aldrimerjollycola
05-02-09, 10:08
tenkte å kjøpe litt snadder på lavkarbopikene, jeg vil jo gjerne ha litt lørdagsgodt!!
men skjønner ikke alltid dette her med netto og sånn...
feks:
Ingredienser: Maltitolsirup, hvetemel, maltitol, polydekstrose, vegetabilsk olje, surhetsregulerende middel; eplesyre, aroma, fargestoff (E150), søtningsstoff: sucralose.
Nettovekt: 50g
Næringsinnhold per 50g: kcal 200, karbohydrat 40g, sukkerarter 0g, sukkeralkoholer/polyalkohols 40g, fett 0g, fiber 0g, sodium 0g.
0 netto karbo.
:confused:
er det virkelig 0 karber i denne?? har litt problemer med å tro på det...
har noen en forklaring?
aldrimerjollycola
05-02-09, 10:10
ser at skriften fra innholsfortegnelsen ble en smule forstor!
der det står nettokarb er med i innhol, tiltross for sin lille skriftstørrelse, altså!
jepp, det er 0 karber. Sukkeralkoholer tas ikke opp, og regnes derfor ikke. Men det er vel en regel om at man regner 1g kabr om det står 0 for å være sikker.
MEN, hvetemel står som nummer to i innhold, og som jeg har lært er det ganske mye av dette uansett da?
Siden hvetemel kommer som nr. 2 i rekka, MÅ det være karber i dette produktet.... :ja:
Send en mail til de og spør om dette er feilmerking,.
Vet at ting har vært feilmerka før også.
aldrimerjollycola
05-02-09, 10:19
ja, så står det jo 40 g kph pr 50 g vare...
og det er jo ikke så mye fiber her heller, så det kan jo ikke trekkes fra...
blir litt usikker her altså...
så sukkeralkoholder blir i utgangspunktet medregna i kbh, men det gir ikke utslag på det totale nettoinnholdet? :confused:
Hvetemel inneholder karber, så her må det jo være feil.
har du link til varen?
aldrimerjollycola
05-02-09, 10:20
det er
Sour Punk Cola
Sukkerfritt og surt godteri med colasmak. Så godt!
http://lavkarbopikene.no/ds_product_info.php?cPath=37&products_id=171
...jeg elsker sånt godt!! vilhavilha!
aldrimerjollycola
08-02-09, 11:37
har sendt en mail til pikene, de har sendt mailen vidre til leverandør, så får vi se hva svaret blir!
Mulig det er 40 gr karbohydrat og 40 gr sukkeralkoholer?
Ja det er er OGSÅ. Men er det hvetemel i er det i praksis UMULIG at det er 0 karber !
Nå er det ikke forpliktet til å oppgi karboinnhold under 1 gram pr 100 gram, men allikevel.... Jeg syns det høres veldig rart ut.
trillian78
25-04-09, 15:56
Fikk du noen gang svar på den e-posten aldrimerjollycola? Kom over sour punk på butikken i dag og gomlet i meg en haug før jeg så at de inneholdt hvetemel :eek: Det går jo virkelig ikke an at de da har 0 karber.