg sannsynligvis får i meg litt lite proteiner, vurderer å finne et proteinpulver med minimalt med karbo og supplere med et par x daglig. Slik jeg har forstått det er det ingenting i veien for å bygge greit med muskler (NB! målet mitt er langt fra å se ut som en bodybuilder - det synes jeg ikke er noe særig pent!) på lavkarbo. Så vi får se, kan hende jeg prøver en stund på Fedon om en stund om fruen også skal prøve det, både for å støtte henne og for å se om det er et kosthold som også fungerer for meg.
Når det er sagt heller jeg mer mot å kjøpe oppfølgingsboka til dr.Torkil.
Nok et langt innlegg fra meg... Gleder meg allerede til treningen i morgen!
QueenConnie
15-01-09, 22:54
Jeg er så utrolig imponert altså! gud, hadde vi alle klart å gå ned sånn...
Tenkte jeg skulle legge ut mine 10RM på RYP, og så legger jeg ut etterhvert om jeg klarer målene. Så får andre muligheten til å se om RYP fungerer bra eller ikke.
Som nevnt tidligere valgte jeg med vilje å legge meg lavt på alle øvelser, spesielt de som involverer rygg da jeg vil ha full kontroll på dette istedet for å pøse på med vekt og gå på en smell - har også lyst å faktisk klare progresjonen istedet for å feile hele siste uka.
Knebøy: 70kg
Markløft: 70kg
Skråbenk: 20kg pr hantel
Nedtrekk: 60kg (i virkeligheten er 10RM 80-90kg, så denne burde jeg lagt høyere, men det får bli på neste runde)
Roing: 50kg (i virkeligheten er 10RM 80-90kg, så denne burde jeg lagt høyere, men det får bli på neste runde)
Arnold: 13kg pr hantel
Bicepscurl: 12kg pr hantel (kjører saaaakte med maks kontakt, kunne nok lagt denne på rundt 20kg pr hantel)
Tricepspress: 20kg pr hantel (kjører med to hantler samtidig, altså 40kg)
Vedlagt er RYP arbeidsbok i Excel for de som måtte ønske å prøve ut dette.
Vel vel, så var uke 3 kommet - den alle sier er den aller verste uka på RYP. Og så skal jeg teste ut podrunner for første gang i dag. Kan bli slitsomt...
Jeg har bestemt meg for å klare å gjennomføre podrunner uansett hvor ræva musikken enn måtte være. Jeg har et mål - å se hvor store resultater dette kan gi meg frem til påskenferien starter uke 15. I RYP-heftet er det bilder av personer som har verre utgangspunkt enn jeg har, som har fått vanvittige resultater. Nå er det jo selvfølgelig svært individuelt hva man kan oppnå, men det skal ikke stå på innsatsen min iallefall!
Jeg skal bort på kurs uke 11 og 13, så der blir det en utfordring, men hotellet jeg skal bo på har da litt fasiliteter, dessuten har arbeidsgiveren min et bra treningsstudio i sine lokaler i den aktuelle byen, så satser på å få benyttet dem. Mulig én RYP-trening ryker ene uken, men kan da løpe ute den dagen...
Middagstips (vi hadde denne i helga, nydelig):
Kyllingsuppe
Dette trenger du til 5 personer :
4 kyllingfilèter
1 løk
2 røde paprika
1 purre
1 liter hønsebuljong (2 stk. buljongterninger)
2-4 ts karripulver
1-2 ts garamasala
1ts chili
Creme Fraische
Salt + pepper (vi droppet dette, var ikke behov syntes vi)
Slik gjør du: Fres kylling og grønnsakene.Lag hønsebuljong og legg oppi kylling, grønnsaker.Kokes i 20 min.Bland inn tilslutt 1 boks Creme Fraische.
Vet ikke hvordan karboene ser ut på dette, men godt var det iallefall. Mulig jeg gikk på en smell på karbene, men har ikke merket noe til det isåfall. Takk til vedkommende som har lagt ut oppskrift på denne - var ikke vårt eget verk!
Lenge siden jeg har skrevet noe her inne - har stort sett bare oppdatert journalen min.
Er nå i hvileuke midt i RYP. Har virkelig hatt stor fremgang med RYP, klarte alle vektene pluss litt til i uke 6 (la til litt ekstra på sistesettene for virkelig å ta ut siste rest før hvile).
PodRunner skar seg i uke 4 pga endel grugg i halsen, så der får jeg prøve på nytt på uke 4 neste uke.
Har dog et spørsmål om kosthold, og spesielt fett.
Slik ser en normal dag ut for min del:
Mat:
Frokost:
3 stekte egg, 75g bacon. Steker baconet i 30-40g smør og lager eggerøre i alt fettet etterpå. 3g karbo
Mellommåltid:
50-80g proteinshake etter trening. 2g karbo
Lunsj:
100g lollipopbrød (3 skiver) med smør og pålegg (som regel ost&skinke). 3-4g karbo
Middag:
200g kjøtt/fisk
150-200g blomkål/broccolimos (iallefall 50g smør i dette + av&til ost). 6g karbo
Kvelds:
100g lollipopbrød med smør og pålegg. 3-4g karbo
Så...får jeg i meg for lite fett? Jeg ligger som dere ser svært lavt på karbene, under 20g...
Men selv med hard trening 3x i uken (RYP, magetrening, 30min kardio) blir jeg ikke kvitt fettet som sitter på korsryggen og på magen. På korsryggen sitter ca en pakke smør på hver side...
Når jeg strammer magemusklene får jeg frem en svak markering av de to øverste rutene i sixpacken, men nedenfor der er det kanskje et 1-2cm tykt fettlag som ikke vil bort. Noen få cm under navlen går det inn til null fett, er bare huden utenpå musklene, og V'en ned mot lysken samt hoftestrekkerne vises godt, spesielt på ene siden.
Når jeg sitter vises det svært godt at det er en god del fett for mye på magen.
Hva er det jeg gjør galt? Hvorfor bygger jeg muskler som aldri før men går ikke synlig ned i fettprosent?
Kan det hende jeg burde gå litt høyere på karbene? Eller bør ikke det ha noe å si? Spiser jeg rett og slett for lite fett - og bør jeg siden jeg ligger så lavt på karbene dynge på med mer fett for å holde forbrenningen oppe?
Eller er jeg bare alt for utålmodig - og vil oppnå resultater ved fortsatt knallhard lavkarbo og fortsatt hard trening 3x i uka?
Oi...sjekket kaloriinntaket mitt nå...det er nede på ca 2500-2700kcal pr dag! Hadde trodd jeg lå mye høyere.
Jaja, skal prøve å fortsette på samme kosthold en stund til, reiser til Kreta uke 20, har råd til å prøve å trøkke på på trening og spise som jeg gjør nå og så se hva som skjer.
Har blitt anbefalt å kanskje legge meg pittelitt høyere på karbene, og så kanskje ha en karbodag i uka for å booste forbrenningen. Men vet ikke om jeg trener hardt nok til at det er nødvendig. Avventer heller det til status skal gjøres opp uke 20, har jeg oppnådd gode resultater til da så er det jo ingen grunn til å endre, men om det stagnerer helt underveis så bør jeg jo vurdere å endre på noe.
Vel, da er det oppstart på runde 2 på RYP i dag.
Nå skal det virkelig svi, kliner til med belastning på vektene nå!
Jeg rekker nesten 2 runder før vi drar til Kreta (reiser i uke 5 i runde 3).
Lurer på å prøve ekstrem forbrennings-varianten i runde 3, hvor jeg legger inn 1t forbrenningstrening de dagene jeg ikke kjører RYP, og ikke trener forbrenning på vekttreningsdagene. Får se hvordan progresjonen ser ut fremover nå.
Ville bare fortelle at jeg lastet ned disse RYP-greiene for å kikke på hva det er dere "frelste" holder på med. Kan godt skjønne at det der er effektivt, det programmet ser veldig helhetlig og gjennomtenkt ut. Men du verden det ser slitsomt ut også. Er kanskje noe å starte med når en "har ånden over seg".
Det er litt slitsomt ja, men trening skal svi litt, iallefall om man er ute etter progresjon.
Det som er fint med det er at alle kan følge det, så fremt man vet at man klarer å komme seg på trening 3x i uka og over en periode på minimum 6 uker. Jeg er bare så sjeleglad for å ha et program å følge hvor alt er fastlagt før man går på trening - jeg har klipt ut program for alle ukene og limt inn på hver mandag den aktuelle uken i en 7.sans...så har jeg alltid med meg hva jeg skal gjøre (vekt, reps, sett etc).
Var tungt i dag, men nå har kroppen hatt 9d pause og så er den jo "vant" til 5rep, mot 15rep i dag. Var jo faktisk tungt de første dagene i uke 1 i forrige runde også. Satser på en fin progresjon fremover våren.
Vært lite trening siste par ukene. Men har dratt litt ned på energiinntaket i samme periode (litt mindre fett bare) og ikke tatt proteinpulver. Er gått ned et par-tre kilo og ser mer rippet ut enkelte plasser, spesielt skuldre og ikke minst lårene. Buksene også litt løsere rundt lårene.
Interessant å eksperimentere litt med hva jeg spiser og se resultater så fort.
Ser ut som jeg kan "bulke" med stort energiinntak og proteinpulver (og bygge muskler rimelig greit) for så å deffe kjapt med en liten justering på inntaket. Håper dette stemmer over tid og ikke er tilfeldig akkurat nå.
Når jeg er igang med trening igjen må jeg justere litt på inntaket igjen, men kommer jo an på hva jeg ønsker å oppnå. Mulig jeg fortsetter med litt mindre fett for å se om jeg svir av litt mer av mage-/korsryggfettet.
På vekta i morges. Skjeiet litt ut i påsken, men orket ikke veie meg.
Men har sett de siste dagene at det har sett ut som fettprosenten var på vei ned (jeg har et mål, "LMFFK" - Lavest Mulig Fettprosent Før Kreta) så jeg tenkte jeg skulle teste. Vekta viste 85kg. Godt fornøyd med det.
Ryggen min har dessverre klikket totalt, har lagt på sofa/senga hele helga. Store smerter ved den minste bevegelse, så i dag er det tur til legen på programmet. Jeg som var så godt igang med trening igjen, spesielt kardiodelen.
Jaja. 3 1/2 uke til vi reiser til Kreta, og uansett hvordan det måtte gå med trening og slikt så reiser jeg dit i mitt livs form, og for første gang i mitt liv kommer jeg ikke til å skjemmes når jeg går i badeshorts.
Ett år siden jeg begynte med lavkarbo sånn ca. 25kg lettere enn for ett år siden, og mye bedre trent/mer muskler. Kan ikke klage på det.
Ikke skrevet noe her inn på over 1/2 år nå ser jeg.
Er jo ikke så ny her inne lengre...selv om jeg fremdeles føler at jeg ikke kan noe særlig om kosthold og slikt.
Har nå holdt vekten i over ett år - var på vekten i morges og den viste 84kg, 32" bukser må holdes oppe med belter.
Siden jeg har klart å holde vekten såpass lenge har dette ført til litt opprydding i klesskap, og masse gamle klær har fått tatt turen til søppeldunken.
Kastet masse jeans, 2 dresser, MANGE skjorter og andre klær som nå har vært for store i lang tid. Håper å finne noe nytt når det blir salg utover nå, og på nyåret.
Har i tillegg en snill mor som har påtatt seg oppgaven å sy om skjorter og et par dressjakker som det er for galt å kaste.
Viktigst av alt: Hodet begynner sakte men sikkert å komme etter og innse at jeg er slank nå. Selv om jeg sloss med kroppen for å få frem en sixpack (noe som viser seg vanskelig!) så føler jeg meg mer vel i egen kropp, og det er godt for sinnet.
Vil takke alle som har gitt meg tips og støtte på veien - dette forumet har vært til stor hjelp i å gi meg et nytt liv.
Er ikke lengre ny her inne - men har fått ny kropp av å være her inne! :D
trillian78
10-11-09, 14:26
Så flott! Gratulerer med vellykket vektstabilisering :heia:
Svart på hvitt hva et lavkarbokosthold kan føre til:
Kroppsanalyse i dag.
Følgende sifre ble resultatet:
Vekt: 87,7kg (har slurvet litt med kostholdet i det siste så dette var ventet).
Fett %: 14
Fettmasse: 12,4kg
Muskelmasse: 71,6kg
Beinmineraler: 3,7kg
Basalstoffskifte: 2200kcal
Visceralt fett-score: 3 (alt under 13 er bra, og 0 er suverent. Så 3 var visst helt sinnsykt bra). Dette er jo det farlige fettet for oss menn - det som legger seg rundt indre organer.
Har nå levd på lavkarbo ca 2 år, og hver gang jeg prøver meg på noe annet sier kroppen i fra. Jeg er så glad for at jeg har funnet nøkkelen til et - for meg - sunt kosthold!
Oppdatering på hvilke resultater jeg klarte å oppnå på 3mnd med litt endring i kostholdet.
Jeg økte proteininntaket mye og dro temmelig mye ned på fettet, slik at kcal-nivået var sånn ca det samme.
Frokost: 1bx tunfisk, 3 egg
Mellommåltid 1: 100g kyllingfilét, litt ost, eller 50g proteinshake
Lunsj: 1bx Cottage Cheese med 50g proteinpulver
Mellommåltid 2: Samme som mellommåltid 1 - av og til et par Fiberrik med majones, kaviar og ost.
Middag: 200g kyllingfilét, 200g brokkoli, litt sopp, tomat etc.
Kvelds: Proteinshake eller proteinbrød m/pålegg eller lignende.
Noen helger puttet jeg i meg litt smågodt eller sånt. Var svært nøysom med alkohol.
Trening: Styrke + gerilja kardio hver dag man-fre, 1t fotballtrening onsdager.
Resultat: Ned mellom 4 og 5kg fett, fettprosent ned fra 14 til godt under 10.
Det er heilt fantastisk kva du har klart og du er ein heilt unik motivasjonskilde til mange av oss som er nye i denne kuren.
Eg har holdt på sidan 14. juli og den siste veka har eg hatt omgangssjuka. Ha gått ned 9,7 kg (1,5 kg siste veka sjølv på loff, blåbærsaft og eplemost blanda med farris) og har 5,4 kg til delmål 1 nemleg 99,9 kg :) Målet mitt er 80 kg, mens drømmen er 75 kg. Er 173 høg og får då ein bmi på akkurat normalvektig.
Eg hadde akkurat starta med treninga når eg blei sjuk, så er spent på korleis kroppen har "forfalt" på denne veka, men motivasjonen er absolutt til stede, og iallefall etter å ha lest historia di :D
Moro å kunne være en inspirasjon - mulig jeg har vært heldig med hvor godt lavkarbo virker på meg, men så skal det legges til at jeg har vært superdedikert og ikke skjeiet ut i større grad i hytt & pine.
Et eksempel: Mars 2010 viste vekta ca 87kg, 12kg fett = 14% fett.
Dro ned på fettet, økte proteininntaket og kardiotreningen. Resultatet 3mnd etterpå: Ned 5kg fett, veide altså 82kg og hadde 7kg fett på kroppen = 8,5% fett. Trodde ikke det var mulig, men det var det altså. Ren dedikasjon og masse viljestyrke var nøkkelen. Men en god porsjon flaks med det genetiske på dette området ser jeg ikke bort fra.
Vekt nå etter slapp trening og masse junkmat og -drikke i ferien: ~86kg.
Veide 89 når jeg kom hjem men 3kg raste av forrige uke så snart jeg var tilbake på riktig kjøl med kosthold og litt trening. Vann og søppel i kroppen tenker jeg.
Altså har jeg lagt på meg ca 1kg fett i uken. Så har unektelig en vei å gå.
Men så lenge bar overkropp-sesongen er over for i år, og 32" buksene enda passer utmerket så stresser jeg ikke...
Det finnes ingen quick-fix, bare målrettet jobbing over lang tid som gir resultater.
Ca 10kg ned på 1mnd som du har klart er jo kjempebra - det er jo 2,5kg i uka - fortsetter det sånn så når du målet før du aner! Lykke til videre!
Har ikkje fastsatt noko dato for endt vekttap, men drømmer om å ha bunad 17. mai som sitter fint og ikkje ser ut som eit sprengt pølseskinn på kroppen ;) Eg har brukt mange år på å forfalle, så då kan eg godt bruke fleire år på å rette opp galskapen ;) Men eg må seie at eg er imponert over kor sterk vilje du har og når eg har gått ned så mykje at eg treng meir trening og kanskje anna kosthold, så kjem eg til å ta kontakt for inspirasjon og litt guidings, for eg har nok litt av dei same tankane som deg, minst mulig fett på kroppen og synlege musklar ;)
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.