View Full Version : Brennevin 60% og 40%

whynn
13-05-09, 02:50
på matvaretabellen står det brennvin 40% og 60% inneholder 0 karbohydrater, og det samme gjelder Feks pepsi max.

så om jeg blander meg dram på de to så har det ingen invirkning på ketosen og slankingen?! har lissom hatt den oppfatningen av alkohol generelt stopper opp hele greia frem til alkoholen er ute av kroppen igjen.. ?!

noen som vet no om dette?

Kula
13-05-09, 09:18
Alkohol er en gift som kroppen forsøker å kvitte seg med så fort som mulig. Det betyr at leveren er opptatt med denne jobben, istedet for å omsette fettet på kroppen din til brukbar energi. Dette fører til at fettforbrenningen stanser opp helt til alkoholen er ute av kroppen.

Selv om brennevin inneholder mye energi (kcal) tror jeg ikke det er mulig å legge på seg av brennevin alene.

-

danish
13-05-09, 14:21
Alkohol er en gift som kroppen forsøker å kvitte seg med så fort som mulig. Det betyr at leveren er opptatt med denne jobben, istedet for å omsette fettet på kroppen din til brukbar energi. Dette fører til at fettforbrenningen stanser opp helt til alkoholen er ute av kroppen.

Selv om brennevin inneholder mye energi (kcal) tror jeg ikke det er mulig å legge på seg av brennevin alene.

-

Brennevin inneholder ikke så mye kalorier (146 kcal per 4 cl 60 %). Og ja, alkohol er ganske slitsomt for leveren.

Kula
13-05-09, 15:57
Brennevin inneholder ikke så mye kalorier (146 kcal per 4 cl 60 %). Og ja, alkohol er ganske slitsomt for leveren.

Tja, hvor mye er "mye" - og hvor langt er "langt" for den saks skyld? 60% brennevin inneholder omtrent like mye energi som kremfløte.

-

whynn
13-05-09, 19:05
ja klart det er jo ikke bra for leveren og sånn men nå tenker jeg på kun med tanke på slankingen, med ketolyse og lavkarbo dietten...

har ikke drukket siden jeg begynnte men skal en tur ut te helga og derfor lurer jeg er vodka da bedre enn øl vis man bare skal tenke på vekt tap..!?

sma
13-05-09, 23:56
Alkohol forbrennes lettere enn fett så om du drikker alkohol så settes fettforbrenningen på pause til alkoholen er ute av kroppen. :)

Camz
14-05-09, 11:07
Jeg har drukket endel ganger etter at jeg begynte på kuren å jeg opplever hver gang at det går flere dager før vekta synker igjen etter alkoholinntak. Selv om jeg kun har drukket lavkarbo vikingfjord (0 karbs) og vodka/sprite zero. Så nå har jeg funnet ut at jeg skal prøve å minimere inntaket av alkohol en mnd fremover å være skikkelig streng på kosten ellers å se hvilke resultater dette kan bringe :p Uansett så har jeg gått ned mye selv om jeg har hatt alkoholutskeielser :cool:

dydde
14-05-09, 15:45
Kroppen må produere mellom 5-20g alkohol hver dag, så en shot rein vodka på 5-20g hver dag kan man gjøre, og er ganske deilig rett før senge tid. Et glass rødvin går også, men prøv å finn en me lite møkk i :p litt alkohol gjør også at kroppen er sugen på mye mer fett. Så folk blir enda mindre lystne på karbo så er vinn-vinn situasjon. Alle har vel merka etter en dag på fylla så er alle så sugne på noe FETT, burger med ost å FETT FETT FETT. Det er alkoholen :)

whynn
14-05-09, 18:44
hehe uten å høres for vullgær ut, gjelder dette hjemmebrennt å !? hehe. 0 karber mener jeg ;p

JenJen
14-05-09, 18:49
hehe uten å høres for vullgær ut, gjelder dette hjemmebrennt å !? hehe. 0 karber mener jeg ;p

I hope so :lol: :o

Kula
14-05-09, 19:30

Det er da ikke noe vulgært med hjemmebrent. Man blir full av det også. Karbofritt skal hjemmebrent også være...

-

Photobscura
14-05-09, 19:34
Det er da ikke noe vulgært med hjemmebrent. Man blir full av det også. Karbofritt skal hjemmebrent også være...
Vulgært? Nei. Ulovlig? Ja :lol:

Kula
14-05-09, 19:37
Vulgært? Nei. Ulovlig? Ja :lol:

Det at hjemmebrent er ulovlig er noe moderne fjas. I gamle dager var hjemmebrent det eneste brennevinet man fikk tak i - lovlig var det også :-)

-

Kanutten
14-05-09, 19:40
Det at hjemmebrent er ulovlig er noe moderne fjas. I gamle dager var hjemmebrent det eneste brennevinet man fikk tak i - lovlig var det også :-)

-

Laget hjemmebrent som hovedoppgave på videregående, og fikk det attpåtil godkjent av det sensor... Både ved smaking og teoretisk gjennomgang....:rodme: Heeelt lovlig! :lol:

Kula
14-05-09, 19:43
Laget hjemmebrent som hovedoppgave på videregående, og fikk det attpåtil godkjent av det sensor... Både ved smaking og teoretisk gjennomgang....:rodme: Heeelt lovlig! :lol:

God ide? Ja! Heeelt lovlig? Nei!

-

Photobscura
14-05-09, 19:44

-
Jada, jeg er fra fjellbygda, hvor det i hin tid var 13 mil til nærmeste pol. Til og med lensmannen hadde eget destilleringsapparat, så det var ikke i min tanke å moralisere :p

Sitat fra en bygdefest på nittitallet: "Polsprit? Er du homo, 'ell?"

Kanutten
14-05-09, 19:45
God ide? Ja! Heeelt lovlig? Nei!

-

Joooda, oppgaven var destillering. Vi kunne destillere hva vil ville, og resultatet ble sendt til UNN. Fikk det godkjent, og jeg regner med at det var helt lovlig :D

Kanutten
14-05-09, 19:47
Jada, jeg er fra fjellbygda, hvor det i hin tid var 13 mil til nærmeste pol. Til og med lensmannen hadde eget destilleringsapparat, så det var ikke i min tanke å moralisere :p

Sitat fra en bygdefest på nittitallet: "Polsprit? Er du homo, 'ell?"

Kjenner til en sånn lottomillionær. Det første han gjorde var å suse på polet å kjøpe "kjøpheimbrent" som han kalte det.. Han likte det ikke og sila all konjakken og whiskeyen :o

Photobscura
14-05-09, 19:50
Kjenner til en sånn lottomillionær. Det første han gjorde var å suse på polet å kjøpe "kjøpheimbrent" som han kalte det.. Han likte det ikke og sila all konjakken og whiskeyen :o
:lol:

Kula
14-05-09, 19:59
Joooda, oppgaven var destillering. Vi kunne destillere hva vil ville, og resultatet ble sendt til UNN. Fikk det godkjent, og jeg regner med at det var helt lovlig :D

Tja - tviler fremdeles på lovligheten her...

Norsk alkohollovgivning er streng - visste dere at alkohol som er tatt inn i Norge på taxfree-kvoten er ulovlig å skjenke til gjester du måtte ha i heimen? Den kan kun nytes av husstandens medlemmer!

-

Photobscura
14-05-09, 20:02
Norsk alkohollovgivning er streng - visste dere at alkohol som er tatt inn i Norge på taxfree-kvoten er ulovlig å skjenke til gjester du måtte ha i heimen? Den kan kun nytes av husstandens medlemmer!

Næh? Haha, saklig.

Hjemmebrent går forresten under samme lovverk som narkotika. Husker det var noen som fikk fantastisk streng straff for det i bygda jeg gikk på folkehøgskole, som brente og solgte i stor stil ...

Kanutten
14-05-09, 20:04

-

For få år siden var det lov å brenne, men ikke selge... Vet ikke hvordan den loven er nå... Som Photo sier, selv lensmannen brant, til eget bruk seff :p

Kanutten
14-05-09, 20:06

-

Hvem sitter med ei kvittering for å vise hvordan eller hvor ting er kjøpt???

Likøren fra Honduras som IKKE selges i Norge kan jo ha vært en gave??? Eller har man ikke lov å gi likør i gave?? Hva med Ringnesen jeg kjøpte på taxfree, kan ikke blande den sammen med Ringnes kjøpt på Rema???

Photobscura
14-05-09, 20:06
For få år siden var det lov å brenne, men ikke selge... Vet ikke hvordan den loven er nå... Som Photo sier, selv lensmannen brant, til eget bruk seff :p
Både produksjon og salg er straffbart nå, gitt.
Som jeg skrev over her, så går det faktisk under narkotikaloven; hjemmebrent over 60 prosent er altså å regne som knark i følge norsk lov!

Kanutten
14-05-09, 20:10
Som jeg skrev over her, så går det faktisk under narkotikaloven; hjemmebrent over 60 prosent er altså å regne som knark i følge norsk lov!

Da er muskattnøtta neste forbud??? De fåreslo jo at malt skulle bli forbudt...
Og vin som kan oppnå nesten 20 % er lov å lage???

Kula
14-05-09, 20:16
Hvem sitter med ei kvittering for å vise hvordan eller hvor ting er kjøpt???

Likøren fra Honduras som IKKE selges i Norge kan jo ha vært en gave??? Eller har man ikke lov å gi likør i gave?? Hva med Ringnesen jeg kjøpte på taxfree, kan ikke blande den sammen med Ringnes kjøpt på Rema???

Alkohol som er tatt inn på taxfree-kvoten kan ikke gis bort i gave. Bortsett i fra gave til andre husstandsmedlemmer.

Du må gjerne blande ting så mye du ønsker, bare pass på at ingen gjester får i seg alkohol du har tatt inn taxfritt.

Norges lover ville blitt en mye tynnere bok hvis vi fjernet alle unødvendige lover som ingen følger eller følger opp uansett...

-

Kula
14-05-09, 20:23

Det stemmer det. I 1845 kom det en ny lov som i praksis gjorde det ulovlig med hjemmebrent. Du kunne forsåvidt lage eget brennevin, men kun i stor skala - du måtte altså ha et fabrikkanlegg av en viss minimumstørrelse beskrevet i loven.

-

Kanutten
14-05-09, 20:44
:lol: så gjennom 7 ledd og 7 år så kan jeg faktisk gi bort ei flaske konjakk :lol:

whynn
15-05-09, 01:09
haha der blei det fart på tråden ja.. ;p ;) ser frem te i morra.. hører det blir sakt i andre tråder her at man blir mye fortere full når man er i ketose... hmm i frykt for og gå på en smell så er det kansje greit og spise litt ekstra i morgen ;p nå skal jeg kose meg i helga åsså er det hakjør fra mandag av igjen..! :D

god helg alle sammen... !

JenJen
15-05-09, 02:57
Vær forsiktig :p
Jeg tåler vin veldig dårlig når jeg er i ketose, men sprit går faktisk ganske bra :ja:

Skautrollet
15-05-09, 03:19
Vær forsiktig :p
Jeg tåler vin veldig dårlig når jeg er i ketose, men sprit går faktisk ganske bra :ja:

Mener du at du blir fortere full av vin enn sprit? Eller syk på andre måter?
Nå må jeg teste litt her...:cool:

JenJen
15-05-09, 03:37
Både og. Jeg blir utrolig full av 4 glass hvitvin, og dagen etter kjennes det ut som jeg har senebetennelse i hele overkroppen :o Rødvin er ikke like ille, men rødvinsfylla og migrene er en dååårlig kombinasjon så det holder jeg meg unna..
Men når jeg drikker sprit blir jeg bare bedugget og har hele tiden rimelig kontroll over alkoholomløpet. Og det gjelder både hjemmebrent og polsprit :ja: Dessuten er jeg i ufordragelig fin form dagen derpå :D

Runegutt
15-05-09, 08:59

-
Hjemmebrenning har vært forbudt siden 1845.

Kula
15-05-09, 09:34
Hjemmebrenning har vært forbudt siden 1845.

Se innlegg #27...

-

Runegutt
15-05-09, 13:42
Se innlegg #27...

-
oooops
stensil, jeg?

Hvooor?

whynn
18-05-09, 18:03
vel overstått helg... hehe,, blakk og litt blå på ryggen og noen sorte hull i hukomelsen. men fy søren for en knall helg... hehe :D

nå er det bare og få kroppen tebake i ketose...!

karce
18-05-09, 20:45
Jeg har drukket endel ganger etter at jeg begynte på kuren å jeg opplever hver gang at det går flere dager før vekta synker igjen etter alkoholinntak. Selv om jeg kun har drukket lavkarbo vikingfjord (0 karbs) og vodka/sprite zero. Så nå har jeg funnet ut at jeg skal prøve å minimere inntaket av alkohol en mnd fremover å være skikkelig streng på kosten ellers å se hvilke resultater dette kan bringe :p Uansett så har jeg gått ned mye selv om jeg har hatt alkoholutskeielser :cool:

Når jeg begynte på kuren i begynnelsen av mars var jeg ordentlig "nazi" på kosten og ga meg selv en mnd alkoholforbud. Det funka som bare fy det. Vekta raste. Nå drikker jeg en øl eller ti i helga, både vanlig og lavkarboøl, og vekta fortsetter å gå ned. Så det kan nok være lurt som du er inne på å være skikkelig streng på kosten og gi deg selv alkoholforbud i en mnd. Det funka som bare det for meg. Keep up the good work!;)

whynn
20-05-09, 01:44
jeg er tebake i ketose igjen :) blir nok ikke no alkohol nå te helga.. være litt forsiktig. passer fint at jeg skal stå i baren hele helga og bare servere og se på fulle mennesker istede hehe ;)

Bradypus Variegatus
20-05-09, 07:00
vel overstått helg... hehe,, blakk og litt blå på ryggen og noen sorte hull i hukomelsen. men fy søren for en knall helg... hehe :D

nå er det bare og få kroppen tebake i ketose...!
Haha, høres ut som en normal norsk feiring :p Håper ryggen din har det bra.
Jeg kan slett ikke drive på sånn lengre, da jeg vet jeg får fyllenerver som henger igjen i flere dager.
Eller, fyllenerver er jo litt morsomt da, det er nesten som å ha supersanser.

Skal i selskap i kveld, men tror jeg begrenser meg til litt vin.
Har grei framgang på vekttap, og har ikke lyst å stoppe det for lenge.
Nesten så jeg ble litt forarga for at det skulle være selskap midt i prosjektet mitt :D

whynn
20-05-09, 17:03
hehe ja.. jeg driver og tar på meg mere jobb jeg da så står jeg på innsiden av baren i stede for på utsiden hehe neste utskjeielse kommer 6 juni for da er det shanty festival ;)

ryggen er fin igjen den. ;) men stemmer har jeg glemt igjen nett eller annet sted.;p