Jeg stupte ned i fryseren for å gjøre plass til uante mengder av årets bær, og der fant jeg 5-6 liter med rips.
Tenkte å lage saft av det, men går det an med Splenda/Natreen?
Noen som vet hvordan jeg går fram da?
Har prøvd å søke her på ripssaft, men fant ikke noe.
Kan egentlig ikke svare på spørsmålet ditt.
Har lagd saft selv i år (med mamma ;) ) Vi brukte vanlig sukker, men i minste mengde. Dvs 250g pr kg bær (oppskrift sa 300 - 500g pr kg bær) Blir veldig lite søtt, og jeg unner meg et glass en sjelden gang. Vi damkokte bærene og ikke kokte de, jeg vet det er forskjellige måter å lage saft på, men vet ikke hva som er best. Uansett er hjemmelaget saft kjempegodt:)
Lurer på det samme selv... har en del rips og solbær i fryseren, og mer blir det.
Jeg tenkte jeg skulle prøve å koke saft på vanlig måte, men uten sukker. Og så se om det smaker ok slik. Da står man evt fritt til å søte opp drikken senere.
Lurer på det samme selv... har en del rips og solbær i fryseren, og mer blir det.
Jeg tenkte jeg skulle prøve å koke saft på vanlig måte, men uten sukker. Og så se om det smaker ok slik. Da står man evt fritt til å søte opp drikken senere.
Jeg skal også lage rips- og solbærsaft på dette viset; sukre opp senere.
Ja, det var også min tanke i stad, når jeg åpnet kjøleskapet og så all ripsen som har ligget der og tint.
Jeg tror jeg lager uten søtning, så kan heller hver enkelt søte selv ved behov.
trillian78
08-08-09, 20:50
Da tror jeg nesten saften må fryses om den skal oppbevares lenge. Er det ikke sånn at sukkeret har en konserverende effekt? Tenker at saften fort blir dårlig uten?
Da tror jeg nesten saften må fryses om den skal oppbevares lenge. Er det ikke sånn at sukkeret har en konserverende effekt? Tenker at saften fort blir dårlig uten?
Tipper du har rett.
Og hvis den allikevel skal fryses... så kan man kanskje like godt lage råsaft? Det har jeg aldri gjort, men det er fristende å beholde vitaminene istedet for å koke dem i stykker.
Eller finnes det noe annet som kan brukes som konservering?
Jag laget nettop blåbærsaft med stevia, ble utrolig godt!
Hadde oppi litt sitronsyre også.
Leste at man kan tilsette natriumbenzoat som konserveringsmiddel, hvor får man eventuelt tak i det?
Jeg brukte ikke noe konservering siden jeg ikke lagde så mye saft.
Men rips inneholder vel mye pektin, og da trenger man nok ikke konserveringsmiddel. Og særlig ikke hvis man fruser ned saften.
Jeg har den stående i kjøleskapet nå, til råsaft. Så fryser jeg den rett og slett ned som den er, etter den er silt av. Så får hver og en søte selv.
Sniker...lurte på det samme selv...
Dette må jeg prøve ut,,savner saften....