Er det slik at man vil legge på seg etter hvert som man blir eldre, og at man bare må akseptere en slik oppgang (eller evt spise mindre/trene mer for å kompensere), eller er vektoppgang forbundet med endret livsstil heller enn at man har bikket 20, 30 , 40 eller 50 år?
Det er vel mer slik at det blir vanskeligere å ta av når man blir eldre, såvidt jeg vet. Men i utgangspunktet så trenger jo også kroppen ulike ting ettersom hvor man er i livet, så da kan det nok hende at mange legger på seg etter hvert hvis de ikke endrer kostholdet litt underveis?
Ja, men det er vel to sider av samme sak egentlig?
Joda, til en viss grad :) Men det jeg mente å si, var at jeg ikke tror det er slik at man plutselig våkner opp og har lagt på seg bare fordi man har kommet i en viss alder - men det kan kanskje føles slik for noen, fordi livet endret seg uten at livsstilen gjør det - og man tenker "hva har skjedd? jeg spiser da akkurat som før?", også er det nettopp dét som er problemet.
Av grunner som har med naturlig aldring å gjøre, synker forbrenningen etter fylte 35- 40 år.
Dersom man ikke er klar over dette og fortsetter som før når det gjelder mat og aktivitetsnivå, blir det uungåelig vektoppgang.
Er ikke snakk om store endringer (1 % pr år?) men på sikt vil det jo spille inn.
Jeg vet nå ikke helt - Skaldeman gikk ned 60 kilo på ett år i en alder av noen-og-seksti.... Og nå har han holdt samme idealvekt (80 kg.) i flere år.
Kan det være slik at insulinfølsomheten synker med årene?