View Full Version : Steking av Svinekoteletter?

Sophie
08-09-09, 14:36
Jeg skal steke 6 svinekoteletter og har tittet litt inne på forskjellige oppskrifter her. Det står litt forskjellig, så jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg.

Jeg skal steke de i ovn for første gang. Bør jeg steke de raskt i steikepanna for å få en stekeskorpe først?

Så har jeg sett folk foreslå litt forskjellige temperaturer og steketid. Hva er best? Jeg skal kle en langpanne med aliminiumsfolie, ha godt med smør i og legge kotelettene oppi, med aliminiumsfolie over også.

Hvilken tid og temp blir de best på? Dette er det som står i forskjellige oppskrifter:

125-150 grader = 2 - 2.5 timer
150-160 grader = 1.5 timer
180-200 grader = 30-60 minutter

Sophie
08-09-09, 15:21
Ingen som vet?

Abbe
08-09-09, 19:55
For min del kommer det ann på hvor god tid jeg har, syns de blir best med lang tid på lavere temperatur, men om jeg har dårlig tid kan de godt få steke kortere med høyere temperatur ;) Hjalp det?

Carisma
08-09-09, 20:08
Hovedregelen ved all steking av kjøtt er vel at det blir mørere og saftigere jo lavere temp og leger tid man steker. :)

Sunfrid
08-09-09, 21:49
Langtids-stekte nakkekotletter bli litt ribbeaktig i smak og konsistens. Høy temp. i kort tid gir fastere konsistens på kjøttet....:) Svinekotletter er i utgangspunktet fastere i kjøttet så her blir ikke forskjellen like stor.

Sophie
10-09-09, 09:45
Langtids-stekte nakkekotletter bli litt ribbeaktig i smak og konsistens. Høy temp. i kort tid gir fastere konsistens på kjøttet....:) Svinekotletter er i utgangspunktet fastere i kjøttet så her blir ikke forskjellen like stor.

Tusen takk :)

Hadde svinekotelettene inne i ovnen i litt over en time med masse smør, men syntes ikke de smakte så veldig anderledes enn om jeg steker de på vanlig måte i panna.

Skal prøve meg med nakkekoteletter neste gang :)

Jannicke
10-09-09, 23:41
Når jeg steker koteletter gjør jeg det slik:

Steker der bittelitt i stekepanna, bare bittelitt, slik at de får en liten stekeskorpe på hver side.
Så slår jeg over vann, og lar de stå å småputre i 1 time og 30 minutter.........

Lærte det av bestemor, da kan de så og si soises med t-skje.........
Så møre blir de.

Lager jo saus av sjyen etterpå da, og har grønnsakene nedi og lar de koke med.....

Husker første gangen jeg fikk vite nettopp hvordan beste laget de supermøre kotelettene................ da tenkte jeg "Hææ"??? Koke en kotelett i vann i halvannen time?? Nå har det klikka for gamla"......:D

Men djiiiises, så gode og møre!!

Carisma
10-09-09, 23:50
Koke en kotelett i vann i halvannen time??
Kotelettmiddagene i oppveksten var alltid koteletter stekt dagen før, eller på morgenen, og så stod de og trakk i en kjele vann på svak varme hele dagen mens vi var på skolen. De var så møre at de datt fra hverandre.