View Full Version : Ricotta


Donkea
13-10-04, 15:08
Hvor får jeg tak i ricotta? Eller noe tilsvarende?
Og hva er næringsinnholdet i denne (slik at jeg kan finne noe tilsvarende)?

Karin
13-10-04, 15:12
Du får det i butikker med såkalt godt utvalg, f eks Meny eller lignende.

cococococat
13-10-04, 15:18
Kan man bruke vanlig Ricotta?

Så endel South Beach oppskrifter med det, men var usikker på om jeg kunne bruke den typen de har på meny. Noen som vet?

nalana
13-10-04, 17:06
Vet ikke en gang hva ricotta er jeg! Opplys meg gjerne noen:confused:

Karin
13-10-04, 17:44
Det er en italiensk kremete ost. Brukes ofte som tilsetning i ulike matretter. Har ikke brukt den selv, men jeg vet at den finnes å få tak i. Engelske kjendiskokker har gjort den populær, om den ikke var det før!

Nille
13-10-04, 19:20
Du kan bruke den ricottaen de har på meny - jeg har iallefall brukt både den og macarpone osten de har der ... :o De har dem til og med på Prix der jeg bor !

For sikkerhets skyld kan du jo lese på boksen hvor mye karber & fett & sånn den inneholder. På Atkins får vi jo lov til alle slags oster, - men med South Beach er jeg jammen ikke sikker !!

Donkea
14-10-04, 08:55
Du kan bruke den ricottaen de har på meny - jeg har iallefall brukt både den og macarpone osten de har der ... :o De har dem til og med på Prix der jeg bor !

For sikkerhets skyld kan du jo lese på boksen hvor mye karber & fett & sånn den inneholder. På Atkins får vi jo lov til alle slags oster, - men med South Beach er jeg jammen ikke sikker !!
Vi har ikke Prix engang. :( Jeg må kjøre 13 mil for å få vanlig mozarella :eek:

Så det går an å erstatte ricottaen med macarpone? Begge 2 er ferskoster, men jeg vet ikke om næringinnholdet ligner på hverandre. Men det har vel ikke så mye å si, siden ost er ikke stappfult av karbohydrater likevel.:rolleyes:

Marianne
14-10-04, 10:47
Ricotta er en veldig fet ost, og du skal egentlig ikke bruke den på SB.

Jeg brukte cottage cheese Sans 4,5 % fett som jeg blandet til kremost i stavmikseren. Jeg tror mascarpone er akkurat like fet...

Ha en fin dag!
marianne

Donkea
14-10-04, 12:21
Ricotta er en veldig fet ost, og du skal egentlig ikke bruke den på SB.

Jeg brukte cottage cheese Sans 4,5 % fett som jeg blandet til kremost i stavmikseren. Jeg tror mascarpone er akkurat like fet...

Ha en fin dag!
marianneEnn Kesam (rundt 8 % fett)? Jeg liker ikke cottage cheese...:p

cococococat
14-10-04, 15:42
På de noen engelske oppskriftene står det Ricotta Cheese, mens i den norske boken står det mager ricottaost. Er det noen som har den amrikanske utgaven og vet hva som står der?

Hvis noen har sett mager ricotta cheese i butikken blir jeg glad om dere forteller hvor....jeg finner nemlig bare den vanlige....og jeg er heller ikke så glad i Cottage chese :-)

smosje
27-11-04, 18:35
På de noen engelske oppskriftene står det Ricotta Cheese, mens i den norske boken står det mager ricottaost. Er det noen som har den amrikanske utgaven og vet hva som står der?

Hvis noen har sett mager ricotta cheese i butikken blir jeg glad om dere forteller hvor....jeg finner nemlig bare den vanlige....og jeg er heller ikke så glad i Cottage chese :-)
Desverre er det kun den magre typen som er tillat på South Beach, og desverre nr 2 - den finnes ikke i Norge.
Vanlig Ricotta og Marscapone er superfete oster, og veldig ikke til å anbefale på SB, spesielt ikke i Fase 1 og 2! Sorry!