View Full Version : Netopp startet på ketolyse, normalt med ...?


Tagimpo
08-06-09, 19:11
Jeg startet for 2 dager siden på ketolyse kuren.

Jeg er jo vant til å drikke en haug med Coca cola og alt av søtsaker osv.
Er temmelig overvektig med mine 124,4 kg (1.80cm)

Så dette blir jo utrolig interessant å se om jeg kan komme meg ned i vekt. Høres kanskje dramatisk ut, men jeg vil ned til 90 kg.

Spørsmålet da ;)

Jeg er som sagt vant til masse sukker og sukkernivået mitt pleier å være i 100.

Nå sitter jeg da her, og svetter som bare det selv om det ikke er kaldt. Jeg er skikkelig slapp og trøtt og føler jeg "trenger" sukker.

Er det normalt å bli slapp og kanskje svette i tilegg?

Jeg skal holde ut, men trenger å vite om det er normalt slik jeg føler det :)

Bellabo
08-06-09, 19:50
Ja.. slike bivirkninger vil du nok merke, men de vil snart gå over heldigvis.
Vær veldig flink til å drikke vann, samt at farris også er kjempelurt å drikke spes. nå i begynnelsen.

Kroppen din driver nå å kvitter seg med en del avfallstoffer, og karbolagrene dine tømmes.. til alt har stabilisert seg igjen vil du også mangle en del mineraler, derfor lurt med farris...

Hold ut.. snart vil forbrenningsmotoren starte, plutselig får du masse energi og godt humør :)

Tagimpo
08-06-09, 20:02
Hold ut.. snart vil forbrenningsmotoren starte, plutselig får du masse energi og godt humør :)


Takk, det første som slo meg med dette forumet er motivasjonsnivået her inne! Gleder meg skikkelig til jeg begynner å merke resultater og energien kommer tilbake :)

Bellabo
08-06-09, 22:06
Åsså er det jo så fantastisk mye god mat en kan spise :D

jeg Var litt tvilende til å begynne med, tenk å spise fløte, rømme og fete oster.. for å gå ned .. fantastisk :)
Savner ingen ting, søtsuget ble borte, og hadde mindre og mindre lyst på mat..

Utfordringen min er livet etterpå, om man greier å stabilisere seg, og holde seg der.. men det går sikkert fint det også ;)

Tagimpo
08-06-09, 22:18
Åsså er det jo så fantastisk mye god mat en kan spise :D

Utfordringen min er livet etterpå, om man greier å stabilisere seg, og holde seg der.. men det går sikkert fint det også ;)


Det er det jeg ikke klarer å forstå, hehe - Jeg ser at en kan spise Bacongull/svor og masse fet mat så lenge dem ikke inneholder karbo.. Burde være null problem for en som ønsker å gå ned i vekt. Håper bare det funker på alle :)

Når det gjelder livet etterpå:
Etter mitt syn tror jeg at dersom man får en grasal vektnedgang ved å følge denne kuren blir man veldig bevisst på hva man spiser under kuren noe som vil følge når man har nådd idealvekten sin, og når man i tilegg har hatt et problem med vekten sin tidligere er det få som ønsker å gå tilbake til slik man var. \ Hvis jeg virkelig går ned alle disse kiloene slik alle disse andre her inne har gjort og gjør så kommer jeg til å være bevisst resten av livet på at karbohydrater er FYFY! =)

LenaBeatrice
08-06-09, 22:27
...kommer jeg til å være bevisst resten av livet på at karbohydrater er FYFY! =)

Me too.....AMEN! :D

Ok da, litt karbohydrater ;)

Nisnen
10-06-09, 13:46
Karbohydrater er nødvendig i ett normalt sunt liv med mosjon, trening og normalt inntak av sunn mat.
Ingen kan leve på lavkarbo hele livet, det er ikke slik menneskekropen er konstruert.
Men en slik kur er en gylden mulighet til en livsstilsendring når man har fått bukt med vektproblemene og blitt bevist på hva som var årsaken til dem.

Carisma
10-06-09, 13:52
Ingen kan leve på lavkarbo hele livet
Derom strides de lærde (og ulærde). Mange av veteranene her inne lever lavkarbo i mer og mindre ekstrem grad som en livsstil selv etter de har nådd målet. For min egen del vil jeg aldri gå tilbake til et såkalt "sundt" kosthold etter ernæringsrådets anbefalinger.

trillian78
10-06-09, 18:20
Karbohydrater er nødvendig i ett normalt sunt liv med mosjon, trening og normalt inntak av sunn mat.
Ingen kan leve på lavkarbo hele livet, det er ikke slik menneskekropen er konstruert.


Høh :confused:
Den påstanden der tror jeg du blir pent nødt til å underbygge med noen gode argumenter. Mange vil være veldig veldig uenig med deg i det. Er det ikke litt merkelig om menneskekroppen er konstruert for å leve på et kosthold som ikke var mulig før etter jordbruksrevolusjonen for en 7-10.000 år siden?

Nisnen
10-06-09, 20:28
for 7-10000 var vel menneskes snittlevealder halvparten av i dag?
Nå vet vi bedre, vi vet til og med at om en har blitt for stor, kan man kjøre kropen i det vil kaller Ketose for å oppnå lavere vekt og ett sunnere kropp.
Men å leve på fett livet ut strider mot min virkelighetsopfattning.

Har noen av dere prøvd hard utholdenhets trening i Ketose?


Gjør det du skal med lavkarbokur, så har en godt grunnlag for å endre på de tingene du gjorde feil før når du er ferdig.

luringen
10-06-09, 21:06
Karbohydrater er nødvendig i ett normalt sunt liv med mosjon, trening og normalt inntak av sunn mat.
Ingen kan leve på lavkarbo hele livet, det er ikke slik menneskekropen er konstruert.
Men en slik kur er en gylden mulighet til en livsstilsendring når man har fått bukt med vektproblemene og blitt bevist på hva som var årsaken til dem.

tøys..det er et valg. Jeg har levd lavkarbo i snart 5 år.

luringen
10-06-09, 21:08
for 7-10000 var vel menneskes snittlevealder halvparten av i dag?
Nå vet vi bedre, vi vet til og med at om en har blitt for stor, kan man kjøre kropen i det vil kaller Ketose for å oppnå lavere vekt og ett sunnere kropp.
Men å leve på fett livet ut strider mot min virkelighetsopfattning.

Har noen av dere prøvd hard utholdenhets trening i Ketose?


Gjør det du skal med lavkarbokur, så har en godt grunnlag for å endre på de tingene du gjorde feil før når du er ferdig.

Både min mann og flere på Kondis forumet tester ut lavkarbo som utholdenhetskosthold. Og det kan man venne sge til og ha suksess med når kroppen får tid til å henge med i endringen.

Nisnen
10-06-09, 21:27
Spennende, Hvordan en kan omsette fett til energi når man trenger den med en gang er for meg en gåte? , men kanskje jeg får teste dette til neste år igjen kanskje.

Tror uansett vi vil se få personer på gamlehjem i ketose :visemuskl:

Carisma
10-06-09, 21:29
Tror uansett vi vil se få personer på gamlehjem i ketose :visemuskl:
Alle er i ketose flere ganger i løpet av livet, f.eks i forbindelse med sykdom hvor de ikke orker mat. Det er jo rett og slett det som skjer når kroppen ikke har krobohydratlagre å brenne av lenger.

Carisma
10-06-09, 21:31
Her er forøvrig et innelgg om høyfettkosthold og utholdenhet: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23782

og her om styrketrening: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23842

trillian78
10-06-09, 21:46
for 7-10000 var vel menneskes snittlevealder halvparten av i dag?
Nå vet vi bedre, vi vet til og med at om en har blitt for stor, kan man kjøre kropen i det vil kaller Ketose for å oppnå lavere vekt og ett sunnere kropp.
Men å leve på fett livet ut strider mot min virkelighetsopfattning.


Nå var det vel ikke akkurat kostholdsrelaterte livsstilssykdommer som var hovedårsaken til tidlig død i steinalderen da :rolleyes:

Jeg vil jo også si at det ville vært ganske fascinerende om evolusjonen hadde ordna det på en sånn måte at menneskekroppen tilpasset seg et kosthold som vi ikke ville bli smarte nok til å forstå at var best for oss før et par hundretusen år etter at mennesket som art oppstod. Den teorien funker i beste fall dersom man er kreasjonist.

Hvis du ønsker en justering av virkelighetsoppfatningen din anbefaler jeg deg for eksempel Gary Taubes bok "Good Calories, Bad Calories". Eller rett og slett lese litt mer om brukerne av dette forumets erfaringer ifht til helsegevinster utover det som går på ren vektnedgang.

trillian78
10-06-09, 21:47
Alle er i ketose flere ganger i løpet av livet, f.eks i forbindelse med sykdom hvor de ikke orker mat. Det er jo rett og slett det som skjer når kroppen ikke har krobohydratlagre å brenne av lenger.

Ja, også var det jo standardeksempelet med disse iniuttene som levde i ketose hele livet helt fram til den vestlige sivilisasjonen innhentet dem med "sunt" kosthold og festlige livsstilssykdommer :rolleyes:

LenaBeatrice
10-06-09, 23:34
...
Men en slik kur er en gylden mulighet til en livsstilsendring når man har fått bukt med vektproblemene og blitt bevist på hva som var årsaken til dem.

Det er ingen kur.
Det er en livsstilsendring
Årsaken til mitt vektproblem var karbohydrater, i veldig stor grad.

Men nå har jeg fått bukt med vektproblemene og jeg har fått til en livsstilsendring uten kur :)

The Dude
12-06-09, 14:18
Karbohydrater er nødvendig i ett normalt sunt liv med mosjon, trening og normalt inntak av sunn mat.
Ingen kan leve på lavkarbo hele livet, det er ikke slik menneskekropen er konstruert.


Jo, en god del tusen år med evolusjon har konstruert kroppen akkurat slik. Det unormale er den kunstig høye tilgangen av karbohydrater vi har i dag som vi spiser. Det er ikke slik menneskekroppen er konstruert. Og resultatet er at vi ser folk dauer som fluer av "livsstilssykdommer" rundt i verden.

Spennende, Hvordan en kan omsette fett til energi når man trenger den med en gang er for meg en gåte? , men kanskje jeg får teste dette til neste år igjen kanskje.

Tror uansett vi vil se få personer på gamlehjem i ketose :visemuskl:

Er flust av lavkarbofolk som springer maraton. Prosessen med fett til energi skjer kontinuerlig enten man er i ketose eller ikke. Dvs det er opp til kroppen om den vil benytte energien frigjort fra fettet til enhver tid, blir det ikke nyttet som energi går det tilbake til fettlagrene igjen. Fettet som er lagret i kroppen blir skiftet ut eller rotert i et veldig høyt tempo.

Photobscura
12-06-09, 14:54
Tror uansett vi vil se få personer på gamlehjem i ketose :visemuskl:
Der er jeg enig! Om jeg fortsetter å være i den fantastisk gode formen jeg er i nå fram til mine siste år, så skal det holde hardt om jeg ikke får bo i mitt eget hjem til min død ;)

Mistral
12-06-09, 22:57
Ingen kan leve på lavkarbo hele livet, det er ikke slik menneskekropen er konstruert.

Men å leve på fett livet ut strider mot min virkelighetsopfattning.Hvis du setter likhetstegn mellom lavkarbo og å "leve på fett" er det ikke rart du er skeptisk.

Tror du heller ikke det er mulig å leve resten av livet på kjøtt, fisk, egg, ost, grønnsaker, nøtter og noe smør og olje?

Bulldog
13-06-09, 01:01
Karbohydrater er nødvendig i ett normalt sunt liv med mosjon, trening og normalt inntak av sunn mat.
Ingen kan leve på lavkarbo hele livet, det er ikke slik menneskekropen er konstruert.


Kanskje du skal ringe masaiene og fortelle dem at de ikke eksisterer?

Photobscura
13-06-09, 11:52
Kanskje du skal ringe masaiene og fortelle dem at de ikke eksisterer?
Eller eskimoene?
Eller samene?
Eller foreldrene mine? :p

Bulldog
13-06-09, 12:16
Eller eskimoene?
Eller samene?
Eller foreldrene mine? :p

Stakkaren kommer jo til å blakke seg på tellerskritt :lol:

Ivory
13-06-09, 14:44
Stakkaren kommer jo til å blakke seg på tellerskritt :lol:


:lol:

The Dude
13-06-09, 16:02
På grensen til mobbing nå vel. Må være lov å ta feil en gang iblant.

Brantjoa
15-06-09, 11:09
Hei. Jeg har nettom begynt på dette jeg og (3uker siden)b
må jo si at humøret og formen min ble veldig bra etter 3 dager, men når du tenker på brus og sånn så har jeg faktisk en svakhet som er helt syk, og det er Pepsi Max, men det som er utrolig deilig, er at det kan jeg drikke, så brus uten sukker er ikke noe problem..
dette er jo en drømme måte å gå ned på.
ang. baconcrisp og lignende, har ikke det noe innvirkning på ketosen, men det som er viktig å vite er at det fettet som er i det er ikke sunt, det er slikt fett som legger seg feil steder i kroppen, og det er slikt fett som gir hjerte og karsykdommer.. :-) greit å vite om det. men jeg vil tro at hvis du ikke spiser 3 poser hver dag. er det ikke noe problem :-)

Photobscura
15-06-09, 11:32
ang. baconcrisp og lignende, har ikke det noe innvirkning på ketosen, men det som er viktig å vite er at det fettet som er i det er ikke sunt, det er slikt fett som legger seg feil steder i kroppen, og det er slikt fett som gir hjerte og karsykdommer.. :-) greit å vite om det. men jeg vil tro at hvis du ikke spiser 3 poser hver dag. er det ikke noe problem :-)
Hvis du sikter til at baconcrisp/gull/svor som regel friteres i vegetabilsk olje, så stemmer nok det :)

Brantjoa
16-06-09, 00:14
Hvis du sikter til at baconcrisp/gull/svor som regel friteres i vegetabilsk olje, så stemmer nok det :)

yes.. var det jeg mente, det er jo en av de tingene jeg har funnet ut at jeg kan spise spnn til film og sånn..
men jeh er jo faktis i ketose hele tiden, vet ikke om dere andre er det?, men kan jo faktisk lage krem med litt jordbær, utrolig deilig nå på sommeren, for søtningen av kremen bruker jeg Splenda,, veldig lik smak..
har laget litt sånn ostesnacks, ta skiver av ost på mapapir og ha det i microen til den ikke bobler mere,, bir crispy og deilig,, kan bruke en blanding av salsa og rømme som dipp. hehe,,.http://forum.lavkarbo.no/images/icons/icon6.gif

det er utrolig godt da.. bare å komme med flere forslag på litt snacks.. hehe
http://forum.lavkarbo.no/images/icons/icon12.gif