View Full Version : Vitaminer?


Hette
02-08-09, 22:34
Hei alle sammen!! :)
No har eg lest mykje rundt her ei god stund..
Eg har gått på eigenkomponert lavkarbo sidan november, og har gått ned ca.16kg.. (max 50-60 karbs per dag)

men.... det eg ikkje har funnet ut, er kva typar vitaminar og mineralar ein treng å gå på når ein eter lavkarbo?:confused:

Stor klem til alle dei kjekke folka her inne!!:klem:

Iset
02-08-09, 22:39
Jeg mener man strengt tatt ikke akkurat trenger mer vitaminer og mineraler i pilleform når man spiser naturlig sunn mat, enn når man spiser raffinert karborik mat, men det er nå meg. For å være på den sikre siden kan du jo ta multivitaminer. Jeg tar endel vitaminer men det er fordi jeg er vektoperert og tar opp mindre næring enn andre, men jeg hadde tatt multivitaminer uansett. Jeg bruker Spektro.

Photobscura
02-08-09, 22:41
Om du føler deg bra som du gjør, så trenger du jo ingenting! Men ingen tar skade av et enkelt multivitaminkompleks. Og om du spiser lite fisk, kan det være greit med et omega3-tilskudd.
Ikke kjøp kosttilskudd på dagligvarehandel, men helsekost. De i dagligvaren er som regel syntetiske. Av merker vil jeg anbefale Spektro sine, de er veldig bra.

Photobscura
02-08-09, 22:41
Haha! Der posta vi samtidig, Iset, og jeg ser at vi stort sett er enige ;)

Iset
02-08-09, 22:43
Vi er det. :D

Tutte
03-08-09, 01:22
Jeg tar magnesium og pikasol :)

Hette
03-08-09, 20:54
Takker for svara! :-) Skal reise inn å sjå om eg finn spektro då! :-)
Lavkarbo er berre heilt fantastisk, og denne sida er super!
Sjølv har eg MANGE kilo å ta av, men gubben min hadde berre litt pondus og var litt rund i kjakane.. Eg klarte å overtale han til å begynne, og no har han flat mage, og er lekkrare enn han har vert noken gang! tihi!

Vi har begge freaka ut ein del i ferien, men no har eg vert på igjen i to veker, og merkar berre kor deilig det var å begynne igjen! Det var godt med sjokolade og potetsalat, men er nesten glad eg er ferdig med sprekken, og motivasjonen er på topp!!

Har noken merka at når ein nermar seg det neste runde tallet, eller 5-tallet, så virkar det som det går saktare??
Eg føler eg kan ligge rett over eit ti-tall i kanskej to veker før eg klarer å presse med under... har akkurat komt ned i 119, men har vert på 121 i evigheiter...

Nemii
03-08-09, 21:26
Når det gjelder vitamin- og mineralinnhold i dagens mat er det nesten ingenting, utarmet jord har ført til at innholdet av næringsstoffer er nesten ingenting i forhold til det det har vært.. Derfor vil jeg tro at alle trenger vitamintilskudd, ikke alle mangler kommer til syne med det første, det er f.eks. teorier som går ut på at det er C-vitamin mangel som er opphavet til dagens "epidemi" av hjerte-karsykdom (dessverre kom disse teoriene samtidig som kolesterolsenkende midler ble utviklet og her lå det adskillig mer penger..)

carbz
07-08-09, 01:59
Jeg tar multivitamin og omega-3 tilskudd mest for sikkerhetsskyld egentlig, men jeg merker at jeg føler meg i bedre form når jeg tar dem.

Egg hver dag
09-08-09, 22:12
Jeg tar magnesium for jeg er plaget med urolige føtter etter jeg startet på lavkarbo, ellers tar jeg ingen andre vitamintilskudd.

LorelaiLeigh
13-08-09, 15:35
Jeg tar multivitaminer og tran jeg. =)

Stellamor
16-08-09, 20:02
Jeg har hele tiden tatt vitaminene som man kan kjøpe på ketolyse.no.
Føler det som en sikkerhet og blodprøvene tatt hos legen var også helt fine, så fortseetter ta de tablettene. :)

Veggpryd
16-08-09, 22:06
Når det gjelder vitamin- og mineralinnhold i dagens mat er det nesten ingenting, utarmet jord har ført til at innholdet av næringsstoffer er nesten ingenting i forhold til det det har vært.. Derfor vil jeg tro at alle trenger vitamintilskudd, ikke alle mangler kommer til syne med det første, det er f.eks. teorier som går ut på at det er C-vitamin mangel som er opphavet til dagens "epidemi" av hjerte-karsykdom (dessverre kom disse teoriene samtidig som kolesterolsenkende midler ble utviklet og her lå det adskillig mer penger..)

Hvor har du det fra?