View Full Version : Essens vs ekstrakt
lett med fett
23-06-09, 22:24
Noen som kan si meg forskjellen?
Er ekstrakt "ekte" vare, mens essens er kjemisk fremstilt?
Photobscura
24-06-09, 00:06
Det var det jeg også trodde, helt til jeg googla det ... http://askville.amazon.com/difference-Vanilla-Essence-Extract/AnswerViewer.do?requestId=6818185
Essenser laget vi i kjemitimen, husker jeg. Veldig morsomt! :)
Men jeg har også alltid trodd at ekstrakt var ekte vare, bare med mindre vann. Nå ble jeg litt dessillusjonert, kjente jeg.
Photobscura
24-06-09, 11:30
Ja, jeg ble meget forvirra :p
Uansett. Jeg bruker kun vaniljestang, om jeg skulla lage sauser, panacotta og sånn. Den varer jo i evigheter. I bakervarer kanskje det blir verre? Jeg har uansett liksom alltid hørt at ekstrakt skal være bedre. Men uansett, men har vel ikke lov til å kalle noe for "vanilje" med mindre man binder det med ordet "smak" om det bare er vanillin?
arnakristin
24-06-09, 12:01
Hei,
Fra ordboka:
essen's m1 (lat. essentia 'vesen, det vesentlige', av esse 'være')
1 uttrekk av planter, ekstrakt; konsentrat av et stoff eddike-, rome-
2 hovedinnhold, kjerne e-en i forslaget
ekstrakt (lat. pf pt; av ekstrahere)
I ekstrak't m1 konsentrert uttrekk, utkok (av næringsstoff) kjøtte-, malte-
II ekstrak't n3 utdrag av et skrift
Disse to ordene betyr jo så å si det samme, så det er vel bare et tolkespørsmål.
Nå husker ikke jeg om den jeg kjøpte i Sverige het essens eller ekstrakt men den var dyp brun i fargen og hadde en mye rundere og markant vaniljesmak enn den essensen man får kjøpt i matbutikken i tillegg til at prisen var en helt annen. Har gått tom og de var utsolgt sist gang jeg var i Sverige. Vanilje er et av de dyreste krydderene på markedet, så mengden av vanilje involvert i produktet vil nok gi seg utslag i prisen.
lett med fett
25-06-09, 22:34
hmm.. da vet jeg ikke helt hva jeg skal bruke.. Vaniljestang er jo helt klart det beste, men jeg synes ikke den varer så lenge, blir fort tørr eller muggen. (hvordan oppbevarer dere den?)
På min lille flaske med vanilje essens står innholdet propylenglykol som jeg googlet, og det viser seg at denne spriten også brukes som løsemiddel i industrien!!! Synes ikke det høres ut som noe jeg vil spise egentlig..
Photobscura
26-06-09, 00:12
Jeg måtte se på en flaske essens i butikken, og der sto det da virkelig vanillin, som er kunstig framstilt vanilje.
Jeg skyller av vaniljestanga etter bruk, og lar den tørke en god stund i tørkestativ, og så putter jeg den tilbake i glasskolben som den lå i da jeg kjøpte den.
Men, nå må jeg spør litt dumt her. Bruker dere noe annet enn frøene inne i vaniljestanga? Kan stangen finhakkes og brukes? Har alltid bare kastet stengene etter å ha skrapt ut frøene jeg.
Her var det mye å lære, gitt. Interessant tråd!
Om bruk av vaniljestang, fant jeg nå dette her (http://www.ecklund.no/index.php?page_id=5&article_id=32):
Første gangs bruk:
Skrap ut margen, kok marg og stengel i væsken som skal ha smak. Vask stengene i vann og legg dem tørt.
Andre gangs bruk:
Ta mange vaniljestenger og kok dem i sukkerlake til vaniljeessens. Vask dem i vann og legg dem til tørk.
Tredje gangs bruk:
Kjør de tørre vaniljestengene i foodprocessor til de er helt finmalte. Sikt nå melet av vaniljestengene og bland dette med melis. Dette gir vaniljesukker av beste sort!
Selnger meg på vanilin-diskusjonen:
Vanilin er et slags biprodukt av treforedling, og utvinnes av råtnende treverk. Det er altså ikke syntetisk i den forstand at det fremstilles kjemisk av syntetiske stoffer. Dog brukes det en del kjemikalier i produksjonen, så man kan vel diskutere hvor naturlig det er. Et er i hvert fall sikkert - det har ingenting med vanilje å gjøre...
Og grunnen til denne inngående kunnskapen i vanilinens mysterier; Oppvokst i treforedlingsindustriens mekka, Sarpsborg, hvor det blir produsert vanilin over en lav sko, og det dermed lukter kvalmt av vanilje støtt...
LenaBeatrice
26-06-09, 17:44
Har et knippe vaniljestenger som jeg kjøpe i Egypt.
Prutet dem ned til en gooood pris :D
Har faktisk ikke brukt de enda, men det tror jeg jammen jeg skal begynne å gjøre!!
Intressant tråd om vanilje forresten :)
Jeg synes at malt bourbon vanilje er veldig godt også. Litt dyrt i innkjøp, men veldig drøyt i bruk.
Ellers er det ikke vanskelig å lage hjemmelaget ekstrakt av vanilje og vodka eller cognac. Her (http://www.kitchenproject.com/vanilla/4FoldVanillaExtract.htm) er trinn for trinn oppskrift på engelsk.
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.