View Full Version : Saft uten sukker eller aspartam?
Eg kutta pepsi-max tvert då eg byrja på ketolyse, og gikk over til saft. Det har gått over all forventning, men no leiter eg etter saft uten sukker eller aspertam. Finnast det lett tilgjengelig?
Sukkerfri saft er ofte søta med aspartam eller splenda og er i så måte like ille som pepsi max.
Saft evt helt uten sukker vil inneholde en god del karber om den er laga på ekte bær/frukt.
Sukkerfri saft er ofte søta med aspartam eller splenda og er i så måte like ille som pepsi max.
Er det eg vil unngå :heia:
Saft evt helt uten sukker vil inneholde en god del karber om den er laga på ekte bær/frukt.
Blæh.
Er det mulig å lage saft sjølv med bær og sukrin f.eks? Eg har aldri laga saft, så er veldig ukjent med korleis ting fungerer, har heller aldri brukt sukrin for den del...
Eg drikk verken kaffe eller te (eller brus!), og eg klarer ikkje 2-3 liter med vatten for dagen. :[ Og vatten med sitronskive osv er berre vondt.
Eg får leite litt meir, det dukker nok opp noko. :)
0 karbohydrater i saften som heter fun light, søtstoffer ja, men 0 karb. Drikker ikke saft selv, men farris, vann og desverre lett brus.
0 karbohydrater i saften som heter fun light, søtstoffer ja, men 0 karb. Drikker ikke saft selv, men farris, vann og desverre lett brus.
Funlight har aspartam, så den er nok utelukka. :)
Det ser ut til at sukrin i saft (http://www.sukkerfritt.com/index.php?option=com_content&task=view&id=23&Itemid=1)ikkje er så ideellt...
Sukrin skal ikke benyttes til søtning av drikkevarer. Alle sukkeralkoholer må merkes med dette, da alle sukkeralkoholer anses å ha lakserende virkning ved visse mengder. Det anbefales derfor ikke å lage for eksempel hjemmelaget saft, hvor sukkerbruken er svært stor i forhold til annen søtningsbrukI Dagbladet fant eg ein artikkel (http://www.dagbladet.no/dinside/2007/06/14/503536.html)om søtstoff tilsatt i mat, og der står denne oversikta:
Collett vitaminbjørner: Aspartam
Läkerol Soft Berry for kids: Sukralose
Sipahh (Sugerør med smak) Sukralose
Fun light Ice Tea: Acesulfam K + aspartam
Fun Light: Acesulfam K + aspartam
Lerum saft uten sukker: Sukralose
7up Free: Acesulfam K + aspartam
Solo lett + pasjon + + : Acesulfam K + aspartam
Imsdal Pære og Ingefær, Solbær og Sjasmin + +: Acesulfam K + aspartam
Mozell light: Acesulfam K + aspartam
Pepsi Max: Acesulfam K + aspartam
Farris PLUSS: Acesulfam K + aspartam
Fanta Free: Acesulfam K + aspartam
Stimorol, Extra: Acesulfam K + aspartam
Bentasil: Acesulfam K + aspartam
"Mentos med Xylitol": Sukralose
Ricola Original Herb sukkerfri: Acesulfam K + aspartam
DENT halslinser: Acesulfam K + aspartam
Store IFA sukkerfri: Sukralose
Fisherman's Friend: Aspartam
FRISK pastiller: Acesulfam K + aspartam
Läkerol DARK lakrispastill: Acesulfam K + aspartam
Dietorelle sukkerfri toffee: Acesulfam K + aspartam
IDUN tomatketchup uten sukker: Sukralose
Choc Au Lait Options: Aspartam
Atkins-produkter: Sukralose
Eg veit ikkje eg... Lerum saft kanskje... Ser ut til at det blir sukralose eller aspartam om eg skal ha sukkerfritt. :rolleyes:
Er det eg vil unngå :heia:
Blæh.
Er det mulig å lage saft sjølv med bær og sukrin f.eks? Eg har aldri laga saft, så er veldig ukjent med korleis ting fungerer, har heller aldri brukt sukrin for den del...
Eg drikk verken kaffe eller te (eller brus!), og eg klarer ikkje 2-3 liter med vatten for dagen. :[ Og vatten med sitronskive osv er berre vondt.
Eg får leite litt meir, det dukker nok opp noko. :)
Rent vann, med eller ute kullsyre, noen blader med f.eks koreander, myntheblad, ingefærrot...blir god mild smak:-) settes i kjøleskap er alltid klart....mmm synes jeg er godt i allefall:-)
Rent vann, med eller ute kullsyre, noen blader med f.eks koreander, myntheblad, ingefærrot...blir god mild smak:-) settes i kjøleskap er alltid klart....mmm synes jeg er godt i allefall:-)
Mmm.. kanskje vatten med mynte? Høyrest godt ut, mynte er jo digg! Kan prøve det i allefall. :)
Lerum utan tilsett sukker har forøvrig 2,9 karber (derav 2,6 sukkerarter) per 100 gram ferdig saft... så den er litt utelukka.
Jeg sliter med å drikke nok hvis jeg bare drikker vann, men har ikke prøvd med urter i. Får prøve det. :ja:
Kald urtete? Kald nypete er neeesten som saft.
sommerfugl
10-01-10, 22:12
Ernæringsterapeuten som sendte meg på LCHF sa at sukralose er fy-fy.
Var vel ikke pga karber, for det er det vel ikke så mye av?
Men skal spørre igjen :)
Lurer selv på dette, fordi jeg liker ikke vann, rett og slett :p
Kanskje eg bare skal lese denne neste gang jeg får lyst på noe søtt.... http://www.nyhetsspeilet.no/2009/06/de-skadelige-lightproduktene/
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.