View Full Version : Skjult sukker i mat


LorelaiLeigh
04-01-09, 15:50
Jeg lånte boken "Sukkerbiten" av Fedon Lindberg på biblioteket før jul og har lest med stor iver. (Ikke at det har stoppet meg fra å ignorere dens innhold i jula) Men jeg ble nesten sjokkert over å se hvor mye sukker de putter i mat,til og med "sunn" mat! I boka opereres det med hvor mange sukkerbiter det er i hver ,ikke karbohydrat eller kalorier,selv om det også er opplistet. Så man må se for se sukkerbiter.
I barnemat,f.eks en pakke grøt ,fant hele 20 biter i en boks,dette var da også var det høyeste jeg fant i en. I en lite glass med babymat så mange som 5 på det minste,og jeg syns de glassene er små jeg.
Jeg elsker sjokomelk (den lille med kua på),drikkes ikke nå lenger selvsagt,men før. Den er det 12 biter i! Har jo alltid visst at sjokomelk er fy,men så fy det visste jeg ikke.
Og når jeg var på alle disse forskjellige slankekurene mine spiste jeg ofte en Go'Morgen youghurt på morningen,for den var jo helt grei,trodde jeg. Hele 21 biter i den med jordbær :eek: Fintess frokostblanding,på en porsjon (30g) var det 24 karbohydrat,det er 1 unna grensen jeg har nå i dag. Iste drakk jeg også,19 biter var det meste jeg fant der.
Halvliter cola 27 og Urge 34!
Må si denne boka var en liten øyeåpner på alt jeg spiste og gikk ikke ned i vekt men opp. Nå skal jeg ikke legge skylden på matvarene,men jeg tror kanskje jeg hadde tenkt meg om før jeg hadde spist den youghurten f.eks.

Jeg syns det er nesten skummelt hvor mye sukker brukes i ting. Jeg kommer definitivt til å tenke mer på dette fremover før jeg kjøper noe,ikke bare for meg selv for jeg ser på karbo,men for de i rundt meg også. Ikke alt er ufarlig,selv om man er aldri så slank.:rolleyes:

missnano
04-01-09, 15:52
oi! såpass... da skal jeg ta meg en tur på biblioteket å låne den boken!

Gerd
04-01-09, 15:53
Ja, det er fryktelig at de putter sukker i all mat :ja: Var nok ikke så obs på det før jeg begynte med ketolyse og lavkarbo. Men har fått meg mange tankevekkere i ettertid.
Det jeg syns er skummelt med all dette sukkeret er jo at unga får det i seg fra de er veldig små...

LorelaiLeigh
04-01-09, 17:24
Ja,jeg må si at enkelte ting var nesten hårreisende. Særlig barnematen,tror nok det hadde gått ann å kutte litt der. Små barn spiser jo bare sånne glass og grøt når de er små,etter at de er ferdige med melken.
Den boken var verdt å se igjennom syns jeg. Har aldri tenkt over dette før jeg begynte å lese om å kutte ut karbohydrater,blir nesten kvalm når jeg ser for meg 21 sukkerbiter oppi den lille youghurt boksen.

SusieBlues
04-01-09, 17:50
Nå snakker vel Fedon om Blodsukkerbiter og ikke rent sukker. Men det er ille likevel!