Grandmother
19-04-09, 11:32
Hei.
Jeg er en eldre sprek dame på 61 år som har problemer med å gå ned i vekt.
Jeg begynte med lavkarbo ca. 11.mars, etter å ha leste 2 av Skaldemans bøker, og føler meg bra uten sukkersug og kakebehov. Gikk ned 1,5 kg første uken, og har nå i 4 uker stått stille. Jeg er 1,57 cm, og veier nå 75 kg. Har derfor 10-15 kg å gå ned. Har lest veldig mye på sidene til Lavkarbo og andre aktuelle sider for å lære mer.
Kom i Ketose ca. dagen etter jeg begynte, og har vært der siden.
Trente med vekter på Sats fra september 08 ca 2 ganger pr. uke til jeg begynte med lavkarbo, men har nå trappet litt ned, og går heller tur. Jeg får nok i meg mellom 10 og 20 karber pr. dag, og følger råd om forholdet mellom fett, proteiner og karbohydrater så godt jeg kan, men her er det litt vanskelig.
Mitt daglige kosthold består av kombinasjoner av matvarene under:
1 multivitamin og 1 spiseskje tran
Egg
Fettkilder: Cocosa, soyaolje, smør, majones, remulade, aioli
Kjøtt typer: svinekoteletter, ribbe, biff, kylling, hjemmelage medisterkaker (litt), løvbiff, bacon
Grønnsaker: Kinakål, isbergsalat, sommerkål, blomkål, brokkoli, stangselleri, avokado, oliven.
Meieriprodukt: Fløte, rømme, creme Fraiche,
Oster: Brie, graddeost, gulost, skinkeost, cottage cheese, feta
Annet pålegg: reker, ribberull, fleskepølse, okserull, skinke, makrell i tomat
Kaffe med fløte, te, eggmelk
Korni flatbrød: 1 skive = 2,4 g karbohydrater.
1 tynn epleskive (ca. 10 gram) pr. dag. (tilbehør til Brie).
Lager av og til Ziggys lapper og et lavkarbo"brød" .
Har lest at eldre kan bruke flere måneder på å få vektnedgang, men motivasjonen blir utfordret. Har prøvd å sjekke kaloriinntaket, men det er ikke så lett. Blir litt forvirret av det. På den ene siden skriver Skaldeman at man ikke skal telle kalorier, på den annen side skrives det at man forbruker ca. 25 kcal pr. kilo kroppvekt, hvilket for meg vil tilsi ca. 1875 kcal. Hvis jeg da får i meg endel over dette, vil maten jeg tilfører være nok "brensel" slik at mitt "gamle" kroppslige fettlager ikke blir nevneverdig brukt? Har noen synspunkter på dette.:confused:
Jeg er en eldre sprek dame på 61 år som har problemer med å gå ned i vekt.
Jeg begynte med lavkarbo ca. 11.mars, etter å ha leste 2 av Skaldemans bøker, og føler meg bra uten sukkersug og kakebehov. Gikk ned 1,5 kg første uken, og har nå i 4 uker stått stille. Jeg er 1,57 cm, og veier nå 75 kg. Har derfor 10-15 kg å gå ned. Har lest veldig mye på sidene til Lavkarbo og andre aktuelle sider for å lære mer.
Kom i Ketose ca. dagen etter jeg begynte, og har vært der siden.
Trente med vekter på Sats fra september 08 ca 2 ganger pr. uke til jeg begynte med lavkarbo, men har nå trappet litt ned, og går heller tur. Jeg får nok i meg mellom 10 og 20 karber pr. dag, og følger råd om forholdet mellom fett, proteiner og karbohydrater så godt jeg kan, men her er det litt vanskelig.
Mitt daglige kosthold består av kombinasjoner av matvarene under:
1 multivitamin og 1 spiseskje tran
Egg
Fettkilder: Cocosa, soyaolje, smør, majones, remulade, aioli
Kjøtt typer: svinekoteletter, ribbe, biff, kylling, hjemmelage medisterkaker (litt), løvbiff, bacon
Grønnsaker: Kinakål, isbergsalat, sommerkål, blomkål, brokkoli, stangselleri, avokado, oliven.
Meieriprodukt: Fløte, rømme, creme Fraiche,
Oster: Brie, graddeost, gulost, skinkeost, cottage cheese, feta
Annet pålegg: reker, ribberull, fleskepølse, okserull, skinke, makrell i tomat
Kaffe med fløte, te, eggmelk
Korni flatbrød: 1 skive = 2,4 g karbohydrater.
1 tynn epleskive (ca. 10 gram) pr. dag. (tilbehør til Brie).
Lager av og til Ziggys lapper og et lavkarbo"brød" .
Har lest at eldre kan bruke flere måneder på å få vektnedgang, men motivasjonen blir utfordret. Har prøvd å sjekke kaloriinntaket, men det er ikke så lett. Blir litt forvirret av det. På den ene siden skriver Skaldeman at man ikke skal telle kalorier, på den annen side skrives det at man forbruker ca. 25 kcal pr. kilo kroppvekt, hvilket for meg vil tilsi ca. 1875 kcal. Hvis jeg da får i meg endel over dette, vil maten jeg tilfører være nok "brensel" slik at mitt "gamle" kroppslige fettlager ikke blir nevneverdig brukt? Har noen synspunkter på dette.:confused: