View Full Version : FASE 2, motivasjon, råd, hjelp og trøst
Samme her. Hater de. :lol:
Heisann, 2 uker før jeg skal være "fast gjest" her inne, men bare lurer så fælt på noe:o( har lest og lest her, men ikke funnet svar): Kan man lage ketolyseoppskrifter de gangene man tar proteinmåltidet til middag?
Nei, desverre. Ketolyeoppskriftene inneholder som regel mye fett. Mange oppskrifter har rømme og fløte. Dette er nok ikke noe for oss. Vi skal ha rent kjøtt, fisk eller egg + masse lovlige grønnsaker.
Tusen takk for svar pearl:)!(Sier Streber høflig før hun skynder seg å løpe inni en krok og sier masse stygge ting som ingen andre høre fordi hun sier dem kjempestille:mad:)
ok....men hva kan man DA spise- tørt kjøtt eller 2 egg med grønnsaker til:o?Eller er det noen type saus som er tillatt?
Jeg har også litt hat overfor noen av de suppene :D
Søren, trøkklefen va der :D
Søren, trøkklefen va der :D
dobbel, dobbel trøkkleif........................:p
grotingeling
05-10-10, 19:44
Tusen takk for svar pearl:)!(Sier Streber høflig før hun skynder seg å løpe inni en krok og sier masse stygge ting som ingen andre høre fordi hun sier dem kjempestille:mad:)
ok....men hva kan man DA spise- tørt kjøtt eller 2 egg med grønnsaker til:o?Eller er det noen type saus som er tillatt?
Du kan bruke denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26255) dressingen/sausen, og sjekk ut denne tråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=28606)
Jeg har vent meg til å bruke kraft av grønnsaker og kokt/stekt kjøtt. Kraften av kokt blomkål og sellerirot er ganske god. Når jeg steker svinekjøtt f.eks. så koker jeg ut litt sky i pannen etterpå. For å variere bruker jeg av og til litt tomatboks oppi. Lammekjøtt gir en fantastisk god saus/suppe/kraft hvis det blir kokt sammen med noen neper. Det blir jo faktisk god kraft med kål også. Jeg tenker ganske likt som når jeg laget saus tidligere, bare jeg jevner den ikke ut med noe. Men det går helt fint for meg. Kokt oksekjøtt gir også god kraft sammen med en suppekvast av purre, løkstikke, persille eller hva man nå måtte ha.
Fisk gir god skyhvis jeg foliesteker og har litt olje og kryder inni pakken.
Dere er noen knupper-tuuusen takk!!
Du kan bruke denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26255) dressingen/sausen, og sjekk ut denne tråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=28606)
Oj, denne mattråden hadde jeg helt glemt. Jeg er litt kjedelig på kjøkkenet så jeg har bare gjort det veldig enkelt; olje, tacosaus eller pesto.
Tuddelu: gratulerer med 5-tallet! :heia: Jeg må nok selv bare innse at 5-tallet ikke er oppnåelig (eller ønskelig når jeg ser på meg selv nå). Tror jeg veide 55kg da jeg var 17 år og var sa helt passe for den alderen.
Denne tråden er super grotingeling!:) Har helt glemt at jeg kan bruke oppskriftene nå som jeg er i fase2:)
Takk Popp:) Det er kjempebra at du har funnet din idealvekt:) Er enig i at vi ikke kan veie likt det vi veide som 17 åringer;)
Jeg føler meg veldig komfortabel på 60 blank, men ønsker å se hvordan 58 kilo er - da dette er midt i min normale bmi skala. Ser det unaturlig ut går jeg opp til 60 kg.
Jeg planlegger en utskeielse i slutten av uken. Skal på hotell og ønsker å smake hotellfrokosten (dette har vært en "gulrot" for meg helt fra starten av ed-fasen), tenker å spise eggerøre med masse salat og vann til frokost i tillegg til middag. Resten av måltidene blir ed. Tror og håper at det skal gå fint nå som jeg nærmer meg målet.
Har spist for lite grønnsaker også denne uken .. skjerpings!!!!
Det har jo noe med høyden å gjøre også. Jeg var ca. 50 kilo til jeg var over 30 år. Da jeg var høygravid var jeg 56 kg. Så da tenkte jeg at 58 kg kunne passe til en 50 åring. Skal liksom ha litt mer kjøtt på kroppen nå synes jeg.
Det har jo noe med høyden å gjøre også. Jeg var ca. 50 kilo til jeg var over 30 år. Da jeg var høygravid var jeg 56 kg. Så da tenkte jeg at 58 kg kunne passe til en 50 åring. Skal liksom ha litt mer kjøtt på kroppen nå synes jeg.
Helt enig med deg Pearl:)
En smule småstresset nå før avreise .. er bekymret for ikke å ha med nok mat til reisen!! (selv om jeg har pakket med meg mer enn jeg trenger;)) Håper også det blir greit å få i seg riktig mat nå som jeg skal på kurs.
Jeg synes som regel hotellfrokostene er greie å få til på ED vis. Kos deg masse.
Takk Pearl, det var kjekt å høre:)
Troll-I-Ord
09-10-10, 19:22
Følger med her inne hver dag, selv om jeg ikke er så aktiv på skrivinga, men må si jeg syns dere er FLINKE! :)
I dag kom endelig ny forsyning med ED-produkter, og det føles GODT! Hjelper veldig på motivasjonen når man har noen av produktene man faktisk liker, i hus!
Ønsker dere alle en fortsatt GOD HELG! :)
Samme her, ny forsyning her også. :D
Ett spørsmål fra en som lurer: De siste 3 ukene har jeg nesten ikke gått ned noe, men har hatt til meg å være en super nedgang i fase 1 og begynnelsen av fase 2. Ca 10 kg på 2 måneder:) Er det vanlig at det stopper opp? Og hvor lenge varer i såfall denne stoppen? Skal på klinikken hos Fedon i morgen og gleder meg til å snakke med damen "min" der:)Sånn for ordens skyld er jeg en godt voksen dame på 55:)
gratulerer med flott vekttap,,jo da helt vanlig at kroppen stopper opp litt
akurat hvor lenge vet jeg ikke , det varierer fra person til person,
også spørs det hvor mye du skal ned i vekt
grotingeling
12-10-10, 06:24
Derrrrrr var jeg over i fase 2 :p
Etter en noe turbulent fase 1, er tiden inne for en runde med fase 2.
Skulle gjerne hatt bedre resultat etter fase 1, men 3,2 kg er i og for seg ok alt tatt i betraktning.
Nå skal det bli deilig med litt "fast føde" de neste 8 ukene, så får jeg se om det da kanskje blir en runde med fase 1 igjen rett rundt jul.
Time will show - men nå, frokost :D
syns du har vært kjempeflink ,, du går nå i alle fall ned ,
her er det to skritt frem og ett tilbake , stadig vekk
får bare bli asosial en lang periode,jeg takler ikke noe som helst sammen med andre , for da skal det spises har jeg skjønt, å jeg har problemer med å stå i mot presset ,, som herregud du kan da vel spise denne ene gangen ,,ikke vær så kjedelig ,,ja dere har sikkert hørt alt sammen selv fra vellmenede folk
å jeg er nå sånn , spiser jeg denne ene gangen er resten av dagen ødelagt og jeg fortsetter å spise alt jeg ikke skal ha,
skjønner det er noe galt oppe i hodet mitt,
men jeg har ikke gitt opp , jeg går på med krumrygg og og fortsetter med ED
for jeg vil inn i min pene festdrakt igjen ,og jeg vil føle meg vel,og jeg vil føle meg slank,og vil være slank
hjelper det å be til høyere makter tro,,hehe ,nei har nok bare meg selv og stole på
Hei. :)
Hvor lenge var dere i fase 1 og hvor mye gikk dere ned?
Jeg er nå ferdig med tre uker og på min fjerde uke, men vekta har nå stått stille siden forrige uke. Er det vanlig at det allerede stopper opp på tredje uka?
Jeg er vant til det med meg selv, men håpet kanskje ED ville gjøre susen og ikke stagnere så tidlig...
Derrrrrr var jeg over i fase 2 :p
Etter en noe turbulent fase 1, er tiden inne for en runde med fase 2.
Skulle gjerne hatt bedre resultat etter fase 1, men 3,2 kg er i og for seg ok alt tatt i betraktning.
Nå skal det bli deilig med litt "fast føde" de neste 8 ukene, så får jeg se om det da kanskje blir en runde med fase 1 igjen rett rundt jul.
Time will show - men nå, frokost :D
Velkommen:)
syns du har vært kjempeflink ,, du går nå i alle fall ned ,
her er det to skritt frem og ett tilbake , stadig vekk
får bare bli asosial en lang periode,jeg takler ikke noe som helst sammen med andre , for da skal det spises har jeg skjønt, å jeg har problemer med å stå i mot presset ,, som herregud du kan da vel spise denne ene gangen ,,ikke vær så kjedelig ,,ja dere har sikkert hørt alt sammen selv fra vellmenede folk
å jeg er nå sånn , spiser jeg denne ene gangen er resten av dagen ødelagt og jeg fortsetter å spise alt jeg ikke skal ha,
skjønner det er noe galt oppe i hodet mitt,
men jeg har ikke gitt opp , jeg går på med krumrygg og og fortsetter med ED
for jeg vil inn i min pene festdrakt igjen ,og jeg vil føle meg vel,og jeg vil føle meg slank,og vil være slank
hjelper det å be til høyere makter tro,,hehe ,nei har nok bare meg selv og stole på
Føler med deg arkine, jeg kjenner meg sånn igjen i det du skriver. Derfor har jeg gang på gang stanget hodet i veggen og blitt irritert over at jeg ikke klarer å stå imot "gruppepresset". Jeg har valgt feil i mangemaaange slike episoder og alltid følt meg ille etterpå. Nå innser jeg endelig at denne kostholdsednringen er noe bra jeg gjør for meg selv - og dermed klarer jeg nå å takke nei. (Og jeg har alltid takket ja tidligere, om så bare for å være høflig!)
For nå vet jeg at det er JEG som må takle problemene etter det kakestykket, den kaffelatten osv. De "andre" merker ikke dette, og kan derfor si at det er helt greit med en liten smakeprøve. Men hva vet vel de?
Jeg er blitt mer tilfreds etter at jeg begynte å definere mine egne grenser.
DU kjenner deg selv best, lytt til kroppen din og deg selv, så kan andre si hva de vil;) Det er helt mennesklig å ønske sosial kontakt med andre, ikke bur deg inne fordi du trenger et annet kosthold enn de du omgåes med. Spis gjerne før dere treffes og ha en bar / kjeks / soyanøtter i vesken, så har du noe snacks å tygge på sammen med de andre:)
Jeg er nå ferdig med tre uker og på min fjerde uke, men vekta har nå stått stille siden forrige uke. Er det vanlig at det allerede stopper opp på tredje uka?
Jeg er vant til det med meg selv, men håpet kanskje ED ville gjøre susen og ikke stagnere så tidlig...
Du er ikke alene. Kroppen kan stoppe opp litt innimellom, men bare hold ut! Plutselig løsner det igjen og kiloene fortsetter å renne av ..
Av og til trenger kroppen litt tid på å tilpasse seg ny diett / kosthold, og når den er klar igjen fortsetter vekttapet. Bare fortsett dietten som vanlig, så skal du se det ordner seg:)
Nå er jeg så og si i mål! Herlig!! Kan ikke tro at alle disse kiloene nå er borte! Skal til Lindbergklinikken denne uken og går da over i fase 3. Greit å få en innføring i fasen hos legen først:)
Gjennom hele dietten har jeg slitt med å ha nok produkter i hus, pga. økonomien .. Og selvsagt har det blitt slik nå igjen! Men jeg skal holde ut noen dager til med lite produkter, jeg sper på med salater og proteiner så skal dette gå fint!
Er tøft for økonomien dette her, men virkelig verdt det :)
Sykt dyrt er det!! Men så lenge det fikser overvektsproblemet mitt, skal jeg holde ut jeg også. Så deilig for deg å snart være i mål, tuddelu:D
Testet bmi kalkulator bare for gøy i dag, jeg er allerede kommet vekk fra fedme og er nå "bare" overvektig:D
Gratulerer så mye Streber:) Det er så kjekt å nå nye positive delmål:)
JA, det hjelper absolutt på!:D
grotingeling
13-10-10, 08:05
Gratulere med målgang tuddeluhttp://smileys.on-my-web.com/repository/Signs/winner.gifhttp://smileys.on-my-web.com/repository/MSN_Emoticons/MSN-Emoticon-applause-004.gif
Og gratulere med nedgraderingen til overvektig streber http://smileys.on-my-web.com/repository/Others/good-news-175.gif
Gratulerer så mye Streber og Tuddelu ! :)
Jeg bare lurer litt...fase 3 hva skjer da..?? Hva er forandringen ?:)
Du er ikke alene. Kroppen kan stoppe opp litt innimellom, men bare hold ut! Plutselig løsner det igjen og kiloene fortsetter å renne av ..
Av og til trenger kroppen litt tid på å tilpasse seg ny diett / kosthold, og når den er klar igjen fortsetter vekttapet. Bare fortsett dietten som vanlig, så skal du se det ordner seg:)
Håper det!!! :ja: Takk for oppmuntrende ord. :klem:
grotingeling
13-10-10, 21:26
Selv på ED kan det gå litt i rykk og napp, så det løsner nok igjen skal du se:klem:
Gratulere med målgang tuddeluhttp://smileys.on-my-web.com/repository/Signs/winner.gifhttp://smileys.on-my-web.com/repository/MSN_Emoticons/MSN-Emoticon-applause-004.gif
Og gratulere med nedgraderingen til overvektig streber http://smileys.on-my-web.com/repository/Others/good-news-175.gif
Åh for en morro smiley - takk:)
Gratulerer så mye Streber og Tuddelu ! :)
Jeg bare lurer litt...fase 3 hva skjer da..?? Hva er forandringen ?:)
Takker valkerut:)
Fase 3 ja, jeg vet ikke helt hva den innebærer - starter den fasen imorgen nemlig! Og skal først til lindbergklinikken for en innføring;)
Men som jeg har skjønt så består fasen av tre deler; 3a, b og c hvor man reinnfører matvarer med høyere karbohydrater etter næringstrekanten; 3a betyr at det er lovlig med bær og frukt igjen, 3b betyr melkeprodukter og 3c betyr kornprodukter osv. Mindre ed produkter og mer vanlig mat.
Hver av disse delfasene varer mellom ca. 2 - 4 uker - alt etter behov.
I og med at karbohydratene tilbakeføres i kosten vil vekten begynne å stabilisere seg og fasen blir en forberedelse til varig kostholdsendring som er fase 4. Korriger meg om jeg tar feil anyone!:)
Tusen takk Tuddelu :) ! Lykke til i morgen...kanskje du får vite mer da...
Hvor lenge har du vært på ED....? Hmm, jeg lurer bare på om en ikke har nådd den vekten en ønsker å være i ved fase 2 slutt, kan en da gå lengre på den, eller starte fase 1 igjen....?? Hmm....mye jeg ikke vet...:)
Du skal se dette ordner seg snart skal du se:) Om det er noen trøst har jeg lært at kroppen har vekthukkommelse. Dvs. om kiloene har kommet sakte på går de sakte av...og omvendt...vet ikke om dette er riktig...men det er hva noen fortalte meg...:) Det er også bra å gå ned litt saktere...for da kommer de saktere tilbake...selv om det ikke er noe mål :)
Takk, håper jeg blir litt klokere imorgen ja;)
Jeg har nå vært på ED i 3 måneder; fase1 i 1 måned og fase2 i 2 måneder. Skal planlegge med legen hvor lenge fase 3 skal vare.
Jeg er litt usikker på om man kan gå direkte fra fase2 til fase1 igjen, eller om man må innom fase3 før man kan hoppe over i fase1 igjen. Men det er hvertfall slik at om man ikke har nådd ønsket vekt, så kan man ta en ny runde med fase1, deretter fase2 osv. Det kan være lurt å prate med legen din om hvordan du bør gjøre det:)
Hvor lenge har du vært i fase1? Gratulerer med flott vektnedgang!:)
grotingeling
14-10-10, 07:09
Hmm, jeg lurer bare på om en ikke har nådd den vekten en ønsker å være i ved fase 2 slutt, kan en da gå lengre på den, eller starte fase 1 igjen....?? Hmm....mye jeg ikke vet...:)
Ubetinnget JA!:D
Dette har jeg gjort i flere runder, siden jeg hadde (og fortsatt har) maaaaange overflødige kg.
Det gjøres selvsagt i samråd med legen, og jeg har alltid gått minst 8 uker i fase 2 før jeg har gått tilbake til fase 1.
Totalt sett siden februar 2009 så har jeg vel gjennomført fase1 3,5 ganger, og jeg regner med å ta minst 1 runde til før jeg nærmer meg ferdig redusert :p
Vet at noen også har gått helt til fase 3 (a/b), for så å gå tilbake til fase 1.
Hva som er aktuelt for den enkelte kommer helt an på hvor mange kg som fortsatt gjenstår etter fase 1 og 2, hvordan kroppen responderer og ikke minst motivasjonen til å gjenta fase 1.
grotingeling
14-10-10, 07:30
Hadde oppfølgingstime på Fedonklinikken i går, og status siden forrige time var faktisk langt mer oppløftende enn jeg hadde håpet på (alt tatt i betraktning)
Total vektreduksjon var på 3.2kg, men jeg har faktisk redusert fettmassen med 3.8kg http://www.pic4ever.com/images/47b20s0.gif http://www.pic4ever.com/images/2uge4p4.gif
Differansen skyldes at jeg har gått opp 0.6 kg muskelmasse http://www.pic4ever.com/images/29dz8zk.gif, så all denne løpingen til bussen har tydeligvis gitt positivt utslag :D
Du imponerer gang på gang. :)
Takk for oppmuntring dere.:klem:
Jeg har sammenlignet med forrige runde når jeg gikk på ED, for drøye tre år siden. Da gikk jeg mye fortere ned og det stresser meg litt. Særlig med tanke på at jeg veide mer i utgangspunktet når jeg begynte dietten denne gang. Men håper det har rett og at det snart vi løsne. :ja:
Skal egentlig begynne på fase 2 neste uke, til onsdag har jeg gått på den i 30 dager, men kjenner at dersom jeg ikke har gått ned mer innen den tid så føles det liksom litt feil og gå over på neste fase. Eller tror dere det kan hjelpe med et måltid til dagen? Man kan kanskje ikke gå mer enn 30 dager sammenhenge på fase 1.:confused:
Noen som har erfaring med at det løsnet litt i fase 2 hvis det hadde stått stille i fase 1?
Jeg startet i fase II, så det er fullt mulig å gå ned i den fasen. Men det tar litt lengre tid tror jeg.
grotingeling
15-10-10, 11:35
Takk for oppmuntring dere.:klem:
Jeg har sammenlignet med forrige runde når jeg gikk på ED, for drøye tre år siden. Da gikk jeg mye fortere ned og det stresser meg litt. Særlig med tanke på at jeg veide mer i utgangspunktet når jeg begynte dietten denne gang. Men håper det har rett og at det snart vi løsne. :ja:
Har litt samme opplevelse, og har slått meg til ro med at det tar lenger tid denne gangen enn første gang jeg fulgte ED.
Dessuten medfører stress for de aller fleste at vektnedgangen stagnerer.
Skal egentlig begynne på fase 2 neste uke, til onsdag har jeg gått på den i 30 dager, men kjenner at dersom jeg ikke har gått ned mer innen den tid så føles det liksom litt feil og gå over på neste fase. Eller tror dere det kan hjelpe med et måltid til dagen? Man kan kanskje ikke gå mer enn 30 dager sammenhenge på fase 1.:confused:
Siden fase 1 er tøff både for kroppen og psyken, ville jeg nok anbefalt deg en runde i fase 2 før du eventuelt går tilbake til fase 1.
Men dette bør du nok avklare med lege/sykepleier.
Noen som har erfaring med at det løsnet litt i fase 2 hvis det hadde stått stille i fase 1?
Beklager, hos meg er det heller motsatt - går ned i fase 1, stagnerer i fase 2 etter noen uker.
Takk for svar, dere. :) Jeg satser på å begynne med et måltid i løpet av neste uke, har ikke helt bestemt meg for hvilken dag enda, men innen freddag skal jeg begynne. Samme hva vekta sier. Hexenberg mente at jeg uansett vil få samme sluttresultat etter endt diett...
Troll-I-Ord
15-10-10, 17:44
Jeg startet i fase II, så det er fullt mulig å gå ned i den fasen. Men det tar litt lengre tid tror jeg.
Det gjorde jeg også, og vekten minker stadig! :D
hadde oppfølgingstime på fedonklinikken i går, og status siden forrige time var faktisk langt mer oppløftende enn jeg hadde håpet på (alt tatt i betraktning)
total vektreduksjon var på 3.2kg, men jeg har faktisk redusert fettmassen med 3.8kg http://www.pic4ever.com/images/47b20s0.gif http://www.pic4ever.com/images/2uge4p4.gif
differansen skyldes at jeg har gått opp 0.6 kg muskelmasse http://www.pic4ever.com/images/29dz8zk.gif, så all denne løpingen til bussen har tydeligvis gitt positivt utslag :d
yeah!:)
Kan desverre ikke gi noe gode svar på fase 1 eller fase 2 til deg Titti ! Håper det løsner for deg snart, stå på :)
Takk for svar Grotingelin og Tuddelu :)
spiser dere grønnsaker til vert ED måltid
jeg spiser det bare innimellom på dagen om jeg blir veldi sulten ,, kanskje feil det
grotingeling
16-10-10, 20:15
Grønnsaker spiser jeg først og fremst til lunch og middag, og vi skal jo ha grønnsaker som en del av dietten men det er ingen regel for når de skal spises.
Spiser du grønnsaker hver dag eller bare av og til?
Trenger ikke være store mengder, men en bitteliten salat eller urlite grønnsaker ved siden av produktene funker i alle fall for meg.
spiser som regel grønnsaker en gang pr dag,,ikke hver dag jeg orker tanken på grønnsakene,men prøver
gjerne blomkål og sopp med litt olje .laget i stekovn
eller lager meg en grønnsakssuppe med lovlige grønnsaker.
Jeg spiser gjerne masse salat til lunsjen og wokede grønnsaker + salat til middagen. :ja: Føler meg ikke spes sulten...
Jeg hadde litt problemer med magen og fikk beskjed på lindbergklinikken at jeg skulle spise en håndful grønnsaker til hvert måltid. Jeg klarer ikke helt dette i praksis, men spiser min. grønnsaker en gang om dagen. Spiser da litt mer en en håndful...så føler jeg at jeg tar igjen litt.
Det er litt lettere å få i seg mer når jeg er hjemme..enn når jeg jobber. Jeg skjærer opp brokkoli, blomkål, litt løk(innenfor vekta) og har et par spiseskjeer over, har litt krydder...piff og ingæfær over..og ovnsbaker i ovnen...da har jeg litt utover og kan maule litt...fordi jeg lagrer i kjøleskapet..:)
grotingeling
18-10-10, 17:35
Ingefær er bra for mange ting, også for magetrøbbel - og mauling av grønnsaker er faktisk helt ok :p
Jeg spiser grønnsaker til nesten hvert måltid. Det er ikke alltid jeg bruker tid på å lage så mye med de, ofte blir det noen buketter rå blomkål, skrelte neper som er en favoritt om våren (da er de best).
grotingeling
21-10-10, 07:49
Hei - i fase1-tråden er det stilt spørsmål om vi kan lage en felles tråd for alle fasene, noe jeg mener er et flott forslag.
Jeg har derfor tatt meg den frihet og opprette en ny tråd, dere finner den her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=952072#post952072)
Legger ut denne i de andre ED-fase-trådene også :D
Da er jeg offisielt over på fase 2, kan ikke si jeg merker så mye enda. ;)
Men skal bli godt med et ordentlig måltid til fredagskos. :ja:
Nå er jeg liksom så godt inne i det, at det hadde ikke vært krise å la være å spise mat denne helgen heller. ;)
Ellers var jeg på vekta i dag, resultat etter 31 dager på fase 1: minus 5.2 kg. :)
Hadde som mål å gå ned 5.1 kg før jeg skulle tilbake til Hexenberg den 28.okt, så jeg
er kjempefornøyd. :D
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.