View Full Version : Start august
Hvis du skal bake, så lønner det seg å ha bakemix. Og jeg vil anbefale deg å kjøpe tablettene som er også. De har hjulpet meg mot søthunger og jeg har heller ikke vært plaget av kramper i leggene.
Hola! I'm back :)
Har hatt pause siden jul, men nå er det nok promping og luft i magen ;)
Jeg lurer på en ting. Jeg og min mann har gått på ketolysekuren i snart 2 uker. Jeg raser ned i vekt, men ikke han. Vi spiser samme maten, men han spiser sine 3 faste måltid, mens jeg snoker og småspiser mer. Kan det være at han spiser for lite?:confused:
Vi har utslag på sticksen begge to....
:mad: Ikke gått ned noe særlig siste uka (200g). Gikk jo ned veldig mye første uka (2,3 kg) så til sammen er det ikke så verst.
Sambo, derimot raser videre nedover. Totalt 7 kg ned på to uker. Men han hadde jo mer å ta av (BMI 28 mot min 24,9).
:mad: Ikke gått ned noe særlig siste uka (200g). Gikk jo ned veldig mye første uka (2,3 kg) så til sammen er det ikke så verst.
Sambo, derimot raser videre nedover. Totalt 7 kg ned på to uker. Men han hadde jo mer å ta av (BMI 28 mot min 24,9).
Det er helt vanlig å gå ned mye første uka for at det så stabiliserer seg og så blir mindre. FØrste uka mister man en del slagstoffer, vann osv.
MEnn går også ned fortere enn kvinner. Forstå det den som kan. :rolleyes:
Alt dette står veldig godt forklart i boka til Torkil! :D
monkadonka
18-08-09, 11:36
Gratulerer så mye ;P Gått ned det på 1 uke? ;O)
Supramundane
18-08-09, 11:53
Jeg sitter og trommer med fingrene og venter på å komme inn i ketose igjen... Hvor lang tid pleier det å ta? 1-2 dager?
Jeg sitter og trommer med fingrene og venter på å komme inn i ketose igjen... Hvor lang tid pleier det å ta? 1-2 dager?
Alt fra 1 dag til en uke.
Nå har jeg vært "borte" siden jeg startet kuren.
Skal hjem i dag. "Gruer meg", for min egen badevekt viser mer enn den jeg har brukt til nå.
Jadda, vektnedgangen er jo den samme, men kjipt at vekta viser 05,kg mer hjemme. :rolleyes:
Meatscience
18-08-09, 17:28
Jeg har ikke fått veid meg denne uka siden jeg er på ferie. De har en badevekt her jeg bor, men det er en sånn gammel analog en som viser helt forskjellig vekt ettersom hvor på vekta man står. Så det har jeg gitt opp. Jeg har klart å holde meg i ketose hele uka jeg har vært her, og det er jeg fornøyd med. Jeg synes det er litt vanskelig å spise ute, det blir mest salater da. Nå merker jeg virkelig hvor kjekt det ville vært om spisesteder kunne liste opp næringsinnhold i rettene de serverer!
Men supermarkedene her i UK er topp, de er flinke til å liste opp slikt på produktene sine. Og jeg var i en stor Boots-forretning, de hadde sitt eget merke med sukkerfrie karameller, både med og uten sjokoladetrekk. De var utrooolig gode! Kommer nok til å kjøpe med meg en haug hjem, for jeg har ikke sett disse hos Boots i Norge. Men det blir bare som lørdagsgodt nå og da, kan ikke drive og spise sånt hele tiden. Utvalget i Atkins-barer er også mye bedre her. Ellers har jeg vært på leting etter et merke som heter Russell Stover, men det har jeg ikke funnet her.
Det er helt vanlig å gå ned mye første uka for at det så stabiliserer seg og så blir mindre. FØrste uka mister man en del slagstoffer, vann osv.
MEnn går også ned fortere enn kvinner. Forstå det den som kan. :rolleyes:
Alt dette står veldig godt forklart i boka til Torkil! :D
Ja, jeg var forberedt på at det skulle gå fortere ned enn meg. Kuren er jo mest for hans skyld også, faktisk. Han er blitt litt overvektig de siste årene, mens jeg tross alt bare vil se finere ut i jeans.
Jeg havnet litt på galeien i helga, og regner med at det er grunnen til at jeg ikke har gått ned så mye. Drakk til og med øl. :rolleyes:
Dette går greit. Følger ikke noen spesielt diett med holder meg unna brød,pasta og poteter og søtstoff. Var igår ute på en 7 mils tur på sykkel var litt redd for at jeg ikke skulle klare å følge de andre da jeg ikke spiser så masse karbohydrater men det gikk utrolig bra .Så det ser ut som det ikke går ut over treningen.
Tvi , tvi alt er bare velstand om bare været hadde vært litt bedre......:o
Elinengelen
19-08-09, 10:26
I natt drømte jeg at jeg spiste kake.....et stoooort stykke....:eek:
I natt drømte jeg at jeg spiste kake.....et stoooort stykke....:eek:
Åååååå, kake http://www.skravlekroken.com/images/smilies/goldie_bursdag.gifnamnam...
Jeg var på apoteket i dag. Se hva jeg kom hjem med. :nam:
(klikk på bildet, så kommer det opp i større format)
http://img13.imageshack.us/img13/314/90974271.th.jpg (http://www.postimage.org/image.php?v=PqUH8Ii)
Elinengelen
19-08-09, 17:13
oj, nammis:D
De hadde ikke igjen gummibjørner, det er noe jeg har kjøpt tidligere på et annet apotek.
Men dama bak disken skulle bestille til meg, 3 poser.:p
bare et tips til dere nybegynnere, prøv å begrens inntaket av kunstig søtt så mye som mulig i starten. Hvis ikke opprettholder dere søtsuget, og det kan bremse vektnjedgangen. Husk at en livsstilsendring også er en rensing av kroppen, la den starte på ny fresh uten alle disse kunstige tingene :ja:
Ehh, jeg må ha suketter (natreen) i kaffen, hvis ikke orker jeg den ikke. Brukte melk i før, men nå blander jeg ut fløte/vann.
Men nå drikker jeg snart ikke kaffe lenger. Er vel på 2-3 krus pr. dag.
æsj og bæsj asså !! Fra igår til idag(krem ja , jeg vet .....skal ikke veie seg så ofte !:o) har jeg gått opp 600 gr på vekten !!:mad:
Tror nok kombinasjonen : stress, for mye baconchips,samt litt for mye sukkerfri sjokolade og vanlig tacokrydder ble litt for mye enn hva jeg skulle hatt kanskje ?
Har prøvd å drikke nok vann idag for å evt skylle vekk saltet fra baconchipset - ble litt for mye avd et igår tror jeg !:rolleyes:
Så får jeg håpe på at vannet forsvinner fort igjen !
Har gått ned en kg siden forrige uke :D
gamlasnyeliv
20-08-09, 09:22
Så flott, Thilda :klem:
Elinengelen
20-08-09, 11:37
nå har jeg brukt 3 uker på å ¨gå ned en lusen kilo, så kommer mensen og legger på en halvkilo. fortsetter det i denne farten, kan jeg likegjerne gi meg....grrrrr
gamlasnyeliv
20-08-09, 13:57
Elinengelen :klem:
Jeg går heller ikke ned så mye at det gjør noe, enda jeg kjøpte stix og fant ut at jeg faktisk er i ketose....
Krysser alt jeg har for at kiloene begynner å slippe snart både på deg og meg
Supramundane
20-08-09, 16:00
Huff, jeg har vært hos veileder i dag, og det var ikke så veldig gøy. Fikk ikke så veldig mye skryt, heller ting å rette på. Men jeg ble forvirret. Hun mente jeg burde ha 65% fett, 10% karb og 25% protein, og 1400 kcal. Hmh... Da ble dette plutselig litt vanskelig. Veldig mye regning og frem og tilbake føler jeg. *sukk*
Torkil skrev her et eller annet sted:
20 gram karbohydrat gir 80 kalorier. 125 gram protein gir 500 kalorier.
Når man skal opp på kanskje 1480 kalorier pr dag (avhengig av vekt og fysisk aktivitet) må man altså ha 100 gram fett i maten, det er ikke så lite.
Da kommer:
80/1480 = 5 % av energien fra karbohydrat
500/1480 = 34 % av energien fra protein
900/1480 = 61 % av energien fra fett
Der står det ganske greit hvor mye du skal ha av hver. Det eneste er at det ser ut som du skal ha flere karber og mindre protein, men..
I følge vekta hadde jeg i går gått ned 600g sist uke, og i dag sier vekta jeg har gått opp 800g siden i går. Merkelig:confused:, men tror ned er rett. Mistenker at for stort proteininntak holdt på å få meg til å skli ut av ketose i går, spiser ekstra fett i dag så retter det seg. Gleder meg til klærne føles løsere igjen, de buksene jeg kjøpte før ferien går bare på under harde trusler:rolleyes:.
Har gått ned 800 gr denne uka :)
Gøy å se når det går nedover.
Jeg har gått litt opp, jeg..
Men har hørt at det ofte skjer i forbindelse med mens, noen som kjenner til dette? Vil jeg gå ned igjen når jeg er ferdig med mensen for denne gang? *håpe* :)
Det er helt normalt med litt oppgang eller stillstand når man har mensen. Da holder kroppen på vannet.
*hilsenhosomikkehargåttneddenneukapgamensen*
-4 kg i dag. http://www.postimage.org/templates/images/smiley/happy/0.gif (http://www.postimage.org/)
Supramundane
22-08-09, 17:20
Kjipt at mensen skal tulle sånn med vekten deres da! Men forsvinner den vannvekten når perioden er ferdig da eller?
Håper da virkelig det! ;) Blir spennende å se om noen dager.. :P
hos meg forsvant den 3 dagen av mensen
Nå har jeg stått dønn stille på vekta i 3 dager. http://www.postimage.org/templates/images/smiley/evil/4.gif
Hadde veiedag idag , men har stått iro siden forrige gang !
Jaja - får bare smøre meg m litt tålmodighet og forsette på nok en ny uke ! :)*fingers crossed*
Jeg sprakk i dag.. skikkelig.
Først 2 toast med loff, så et stykke sukkerkake og så en hel sjokoade fra sukkerfritt:(
Er ganske skuffet over meg selv. Tror årsaken var at jeg rett og slett ikke hadde noe lavkarbo mat. Vi alle har influensaen og får ikke gå ut, så får ikke handlet.
Auda, viktoria. God bedring.
Hadde veiedag idag , men har stått iro siden forrige gang !
Jaja - får bare smøre meg m litt tålmodighet og forsette på nok en ny uke ! :)*fingers crossed*
*krysser* her og. Jeg bryr meg ikke så veldig, for jeg er iallefall i ketose. :)
*krysser* her og. Jeg bryr meg ikke så veldig, for jeg er iallefall i ketose. :)
Ja , det tror nok at jeg også er - med den stålånden :eek:! (uten at jeg har målt m noen sticks fordet...)
Har også minket endel i cm også - mest over magen og hoftene visstnok ! ( 7 cm ! :D)
Jeg sprakk i dag.. skikkelig.
Først 2 toast med loff, så et stykke sukkerkake og så en hel sjokoade fra sukkerfritt:(
Er ganske skuffet over meg selv. Tror årsaken var at jeg rett og slett ikke hadde noe lavkarbo mat. Vi alle har influensaen og får ikke gå ut, så får ikke handlet.
Uffda så trasig - men er jo en dag imorgen også ! Du kan ikke få noen venner /familie til å handle inn litt til dere da ?
Ellers vet jeg det er vanlig i enkelte butikker at de kjører ut varer ?(om det er en mulighet for dere ?)
Massevis av godbedring iallefall !
Supramundane
25-08-09, 01:04
Uff, kjedelig når vekten ikke rikker seg.. men så lenge man er i ketose så kan det jo bare ta noen dager og så går det seg til? Krysser fingrene for dere :) De dagene jeg har stoppet opp har jeg variert litt med litt mer eller litt mindre karbohydrater, da løsner det for meg.
Ja , det tror nok at jeg også er - med den stålånden :eek:! (uten at jeg har målt m noen sticks fordet...)
Har også minket endel i cm også - mest over magen og hoftene visstnok ! ( 7 cm ! :D)
Ja gurimalla, den stålånden kan ta drepen på det meste.
Unntatt mygg! http://home.no/femma/smilies/myggplage.gif *klask*
Ps, fant igjen 3 bukser i kveld som jeg fikk på meg. :D
Jeg går heller ikke ned. Denne uka hadde jeg til og med gått opp. :(
Jeg har fulgt opplegget og fått utslag på stixene. Så hva er galt?:confused:
Sambo hadde heller ikke gått ned så mye siste uka, men han går nedover.
Jeg vet fra tidligere at jeg ikke går helt jevnt ned, noen uker til og med opp litt. Varierer visst etter mens og hva en har spist av saltholdig mat og slikt.
Supramundane
25-08-09, 10:53
Ja, husk at selv om vekten går opp og ned, så er det ikke sikkert det er fettnivået i kroppen som går opp og ned. Hvis man har spist mye salt mat så bindes jo væske i kroppen!
Ja, det kan jeg skrive under på.... spiste litt mye salt i helgen... og veide meg på mandag 116.7, mens til morran idag var jeg nede i 115.1, etter å ha bøttet nedpå 3,5 liter vann igår.... Er på min første 1,5 liters flaske nå og tisser som en gal :D
Psst:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=5043
Jeg er mett! Og har igrunn vært det siden kl 1730 ca :)
gamlasnyeliv
26-08-09, 07:54
Veiedag for meg, og jeg har gått opp :eek:
Har vært i ketose hele tida (har sjekket)- men jeg lurer på om jeg ikke tåler å spise baconcrisp ? Mulig at saltet binder for mye vann ??
Er i allefall litt lei meg, for jeg vet ikke ellers hva jeg skal gjøre.
Jeg sykler 2 mil på ergometersykkel hver eneste dag, så jeg trener i allefall litt...................
Dagens resultat ble altså OPP 1 kg :(
Det kan være muskler. :) Måler du deg også? Da har du sikkert gått ned i cm.
gamlasnyeliv
26-08-09, 08:51
hm- håper du har rett. :klem:
Nå har jeg akkurat spist frokost. To tynne skiver med lavkarbobrød. Godt med smør på, pluss røkelaks på den ene og leverpostei på den andre. Hadde litt paprika på.
Er dette veldig feil ? Drakk vann til....
Feil er det bare om du har brøderstatninger som en partystopper. Jeg kan spise litt brøderstatninger, 2 skiver med noen dagers mellomrom, men ikke mere. Synes det er litt dumt siden det krever mer oppfinnsomhet til matpakken, men slik er det bare. Kanskje mest plaget av at alle spiser opp middagsrestene jeg skal ha til lunsj neste dag. Her i huset misunner de meg maten:D.
gamlasnyeliv
26-08-09, 09:00
Jeg vet ikke- spiser ikke brød så ofte- lager meg heller sånne pannekaker, men det er kanskje like "ille" ?
Klarer ikke egg og bacon så tidlig på dagen....
Auda, viktoria. God bedring.
Takk:)
Uffda så trasig - men er jo en dag imorgen også ! Du kan ikke få noen venner /familie til å handle inn litt til dere da ?
Ellers vet jeg det er vanlig i enkelte butikker at de kjører ut varer ?(om det er en mulighet for dere ?)
Massevis av godbedring iallefall !
Takk:)
Desverre var det ingen som ville komme til oss, men jeg våget meg ut på butikken i går. Barna måtte jo ha mat.
Jeg er ny motivert igjen:)
Jeg vet ikke- spiser ikke brød så ofte- lager meg heller sånne pannekaker, men det er kanskje like "ille" ?
Klarer ikke egg og bacon så tidlig på dagen....
Jeg skjønner ikke helt bekymringen, går du ikke ned du da? Det ser jo sånn ut på tickeren din. Dette med partystoppere er individuelt så der må en prøve seg frem. Ellers trenger en ikke ha dårlig samvittighet for noe en spiser så lenge en går ned sånn totalt sett.
Jeg har oppdaget at for mye lavkarbobrød er stopper for meg. Så jeg kan ha maks 2 skiver pr dag! Og de er lettest fro meg å ta på morgenen.
gamlasnyeliv
26-08-09, 13:55
Hei :) Jeg gikk ned 2,2 kilo første uken, og nå har jeg lagt på meg en av de igjen, skjønner du :nedfor:Jeg skjønner ikke helt bekymringen, går du ikke ned du da? Det ser jo sånn ut på tickeren din. Dette med partystoppere er individuelt så der må en prøve seg frem. Ellers trenger en ikke ha dårlig samvittighet for noe en spiser så lenge en går ned sånn totalt sett.
Heisann,
Hadde veiedag på mandag, ned 200 gram.. skikkelig nedtur, da dette er uke 2 og skulle gå ned mye.... Nope, har fått det for meg at jeg spiser for magert, heretter blir det mer fettt. Har hatt utslag på stix hele tiden...
MVH
Ned 200g denne uka, og det er jeg fornøyd med. Mensen er noe herk som skaper krøll i vektnedgangen. Men ned er ned.
Til gamlasnyeliv: kan du legge ut menyen din på siden her så kan du få litt råd kanskje? Er jo skikkelig surt om du ikke skal få noe utbytte på vekta av kostomlegginga.
gamlasnyeliv
28-08-09, 10:45
Hei :) skal prøve
Så langt:
frokost: to frokostpannekaker med litt Heistad blåbærsyltetøy på, pluss en skive røkelaks.
lunsj :skal ta med en frokostpannekake med smør og hvitost på jobb.
middag :lakseskiver stekt i ovn, smørstekt wocblanding med litt creme fraice og rømme oppi for å få saus. Jeg plukket ut det meste av vannkastanjene og gulrøttene på min posjon pga for mange karber...
kvelds : rester av laks med smeltet smør, pittelitt broccoli og babymais.
pluss en kopp kaffe med fløte.
Har drukket masse vann, og nå koser jeg meg med litt pepsi max.
Hvordan synes dere dette ser ut ?
Forresten, jeg veier meg hver dag og så gjelder ukas laveste som vekt. Gjør det for å venne meg til å veie meg(litt redd vekta:o) men også fordi vekta mi svinger mye i løpet av uka.
Har veiedag på mandager, men har ikke vært her inne siden...
Har nå gått ned 5,4 kg på to uker, og er skikkelig spent nå til mandag.... Klarer nemig ikke å ungå å veie meg hver dag.... og resten av uka hr vekta stått stille!!!!
har hatt noen dager nå hvor jeg har vært kikkelig lei og ikke noe som frister i maten :( Men har bitt tenna sammen og ikke spist noe jeg ikke kan! Bruker stix og har vært i ketose hele tiden!
Men lurer på om jeg spiser litt lite....
Frokost: en neve hasselnøtter eller 1 egge- og baconmuffins
Lunsj: 1 egge- og baconmuffins ev. middagsrester
Middag: Som regel rent kjøtt og salat (salat, tomat og agurk), dressing. eller taco (uten lefse/shell så klart) eller ostelasagne.
Kan noen ganger være veldig sulten før neste måltid, så tenker selv at dette er for lite....
Du gamla jeg synes menyen din så fornuftig ut. Det kan allikevel være et par feller der, men nå har jeg ikke regnet nøye på det altså. En ting er at du spiser relativt mye protein, den kan omdannes til glukose, prøv å spise mindre protein og mer fett i kostholdet. Neste er at i frokostpannekakene er det ofte CC og det og annen ferskost kan virke hemmende. Men jeg finner ikke egentlig ingen feil som jeg ser. Har du prøvd å følge menyen som står i ketolyseboka? Vet det er mange som bruker den som utgangspunkt når det "låser" seg.
Zelena, det er som du sier ikke noe rart at du er sulten før måltidene. Ingen grunn til selvplaging, det er hverken sunt eller morro.
gamlasnyeliv
30-08-09, 08:39
Skippy- tusen takk for svar :klem:
Juhu :heia:
Jeg har gått ned den kiloen igjen :D
Lurer på om det var i forbindelse med eggløsning jeg gikk opp ??? Kan det ha noen sammenheng ???
lillesille
30-08-09, 09:15
Følger med litt her også. :)
Helt ny på ketolysekuren, har holdt på siden torsdag, dvs jeg er på den 4.dagen nå. Har holdt meg fint i ketose de siste tre dagene og merker det forsåvidt godt i hodepine og svimmelhet. Satser på at det bedrer seg snart.
Er veldig spent på dette,for det er så veldig uvant! Bruker denne anledningen til også å venne meg av med sukker og få kontroll på mitt veldig svingende blodsukker. Store forventninger altså :D
Jeg skal ned ti kilo, femten hvis kroppen vil. Er ikke voldsomt overvektig, med en BMI på 27, men føler det uvekvemt og vil altså ned en del.
Er spennede å følge med på dere andre, og ikke minst, veldig lærerikt!
Til Gamlasnyeliv: Ser på menyen din og den ser bra ut.... men en liten ting jeg umiddelbart reagerte på var bruk av kunstig støtningsmiddel som f. pepsi max og heistad syltetøy.... Vet at mange har dette som "partystopper" og iflg ketolyseboka bør man holde seg unna koffein, kunstig søtning og alkohol de første 14 dagene, men noen fortsetter å reagere på kunstig søtstoff..... et lite tips bare :D
gamlasnyeliv
30-08-09, 15:50
Takk for tipset :klem:
Skal sjekke ut dette om jeg ikke fortsetter å gå ned :)
Har stått fast noen dager.
Men fikk fart igjen i går. -300g.
Og, gikk på vekta i dag også. -400g til.. *artig*
Så nå må jeg finne ut hva jeg har spist/ikke spist. Håper å få luka ut en partystopper. :)
Her er det full stillstand, både hos meg og sambo. Ingen av oss har gått ned noe (jeg har til og med gått opp) på to uker, og det til tross for at vi har vært i ketose hele tida.
Begynner å tvile på om dette er noe for oss. Jeg har jo skjønt at man skal ta tida til hjelp, men vi synes Ketolyse er et utrolig krevende opplegg, og er vel ikke helt motivert for å holde på i månedsvis.
Supramundane
31-08-09, 12:18
Jeg opplevde også at det stoppet litt opp, men da spiste jeg mindre lavkarbobrød, og så rykket jeg videre igjen. Er nok lurt å kanskje skrive ned hva man spiser i starten, så ser man sammenhengene bedre. :)
God ide, herved er kjøkkenvekta på benken igjen. I går klarte jeg nemlig å gå ut av ketose, og med hva? Ikke sjokkis eller annen morro, men grønnsaker og makrell i tomat. Det er nesten litt for snusfornuftig til at det skulle være lov. Neste gang jeg skal skli ut av ketose skal det minst være en halv marsipankake involvert, nemlig. På rett vei igjen i dag kjenner jeg, kommer nok fort "inn igjen".
gamlasnyeliv
31-08-09, 16:16
Vi skal ha konfirmasjon neste helg, så da frykter jeg for at jeg sklir ut av ketose, men har store planer om å stramme rett inn igjen dagen etter, og jeg har ikke tenkt å pøse på med alt, altså, men det kan hende jeg må smake en liten kakebit ;)
Meatscience
31-08-09, 19:13
Mmmmmm.....kake
Ble mye snakk om kaker her, altså! :p
Jeg hadde veiedag i dag, har ikke beveget meg en tøddel på en god stund. (Den eneste utskeielsen jeg har hatt er noen biter med pommes frites for en uke siden) Men jeg har ikke tenkt å gi meg, altså! Håper det blir litt forandring denne uka, nå når jeg er tilbake i jobb og hverdag igjen.
En ting jeg har merket på denne kuren er at maten smaker veldig mye, og jeg har sluttet å bruke salt på ting (f.eks. egg og kjøtt) som jeg alltid saltet før. Salat, paprika, agurk og løk er kjempegodt! Men jeg er litt lei av brokkoli og blomkål. Hvor ofte spiser dere det? Det blir med 3-4 ganger i uka her, men jeg føler at det ikke er nok, har liksom fått inntrykk av at disse 2 grønnsakene er alfa og omega på ketolysekuren.
gamlasnyeliv
31-08-09, 19:54
Hos meg går det litt i perioder- spiser det masse en periode, og så må jeg ha litt pause :D
Lurer på om jeg ikke må lage en lavkarbokake til konfirmasjonen...-ikke verdt å falle ut av ketose, og måtte slite kjempemasse for å komme tilbake til vekta jeg hadde før utskeielsen. Om noen har en VELDIG god oppskrift, så blir jeg kjempeglad :p
gamlasnyeliv
31-08-09, 19:55
Jeg har forresten spist vafler i kveld- og du milde så godt det var. Brukte denne oppskrifta:
4 egg
1 dl seterrømme
1 dl fløte
2 ss jkbm
1 ts bakepulver
1 ts kardemomme
2 ss splenda
50 gr smør
I tillegg hadde jeg i 15 dr vaniljeessens.
Spiste to vafler, og det skulle bli ca. ti vafler av røra. Noen som vet hvor mange karber hele denne røra inneholder ?
gamlasnyeliv
31-08-09, 20:56
Johannesbrødkjernemel Hva er "jkbm"?
Her står vekta stille gitt......:(
og jeg begynner å bli utroig lei egg!!!! Så nå sliter jeg egentlig litt, ikke noe mat om frister, blir kvalm bare jeg tenker på eggeretter. Og syns det er fryktelig demotiverende å være så flink og få så lite igjen for det! Var i konfirmasjon i går, der serverte de koldtbord og jeg spsite bare kjøtt og eggerøre. Sto over både dessert og kaker, og ingen betaling for dette i dag da jeg gikk på vekta :(
Lurer litt på om jeg skal gå over til fedon, for da kan man ihvertfall spise litt brød....
Uff, mye jamring her nå, noen andre som har hatt det slik som jeg har det nå og har noen tips om hvordan jeg skal komme meg ut av dette "uføret"????
Jeg kan gå i 2-3 uker uten å spise egg.... :rolleyes: Det er en veldig misoppfatning at man MÅ spise egg når man går på lavkarbo. Jeg spiste faktisk mer egg da jeg fulgte fedon sitt opplegg enn nå på ketolyse.
Lag en plan for uka, med varierte menyer, så ser du at du fint kan holde egge-inntaket på et minimum om du er lei.
Jeg spiser heller ikke mye egg for tiden. Men jeg spiser en del ostechips av Kavli skivet skinkeost, som jeg spiser som knekkebrød med masse pålegg på.
Meatscience
31-08-09, 22:51
Jeg har forresten spist vafler i kveld- og du milde så godt det var.
(...)
Spiste to vafler, og det skulle bli ca. ti vafler av røra. Noen som vet hvor mange karber hele denne røra inneholder ?
Jeg brukte denne oppskriften, og mener å huske at det sto i en tråd at det var sånn ca. halvannen karb pr. vaffel. Lagde disse i helga, hadde en skvett røre igjen som jeg stekte opp nå. To vafler til kvelds. :) Jeg synes det smaker litt egg, men så prøvde jeg å ta sukrin og kanel på (en bruker foreslo dette i den tråden) og da smakte det godt. Noe kjent, liksom. Men jeg kom ikke på hva det smakte før nå - nemlig arme riddere! :D Så da gikk det greit. Men nå skal det sies at vaflene mine ble veldig slappe i fisken, og de sank sammen med en gang jeg tok dem ut av jernet. Jeg vet at andre har fått luftige, sprø vafler av denne oppskriften.
Meatscience
31-08-09, 22:56
Ang. det med egg:
Jeg hadde det også sånn et par uker inn i kuren, at jeg var MØKK LEI av egg. Men så tok jeg en pause fra eggene - og nå smaker egg og bacon til frokost kjempegodt! Putter også et kokt egg oppi salaten jeg spiser til lunsj. Ellers er det digg å blande opphakket, hardkokt egg sammen med majones og litt skinke.
Jeg vet ikke om det er sånn for de fleste, at en del av maten blir nesten motbydelig en stund. Men for meg var det i hvert fall bare en ukes tid jeg hadde det sånn.
gamlasnyeliv
31-08-09, 23:18
Ja, men det var om man brukte 3 dl fløte/rømme, og i denne er det bare to...
Mine vafler ble ikke så sprø, men litt. Utrolig gode. Har hørt at om man sper med litt vann kan de bli sprøere, men jeg har ikke prøvd....Jeg brukte denne oppskriften, og mener å huske at det sto i en tråd at det var sånn ca. halvannen karb pr. vaffel. .
Jeg gleder meg til frokost hver dag. Stekt egg + bacon. Har ikke gått lei det enda.
Tror det har med at det er så god saltsmak. Savner noe salt kjenner jeg.
Jeg bruker Gildes Skogsbacon.
gamlasnyeliv
31-08-09, 23:52
Jeg må få kjøpt bacon snart...-har ikke spist egg og bacon enda, jeg....
arnakristin
01-09-09, 00:36
Vi skal ha konfirmasjon neste helg, så da frykter jeg for at jeg sklir ut av ketose, men har store planer om å stramme rett inn igjen dagen etter, og jeg har ikke tenkt å pøse på med alt, altså, men det kan hende jeg må smake en liten kakebit ;)
Hvorfor ikke lage ei kake du kan spise med god samvittighet du finner flere varianter men denne ostekaka er en klassiker her på forumet, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15963&highlight=ostekake
gamlasnyeliv
01-09-09, 08:40
tuusen takk :spent: Akkurat noe slik jeg var ute etter. Skal definitivt lage den, og da kan jeg jo ta meg et kakestykke med litt bedre samvittighet :D
Hvorfor ikke lage ei kake du kan spise med god samvittighet du finner flere varianter men denne ostekaka er en klassiker her på forumet, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15963&highlight=ostekake
Når man sprekker er det utrolig hvor vanskelig det kan være å komme tilbake i den gode trenden. :rolleyes:
Når man sprekker er det utrolig hvor vanskelig det kan være å komme tilbake i den gode trenden. :rolleyes:
Syns du? Jeg syns det er superlett, for jeg vil ha færrest mulig dager så uggen som jeg blir av sprekkene... :o Bare gleder meg til å komme i gjenge igjen jeg.
1 september i dag.
Og etter en mnd. men ketolyse gikk jeg ned 5,7 kg. http://www.postimage.org/templates/images/smiley/celebrate/0.gif
Heistad Gele. :sikle:
Passe porsjon. *s*
Klikk på, om du vil se større bilde.
http://img12.imageshack.us/img12/3277/58153666.jpg (http://www.postimage.org/image.php?v=aV1kbYgJ)
En mnd på ketolyse med resultat:
6,9 kg er veldig godt fornøyd. Står litt stille nå så full skjerpings på kunstig søtstoff og kaffe....:)
gamlasnyeliv
01-09-09, 21:06
Gratulerer så masse til alle dere med fantastiske resultater :_punk:
Jeg går ikke på langt nær ned så mye, men jeg er overlykkelig for at vekta i det hele tatt går LITT ned, for jeg har slitt med stillstand i to år nå før jeg startet på lavkarbo.
gamlasnyeliv
01-09-09, 21:07
anom sånn Heistad-gele så skikkelig godt ut, men jeg finner ikke den geleen på noen butikker i nærheten her...
anom sånn Heistad-gele så skikkelig godt ut, men jeg finner ikke den geleen på noen butikker i nærheten her...
Jeg fant den på Coop Mega (Meny)
Den er snadder.
Regna på den nå.
1 muffinform med gele er ca 50g.
Da inneholder den 0,75g protein. Det er alt. :)
1,5g protein pr. 100g ferdig gele.
gamlasnyeliv
02-09-09, 00:02
Får lete neste gang jeg er på Meny jeg, da :p
Menyen hos oss har Heistad. Jeg synes ikke den er kjempegod, men den tar av for det verste søtsuget. ;)
Den blir forresten ordentlig god hvis man blander den med pisket krem før den stivner. En slags fromasj der aspartamsmaken er litt dempet.
Vekta viser ned 500g denne uka:), det er litt mye til meg å være så neste uke blir nok ikke like bra. Men dette var koselig. Ser forresten at vekta svinger med 1 kg opp og ned over uka(må spise mindre spekemat). Veier stort sett hver dag og setter ukas laveste som gjeldende. Det gir meg best oversikt for meg.
Meatscience
04-09-09, 16:09
Jeg har også begynt å veie meg oftere nå, etter å ha stått stille en god stund. Hver gang det er en liten nedgang, så fører jeg det inn i tickeren, og oppgang bryr jeg meg ikke om for det er bare midlertidig. Jeg har funnet ut at det fungerer best, for da jeg veide meg en gang i uka var det som om alt står og faller på den ene ukeveiingen. Nå har jeg endelig sett litt nedgang (og dèt selv om jeg akkurat har fått mensen! :eek:), så da var det å føre det rett inn i tickeren. Selv om det bare var 100 gram...men det føltes godt etter å ha stått stille i nesten 4 uker!
Jeg står dønn stille nå, men har en sterk mistanke om at det kommer av for lite vann inntak!! Skjerpings på meg :D
Har vannmengden noe å si på nedturen ?? Trodde det var fett som var viktig jeg, og lite karbs da
Jeg står drønn stille, men jeg drikker nok litt mye kaffe, og får ikke nok fett (Tror jeg)
MVH
arnakristin
04-09-09, 23:54
Har vannmengden noe å si på nedturen ?? Trodde det var fett som var viktig jeg, og lite karbs da
Jeg står drønn stille, men jeg drikker nok litt mye kaffe, og får ikke nok fett (Tror jeg)
MVH
Vann er like viktig som fett og en av de vanligste nybegynner feilene er for lite fett og for lite vann.
Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9104&highlight=hvorfor+vann (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9104&highlight=hvorfor+vann)
Vann?, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27718&highlight=fett+vann (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27718&highlight=fett+vann)
Meatscience
05-09-09, 01:52
Jeg sliter også litt med vannmengden, klarer å tvinge i meg litt over 2 liter om dagen. Den store ulempen er at jeg nå alltid våkner og må tisse om natta (selv om jeg går på do rett før jeg legger meg), og mange ganger får jeg ikke sove igjen etterpå. Har vært mye trøtt på jobb pga dette. Dette fører til at jeg må drikke mer kaffe for å holde meg våken, jeg som egentlig bare drikker maks 1 kopp om dagen.
gamlasnyeliv
06-09-09, 22:59
Vi har hatt konfirmasjon i helgen, men jeg er fortsatt i ketose
:_punk: :boxing:
Jeg synes jeg var flink. Spiste helt lavkarbo på middagen.Jeg hadde bakt ostekaka til Gerd, og spiste et stykke av den til kaffen, pluss at jeg smakte på et knøttlite stykke av yndlingskaka mi som dessverre ikke var lavkarbo.
Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle være i ketose etter denne helga, men er fryktelig glad for å være det, selv om vekta er litt høyere enn på fredag. Ha fått mensen, så det kan jo også være den som spiller litt inn.
Jeg sliter også litt med vannmengden, klarer å tvinge i meg litt over 2 liter om dagen. Den store ulempen er at jeg nå alltid våkner og må tisse om natta (selv om jeg går på do rett før jeg legger meg), og mange ganger får jeg ikke sove igjen etterpå. Har vært mye trøtt på jobb pga dette. Dette fører til at jeg må drikke mer kaffe for å holde meg våken, jeg som egentlig bare drikker maks 1 kopp om dagen.
Hva med å prøve å få i deg mest mulig tidlig på dagen?
Vi har hatt konfirmasjon i helgen, men jeg er fortsatt i ketose
:_punk: :boxing:
Jeg synes jeg var flink. Spiste helt lavkarbo på middagen.Jeg hadde bakt ostekaka til Gerd, og spiste et stykke av den til kaffen, pluss at jeg smakte på et knøttlite stykke av yndlingskaka mi som dessverre ikke var lavkarbo.
Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle være i ketose etter denne helga, men er fryktelig glad for å være det, selv om vekta er litt høyere enn på fredag. Ha fått mensen, så det kan jo også være den som spiller litt inn.
Bra jobba! :)
Gratulerer til gamlasnyeliv! Det er bra jobba må jeg si, er skikkelig imponert!
Her går vekta nedover, litt i rykk og napp. Kan stå stille en uke for så plutselig å gå ned en kg på en dag! Men er jo fornøyd med resultatet - ned 6,6kg siden 10. august!
Men jeg syns det er litt vanskelig egentlig, det krever mye planlegging av hva jeg skal spise. Og som nevnt over har jeg gått skikelig lei av egg.... Bortsett fra kokt og stekt, det går fortsatt greit. Nå i det siste har jeg spist mye vafler med rømme og syltetøy på - det er skikkelig godt! Må søke litt mer rundt på oppskrifter for å finne flere retter jeg kan spise.
Har nok ikke vært like flink til å drikke vann hver dag heller, der må jeg skjerpe meg....
Lykke til videre ale sammen!
Jeg er bare forvirra nå.
Fra sønd 30.8 - tirsdag 8.9
Alt dette er innen samme kiloen. M.a.o, her står det stille.
x,7
x,8
x,3
x,4
x,5
x,5
x,9
x,4
x,3
x,7 (i dag)
Jeg er bare forvirra nå.
Fra sønd 30.8 - tirsdag 8.9
Alt dette er innen samme kiloen. M.a.o, her står det stille.
Det er er helt normalt. Jeg kan svinge opp og ned innen 2kg i løpet av uka, men ender opp på det samme eller noen hundre gram + eller - på den ofisielle veiedagen... :rolleyes:
Joa, har forstått det. Men litt surt er det jo.:(
Meatscience
09-09-09, 18:45
Hva med å prøve å få i deg mest mulig tidlig på dagen?
Ja, du sier noe der. Det hadde nok hjulpet, men av en eller annen grunn så frister det ikke med vann tidlig på dagen, det er liksom ikke før etter kl 12 at jeg får lyst på det.
Jeg har ei 0,7L imsdalsflaske som jeg fyller med vann hver kveld, og setter i kjøleskapet.
Den drikker jeg opp før/under, rett etter frokost.
Får jeg ikke i meg den kjenner jeg det på kroppen ganske fort. Mer "futt" med vann det første jeg gjør etter jeg står opp. :)
Jeg har lagt 4 sånne imsdal flasker i kjøleskapet og det funker fint.
Fyller de opp og legger de inn igjen i når de er tomme og bytter kontinuerlig!
Deilig med iskaldt vann hele tiden. På jobb er vi så heldige at vi har vann fra Elden,
Har vært fri for magnesium noen dager. Så i natt kl 04.33 stod jeg på badet og tråkket som en gal. Krampe i begge legga, har ikke engang hatt det som gravid. Vært og handlet magnesium i dag og har tatt en pille, men jeg kjenner at det drar i legga så her skal det tas en til. Aldri mer uten magnesium så lenge jeg er i ketose. Noen som vet om vi må ta det fordi kosten mangler det, eller fordi det forbrukes hurtigere når en går på fettforbrenning?
Surke, surke, ingen bevegelse på vekta denne uka.
2/9 og 7/9 er var jeg det samme som i dag. Så her går det både opp og ned..
Jeg er også på stedet hvil.... Vært det i to uker nå :(
Det har løsnet litt her nå. 1,1 kg siden torsdag. men totalt siste uka er "bare" 300 gram.
Så det har gått opp og ned.
gamlasnyeliv
14-09-09, 17:45
Jeg går også skikkelig opp og ned. Mulig det er straff for konfirmasjonshelgen, selv om jeg holdt meg i ketose ??
Er mer eller mindre på stedet hvil i allefall.....
Spent på i morra jeg.
Har pussa og mala i mange timer. Sånt legges på trimkontoen ;)
Jeg vet at en litt lemfeldig omgang med melkeprodukter virker som stopper for meg. Synes sånn under karbogrensen også. Ikke alltid jeg følger det som er best for meg, og da går det sakte.
Gikk det bra da, Anom?
Nææ, på stedet hvil. det vil si, vekta vippa bittelitt ned 100g, men stoppa på det samme som sist.
kanskje i morra, hehe..
Meatscience
16-09-09, 13:05
Uff, jeg har fått dilla på bringebær med fløte og Splenda...det er jo bare sååå godt! Jeg trodde ikke det ville smake spesielt godt, dumme meg måtte prøve likevel og nå er jeg nesten avhengig. :( Har spist det til dessert de fire siste dagene, nå er jeg spent på å se om det gjør at ting stopper opp.
Oj, det hørtes ille godt ut!!
Meatscience
16-09-09, 22:53
*liste seg skamfull inn i tråden*
Nå har jeg en tilståelse å komme med. I dag spiste jeg sjokolade. Og ikke bare en, men to. En Hobby og et Gullbrød. Dagen begynte greit, jeg skulle jobbe sent skift på jobben men da jeg kom dit begynte jeg å føle meg svimmel. Dette ble bare verre utover kvelden, og etter hvert måtte jeg bare sette meg ned i en halvtimes tid. Da var jeg skikkelig kvalm. Jeg orket ikke tanken på mat, men jeg hadde spist to måltider tidligere på dagen. Det eneste jeg kunne tenke meg var sjokolade, så jeg tenkte at noe måtte jeg jo gjøre for jeg kunne ikke dra hjem heller. Så da ble det Gullbrød.
Faktisk så gikk kvalmen over, og jeg kviknet til sånn at jeg kunne fullføre arbeidsdagen. På hjemveien tok jeg altså en Hobby.
Så her sitter jeg da, skamfull og skuffet over at jeg spiste sjokolade i min 7. uke på kuren. Men det er min første ordentlige sprekk. Jeg var redd for at jeg skulle få vondt i magen, men det har jeg sluppet. Og jeg er ikke så svimmel lenger, så sukkeret hadde jo på en måte en positiv effekt. Men jeg håper ikke jeg er svimmel i morgen også, for jeg vil jo fortsette på kuren. Æsj altså!
:(
gamlasnyeliv
17-09-09, 09:51
:klem:
Gjort er gjort og spist er spist !!!
Du har jo vært kjempeflink i 7 uker, så dette går nok bra. Litt sprekker innimellom må man kunne unne seg, så lenge man kommer tilbake i godt gjenge igjen etterpå :)
For å trøste deg så havnet jeg på Burger King igår og spiste en dobbel whopper bacon cheese med fullkornsbrød (eller 1/2 brødet) og jeg ble sååååå utrolig skuffet:eek:
For det smakte ikke godt i det hele tatt og jeg som hadde så store forhåpninger om den burger'n.... Så heretter kommer jeg ikke til å være misunnelig på de som trykker nedpå sånn dritt :D
Meatscience
17-09-09, 12:11
Anom: nei jeg hadde ikke drukket lite, og jeg prøvde jo å få i meg litt ekstra da svimmelheten satte inn. Så det må ha vært noe annet som forårsaket det. I dag er jeg foreløpig helt fin, så jeg aner ikke hva som gikk av meg. :(
Gamlasnyeliv: Takk for oppmuntrende ord. :) Ja i dag er jeg tilbake til vanlig ketolysemat, gårsdagen er definitivt tilbakelagt. Det rare er at jeg hadde en ny "low" på vekta i dag morges, jeg trodde at kroppen ville reagere med å gå litt opp pga den uvante kosten den fikk i går. Jaja, inn i tickeren skal det uansett. :)
ireile79: Det var jo på en måte hell i uhell da, at maten ikke smakte godt. For da er det jo lettere å motstå en sånn fristelse en annen gang! ;) Da jeg var på ferie smakte jeg på noen få biter med pommes frites, og det smakte heller ikke særlig godt. Så da gikk det jo greit med det, hehe.
Deilig når man får bekreftelse på at usunn mat smaker usj.... :lol:
Meatscience
17-09-09, 13:24
Deilig når man får bekreftelse på at usunn mat smaker usj.... :lol:
Ja, jeg kan ikke skjønne at jeg ikke har fattet det før! Det tok meg nesten 34 år å skjønne! :D
Ja, det tok meg 30 år... :lol:
Jeg smakte bittelitt på potetsalat da jeg var i Oslo forrige uke. Det var ikke vondt. http://img6.imageshack.us/img6/7066/49461238.gif (http://www.postimage.org/)
He he he.... nei, det kan jeg tenke meg smakte godt :)
Er nok litt annerledes med rein gatekjøkken søppel tror jeg.... :lol:
Denne uka er det ned 200g, greit det:). Men jeg har mens igjen og da blir jeg :realmad:HORMONELL:realmad:, stakkars sambo. Han er nå grei og sier at jeg ikke er så ille, men jeg føler meg sånn for jeg er ikke vant fra før av at hormonene raser avgårde med meg. Litt bekymret fordi jeg skal på tur i helga og er litt prisgitt andres kokekunster. Tar med mat og ser om jeg klarer å styre unna skumle ting.
Hormonell?? Minner meg om et innslag på manshow ang det der... eneste som var morsomt med den serien. Jeg tenkte: "er det sånn menn ser på oss kvinner da??" he he he.
Ugg, mens her og. Sikkert derfor jeg måtte lage med Heistad gele i går og hive innpå.
Det var kommet en ny, med jordbærsmak. Ikke dum den. ;)
Ikke aner jeg hva som skjer nå, men ned 1,5 kg på ei uke?
Fikk jo den "pusten" i forrige uke, så kanskje det er nå det begynner for alvor?
mer om det her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=28305
Meatscience
23-09-09, 12:08
Åh Anom, du er halvveis du jo! Gratulerer med det. :)
Hos meg går det ikke særlig fort, men det går jo nedover sakte men sikkert. Jeg har funnet at det at junk ikke smaker godt er en sannhet med modifikasjoner. Altså, pommes frites og hamburger i brød smaker ikke godt. Men den siste uka har jeg kjøpt meg kebab (uten pita og pommes frites, men med alt annet som blir servert med) hele TRE ganger, og var spent på hva slags utslag det ville ha på vekta. I tillegg spiser jeg de tidligere nevnte bringebær med fløte nesten hver dag. I dag veide jeg meg, og jeg har gått ned 400g på seks dager! (Det er MYE til meg å være.) Kebabsjappa får nok flere besøk av meg, ja. Kanskje ikke spesielt sunt, men veldig godt når man blir lei av den "vanlige" ketolysematen.
Ja, halvegs. - 200g nå igjen *s*
Skal nok ned noe mer enn det jeg har på ticketen, men det får komme etterhvert. Jeg satte 78 kg (-15 kg) som mål, iallefall nå i første omgang.
Meatscience
24-09-09, 18:33
Uff, jeg har vært gjennom så mange prøvelser i dag. :( Jeg var på varemesse med jobben, og der fikk vi lunsj. Baguetter og smørbrød. Jeg kunne jo ikke tillate meg noe av dette, men heldigvis kom noen med et brett med wraps med spekeskinke og salat i. Jeg spiste innholdet, men la igjen mesteparten av wrap'en. Det var temmelig flaut!
På slutten av dagen fikk vi utdelt en ryggsekk, og kunne fylle denne med gratis vareprøver. Omtrent halvparten prøvene var godteri, og det var nærmest ubegrenset tilgang på Twix, Bounty, Snickers, Stratos, Troika og Gullbrød. (MMmm.....marsipan..finnes ikke noe bedre) Jeg var i siste gruppe, og de som ga ut prøvene ville kvitte seg med resten for de andre gruppene hadde visst vært beskjedne. Dette ville jo vært rene himmelen for meg før, masse gratis sjokkis, men nå var det nesten helvete. Men jeg tok ei pakke Läkerol og spiste et par pastiller. Det ble jo en del sjokolade nedi sekken, så noe fikk samboeren min (som ga opp ketolysekuren etter 3 dager) og resten ba jeg ham gjemme, og gi til meg på bursdagen min. Om en måned.
Veldig, veldig fint med noen som kan gjemme godteri for meg! Men nå skal jeg jammen ta meg en "betta" med hvit, sukkerfri sjokolade! For det er jo lov, sånn av og til. :o:o
Oj, skumle saker sånne greier.
Kan jo ta en "hvit en" innimellom, og si en er allergisk eller noe. ;)
Jeg skeia ut i går. Gullrekka på NRK, og det ble to AAaa LITE på kvelden. Likevel ned 300g.
Skal bli spennende å se om det merkes i morra, eller til mandagen.
Meatscience
26-09-09, 19:29
Jeg skeia ut i går. Gullrekka på NRK, og det ble to AAaa LITE på kvelden. Likevel ned 300g.
Skal bli spennende å se om det merkes i morra, eller til mandagen.
Jeg gikk jo også ned den gangen jeg skeia ut med sjokolade, så det virker nesten som om en liten uskeielse en sjelden gang er helt greit. ;)
Du raser jo nesten ned om dagen! :)
Ja, skjønner ikke noe jeg.
Men jeg har vært mer nøye med forholdet fett, prot og karbo. Aner ikke om dette er rett for andre, men det ser ut til å funke for meg. :)
Nå prøver jeg å holde meg på:
Fett: 124g = 76%
Prot: 78g = 21%
Karb: 15g = 3% (ligger ofte på 11-13 karb)
= ca 1488 kcal
Meatscience
26-09-09, 23:59
Ja, skjønner ikke noe jeg.
Men jeg har vært mer nøye med forholdet fett, prot og karbo. Aner ikke om dette er rett for andre, men det ser ut til å funke for meg. :)
Kan hende det er det som må til, ja. Jeg har ikke regnet annet enn karbohydrater, men går ikke ned på langt nær så fort som deg (og vi har jo ganske lik BMI).
Kan jeg spørre hvor høy du er? For hvis vi er ca. samme høyde kan jeg kanskje "låne" formelen din. :uskyldig:
Jeg får ikke til utregninga av protein- og fettinntak....skjønner det bare ikke.
Jeg er 177 høy.
Skal ned til 78 kg, og fikk et tips om at h*n brukte ønsket vekt som "max" for proteiner.
Nå har jeg vært ute på et par turer hvor jeg ikke kunne styre maten fullstendig selv. Da har det blitt mye melkeprodukter og lite grønnsaker, og da stagnerer det. Har ikke før lagt merke til hvor lite grønnsaker folk egentlig spiser, ved middagen er det ikke mer enn jeg kunne spist alene:). Nå har ketosen holdt seg, og det var det viktigste for meg. Tenker jeg tar fordeling av kosten i ca samme som anom , det ser ut til å være lurt. Og så må jeg vel knø meg til å røre litt på meg. Er egentlig fryktelig fornøyd med å ha klart meg igjennom turene mine.
Aner jo ikke om fordelingen passer andre da, så ikke skyld på meg om det ikke funker for deg. ;)
Ang å røre på seg.. Jeg har hund, så jeg MÅ røre på meg.
http://www.postimage.org/TsBYw6A.gif
Meatscience
28-09-09, 23:14
Jeg er 177 høy.
Skal ned til 78 kg, og fikk et tips om at h*n brukte ønsket vekt som "max" for proteiner.
Oj, jeg er bare 164 cm høy. Men du mener at jeg kanskje bør spise 63 g proteiner da, siden det er 63 kg som er den vekten jeg ønsker å ha? Hvor mye fett bør jeg spise da?
Jeg mener ingenting, egentlig. Jeg følger bare mitt opplegg, og slik har jeg forstått "regnestykket".
Så lenge jeg holder meg på sånn ca
Fett: 76%
Prot: 21%
Karb: 15g = 3% (ligger ofte på 11-13 karb)
= ca 1488 kcal
så funker det for meg.
Finn ut kaloriene du skal ha hver dag. Del det på 100.
Da skal 75% av de 100 komme fra fett, 21% fra proteiner, og da blir resten karbo.
1g fett = 9 kcal
1g prot = 4 kcal
1g karb = 4 kcal
(om jeg ikke husker helt feil nå)
Tror det var slik jeg regnet ut mitt. Husker ikke helt nå i farta.
Anom: jeg tenkte ikke ta nøyaktig fordeling, orker ikke regne ut det. Lover å ikke skylde på deg. Så det mer som en påminning om å gå tilbake til den opprinnelige kosten. Det var mer prinsippet med mest fett, mindre proteiner og 15-20 karboer. Etter å ha vært på tur så må det ordnes litt opp, bort med kunstig søtning og alt for mye meieriprodukter.
Skjønner..
Jeg har fått ei jeg kjenner til å lage regneark (excel) til meg, hvor jeg har lagt inn matvarer, div innhold, fett, prot, karbo og kcal osv. Så jeg plotter bare inn det jeg spiser, så kommer utregninga automatisk.
Og etter å ha stått stille/litt opp forrige uke, så "ryddet" jeg og vips -700g denne uka:D. Det er mye til meg å være så da vet jeg at det blir lite neste uke, får nyte denne ukas resultat.
Åh, sånt gir pågangsmot. :D
:o:oLitt lemfeldig omgang med drikkevarer i helga sendte meg ut av ketose:o ny start i morgen, skal i bursdag i dag. Så da blir det nok ikke ned denne uka, men slik er nå bare det.
Meatscience
21-10-09, 19:56
Det har vært stille her i det siste, hvordan går det med dere som har vært med i denne tråden?
Har hatt stillstand i snart 2 uker. Litt ned, litt opp, så gjennomsnitten er på den samme.
Tror jeg har 2-300g ned sånn ca.
Sjekke mer på veiedagen på fredag.
Total stillstand her også. Er i ketose, med egentlig litt for mye utslag på stixen. Klarer ikke drikke nok vann for tida. Har nesten tatt en beslutning om å begynne å spise litt mer Fedonaktig. Går inn en periode med mye selskapelighet, og det er litt enklere å holde kursen da. Og så tror jeg at et lite feilskjær i matveien ikke gir like mye ubehag som å gå inn og ut av ketose. Så nå kutter jeg fett og øker på med snill karbo=lav GI. Kommer til å savne ketosen. Tror jeg oppdaterer her i tråden, "bor" liksom på ketolysesidene.
Her har det endelig begynt å skje ting.... Er 400g unna første delmål!!!
Wohoo! Herlig! gratulerer!
Meatscience
24-10-09, 11:10
Her har det endelig begynt å skje ting.... Er 400g unna første delmål!!!
Så bra! Gratulerer så mye. :)
Jeg har akkurat veid meg, og merkelig nok har jeg plutselig gått ned 700 gram denne uka, og det er mye til å være meg! Jeg har i det siste spist mye lavkarbobrød med masse fett pålegg, kanskje det har hatt en positiv effekt. Men egentlig er det ironisk at jeg kan taste inn en ny nedgang på tickeren nå, for i dag skal jeg ha bursdagsfest og en lenge planlagt sprekk.... :rolleyes:
Tillegg: Måtte inn og legge til at når jeg nå oppdaterte tickeren, så oppdaget jeg at jeg er akkurat over halvveis!! :D
Gratulerer. Halvegs, det var en god følelse her og.:D
1 mål nådd !!!!
minus 20 kg til jul er nådd:D:D
Skjønner ingenting, men tror jeg har vært flink til å spise en del fett i det siste.
Nå gleder jeg meg til å kjøpe nye klær til julebordet :)
10 kg igjen...
Wow... Og :heia::heia::heia: Du har kommet langt!! Gratulerer med et kjemperesultat!!
Jeg sliter litt med nok proteiner for tiden. Fikk smake noe proteinpulver, men fytti..
Så nå går det i kjøttpålegg på kveldstid. Orker ikke mer enn de eggene jeg spiser til frokost/lunch.
Noen med tips til noe med mye proteiner, men med lite fett?
Jeg sliter litt med nok proteiner for tiden. Fikk smake noe proteinpulver, men fytti..
Så nå går det i kjøttpålegg på kveldstid. Orker ikke mer enn de eggene jeg spiser til frokost/lunch.
Noen med tips til noe med mye proteiner, men med lite fett?
Kan anbefale Nutrisport's 90+ med sjokoladesmak. Smaker veldig bra, selv når det blandes i vann, og er blant de billigere på markedet. Innhold per scoop (35g) er:
31,5g proteiner
1g karbohydrat
1g fett
Andre ting med mye proteiner og lite fett er jo typisk magert kjøtt og fisk, reker og cottage cheese.
Nutrisport's 90+, hvor/hva er det egentlig? Og hvor får jeg tak i det?
Glem hvor osv.
Det er denne du mente?
http://www.proteinbutikken.no/VarevisningDetalj.aspx?varekode=NS2451&hkat=&kat=33&grp=2
http://www.proteinbutikken.no/Butikker/proteinbutikken/Varebilder/IMNB-NS2451.jpg
Nå har jeg lagt om kosten til mer Fedonaktig, synes nesten det er litt vanskeligere å følge. Litt lett å slumse litt med hva jeg spiser, men du verden så godt det var med frukt igjen. Gikk opp en kilo de første dagene, men nå har det gått ned igjen til der jeg var når jeg gikk ut av ketose. Er spent på om jeg klarer å følge dette da. Vil jo gjerne ned i vekt, men er ofte litt for "flink" til å finne "lovlige" unntak.
Meatscience
11-11-09, 13:07
... Vil jo gjerne ned i vekt, men er ofte litt for "flink" til å finne "lovlige" unntak.
Hehe, denne kjenner jeg veldig godt igjen...men jeg tror ikke jeg hadde klart meg uten å finne på noen nødløsninger av og til!
Men jeg tenkte på noe.
Da denne tråden ble startet i august, så var det jo mange som var med her. Men jeg lurer på hvor mange som fortsatt henger med? Det er sjelden det kommer oppdateringer fra auguststarterne.
Her går det bra, etter å ha stått stille i to uker etter en to-dagers bursdagsfeiring, er jeg nå i rute igjen. Jeg har funnet ut at jeg går ned fortere hvis jeg ikke spiser noe særlig etter middag. Også har jeg ved en feiltakelse, nesten, funnet ut noe lurt: Her en dag skulle jeg lage meg egg, bacon og urtepølse til (sen) frokost. Jeg bruker jo en del smør, og det jeg gjør er å rive av halve papiret på en halvkilo smør, og så bare legge smørblokka i panna, og ta den opp når jeg har fått ønsket mengde smeltet smør i panna. Men denne dagen glemte jeg å ta den opp, så det ble VELDIG mye smør i panna... en kvart smørblokk, vil jeg påstå. Men jeg lot det stå til, og stekte (eller...kokte) baconet og pølsa i smøret. Så tok jeg det opp, og deretter puttet jeg to egg i panna med en skvett fløte, og rørte det rundt til det var blandet med smøret. Nesten alt smøret ble sugd opp av eggene! Og det smakte veldig godt, men det var jo mektige saker. Men, så kommer cluet: Jeg var passe mett resten av dagen! Og da jeg veide meg to dager etterpå, hadde jeg gått ned 500 gram, etter å ha stått stille i to uker. Nå skjønner jeg virkelig at mye fett er viktig, ikke minst for at man skal holde seg mett.
Beklager at dette ble litt langt og omstendelig.
Jeg henger med.
Litt dårlig med matlyst etter helgas utskeielser, men har iallefall holdt meg til lovlig mat denne uka.
Blir lenge til neste sprekk, OM det blir noen før jeg har gått ned det jeg skal.
Det går tregt her og, men som du sier, jo mer fett, jo mettere blir en.
Jeg har ikke spist noe enda i dag...*sukk*
Var ikke lett å følge dette kostholdet nei. Vekta har stått stille denne uka. Det er litt demotiverende siden jeg skal ha en planlagt sprekk til helga. Skal på tur med min kjære fra lørdag til søndag, bare oss to:love:. Så planen nå er å holde til og med frokost i morgen og gå tilbake etter frokost på søndag. På søndag ettermiddag skal jeg ta for meg boka og lage meg en meny for uka. Så neste uke regner jeg med at jeg går opp, men kommer på rett kjøl igjen i løpet av uka. Og etter det er det jo bare å fortsette. Går tregt, men jeg har iallefall fått av feriekiloene i høst.
Jeg gikk opp 2 kg etter festen sist lørdag.
I dag har jeg samme vekt som sist fredag/veiedag. 2 opp, 2 ned samme uke, ;)
Gikk som forventet, opp og ned det samme denne uka. Helt greit etter den skikkelioge utskeielsen i helga. Tror jeg begynner å få til litt av dette med høy og lav GI og hvordan det kombineres.
Så lenge en vet hvorfor en er opp, og er skyld i det sjøl, er det egentlig ikke så nøye. (da en vet en er på tur ned)
Moro da folk begynner å kommentere jeg har minka. :p
Jeg henger med enda :)
Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har fulgt ketolysen til punkt og prikke, siden start 4 august. Jeg har vært i ketose siden.
Når jeg satt meg det målet, der jeg skulle gå ned i vekt, så skulle det ikke slurves noe. Det er jo sååå mye deilig mat på denne kuren, når man virkelig har fått dreisen på det.
Jeg koser meg med et glass rødvin i ny og ne....
Jeg har nådd mål 1 for ca14 dager siden..20 kg:D:D:D
"Bare" 10 kg igjen, så kan jeg være fornøyd:rolleyes:
Håper det er mange som har fått store helsegevinster på å gå ned i vekt. Jeg har ikke mer vondt i ankler og knær. Bekkenet er blitt bedre. Jeg har mye mer energi osv....
Håper det er mange fler som henger med av auguststarterne.
klem
Nå er jeg der jeg var før ferien. Men jeg har jo gått over på Lindbergaktig kost så jeg har jo gått opp mine "karbo-vannkilo" og vekta viser nå det samme som før ferien. I mitt hode blir det minus på vekta selv om den viser det samme:) som før ferien. Nå skal jeg på to julebord i helga og tenker å spise det jeg vil. Fortsetter som før etter helga vel vitende om at her blir det opp, men det er julebordene værdt. Kjenner at buksene er løsere nå. Fryktelig blid i dag.
Meatscience
30-11-09, 16:38
Jeg henger med enda :)
...
Jeg har nådd mål 1 for ca14 dager siden..20 kg:D:D:D
"Bare" 10 kg igjen, så kan jeg være fornøyd:rolleyes:
20 kilo, det er virkelig imponerende! Også uten sprekk, da gitt! Og så flott å høre at helsen er bedre. Det gir inspirasjon til andre, som kanskje sliter.
Jeg har akkurat passert tosifret, (-10 kg) og er veldig fornøyd med det. Selv om mange går ned fortere enn meg så har jeg det så fint om dagen, og nyter all den gode maten. :) Og så er jeg av de heldige som kan spise litt sukkerfri sjokolade uten at det påvirker nedgangen, og det blir godt å vite i jula. Har nemlig ikke tenkt å skeie ut så voldsomt!
Begynner å bli deilig nå da en nærmer seg "slutten", og ser at det nytter.
Jeg er strålende fornøyd med meg sjøl. Det nytter jo...går jo ned, ikke savner jeg sjokolade heller (unntatt 1 gang i mnd)
De siste dagene har jeg vært matlei, og sliter litt med å få i meg mat. Er jo ikke sulten..
Meatscience
09-01-10, 15:59
Jeg tillater meg å poste i denne tråden selv om den står på stedet hvil:
Nå har jeg ikke gått ned på en måned, men det har vel noe med jula å gjøre. Hadde 3 utskeielsesdager spredd utover desember, ikke særlig lurt, men jeg får være fornøyd med at jeg ikke har gått opp noe, bortsett fra vannvekta da. Og den forsvant jo ganske fort igjen.
Men i dag hadde jeg ny nedgang, og kunne endelig oppdatere tickeren min igjen. :)
Jeg ser at andre auguststartere har vært kjempeflinke og gått ned masse! Utrolig bra! Men dem som ikke går ned så mye skal også ha ros, for det er jo når resultatene lar vente på seg at det er virkelig hardt å være på kur.
Jeg SKAL fortsette med ketolyse en stund til før jeg vel går over til mer generell lavkarbo, er ikke helt i mål enda.
Hva gjør dere andre når dere er ferdig slanket? Skal dere følge den andre boka til Torkil, eller følge andre opplegg?
Jeg vet ikke enda hva/hvordan jeg skal gjøre det enda. Nesten skremmende, men må snart begynne å tenke på det.
Jeg tok helt slankepause i jula. Startet for fullt igjen sist mandag. Litt godt å komme i gang igjen. Men merker jeg savner "lettvintmat" som en hadde i jula. Sylte & lefse f.eks..
Men merker jeg savner "lettvintmat" som en hadde i jula. Sylte & lefse f.eks..
Sylte uten lefse er vel enda enklere? :D
MÅ ha lefse til sylta.. lefsebuss. :knegg:
Jeg har startet opp igjen med ketolyse etter jul denne helga. Har ikke turt å veie meg ennå, men kjenner at klær strammer overalt. Huff.
Jeg "raste" ned de første dagene, og kom i ketose. Men siden veiedagen sist fredag har det stått dønn stille.
Skylde på kulda?:rolleyes:
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.