View Full Version : Temperatur i kjøleskapet

Gracella
06-09-09, 14:14
De fleste nordmenn mener at 4-5 grader i kjøleskapet er ideell temperatur. Men temperaturer over 4 grader reduserer holdbarheten til flere natvarer dramatisk.
Et kjøleskap som åpnes ofte (eller er av dårlig kvalitet) kan ha opp til 10 grader i de øverste hyllene.
Svinejøtt, kjøttpålegg,fisk og kylling er særlig utsatt hvis temperaturen er fem grader eller mer.

Kilde:
Lars Hoel i Lefdal og undersøkelser gjort av Electrolux,
Tara nr 9, side 40

Hmm, dette var faktisk nytt for meg, jeg trodde at fire grader var helt ok.
Kanskje jeg skal senke tempen nå som vi har så mye kjøttvarer i kjøleskapet??

Gerd
06-09-09, 14:29
Vi har kjøleskapet på 3 grader :ja:

SunnhetMedSirrup
06-09-09, 14:30
jeg tror jeg har rundt 4 grader.. :liste:

Paris
06-09-09, 18:30
Jeg har 4 grader... syns det blir for kaldt med lavere. Nå er det ganske nytt og er blitt veldig imponert over hvor godt maten holder seg i forhold til det gamle.

arkine
06-09-09, 18:33
mattilsynet sier ikke over 4gr.

Carisma
06-09-09, 21:07
:eek: All maten innerst fryser jo når jeg har mellom 4 og 5 grader, så noe kaldere kan jeg definitivt ikke ha :nei:

nonta
06-09-09, 21:50
Et lite tips er å plassere de varene som er lettest utsatt der det er jevnt kjøligst.. Melk og meieri produkter bør ikke stå i døra, f. eks. Hvis du er usikker kan du ta temperatur stikkprøver med et termometer både på forskjellige plasser i kjøleskapet og i selve varene som er lettest utsatt for forderving. Du kan også bruke metall lagrings utstyr som leder kulde,de er med på å holde varene kalde. Det er størst grobunn for mikro organismene mellom 10 og 60 grader hvis jeg husker rett,så i følge mattilsynet skal nedkjøling mellom disse temperaturene ikke ta mer enn to timer. Det er jo viktig å ikke sette varme/ lunka varer i kjøleskapet, for da heves jo temperaturen straks i kjøleskapet.. :-)

Viclin
07-09-09, 11:04
:eek: All maten innerst fryser jo når jeg har mellom 4 og 5 grader, så noe kaldere kan jeg definitivt ikke ha :nei:Her også. Hadde laget opp bokser med salat, agurk, tomat og løk og skulle ta de ut i går. Da var de frosset, siden de hadde stått innerst. Da senka vi temperaturen litt.