View Full Version : Svært aktiv, men går lite ned


Hillelille
18-03-09, 02:10
Hei

Jeg er en ung og svært aktiv jente. Problemet er at jeg også er overvektig.

Siden februar har jeg gått inn for å spise riktig, supplert med trening. Jeg har alltid trenet, og jeg har trenet mye og er i veldig god form

Med å passe på kostholdet, kutte ut alt av godterier, brus, søte drikker, poteter, pasta og usunn mat, og dertil holdt meg på ca 1500 kalorier om dagen, har jeg altså bare gått ned 15 cm over magen, to buksestørrelser.

Jeg mener jeg med mitt aktivitetsnivå burde gått ned mer. Svært frustrenende syns jeg selv. Hva mener andre?

Areola
18-03-09, 09:21
15 cm er jo kjempemye!! Ihvertfall på under to måneder!

Jeg gikk ned 20 kilo i løpet av fjoråret, og gikk ned runt 10 cm rundt magen... (men jeg er ekstrem eple-fasong, da..)

Når du allerede er godt trent vil du ikke få like raske "nye" resultater enn om du var helt utrent. Raskest progresjon går fra utrent til litt trent, deretter går det for litt tregere.

Forøvrig ville jeg fokusert mer på riktig mat enn trening om det er vekttap du er ute etter. Maten tar kiloene, trening tar hektoene! (sitert fritt fra internett:))

Zincite
18-03-09, 12:26
:) Jeg synes du har hatt en flott nedgang!! Gratulerer!

Blir bare litt usikker - du skriver at du er en svært aktiv jente. Er du sikker på at 1500 kalorier om dagen er nok? Uansett mener jeg det er best å gå ned sakte men sikkert. Kroppen og hodet skal følge med. Det gir mindre stress. Og stress kan hindre eller stoppe vektnedgangen for en periode, og da er det vanskelig å slutte å stresse - synes jeg :o

Bare et kort sitat fra en ernæringsfysiolog på lommelegen:
"En kvinne på 18-30år som har et stillesittende arbeid (som student!) men som er regelmessig fysisk aktiv på fritiden har et gjennomsnittsbehov på 2249 kalorier per døgn."

Jeg var selv veldig akitv i mange år - og spiste i lengre perioder "sunt" ut i fra hva jeg trodde jeg visste da - og trodde jeg skulle gå ned mer om jeg kuttet på inntaket. Det fungerte ikke slik for meg, i stedet slet jeg med gjentatte infeksjoner i kroppen og mye trøtthet. Bl.a.

Beveger meg lite - ikke stolt av det...
Spiser MYE. Og har gått ned til trivselsvekt med lavkarbo. Spiser mye mer enn jeg har gjort før, og det gir - slik jeg ser det - kroppen overskudd og energi nok til å finne balansen.
Anbefaler deg også å lese dette (http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=626568&postcount=1) innlegget. Og artikkelen det viser til.
Og synes du skal fortsette å være aktiv, bare så jeg ikke blir misforstått der ;)

LYKKE TIL :)

Hillelille
19-03-09, 18:50
1500 kalorier prøver jeg å holde meg på, for å være sikker på at jeg får ett kaloriunderskudd. Jeg vet jeg har gått ned en del liksom, men når jeg ser meg i speilet, ser jeg ikke en dritt, bortsett fra at ræva er mindre:p

Jeg syns bare at det går forferdelig treigt i forhold til at jeg trener ganske mye. Jeg trener hver dag, 2-3 timer og ofte høy intensitet. Mye jogging, spinning og elipsemaskin. Jeg instruerer selv i aerobic, step og bodywork, og gjør mye yoga og pilates. Det er vekta som er blæh her:p

Bulldog
19-03-09, 19:46
"Kaloriunderskuddet" ditt er for stort. Øk med 500 - 1000kcal pr dag. Disse bør komme fra protein og fett, ikke karbohydrat. Og fra ordentlig mat, men det sier seg selv...

Har du målt fettprosent underveis?

Jeg er litt nysgjerring på hva du spiser i løpet av en dag.

dydde
20-03-09, 17:13
Bulldog er ikke helt enig med deg der, 1500 er mer enn nok. Det viktigste er hva du spiser, og du trenger ikke trene deg i hel. 2-3 timer HØY INTENSITET? er du gal, kutt det ut. Drop jogginga, spinning og elipsemaskin. Gå å spurt mer heller i 30 min så fyker fettet av deg. Et program som er kanon er gå 1 min, spurte 30 sek, gå 1 min osv. i 20-30 min. Jo bedre trent du blir jo mindre blir pausene. Ikke for å kritisere men aerobic trening er ikke bra, det øker stresshormonet for mye som gjør at kroppen holder på fette. Men som bulldog sier, hva er det du spiser? det er KEY

Bulldog
20-03-09, 18:38
Bulldog er ikke helt enig med deg der, 1500 er mer enn nok.

I forhold til aktivitetsnivå er 1500kcal altfor lite. Det vil antageligvis medføre vekttap, men vil over tid kunne skape problemer.

Å begrense treningsmengden vil ha samme effekt, men jeg gikk ut fra (kanskje feilaktig) at det ikke var aktuelt.

Det viktigste er hva du spiser, og du trenger ikke trene deg i hel. 2-3 timer HØY INTENSITET? er du gal, kutt det ut. Drop jogginga, spinning og elipsemaskin. Gå å spurt mer heller i 30 min så fyker fettet av deg. Et program som er kanon er gå 1 min, spurte 30 sek, gå 1 min osv. i 20-30 min. Jo bedre trent du blir jo mindre blir pausene. Ikke for å kritisere men aerobic trening er ikke bra, det øker stresshormonet for mye som gjør at kroppen holder på fette. Men som bulldog sier, hva er det du spiser? det er KEY

Jeg vet ikke om spurter er ideelt for en person med mer enn 30kg overvekt, men intervalltrening støtter jeg fullt ut :)