View Full Version : Hva skal man ha under pålegget?
Jeg savner virkelig brød. Poteter kan alle ha for meg, det har jeg ikke spist siden påske. Men altså brød, sukk! Har bakt de fleste oppskriftene her, samt flere egenkomponerte, men det er ikke en fjern nærhet.
Kom over en glutenfri kornsak på nettet som heter Amaranth. Noen som har forsøkt?http://www.matvareguiden.no/matvare679.asp
Antoinette6
09-09-08, 20:52
Hvorfor MÅ du ha noe under pålegget? Er det ikke deilig bare med reker, majones og litt salat, selleri med blåskimmelost, skinke med aioli, - you name it ;)
Photobscura
09-09-08, 22:24
Jeg bruker hjertesalatblad, de er i akkurat passe størrelse!
Tar et blad, og fyller med f.eks ovnsbakt leverpostei, paprika og litt majones. Dødsgodt. Savner ikke brød en dag!
Paradis-Oscar
09-09-08, 22:33
Hehe, måtte le litt av overskriften....ikke greit å være nordmann vant til brødmatkultur på lavkarbo! :p
Det kan jo være en idé å sakte men sikkert venne seg av med den brød-hele-dagen vanen som vi er oppvokst med, som har gitt deg de ekstra kiloene til å begynne med... bare en tanke.
Men du som er på Atkins kan jo spise sånn rugsprø i alle fall? :)
Signerer ellers hjertesalatblad-tipset til Photo.
Photobscura
09-09-08, 22:34
Bygger jo på dolma-prinsippet, så brødtanken er ganske fjern :D
Ja, ja. Jeg vet og er enig i alt det der!#!
Men nå er det slik at brød er faktisk det eneste jeg savner. Og derfor undret jeg på om noen har vært borti produktet amaranth???? Men ingen svarer på det jeg spør om.:):(:)
Jeg har også, i tillegg til salat, av og til brukt agurk. Funker veldig fint! Ikke akkurat brød det heller, men ... Amaranth har jeg dessverre ikke hørt om. Vet du noe om hvor det selges?
Antoinette6
09-09-08, 23:09
Her kan du lese om amaranth, Adriane
http://www.helseogkost.no/nettbutikk/matvarer/mel_gryn_glutenfritt/amaranth_mel
Takk skal du ha, men har du sjekket den tråden jeg la inn i det første innlegget?
Antoinette6
09-09-08, 23:17
:o ... eeehhh... Nei...
Men ha med dette, da ?
http://skinnyshepherd.blogspot.com/2008/09/benedicte-sitt-lavkarbo-brd.html
Er det ikke mulig å få et fornuftig svar, se hav det spørres om "amaranth", jeg har ikke peiling men her er tråden kuttet flere steder.
Må bare takke alle som har vært så hjelpsomme..
Takk.
Nå er det vel strengt tatt slik at denne tråden inneholder 2 spørsmål:
1. Hva skal man ha under pålegget? (trådtittel)
2. Har noen prøvd amaranth? (trådtekst)
Jeg tror vi trygt kan fastslå at uten mulighet for å bruke mel, så får man ikke laget et produkt som smaker nøyaktig som vanlig brød. Det blir akkurat som søtningsstoffer ikke smaker nøyaktig som sukker - men de er søte likevel, og de fleste finner noe de synes er en ok erstatning. Det er rett og slett forskjell på de ulike matvarenes kjemi, og det er bare mel som er mel. Hvis du ikke liker noen av erstatningsbrødene, må du vel innstille deg på enten å leve uten, eller lære deg å like erstatningen og eventuelt eksperimentere til du finner en miks du synes er god nok.
Amaranth har jeg ikke prøvd selv, men det virker jo som et kjekt produkt, etter hva jeg kan lese. Topp hvis du poster oppskrifter hvis du får til noe vellykket med det :)
Dette har jeg under pålegget når jeg må ha noe:
INGIS` SUPERDUPERGODE BOLLERUNDSTYKKER:
5 ss soyaprotein
3 ss kruskakli
5 ss Creme Fraiche
4 egg
100 gr smøreost (Kavli trippel)
4 ss bakemix
2 ts kardemomme
2 ts bakepulver
3 ss splenda
3 ss rapsolje
4 ts Johannesbrødkjernemel
Kjør alt sammen i food prosessoren til det blir en klissete men litt fast røre :p (tannpasta???)
Deretter formet jeg boller med to spiseskjeer, og satte dem på bakepapir. Muffinsformer kan sikkert brukes, men jeg hadde ikke...
Jeg fikk 14 bollerundstykker :D
Stekes på ca 175 grader midt i ovnen i ca 20 min.
Jeg bytter ut kruskakli med knuste linfrø og solsikkefrø og dropper splenda. Så setter jeg en stor spiseskje deig i hver muffinsform, steker, lar dem bli kalde før jeg tar av formene og putter "muffinsene" i fryseren.
2 "muffins" rett fra fryseren tiner på 1 min i microen.
:spisesnak:hungry:
Takk for den, skal prøve ut til helgen:)
Hastet hjem fra jobb og innom helsekosten for å kjøpe amaranthmel. Det lages av en ettårig plante fra Sør Amerika, og man vet at den ble brukt helt tilbake fra de gamle Aztekerne. Inneholder masse nyttige ting, og skal øke forbrenningen. ca 6 karber pr 100 g.
Lam til middag i dag, men det blir litt utsatt:)
Slengte sammen 2 dl amaranth, 1 dl vann og 1 ss rapsolje. Delte deigen i 5, trillet til kuler, kjevlet ut til et flak og stekte på middels varme til de var pent brune. Smakte bittelitt søtlig, ganske godt egentlig.
Skal komme tilbake med bilde når jeg får "forsket" litt mer. Blir rart å bruke kjevle igjen. Trodde ikke jeg skulle savne det.
La ut en oppskrift på brød for en tid siden,Mums solsikkebrød.Mange har vært inne å sett på den,men virker som ingen har prøvd den.Jeg synes selv at det blir det nærmeste brød jeg jeg har kommet.
Den bør prøves ,hadde vært artig å høre om andre også liker den:)
Jeg er spendt på å høre om erfaringer med amaranthmelet. Det var jo imponerende med listen over gode næringsstoffer. Hvor vil du rapportere disse erfaringene? I denne tråden?
Det kan jeg jo gøre:)
Spiste de tre siste lappene på jobb i dag. Smakte som søte scones etter en tur i brødristeren. Kjørte ut endel oppskrifter på engelsk, så får prøve å oversette alle disse cupene og andre merkelige ting de har i. Hjemmelaget bakepulver og litt av hvert.
Jeg er også veldig glad i brød, og kresen på alle look-a'like'ene som florerer her. Men èn oppskrift har jeg forelsket meg i, og dette vil jeg faktisk spise :D
1 boks Cottage Cheese
8 egg
½ ts salt
100 g kruskakli
100 g sesamfrø, kvernet
200 g linfrø, kvernet
1/2 ts natron
1/2 ts splenda
1,5 dl smeltet meierismør
Ta egg og CC i en bolle, og mos det mes stavmikser, kjøkkenmaskin e.l.
Bland så alle ingrediensene godt, og hell dem i en brødform.
Må stekes leeeenge. Ca to timer på 190 grader. Kanskje tilogmed lenger, litt avhengig av ovnen din. Husk å bruke bakepapir i forma. Når brødet er ferdigstekt må det legges til avkjøling på rist over natten (hele dagen om du steker det på morgenen).
Nå har jeg brukt 700 g amaranthmel:nedfor:
300 g på en brødoppskrift, 300 g på muffins, og 100 g på kjeks.
De to første ble merkelige, og måtte inn i ovnen på ny og steke mye lenger enn oppskriften anbefalte. Smakte direkte pføy, og gikk rett i ..ja..
Forsøkte en kjeksoppskrift: Blandet 100 g av hver: amaranth, gul ost og smør. Lot det hvile 20 min kaldt, trillet ut til kuler a `la peppernøtter og trykket helt flatt. Stekte på 200 g i 10 min.
Det skal jeg ikke gjøre igjen. Hele brettet smeltet ut til et flak, og ble delt med pizza rulle og avkjølt. Brakk i masse småbiter.
Smeltet 40 g smør, rørte i 2 ts kakao, 2 ts splenda (smak) og så mye jeg fikk plass til av mislykket amarantkjeks. La i fryser i 15 min, og var ganske godt til kaffen.
:)Har ikke gitt opp helt. Skal prøve ut noe egenkomponert til, og kommer tilbake med resultat. Har også tenkt å prøve ut amaranth frø som kan poppes ala popcorn.
Nå er det vel strengt tatt slik at denne tråden inneholder 2 spørsmål:
1. Hva skal man ha under pålegget? (trådtittel)
2. Har noen prøvd amaranth? (trådtekst)
Jeg tror vi trygt kan fastslå at uten mulighet for å bruke mel, så får man ikke laget et produkt som smaker nøyaktig som vanlig brød. Det blir akkurat som søtningsstoffer ikke smaker nøyaktig som sukker - men de er søte likevel, og de fleste finner noe de synes er en ok erstatning. Det er rett og slett forskjell på de ulike matvarenes kjemi, og det er bare mel som er mel. Hvis du ikke liker noen av erstatningsbrødene, må du vel innstille deg på enten å leve uten, eller lære deg å like erstatningen og eventuelt eksperimentere til du finner en miks du synes er god nok.
Amaranth har jeg ikke prøvd selv, men det virker jo som et kjekt produkt, etter hva jeg kan lese. Topp hvis du poster oppskrifter hvis du får til noe vellykket med det :)
Jeg bakte et brød (komponerte nye oppskrift) her i går, og det smaker veldig likt vanlig grovbrød, litt samftigere, men ellers ikke noen "bismak"! :)
Sjekk det ut:
http://skinnyshepherd.blogspot.com/2009/05/benedictes-lavkarbo-brd.html
meget fornøyd selv om jeg må si det, og min samboer liker det også, han synes det er kjempegodt! Jeg er selv glad i brødskive... Så...
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.