View Full Version : Ikke lov med fetaost? (på Atkins induksjon)

matitt
30-11-08, 16:07
Er det fy med fetaost på induksjon? Ble plutselig litt usikker, etter å ha kost meg med det!

Photobscura
30-11-08, 16:08
Fetasot, og all annen ost går under de 110 grammen du kan spise hver dag.

matitt
30-11-08, 16:09
Ok, takk takk :)

matitt
30-11-08, 16:09
Men Mozarella er ikke lov, vel? Tror det var endel karbo i den?

Nille
30-11-08, 16:14
Eneste osten man ikke skal spise på induksjon er Cottage Cheese, som er såkalt "ferskost". Det har ikke noe med karbeinnhold å gjøre men hvordan den virker på kroppen. Cottage cheese er den eneste ferskosten som syns så ha negativ virkning i følge Atkins. Den mozzarellaen vi kjøper her (den som er fast og pakket i plast i "vann" er OK å spise).

Mozzarella har 1 karb pr 100 gram.... Det er ikke mye ....

Photobscura
30-11-08, 16:14
Ekte mozarella er ferskost, og det skal du ikke ha på induksjon.

Nille
30-11-08, 16:28
Ekte mozarella er ferskost, og det skal du ikke ha på induksjon.

Sorry Photo, men den Mozzarellaen som spises andre steder enn i Napoli er ikke ferskost i ordets rette forstand. Ekte Mozzarella lages kun i Napoli og spises dagfersk.

Atkins selv sier også at den er tillatt og det er hans regler vi følger, er det ikke ;)

Reglene for induksjon sier:

Ost
Du kan spise 75-100 gram daglig av helfete, faste, myke og mellommyke lagrede oster*, inkludert:

Cheddar
Ku, sau og geit ost
Kremost
Norvegia
Mozzarella
Roquefort og andre blå/skimmel oster
Jarlsberg

*Alle typer ost inneholder noe karbohydrat. Mengden du spiser bør styres av det. Tommelfingerregelen er å telle 25 g ost som tilsvarende 1 gram karbohydrat. Merk deg at Cottage Cheese og andre ferske oster ikke er tillat under induksjonen. Ingen ”diett” oster, smøreoster eller mysost er tillat. Personer med soppsymptomer, melkeintoleranse eller osteintoleranse må unngå ost. Ingen imiterte osteprodukter er tillat, unntatt soya eller ris ost - men sjekk karbohydratinnholdet.

Photobscura
30-11-08, 16:33
Sorry Nille! Jeg huska feil :)
Takk for at du følger meg i fælene!

Nille
30-11-08, 17:18
No prob vennen, jeg VET jo at du vet !! http://www.the-other-woman.com/Smileys/Smilies/happydance.gif (http://javascript%3cb%3e%3c/b%3E:void%280%29;)